Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: PHP ja Iframe tai frame

Sivun loppuun

Grimmari [16.05.2005 07:56:07]

#

Tervehdys kaikille!

Olen viikonlopun kahlannut nettiä etsien ratkaisua seuraavanlaiseen ongelmaan....
Minulla on sivu jonka oikeassa ja vasemmassa reunassa on linkkejä taulukossa. Keskellä taulukkoa on iframe johon tuon uuden sivun. Toimii hyvin mutta...
Haluaisin kuitenkin että myös painonappien linkit muuttuvat samalla kun iframe teksti haetaan.

Eli miten saan päivitettyä samalla kertaa myös koko sovun sisällön??

Lazu [16.05.2005 08:43:07]

#

Iframe pois ja generoit sivut php:llä.. Tai sitten laitat iframe-sivuihin javascript härdellejä jotka muokkaavat pääsivua, mikä on erittäin huono tapa.

Grimmari [16.05.2005 11:21:51]

#

Jep, tiedän kyllä tuon ratkaisun mutta missio on seuraavanlainen:

Joka sivulla on linkit (yht 12 kpl)jotka jakaantuu tasaisesti koko näytön reunaalueille. siis pääsivulla ei saa olla sivun vieritystä.

Koska sivua ei pidä voida vierittää olen päätynyt käyttämään iframea.

Nyt kun käyttäjä klikkaa jotain sivun reunoilla olevaa hyperlinkkiä pitäisi keskustaan päivittyä teksti

Ja samalla kun keskustan sisältö muuttuu pitää reunoilla olevat linkit myös muuttaa.

Olen tehnyt version jossa ei ole framea eikä iframea ja niin se toimii. Mutta ongelma on että jos hauttu teksti ei mahdu keskellä olevalle alueelle alkaa sivu skaalautua ja silloin sivulla olevat linkit liikkuvat pystysuunnassa.

leftover [16.05.2005 12:12:24]

#

iframe roskiin ja tilalle fiksatun kokoinen div jolle annat CSS-määrityksen overflow: scroll;

Blaze [16.05.2005 13:42:45]

#

Grimmari kirjoitti:

Koska sivua ei pidä voida vierittää olen päätynyt käyttämään iframea.

Ja mitenköhän postimerkin vierittäminen on parempi ratkaisu, kuin koko käytettävissä olevan alueen?

Jos tavara ei mahdu selainikkunaan, niin sillon sitä pitää vierittää ja mitä isompi tuo alue on, sitä vähemmän sitä vierittämistä joutuu tekemään.

Grimmari kirjoitti:

Nyt kun käyttäjä klikkaa jotain sivun reunoilla olevaa hyperlinkkiä pitäisi keskustaan päivittyä teksti

Ja samalla kun keskustan sisältö muuttuu pitää reunoilla olevat linkit myös muuttaa.

Klassinen "update two frames at the same time" -ongelma. Siitä selviää joko Javaskriptaamalla (huono idea) tai lataamalla uuden frameset-sivun, jossa on valmiiksi oikea yhdistelmä raameja.

Grimmari kirjoitti:

Olen tehnyt version jossa ei ole framea eikä iframea ja niin se toimii. Mutta ongelma on että jos hauttu teksti ei mahdu keskellä olevalle alueelle alkaa sivu skaalautua ja silloin sivulla olevat linkit liikkuvat pystysuunnassa.

Josta voimme päätellä, että käyttämäsi leiskamalli on huono, ja että kannattaa miettiä asioita uusiksi.

Grimmari [16.05.2005 14:38:59]

#

Mien saan tuon css määrityksen koskemaan vain taulukon keskikohtaa??
Minullahan on nyt yksi taulukko jossa on div määritteellä tehty tekstialue.

Blaze [16.05.2005 15:28:53]

#

Grimmari kirjoitti:

Mien saan tuon css määrityksen koskemaan vain taulukon keskikohtaa??

No laittamalla sille sellaisen selektorin, että se pätee vain siihen keskimmäiseen soluun.

Grimmari [16.05.2005 15:29:16]

#

Sivua tullaan käyttämään ratkaisussa jossa ei ole käytettävissä hiirtä tai näppistä vaan ainut keino millä kommunikoidaan käyttäjän kanssa on "virtuaaliset" klikkaukset hyperlinkkiin.
Eli käyttäjä voi painaa nappia (siis fyysistä, ei näppäimistöä) jolloin ohjelmallisesti tehdään hiiren liikutus hyperlinkin päälle ja klikataan sitä. Siksi reuna alueet eivät saa muuttua.

InvalidCo [16.05.2005 15:37:41]

#

Grimmari kirjoitti:

Eli käyttäjä voi painaa nappia (siis fyysistä, ei näppäimistöä) jolloin ohjelmallisesti tehdään hiiren liikutus hyperlinkin päälle ja klikataan sitä.

???

Mitä tarkoitat fyysisellä napilla?

Grimmari [16.05.2005 15:59:37]

#

Kuvitellaan että näyttö ja pc ovat ikkulasin takana. itse seisot lasin toisella puolella ja sinulla on seinässä seinässä 16 näppäintä mitä voit painaa.
elen tehnyt softan joka muuntaa seinässä olevalta näppäimistöltä tulevan datan hiiren liikkeeksi ja klikkaukseksi

Grimmari [18.05.2005 08:35:37]

#

Olitte oikeassa :)
parempi oli toteuttaa sivusto CSS-sivun avulla.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta