Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kysely ohjelmoinnista

Sivun loppuun

Nitros [28.05.2005 17:00:37]

#

1.Monta vuotta olet jo ohjelmoinnut?
2.Oletko mielestäsi:Aloittelia,Kokenut,Nero,Guru?
3.Mitä muita ohjelmointikieliä osaat?
4.Mitä oppimis taktiikkaa suosittelet kaikille?

Vastakaa vain noihin.
Tämä on tavallinnen kysely...

squid [28.05.2005 17:23:02]

#

Ehkä hiukan väärä alue, olisin itse laittanut Yleiseen, mutta menköön..

1. Nyt taitaa tulla 3. vuosi täyteen
2. Vaikea sanoa, mutta veikkaan että olen tuossa Aloittelijan ja keskisverron välissä
3. Mitään en kokonaan osaa, mutta hallitsen QBn, C++an ja PHP:n
4. Lue oppaita, opettele yksi asia kerrallaan, ja aina kun opit jotain, harjoittele sitä, ei kannata luovuttaa

Deewiant [28.05.2005 17:25:26]

#

Tämä on väärällä alueella.

1. "Kunnolla" noin vuoden, mutta jos kaiken maailman satunnaiset .bat-skriptailut ja vieläkin satunnaisemmat Sinclair BASICilla pelleilyt lasketaan (itse en niitä laskisi), niin jotain 12 vuotta.
2. Kokenut.
3. "Muita"? Kuin mitä? No, koko lista: C, C++, D, Ruby, Java ovat ne joita osaan suhteellisen hyvin, ja sitten vähemmän hyvin: Haskell, Python, Perl, PHP.
4. Lue tutoriaaleja ja koodia, ja etenkin kirjoita koodia. Tekemällä oppii parhaiten.

Blaze [28.05.2005 17:45:35]

#

Siirsin.

1. Ensimmäisen kerran tutustuin kun olin seiskalla. Sen jälkeen enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Mitäs tuosta nyt tulee... 8 vuotta.
2. Kokenut.
3. No lähinnä VB:tä ja PHP:tä.
4. Tutoriaali ja tekstieditori auki samaan aikaan ja vuorotellen lue ja kirjota koodia.

sqwiik [28.05.2005 17:51:25]

#

1. Yläasteen 9. luokalta 1999, eli noin 6 vuotta.
2. Kokenut
3. C/C++, QB/VB, Delphi melko hyvin hallussa.
4. Yritys ja erehdys. Kääntäjän helpin kautta, siis ^^

Kape [28.05.2005 18:02:39]

#

1. Puoli vuotta.
2. En ihan aloittelija mutta en kokenutkaan.
3. Osaan hyvin phptä. Kehnosti vbtä ja vähän paremmin Pythonia.
4. Ite ainakin opin kokeilemalla ja muiden koodeja katsomalla.
Myös oppaat ovat hyvä lisä.

Metabolix [28.05.2005 18:05:47]

#

  1. Ensimmäisen kerran 5. luokalla, eli 4 vuotta. Kuitenkin älyllistä toimintaa on tapahtunut vasta vuoden ajan :)
  2. Aloittelija / Kokenut
  3. No mitä sillä osaamisella sitten tarkoitetaan.
    Pascal, C ja C++ (ehkä myös PHP) tulevat aika luonnostaan, Java, C#, VB.NET, VB ja QB luonnistuvat jotenkin ja Pythoniakin osaan vähän. (Sitten on tietenkin HTML ja CSS, mutta nehän eivät kuulu tänne.)
  4. Kokeile, ajattele, ota jokin projekti, johon kärsivällisyytesi riittää. Älä tee harjoituksena ohjelmaa, jonka koodi on edessäsi, vaan käytä esimerkkikoodeja vain tietona siitä, miten jokin asia toimii. Käytä mahdollisimman paljon omaa ajattelua. Kokeile vapaasti ja yritä itse selvittää ongelmat ennen kuin kysyt foorumilla. Vääntele asioita, kunnes ymmärrät, miten ne toimivat ja miten ne eivät toimi.

Heikki [28.05.2005 18:15:59]

#

1. Ehkä joskus seiskalla ollessani aloitin, järkevää toimintaa ehkä parin vuoden ajan.
2. Kokenut
3. C++ pääosin käytössä ja kohtalaiset taidot, lisäksi kielivalikoimastani löytyy PHP ja VisualBasic. Kirjastoista yms. osaan käyttää SDL:ää (+ muutamaa lisäkirjastoa), MySQL:ää (PHP:llä) ja jonkin verran OpenGL:ää. Lisäksi wxWidgetsiä olen katsellut. Myös HTML ja CSS sujuvat.
4. Opiskele perusasiat oppaasta, ja opettele sitten hyödyntämään virallisia dokumentteja. Myös suhteellisten yksinkertaisten esimerkkikoodien muuttelu on jonkinlainen tapa jos kunnon opasta ei löydy. Ja tietysti jos jokin kirja löytyy niin siitä sitten.

Gwaur [28.05.2005 18:57:26]

#

1. Kolme vuotta sitten löysin QBasicin
2. Ehkä kokenut.
3. Muita? :P C ja PHP sujuu aika hyvin, Visual Basicilla teen jotain pikaisia pikkujuttuja.
4. Ite alotin silleen että ohjelmointikirjoista kopsasin kaikki pätkät suoraan koneelle ja ajoin. Sitte ihmettelin että "miten tommonen muka onnistuu" ja katoin sitte kirjasta että mitä tehää missä vaiheessa. Silleen se lähti. Nykyään vaan kyselen toisilta jos ei manuaaleista löydy vastausta.

rndprogy [28.05.2005 19:10:10]

#

1. 10 vuotta siitä kai on kun lainasin kirjastosta basic-ohjelmointikirjan :)
2. Kokenut.
3. osaan QB, VB, c/c++, php, ja vähän asmia.
4. RTFM! ;P

arcatan [28.05.2005 19:27:32]

#

1. Ensimmäistä kertaa QBasicin löysin kai ollessani 1. luokalla. Eli jossain määrin olen ohjelmoinut siis 10 vuotta. Kunnolla olen ohjelmoinut sellaiset 4 vuotta.

2. Riippuu mihin vertaa. Välillä näyttäisi Ohjelmointiputkaa katsellessani, että olen gurun yläpuolella. Mutta käytännössä ehkä kokenut.

3. Voi, vaikka mitä. Seuraavia käytän yleisesti: C, C++, Ruby ja PHP. Lisäksi kohtuullisesti sujunevat ainakin QBasic ja Pascal. Kokeiltujen listalta löytyy vielä ainakin: Brainfuck, C#, Java, JavaScript, Lua, Malbolge, mIRC Script, Perl, Python, sh (shelliskriptit ^^ + awk yms), TCL, Visual Basic, Whitespace, x86 assembler, z80 assembler. Opiskeltavien lista: Haskell, sillä funktionaaliset kielet vaikuttavat mielekiintoisilta. Kyllä tosta varmaan vielä joku kieli varmaan puuttuu + lelukielet, kuten GameMakerin kieli tai RedCode.

4. Oikea tie onneen on koodaaminen. Harjoittelematta mistään ei tule mitään. Ja koodaamisen sujumisen varmistaa RTFM.

muoks: Unohdin ihan mainostaa hulluja skillejäni HTML:n, CSS:n, XML:n, XSLT:n ja YAMLin suhteen :(

sooda [28.05.2005 19:35:56]

#

1. vuodesta 2000, jos nyt oikein muistan
2. kokenut
3. mitenni muita? qb ja vb sujuu aika loistavasti (vaikken niillä mitään enää teekään), PHP aika hyvin (MySQL kanssa jotenki), C myös (SDL kans), C++-oppaan lueskelin joskus mutta päässyt puoliks unohtumaan, pitää nyt kesälomalla sitte opetella taas, x86-asmista osaan perusteet (jotain pieniä feidieffuja osaan dossille)
4. ite alottelin qb:llä, otin esiin komento/funkkarilistan ja avasin siitä jonkun kiinnostavan manuskan jota en vielä tuntenut. Tolla tavalla opin qb:n käytön varsin hyvin.

Alota projekti, johon uskot taitojesi riittävän, kunhan jaksat opetella vähän jotain, jos et osaa niin googleta ja etsi manuska ja lue sana sanalta kärsivällisesti, älä kopsi pidempiä valmiita koodeja, varsinkaan jos et ymmärrä miten ne toimivat. Jos kopsit, käy rivi riviltä läpi ja varmista vaikka suurennuslasin kanssa että ymmärrät kaiken. Sovella oppaiden tietoa, tee niiden pohjalta esimerkkikoodeja vähän isompia projekteja. Kannattaisi jaksaa projektit loppuun asti, eikä luovuttaa mahdottomankaan tuntuisiin kohtiin - kyllä ne joskus ratkeaa. Näillä periaatteilla olen itse päässyt aika pitkälle.

Juice [28.05.2005 19:55:31]

#

1. Ehkä vuoden ihan kunnolla
2. Aloittelija. Ehkä hieman kokenutkin.
3. Vahvimpia ovat PHP ja VB.Net. Myös QBasic, CoolBasic sujunevat tarvittaessa. Opetteluasteella olevat Java ja C++.
4. Tee omia pikkuohjelmia ja opettele uusi aihe (esim. linkitetyt listat tai grafiikkafunktiot) aina kun edellisen olet opetellut. Käytä sitten näitä hyväksesi seuraavissa pikkuohjelmissasi. Lisäksi suosittelen lukemaan ohjelmointikirjoja.

temu92 [28.05.2005 20:08:54]

#

Tässä ois mun vastaukset.

1. 4 vuotta suurinpiirtein eli alottelin joskus 3. luokalla
2. Aloittelija - Kokenut. Jossain välillä
3. En tietysti osaa kyllä kokonaan kaikkia kieliä. Se olis mahdotonta. Tässä kumminkin paremmuusjärjestyksessä. HTML, CSS, PHP, MFF, CB, QB, TGF, C++, VB
4. Alotin QB:lla .bat tiedostokikkailujen kanssa. Sen jälkeen siirryn opettelemaan C++. Aika vaikee niin jäi sitte pois. Sen jälkeen aloin HTML tehdä itelleni "Nettiä". (Mulla ei ollu nettiä sillon).
Sitten mukaan tuli TGF, CB, MFF, PHP, CSS. VB:tä oon ihan pikkasen opetellu. JavaScriptiäkin osaan yhtä paljon kuin kirppu lukea. Heh :D

Eli mun kommentti tohon 4. kysymykseen on että siirry kokoajan vaikeampiin kieliin niin opit jotain.

peran [28.05.2005 23:14:11]

#

Tässäpäs vastauksia:

1. 21-22 vuotta
2. Kyllä kai mä jotain osaan.
3. Pascal, Basic, C#, C, PHP, Assembler (joitakin prosessoreita), Java, Javascript jne. (Enemmän tai vähemmän.)
4. Opettele ensin perussyntaksi, jonka jälkeen pakerra koneen ääressä. Tekemällä oppii parhaiten. Yleensä kannattaa ostaa jokin kirja aluksi, ja lukaista se läpi, jonka jälkeen voikin yrittää tehdä omia sovelluksia.

Nitros [28.05.2005 23:14:57]

#

Ja vielä vähän kysymyksiä:
1.Voiko oppia noita ohjelnmointiputkan oppaista paljonkin,vai puuttuuko nistä jotain?

2.Mitä taktiikkaa suosittelette ihan aloittelioille (niille jotka justiinsa aloitti)

Antti Laaksonen [28.05.2005 23:36:24]

#

1. Oppaista puuttuu epäilemättä yhtä ja toista, mutta siitä huolimatta niistä voi oppia paljonkin. Minä olen koettanut ottaa oppaisiin mukaan semmoisia asioita, joita tarvitsee usein ja jotka ovat hyödyllisiä. Oppaiden lukemisen lisäksi omat kokeiluohjelmat ovat välttämättömiä.

2. Älä kiirehdi, vaan opettele rauhassa ohjelmoimaan kunnollisesti ja ajatuksella. Alkuperäisen kyselyn vastauksissa on tullut paljon hyviä neuvoja.

hunajavohveli [28.05.2005 23:54:02]

#

1. Neljä ja puoli vuotta.
2. Kokenut varmaan
3. QB, VB, PHP ja C:stä alkeita

1. Kyllä noista voi sen oppia, mitä niissä käsitellään. Asiat selitetään mielestäni niissä hyvin.

Heikki [29.05.2005 00:21:41]

#

1. Oppaat ovat tietysti hieman puutteellisia, eihän kaikkia asioita voi pienessä oppaassa kertoa. Kuitenkin mielestäni paras tapa opetella perusteet on seurata opasta. Tämän jälkeen on helppoa laajentaa osaamista lukemalla dokumentaatiota.

2. Yritä itse ratkaista ongelmia mahdollisimman pitkälle. Siten oppii.

Nitros [29.05.2005 08:54:14]

#

1.Millä ohjelmointikielellä kannattaisi aloittaa?
2.Oletko jo tehnyt mitään suurita projektejakin,minkä laisia?

Olga [29.05.2005 09:56:18]

#

1. Ensimmäisen kerran QBasiciin tutustuin joskus 10 vuotta sitten ja sillä tulikin tehtyä kaikkea pientä. Vakavammin kuitenkin viimeiset n. 3 vuotta.
2. Kokenut
3. Eniten tällä hetkellä kiinnostaa PHP, mutta tuttuja ovat myös C, Java ja J#.
4. Itse tekemällä ja asioita miettimällä. Ja rndprogya lainaten: RTFM! Ainakin PHP:n tapauksessa Ohjelmointiputkan PHP-alueella olisi yli puolet vähemmän viestejä jos sitä manuaalia viitsittäisiin edes vilkaista ennen kysymystä.

remontti-reiska [29.05.2005 10:00:57]

#

1. 5-6 vuotta
2. Kokenut varmaan
3. Basicit, C, C++, Php ja aivan hitusen Assemblyä ja Pascalia
4. Lue oppaita yksi kerrallaan ja tee niiden esimerkkiohjelmia ja muuntele niitä parhaasi mukaan. Muista motivaatio.

Olli Vanhoja [29.05.2005 12:37:36]

#

1.10V
2.Guru ;)
3.C, C++, Php, Assembly ja joskus ennen osasin vähän javaakin
4.-

tejeez [29.05.2005 12:38:04]

#

1.Emt, ehkä jotai 3-4 vissiin
2.Ehkä se kokenut? Emmä itteäni osaa arvostella.
3.brainfuck, basic, c, jotaki

Lumpio [29.05.2005 13:23:34]

#

1. Siitä 8-9-vuotiaasta lähtien, joten noin 8 vuotta.
2. Kokenut neroguru! No ei nyt sentään, kyllähän minä melko kokenut olen.
3. "Muita"? Parhaiten osaan C, C++, PHP, C# ja Java. Ei-ohjelmointikielistä parhaiten osaan (X)HTML, CSS, SQL, JS. Noiden lisäksi on tullut käytettyä useita BASIC-murteita, Assemblyä, Befungea, Brainfuckia, tiesmitä. Kaikkea pitää kokeilla.
4. Tekemällä oppii! Pitää tehdä paljon sellasia kokeiluohjelmia, missä vaan kokeilee jotain uutta juttua minkä on juuri oppinut.

Deewiant [29.05.2005 13:41:57]

#

Lumpio kirjoitti:

Ei-ohjelmointikielistä parhaiten osaan (X)HTML, CSS, SQL, JS.

Jos JS:llä tarkoitat JavaScriptiä, huomauttaisin, että se on ohjelmointikieli.

str4nd [29.05.2005 14:26:42]

#

1. 3-4 vuotta
2. Kokenut.
3. PHP (<-Todella hyvin), VB (<- Helppo), JavaScript, Pascal...
(x)HTML ja CSS vaikka eivät ole ohjelmointikieliä, mutta kuiteski.
4. Sama kuin Lumpiolla.

Lumpio kirjoitti:

Tekemällä oppii! Pitää tehdä paljon sellasia kokeiluohjelmia, missä vaan kokeilee jotain uutta juttua minkä on juuri oppinut.

Gaxx [29.05.2005 14:50:20]

#

1. Pelinteko-ohjelmilla eka 2.5v ja siihen päälle 2v Kunnon soodinkia.
2. Kokenut
3. Tarpeeksi hyvin: QB, VB ja C++. Pascalista osaan alkeet.
4. Oppaista luetaan kielioppi ja tekemällä opitaan ohjelmoimaan.

Linkku [29.05.2005 15:43:25]

#

1. Pari 3 vuotta
2. mitäs tähän nyt laittais..
3. C, C++, Perl (paras kieli ikinä!), ECMAScript, PHP, Java
4. Lainaa kirja. Itse lainasin Perl-kirjan ja ymmärsin kielen hienouden. Se oli samalla paras ohjelmointikirja, jonka olen lukenut, koska siinä kerrottiin kielen historiasta ja miksi joku on niinkuin se on.

Metabolix [29.05.2005 18:08:45]

#

Kannattaisi ehkä panostaa tuohon numerointiin vähän :) Nyt täällä on 3 erilaista 1- ja 2-kysymystä.

1. Oppaista opitaan asiat, ja niitä löytyy yleensä oppaasta kuin oppaasta. Ohjelmointia ei kuitenkaan opita oppaita lukemalla, pitää sitä koodia itsekin kirjoittaa.
2. Samaa kuin ennenkin :) Älä yritä liian vaikeita, mutta älä silti tyydy liian vähään.

1. Valitse sellainen kieli, jolla pääset hyvin alkuun. Jos pääset C:llä alkuun, voit ihan hyvin aloittaa vaikka sillä. Itse suosittelen mieluiten Pascalia alkuun, koska se on minusta niin selkeä kokemattomallekin henkilölle ja siitä on helppo siirtyä mihin tahansa yleisimmistä kielistä (C, C++, Java...)
2. No mikä sitten on iso projekti... Suurin projektini löytyy tuolta projektisivulta.

efteri [29.05.2005 20:06:27]

#

1.En ole ihan varma 1-2v
2.Aloittelija
3.VB(jotenkin)QB(myös jotenkin eikä muita sitten olekkaan :P)
4.istu illalla kauan koneen äärellä ja tee jotain pientä ..

Deewiant [29.05.2005 21:07:04]

#

Nitros kirjoitti:

2.Mitä taktiikkaa suosittelette ihan aloittelioille (niille jotka justiinsa aloitti)

Samaa kuin kaikille muille.

Deewiant kirjoitti:

Lue tutoriaaleja ja koodia, ja etenkin kirjoita koodia. Tekemällä oppii parhaiten.

Nitros kirjoitti:

1.Millä ohjelmointikielellä kannattaisi aloittaa?

C on siinä mielessä hyvä aloituskieli, että moni kieli käyttää samanlaista syntaksia.

Toisaalta, pelleiltyäni viime aikoina Haskellilla olen saanut sen kuvan, että olisi fiksuinta aloittaa jollain Lispillä tai Schemellä: nämä (funktionaaliset kielet) ovat paljon helpompia opetella, jos ei ole ehtinyt tottua imperatiivisiin (C, Basicit, suurin osa kielistä).

Nitros kirjoitti:

2.Oletko jo tehnyt mitään suurita projektejakin,minkä laisia?

Ainahan on jotain tekeillä, mutta mitään konkreettista "suurta" en ole saanut aikaiseksi.

kalpyro [29.05.2005 21:21:21]

#

1. 2 vuotta
2. Kaiketi se menee tuonne kokeneen puolelle
3. VB, VB.NET, PHP, C++
4. -

TeeVee [29.05.2005 22:19:31]

#

1. Räpeltänyt viisi vuotta enkä osaa mitään.
2. Vasta-alkaja
3. Parhaiten C++, sitten tulee PHP. Työn alla on python.
4. Keskity vain yhteen kieleen ja usko siihen, että vielä joskus osaat jotakin ja sinusta tulee guru. Minulla ei ole pää vielä siihen riittänyt.

Lumpio [30.05.2005 00:10:26]

#

Deewiant: Tarkoitin kyllä JavaScriptiä, mutta jos olisin sanonut sitä ohjelmointikieleksi niin varmasti joku neropatti olisi sanonut, että "ei se oo ohjelmointikieli vaan skriptikieli!" tai jotain tuonnepäin.

WinC [30.05.2005 02:25:55]

#

1. Kahdeksan vuotta
2. Kokenut
3. c/c++, C#, PHP, JAVA.
4. Koodaa, koodaa, koodaa... (tekemällä oppii)

T.M. [30.05.2005 03:07:52]

#

1. 3 vuotta yhteensä, PHP:tä 2½ vuotta
2. Kokenut
3. PHP, C/C++, JS, QB, CB
4. Turhien asioiden koodausta

Deewiant [30.05.2005 09:07:23]

#

Lumpio kirjoitti:

Deewiant: Tarkoitin kyllä JavaScriptiä, mutta jos olisin sanonut sitä ohjelmointikieleksi niin varmasti joku neropatti olisi sanonut, että "ei se oo ohjelmointikieli vaan skriptikieli!" tai jotain tuonnepäin.

Parempi käyttää asioista niiden oikeaa nimeä ja opettaa näitä 'neropatteja', kuin käyttää vääriä nimiä vain heidän mielikseen :-)

mike patto [31.05.2005 23:43:16]

#

1. Yli 25 Vuotta...
2. Vastaanpa näin : joka päivä oppii jotain uutta.Guru = yhteen asiaan juuttunut fakki-idiootti, Nero = CD - poltto-ohjelma, Kokenut = Monta virhettä tehnyt ja jotain niistä (ehkä) oppinut, Aloittelija=Olimme niitä kaikki joskus
3. Muita ? Osaan (tai ainakin osaan niillä ohjelmia tehdä): Assembler, Cobol, C, C++, Java, Javascript, Basic, VB, VBScript, Pascal, PL/Sql + koko joukko joitain sekalaisia kieliä..
4. Ohjelmoi, ohjelmoi ja ohjelmoi vielä kerran, kyllä se sokeakin kana joskus jyvän löytää ;-D

kaviaari [02.06.2005 17:39:47]

#

1. En mene yhtään takuuseen vuoden pari kai.
2. En nyt mihinkään lokeroon itseäni varsinaisesti uskalla pistää, onhan sitä kaikkea tullut väsättyä :/
3. C/C++ ja VB on varmaan parhaiten hallussa
4. Paras oppimistaktiikka on kokeilla vähän kaikkea. Kokeilla komentoja ja pelleillä sitten niitten kanssa.

aeolus [05.06.2005 19:55:02]

#

1. noin 4 vuotta (olen nytten kymmenen)

2. Aloittelijan ja kokeneen välillä.

3. PHP, HTML, CSS, SSI, Jonkinlaista c++:saa ja vähän VB:tä, aloitan kohta qb:n .

4.Parhaita koodausohjelmia on mm. notepad, kannattaa etsiä esim. googlesta joitain php oppaita (siis jos on aloittelija)
ja sitten jollain notepadilla koodailla.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta