Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux vai winutoosa?

Sivun loppuun

aeolus [27.04.2005 17:58:45]

#

nonii, eli mielipiteitä, kumpi on parempi? linux vai windows?
Itseni mielestä linux, jotenkin se vaan tuntuu kivemmalta :P
itse käytän gentoota, paitsi toisella koneella on win xp.

Harrastelija [27.04.2005 18:56:44]

#

Windows :)

Juice [27.04.2005 19:30:05]

#

Linux on paljon mukavampi, tosin äänikorttini ei kunnolla toimi siinä, mutta siihen tulee onneksi kohta muutos. Lisäksi kun sanoo käyttävänsä Linuxia, saa katu-uskottavuutta ;)
Harrastelija: onko Windowsin kanssa painiminen niin kivaa? Aina pitää pelätä kaikenmaailman viiruksia ja matoja ja vakoiluohjelmia ja... Kyllä Linux on helppo, kun ei tartte huolehtia tollasista ja ohjelmien asentaminen on helppoa (näin muutamia mainitakseni). En kyllä nää yhtään syytä, miksi Windows olisi parempi.

Deewiant [27.04.2005 19:37:59]

#

Juice kirjoitti:

Harrastelija: onko Windowsin kanssa painiminen niin kivaa? Aina pitää pelätä kaikenmaailman viiruksia ja matoja ja vakoiluohjelmia ja...

Vajaa minuutti menee palomuurin asentamiseen, ja mitään noista ei tarvitse pelätä (olettaen että on järkeä päässä yhtään). Poikkeuksena IE-käyttäjät, jotka joutuvat lisäksi pitämään huolta, että uusimmat päivitykset on aina asennettu. Tosin kannattaahan niistä pitää muutenkin huolta...

tsuriga [27.04.2005 19:42:38]

#

Voiskohan tämä aeolus nyt rauhottua sen topikkien puskemisen kanssa? Ja onpa taas semmosia "faktoja" esillä, että oksat pois.

Grey [27.04.2005 20:51:31]

#

Juice kirjoitti:

Aina pitää pelätä kaikenmaailman viiruksia ja matoja ja vakoiluohjelmia ja...

Se mitä olen tutkinut, niin laillisilta sivuilta on helkutin vaikea saada mitään moskaa koneelleen. Vasta kun alkaa käydä epämääräisillä sivuilla, voi hyvinkin jotain yhtä epämääräistä koettaa livahtaa koneelle. Enkä tarkoita epämääräisillä sivuilla vain warez-sivuja. Itse en tosin kyllä harrasta epämääräisiä sivuja, mutta osaan eksyä sellaisille.

Koska en moisia sivuja harrasta, ei ole minun tarpeen vaihtaa koko käyttistä. Riittää että selain on kunnollinen ja siten alentaa välitöntä riskiä jos klikkaa epähuomioissaan väärää linkkiä esim. Googlessa. Käyttis vaihdetaan vasta sitten kun epämääräiset sivut ovat enemmän harrastus kuin vahinko.

Niin, ja kysymykseen vastaan yksinkertaisesti näin: OS/2!

-Grey-

Blaze [27.04.2005 21:00:19]

#

Grey kirjoitti:

Niin, ja kysymykseen vastaan yksinkertaisesti näin: OS/2!

Oiva vastaus :)

Gwaur [27.04.2005 22:15:36]

#

Ennemmin minä ite haluaisin kokeilla Mac OS:ia tai jotain *BSD:tä kuin Linuxia. :) Tällä hetkellä koneellani pyörähtelee Windows. Ja OS/2:sta tuli mieleeni, että sain tulokseksi "Which OS Are You?" -testistä OS/2 Warpin. :p

Juice [27.04.2005 22:24:15]

#

Deewiant kirjoitti:

Vajaa minuutti menee palomuurin asentamiseen, ja mitään noista ei tarvitse pelätä (olettaen että on järkeä päässä yhtään).

Plus kaistaa vievät autom. päivittämiset, joidenkin ohjelmien manuaalipäivitykset, konffailu, kiroilu tietoturvasoftan toimimattomuuden vuoksi. Kyllä Linuxilla elämä on helpompaa.

Grey [28.04.2005 00:17:43]

#

Juice kirjoitti:

Plus kaistaa vievät autom. päivittämiset, joidenkin ohjelmien manuaalipäivitykset, konffailu, kiroilu tietoturvasoftan toimimattomuuden vuoksi. Kyllä Linuxilla elämä on helpompaa.

.. verkkokorttiisi ei löydy oikeita ajureita, laitteistokiihdytys bugittaa näyttökortissa, äänet ei pelaa, netistä ja eikä kokoonpanoa viitsi oikein vaihtaa kun sattui olemaan rahaa riittävästi että sai hommattua korkeatasoisen laitteiston..

Siinä vaiheessa kun pääsee nettiin, niin ohjelmisto ilmoittaa löytyisi muutama päivitys joillekin tärkeille osille, kuten esim. ytimelle. Lataat ja sitten parin tunnin päästä huomaatkin että jostain kumman syystä kiintolevyn vapaa tila pieninkin helkutin paljon..

Että äläpä ylistä sitä Linuxia ja sen distroja, sillä ne eivät ole sen ihmeellisempiä kuin ne kymmenkunta muuta erilaista käyttöjärjestelmää. Sitä paitsi, Linuxikin kaatuu ja sekoaa. Usko pois! Olen saanut moisen sekoamaan niin pahasti että tuli sen jälkeen vähän väliä "Kernel Panic"ia siihen. Enkä ollut edes roottina sisällä, sen enempää kuin järjestelmän asentanut henkilö. Istahdin vain koneen äärelle ja pelkkä selaimen avaus että sulkeminen sekoitti kaiken :-D Jeesh, olen guru!

-Grey-

BlueByte [28.04.2005 01:18:57]

#

Kummatkin aivan huonoja tekeleitä. Ideologian takia kuitenkin Linux.

Heikki [28.04.2005 07:05:32]

#

Puhuaan nyt Linuxista ja Windowssista kun ne ovat ainoat todelliset vaihtoehdot:

Linuxin perusasennukseen menee usein jonkin verran aikaa, riippuu tosin paljon distrosta ja tuurista. Esim. SuSE:n kanssa voi käydä niin että asennuksen jälkeen toimii kaikki 3D-kiihdytyksestä ääniin ja nettiin. Sen sijaan Getoon kanssa saat varata asennukseen muutaman päivän.

Mutta asennuksen jälkeen Linux-järjestelmän kunnossapito on yleensä paljon helpompaa kuin Windowsin. Esimerkiksi uudet ohjelmat saa monissa distroissa suoraan yhdellä komennolla paketinhallinnalla. Ja Grey mainitsi kernelin päivittämisestä, niin tosiaan sen päivittäminen vaatii joskus ylimääräistä työtä (esim. näytönohjaimen ajurien uudelleenasennus jos käyttää 3. osapuolen ajureita), mutta muuten päivittäminen on kyllä erittäin helppoa. Muutamalla napin painalluksella/yhdellä komennolla saa päivitettyä koko järjestelmän (niinkuin Windowssissakin) ja kaikki paketinhallinnalla asennetut ohjelmat!

Linuxissa tietoturvan osalta ei tarvitse paljoa pelätä, ehkä tämä johtuu siitä että Linux on niin harvinainen, ehkä siitä että koodi on hyvää (luultavasti molemmista). Kernelissä on palomuuri, ja Linux-virusten määrä voidaan laskea yhden käden sormilla, ja kädetönkin voi laskea montako virusta leviää aktiivisesti. Myös spywaren määrä on lähes olematon.

Tietenkään Linux ei ole avain onneen, etenkään pelaajalle. Vaikka Linuxille on pikkupelejä tajuttomasti, kaupallisista peleistä ehkä 1% käännetään Linuxille. Ja vaikka Cedega on olemassa, olen aina sanonut että jos pelaaminen on tärkeä tietokoneenkäyttömuoto kannattaa harkita kahdesti Linuxiin siirtymistä.

Ohjelmointikäytössä tykkään Linuxista, kirjastoja löytyy paljon, oma ohjelma ei kovin helposti saa koko järjestelmää boottikuntoon ja hyviä ohjelmointityökaluja löytyy.

Eli kaikki sekavat asiat yhdessä kappaleessa: jos teet koneella paljon muutakin kuin pelailua, kannattaa kokeilla. Kokeilu ei maksa mitään, ja vain kokeilemalla tiedät sopiiko Linux (tai joku muu) käyttis sinulle. Kokeilu ei maksa mitään!

Deewiant [28.04.2005 09:00:40]

#

Juice kirjoitti:

Plus kaistaa vievät autom. päivittämiset, joidenkin ohjelmien manuaalipäivitykset

Jos automaattiset päivitykset haittavat, ne voi kytkeä pois päältä. Manuaalipäivityksiäkään ei ole pakko tehdä... ja kyllähän Linuxillakin softat päivittyvät.

lainaus:

konffailu, kiroilu tietoturvasoftan toimimattomuuden vuoksi.

Konffailuhan on enemmän Linuxin juttu kuin Windowsin. Myönnän kyllä, että on ärsyttävää asennuksen yhteydessä käyttää puoli tuntia systeemin asetuksien rukkaamiseen, jotta koneesta tulisi käyttökelpoinen. Yleensä ottaen konffiminen ei minua kuitenkaan haittaa, pidän siitä että voin päättää tasan tarkkaan mitä, milloin, ja missä koneellani tapahtuu.

Jälkimmäiseen taas en ole koskaan törmännyt. Minä laitan palomuurin päälle ja se toimii.

Grey kirjoitti:

.. verkkokorttiisi ei löydy oikeita ajureita, laitteistokiihdytys bugittaa näyttökortissa, äänet ei pelaa, netistä ja eikä kokoonpanoa viitsi oikein vaihtaa kun sattui olemaan rahaa riittävästi että sai hommattua korkeatasoisen laitteiston..

Windowsille niitä ajureita enemmän (ja toimivampia... ATI on hyvä/huono esimerkki tästä) löytyy, jos näyttis bugaa se ei johdu softasta vaan ihan fyysisistä ongelmista, sama äänien kanssa, ja jos näitä ongelmia oikeasti tulee sanon vain, että olisi pitänyt ehkä vähän ottaa selvää kokoonpanon Windows-yhteensopivuudesta ja ajurien bugisuudesta jne.

Ehkä olen sitten omituinen, mutta tutuillenikaan ei ole koskaan moisia ongelmia tullut, poikkeuksena sellaiset, jotka saavat viruksia koko ajan kun eivät vain tajua.

aWW [28.04.2005 10:40:51]

#

EHODOTTOMMASTI Linux, linux on tämän hetken paras käyttöjärjestelmä, mutta mikä tärkeintä, se on Open Source -projekti

Jos pidät itseäsi hyvänä ohjelmoijana, ainoa vaihtoehtosi on Linux.

Fraeon [28.04.2005 12:25:15]

#

Juuh. Pari viikkoa sitten olisin varmasti sanonut Windows noin ihan käytettävän softan ja muiden tekijöiden takia. Dual-bootti järjestelmä on konella ollut pitkään ja nyt kun vaihdoin kubuntuun, tuntuu se kummasti paljon paremmin käytettävältä kuin muut distrot. Esimerkiksi kun joku Fedora Core pukkaa niin julmetusti aivan turhaa ohjelmistoa, on oikeastaan huojentavaa nähdä distro jossa tulee perusjullille kaikki se tarpeellinen, josta voi sitten laajentaa milloin katsoo tarpeeksi.

Open Source ja Closed Source...jos olen ohjelman käyttäjä, niin minulle on yhdentekevää kumpaa se on, kunhan se vain nyt toimii kuten pitää.

World of Warcraftin takia tulee silti pidettyä ikkunoita koneella. Se, siirrynkö täysipäiväisesti takaisin ikkunoita tiirailemaan nähdään sitten joskus.

Blaze [28.04.2005 15:11:06]

#

WoW toimii kuulemma Winellä.

sooda [28.04.2005 15:23:39]

#

Riipuu vähän käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Windows on tietenkin reippaasti Linuxia helppokäyttöisempi ja käyttäjäystävällisempi. Winukka niille jotka ei osaa/ymmärrä tai jaksa säätää tai vain lähinnä pelaa. Tehokäyttäjille tai asiantuntijoille sitte Linux.

Jos vähän jaksaa ja osaa säätää niin on se Linux paljon kivampi. Softia asennellessa ei tartte boottia (johon oikeesti menee ylipaljon aikaa, muistan ainaki mun W98:n asennuksen), yleensä tosi helppoa (Emerge, Apt-get ym kumppanit), asetusten säätökään vaikeaa ole jos jaksaa pari manuskaa lukea ja keskittyy siihen tosissaan. Kannattaa tosiaan kokeilla jos jaksaa ja kiinnostaa. Ite en tee koneella käytännössä mitään muuta kun käytän nettiselainta, irkkaan ja koodailen -> Linux täydellinen mulle.

tejeez [28.04.2005 16:24:07]

#

Jee, linux-windows-tappelu. Eiks muitaki oo olemassa ku ne kaks? :o

ipe [28.04.2005 16:37:21]

#

Grey kirjoitti:

.. verkkokorttiisi ei löydy oikeita ajureita, laitteistokiihdytys bugittaa näyttökortissa, äänet ei pelaa, netistä ja eikä kokoonpanoa viitsi oikein vaihtaa kun sattui olemaan rahaa riittävästi että sai hommattua korkeatasoisen laitteiston..

Että äläpä ylistä sitä Linuxia ja sen distroja, sillä ne eivät ole sen ihmeellisempiä kuin ne kymmenkunta muuta erilaista käyttöjärjestelmää. Sitä paitsi, Linuxikin kaatuu ja sekoaa. Usko pois! Olen saanut moisen sekoamaan niin pahasti että tuli sen jälkeen vähän väliä "Kernel Panic"ia siihen. Enkä ollut edes roottina sisällä, sen enempää kuin järjestelmän asentanut henkilö. Istahdin vain koneen äärelle ja pelkkä selaimen avaus että sulkeminen sekoitti kaiken :-D Jeesh, olen guru!

-Grey-

Kyllä niitä ajureita jo suht paljon löytyy. Toki windowsiin löytyy enemmän, mutta se mikä ei Linuxissa pelaa ei ole tarpeen ;)

Kyllä Linuxinkin saa sekoamaan (peruskäyttäjänä TODELLA vaikeaa, roottina suht helppoa), mutta se ei tee sitä itestään niinku windows.

Itse siirryin linuxiin, kun wintoosa bugitti niin paljon, ettei pystyny koodaa kunnolla :D Sooda on ihan oikeessa, että käyttötarkoituksen mukaan pitää käyttis valita, koodaamiseen ja palvelimen pitoon mun mielestä ehdottomasti Linux.

Heikki [28.04.2005 16:42:31]

#

tejeez kirjoitti:

Jee, linux-windows-tappelu. Eiks muitaki oo olemassa ku ne kaks? :o

Työpöytäkäyttöön ei minusta ole olemassa muita järkeviä vaihtoehtoja.

Blaze [28.04.2005 17:37:14]

#

Heikki kirjoitti:

Työpöytäkäyttöön

MacOS X?

Juice [28.04.2005 18:58:14]

#

Saipas minun kommenttini paljon huomiota :P
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, ja nämä ovat varsin hyvin tunnettuja (tietoturva, ajurit jne.), mutta olen vankkumatta Linuxin kannalla.

Harrastelija [28.04.2005 20:10:02]

#

aWW kirjoitti:

Jos pidät itseäsi hyvänä ohjelmoijana, ainoa vaihtoehtosi on Linux.

Rehellinen mielipide: Ohjelmointitaidot ei käyttöjärjestelmästä riipu.

aWW [29.04.2005 08:39:41]

#

Harrastelija kirjoitti:

Ohjelmointitaidot ei käyttöjärjestelmästä riipu.

Ei tietenkään, mutta linuxin mukana tulee nippu ilmaisia kääntäjiä ja kuten sanoin Open Source on ohjelmoijille hyvin mielenkiintoinen kohde.

Minä [29.04.2005 08:47:34]

#

Pari viikkoa taistelua näytönohjaimen ajurien kanssa.. Ei käänny kerneli ei. Mutta siitä huolimatta, en (ainakaan toivottavasti) tule enää koskaan asentamaan omalle koneelleni yhtä ainutta Ikkunaa.

On olemassa vain kaksi syytä käyttää Wintowsia:
1) Täytyy töissä, tai töiden takia käyttää ohjelmaa joka toimii vain ja ainoastaan Windows-ympäristössä.
2) Tahtoo pelata uusinpia pelejä.

Mitään muuta järkevää syytä ei ole. Sitäpaitsi! Molemmissa tapauksissa on kyllä suositeltavaa kokeilla wine/crossover/yms ohjelmia. Kyllä ne monesti toimii myös linuksissa.

LeX69 [29.04.2005 09:27:47]

#

Mieti sitä ;D Linux tottakai, Gentoo tai Debian distroksi. ATI ei sitten kovin helposti toimi säätämiselläkään, NVidia ja Matrox kyllä toimii heti

Heikki [29.04.2005 16:44:36]

#

Blaze kirjoitti:

MacOS X?

Toki tuokin on vaihtoehto, en vain tullut ajatelleeksi muita kuin x86-systeemejä.

Minä: Kernelin pitäisi kyllä kääntyä kun koppaat /bootista vanhan conffifilun, ajat make oldconfig ja sitten käännät. (Tai sitten olet jo kokeillut, en tiedä, mutta yleensä kernelin käännön pitäisi suht. helposti onnistua)

Olen samaa mieltä tuon ATI:n kanssa, sen asennusyritykset olivat tuhoon tuomittuja itselläni jokin aika sitten. Onneksi sain jouluna NVIDIA:n kortin, siitä lähtien on Linux ollut täysin kunnossa.

Distroja on niin paljon, että hankala sanoa parasta. Gentoo tuntui mukavalta, mutta en sitten millään saanut ääniä toimimaan, joten siirryin Debianiin (Sarge). Gentoon paketinhallinnan monipuolisuus on ehdoton etu, mutta Debianin vastaava on kyllä ihan OK. SuSE:n paketinhallinnasta en pitänyt, softa oli vanhaa ja aika suppea valikoima, tosin kai jotain epävirallisia lähteitä olisi.

Puhveli [29.04.2005 17:12:44]

#

Hassua muttei yllättävää: Linuxin käyttäjät tuntuvat kaikki kannattavan omaansa ja Windows-käyttäjät taas ovat hiljaa, kun eivät uskalla tunnustaa etteivät vieläkään ole Linuxia asentaneet. Itse kokeilisin OS-X:ää ensin, mutta se maksaa.

Harrastelija [29.04.2005 17:53:44]

#

No minä olen ainakin Windowsin kannattajajäsen :)
Ehkä linux on parempi käyttää ja-lisäksi-vielä-paljon-muuta mutta jos ei itselläni kokemusta muista käyttöjärjestelmistä, niin eihän sitä voi kannattaa silloin mitä tahansa. Luulen että kun

Puhveli kirjoitti:

Windows-käyttäjät taas ovat hiljaa, kun eivät uskalla tunnustaa etteivät vieläkään ole Linuxia asentaneet

niin eipä taida yli 90% Windowsin käyttäjistä olla ongelmia uskalluksen kanssa. Jokainen voi miettiä kuuluuko niiden 90% joukkoon

ZcMander [29.04.2005 18:00:34]

#

Ehkäpä sen takia, koska niillä ei ole "faktoja", miksi kannatee käyttää Windowssia.
Itse käytän Gentoota. En ole edes firefoxsia käännettyä ;( Gentoota ei kannate asentaa jos ei pidö odottelusta.

Megant92 [29.04.2005 18:01:14]

#

Ubuntun asennusta olen aikonut,mutta ei se vielä onnistu.Olen kyllä windowsin käyttäjä, mutta minusta windows on huono.

rndprogy [29.04.2005 18:25:26]

#

Windowsin tai linuxin sijaan voisin mainita sanan; Solaris :P (sitä ei ollut vielä mainittu :P)
editti: Itse käytän windowsXP:tä jostain kumman syystä. En ole vaan jaksanut linuxia asentaa. Olen kyllä kerran asentanut. Mutta oli windowsin puolella vähän "tärkeitä" tiedostoja joten... En kyllä juuri nyt muista miksi poistin sen kerran...

maagimies [29.04.2005 19:14:30]

#

Itse asensin 3 kuukautta sitten vanhaan koneeseeni Mandrake Linux 10, ja hyvin o toiminu. Huomasin jopa että voin katsoa divx/xvid/jokumuu leffoja ilman minkäänlaista nykimistä; kun buuttaan Windowsiin ja koitan katsoa jotakin niin parhaimmat fps:sät on jotain 10-15 luokkaa. Asennus kesti mukavan vähän aikaa vaikka asensin lähes koko 3 cd:n sisällön. Tosin mukana tullut wine ei mielestäni pyörittänyt kaikkea haluamaani, joten hain winen omilta sivuilta uuden version, jolloin suurimman osan windows ohjelmista sain toimimaan.
Pelijuttua koskien monista vanhoistakin peleistä on tehty "epävirallinen versio". Nämä toimivat niin että winellä asennetaan peli, haetaan se häkätty versio netistä ja aletaan pelata. Yleensä moninpeli yms ei näissä versioissa toimi, mutta yleensä sujuu hyvin. Ainakin halvempaa kuin cedegan käyttö :D. Itselläni en voi kyllä paljon pelata linuxissa sillä ATIN kortit eivät oikein välitä KUNNOLLISESTA opengl tuesta(ainakaan vanhoissa korteissa) joten ajattelin ostaa jonkun nvidian. Tästä tuli kyllä aikamoinen elämänkerta mutta tässä vastaus tämän threadin kysymykseen: linux jyrää! :D

Lisäys:
http://www.icculus.org/
Tuol o aika monest pelist linux versio, täytyy tosin omistaa alkuperäne peli ;)
Lisäys 2:
Tai no ei nii monest mut tommosii sivui löytyy netist piljoonii

Juice [29.04.2005 19:49:32]

#

Eikö joku voisi tehdä tästä Linux-tuesta adressin ATIlle, vai lieneekö sellainen jo tehty? Itseäni asia kismittää valtavasti.

Grey [29.04.2005 19:54:06]

#

En tiedä miten tämä seikka menee käyttöjärjestelmien kanssa, mutta sen tiedän että jos esim. joku ihminen kokoajan puhuu siitä miten hyvin sen asiat ovat, ym. niin moisella ihmisellä on yleensä helkutisti ongelmia. Eli toisin sanoen, Linux-käyttäjien kehut tämän perusteella ilmentävät sitä että heillä on enemmän ongelmia kuin Windows-käyttäjällä. Oikeastaan, mitä enemmän ongelmia, niin sen enemmän halutaan kehua että itsetunto paranisi :-D

-Grey-

renni [01.05.2005 01:45:14]

#

Grey osui asian ytimeen.

Kysymykseen kumpi on parempi, windows vai linux, on olemassa vain yksi vastaus: Se on makuasia. Tosin vain makuasioista voi kiistellä. Kummassakin kuitenkin on paljon sekä hyviä että huonoja puolia, eikä täydellistä käyttistä ole vielä tehtykään.

tejeez [27.05.2005 17:51:15]

#

Ihanaa. Legendaarinen "linux vs windows"-tappelu. Linux ja windowshan ovat macin lisäksi ainoat tietokonemerkit!

nomic [27.05.2005 20:34:34]

#

tejeez, kyllä. minä en lähtisi vertailemaan winukkaa ja linusia. (ok, kummatkin on käyttis-härpättimiä)
Kummastakin löytyy omat hyvät sekä huonot puolensa.
Itse käytän enemmän winukoita (linuxille ei ole vielä tarpeeksi hyviä musa-ohjelmia joihin saa vst:tä ja kunnon plugareita, plus äänikorttien kanssa saanut taistella, kun oma kortti on terratec phase88)
Hyvä puoli on se, että siitä saa just semmoisen kuin itse haluaa.

Winukan puolella taas ohjelmatarjonta on laajempi (mikä sinänsä ei liity asiaan koska se ei ole kummankaan syytä)
mutta winukka kun on suosituin, tottakai sille on enemmän mörköjäkin tehty.

pointti: riippuu mihin käyttää.

remontti-reiska [27.05.2005 21:03:46]

#

Windowsia käytän. Lähinnä sen takia, etten saa säätää tämän koneen kanssa mitään jota porukka ei ymmärrä. Hmm, Windows ja Linux shellin kautta on minun vaihtoehtoni. Linuxin puolelle kuitenkin hieman enemmän kallistuisin ohjelmoidessa. Windows on pelaajille ja hemmoille, jotka eivät jaksa/osaa/pysty/saa säätää.

Ps. Tätä samaa wanhaa mielipidekiistelyä ei enää jaksa. Ei näin.

Gwaur [27.05.2005 22:58:53]

#

nomic kirjoitti:

Kummastakin löytyy omat hyvät sekä huonot puolensa.

Aivan. Onnistunut käyttis, eli siis yleisesti tunnettu ja käytetty käyttis, on kyllä sen verran laaja juttu, että yhtä ei oikein voi absoluuttisesti sanoa toista paremmaksi.

arcatan [28.05.2005 08:16:06]

#

Heikki kirjoitti:

Puhutaan nyt Linuxista ja Windowsista kun ne ovat ainoat todelliset vaihtoehdot

Mun mielestä Windows ei ole oikein vaihtoehto kenelläkkään pelaajia lukuunottamatta noin normaaleissa oloissa. (työpöytäkäyttö, luova työ, ohjelmointi. Jossain erikoisalojen softissa voi tulla ongelmia vastaavan löytämisessä..) Linuxko siis on sopiva kaikille? Ehei. Onhan olemassa esimerkiksi Mac OS X.

aWW kirjoitti:

EHODOTTOMMASTI Linux, linux on tämän hetken paras käyttöjärjestelmä, mutta mikä tärkeintä, se on Open Source -projekti

Jos pidät itseäsi hyvänä ohjelmoijana, ainoa vaihtoehtosi on Linux.

No johan nyt homogein heitit. NetBSD-käyttäjänä en vissiin sitten ole enää kelvollinen ohjelmoija :(

NetBSD on mielestäni tietyllä tavalla ideologialtaan kaunein. Toisin kuin Linuxin kernelissä, hätäisiä kyhäelmiä ei tueta, vaan asiat ratkaistaan kerralla oikein. Tässä on valitettavasti se vika, että joittekin ongelmien ratkaisuun menee paljon aikaa (esim. umass-bugi, joka haittaa USB-käyttöä, en tiedä onko se jo korjattu) Linuxin kerneli vaikuttaa minusta hyvin sekavalta.

Entä se vakaus? Minun Linux-koneeni kaatuu pari kertaa kuussa, kiitos bugisten ajurien. NetBSD-konekin on tainnut muutaman kerran kaatua viimeisen puolen vuoden aikana, tosin syynä on tainnut olla lähinnä buginen rauta. Ja Windows-konekin on kaatuillut aika paljon - ei tosin niin paljon kuin Linux, XP alkaa olla jo aika vakaa.

Ai niin, paras Linux-distro unohtui. Se on tietenkin Gentoo. Gentoo on päässyt aika lähelle sitä, millainen minulle sopivan käyttöjärjestelmäpaketin pitäisi olla. Sille on kunnon dokumentaatio. Sillä on laaja laitteistotuki. Siinä on lähdekoodipohjainen pakettienhallinta (binääripohjainen on naurettava). Siinä on vapaus valita, mitä haluaa koneeseensa. Sillä on ystävällinen käyttäjäyhteisö. Se ei ole jämähtänyt paikalleen.

Ja ennen kaikkea, sillä ei ole versionumeroa.

Gwaur [28.05.2005 10:15:12]

#

Eikös OSX pohjaudu juuri BSD-käyttiksiin?

Sharph [28.05.2005 11:22:52]

#

Itse tykkään Linuxista, Gentoota käyttelen. BSD:t ovat myös hyvä vaihtoehto.

aeolus [28.05.2005 11:53:42]

#

tejeez kirjoitti:

Jee, linux-windows-tappelu. Eiks muitaki oo olemassa ku ne kaks? :o

tietysti mutta siis nytten keskustellaan vain näistä kahdesta.

Suominen90 [28.05.2005 12:53:57]

#

Mikä linux on paras sekä palvelin että työpöytä käytössä?

LeX69 [28.05.2005 13:03:03]

#

Gentoo

Blaze [28.05.2005 13:10:19]

#

Riippuu, keneltä kysyt ;)

Minulta kun kysytään, vastaan, että Gentoo on kiva, kunhan vain koneesta löytyy potkua.

aeolus [28.05.2005 14:35:42]

#

Xuvo kirjoitti:

Mikä linux on paras sekä palvelin että työpöytä käytössä?

Hmm... Gentoo.

Suominen90 [28.05.2005 15:34:42]

#

Maksaako Gentoo?

Blaze [28.05.2005 15:36:14]

#

Ei tietenkään.

squid [28.05.2005 17:30:05]

#

Itse käytän Windowsia, ja ei ole mikään kiire siirtyä mihinkää linuxiin. Windows toimii aivan loistavasti, jos sitä käyttää oikein. Eikä se IEkään mikään huono ole, kunhan vain tietoturva on kunnossa, ja päivitykset tehdään ajallaan. Ja mitä tulee ohjelmointiin, mielestäni se ei ole yhtään hankalampaa Windowsissa, kuin Linukassa... Palvelimet ovatkin sitten jo aivan eri asia..

arcatan [28.05.2005 19:31:26]

#

Blaze kirjoitti:

Minulta kun kysytään, vastaan, että Gentoo on kiva, kunhan vain koneesta löytyy potkua.

Minä kuuntelin sujuvasti oggeja Gentoo-koneella, jonka prosessorina toimi Pentium 75 MHz. Ei siihen mitään potkua tarvi, kernel käänty puolen päivää.

Suominen90 [28.05.2005 19:43:47]

#

Minkä paketin lataan sieltä Gentoon sivuilta?

Juice [28.05.2005 19:59:45]

#

Tämä sota on ikivanha ja aina yhtä turha, ja squid on siinä väärässä, että IE ei ole huono. Hanki ihmeessä FF tai Opera (tai oikeastaan ihan mikä tahansa muu), ellei sulla jo ole.

Xuvo: http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=45. Jos sulla on AMD64-prossu, niin lataa AMD64:n paketit, muuten oikea valinta sinulle lienee i386. Etköhän pääse näillä tiedoilla eteenpäin.

aeolus [28.05.2005 20:02:55]

#

squid kirjoitti:

IEkään mikään huono ole...

No ei sentään kiroilla tarvitse.

Blaze [28.05.2005 20:16:31]

#

Alkaa vähän mietityttämään, onko Gentoo Xuvolle se sopivin Linux-jakelu, jos pitää kysyä "minkä paketin lataan".
Sen asentaminen ja käyttäminen, vaikkei hyvien ohjeiden ansiosta mitään salatiedettä olekaan, kun vaatii hieman maalaisjärjen käyttöä.

Ja amd64:lla toimii myös se x86-versio, kyse on siitä, haluaako sillä ajaa 32- vai 64-bittistä käyttistä. 32-bittisellä pääsee käsittääkseni hieman vähemmällä säätämisellä, mutta hukataan potentiaalia.

squid [28.05.2005 21:56:38]

#

Minä käytän itse FF:ää, mutta peruskäyttäjälle IE on aivan tarpeeksi 'hyvä'. Ei ole mitään järkeä käyttää FF:ää, jos käyt vain esimerkiksi jotain foorumia lukemassa kerran tai kaksi päivässä...

rndprogy [28.05.2005 22:02:08]

#

Ei ole myöskään mitään järkeä olla käyttämättä FF:ää jos sellainen on käytettävissä :P

squid [28.05.2005 22:10:00]

#

Ei tietenkään, mutta on myös paikkoja, joissa ohjelmien asentaminen on kielletty(koulut)...

tkarkkainen [29.05.2005 03:13:24]

#

squid kirjoitti:

Eikä se IEkään mikään huono ole, kunhan vain tietoturva on kunnossa, ja päivitykset tehdään ajallaan.

Niin. Tietoturvan ei vaan voi sanoa olevan kunnossa jos käyttelee IEtä (osa turvattomuudesta aukkoja, osa kätkeytyy "ominaisuuksiin" kuten ActiveX), eikä päivityksiä voi tehdä ajallaan koska niitä ei ole saatavilla ajallaan.

squid kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta on myös paikkoja, joissa ohjelmien asentaminen on kielletty(koulut)...

Kannattaa ehdottaa opettajasedälle tai -tädille. Meillä ilmestyi koulun koneille Firefoxit ja Operat.

Nitros [29.05.2005 09:01:28]

#

Jaa.
Minun mielipiteeni on että Windows on paras ja luotettava.
Samoin Internet Explorer
Olin yhesti koittanut Operaa,ja sitten kun uudelleen koneen käynistin kone löysi heti parikymmentä viirusta,kun poistin yhen muttas viirukset levis about 4min melkein koko koneelle.Ja ne viirukset tule Operasta,kun sen asensin.Niin pitä formatoida koko kone!
Suosittelen että jäät vielä Windowsiin ja käytät Internet Explorer:iä.

Nitros [29.05.2005 09:03:32]

#

tkarkkainen kirjoitti:

squid kirjoitti:

Eikä se IEkään mikään huono ole, kunhan vain tietoturva on kunnossa, ja päivitykset tehdään ajallaan.

Niin. Tietoturvan ei vaan voi sanoa olevan kunnossa jos käyttelee IEtä (osa turvattomuudesta aukkoja, osa kätkeytyy "ominaisuuksiin" kuten ActiveX), eikä päivityksiä voi tehdä ajallaan koska niitä ei ole saatavilla ajallaan.

squid kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta on myös paikkoja, joissa ohjelmien asentaminen on kielletty(koulut)...

Kannattaa ehdottaa opettajasedälle tai -tädille. Meillä ilmestyi koulun koneille Firefoxit ja Operat.

No ei muuten hemmetissä kannata ehottaa.Miejän koulussa on kaikissa koneissa Explorer,ettei tulis viirumeita :D

Nitros [29.05.2005 09:06:59]

#

Mistä muuten saa Linuxen?
Ja mikä on uusin versio?

Olga [29.05.2005 10:01:57]

#

Nyt on Nitrosilla vähän puurot ja vellit sekaisin, viitaten kaikkiin kolmeen edelliseen viestiin. Mutta viimeiseen: http://www.linuxiso.org/

arcatan [29.05.2005 10:06:07]

#

Nitros kirjoitti:

Jaa.
Minun mielipiteeni on että Windows on paras ja luotettava.
Samoin Internet Explorer
Olin yhesti koittanut Operaa,ja sitten kun uudelleen koneen käynistin kone löysi heti parikymmentä viirusta,kun poistin yhen muttas viirukset levis about 4min melkein koko koneelle.Ja ne viirukset tule Operasta,kun sen asensin.Niin pitä formatoida koko kone!
Suosittelen että jäät vielä Windowsiin ja käytät Internet Explorer:iä.

Vai että Operasta virus? Lievä läppä. Jos Operasta tulisi viruksia noin paljon, eihän sitä kukaan käyttäisi. Olet vissiin ladannut Operan jostakin hieman kyseenalaiselta sivulta tai ne virukset eivät tulleet Operasta.

Jakezu91 [29.05.2005 10:24:22]

#

No kyllähän FF on IE:tä himpun verran varmempi. itse käytän FF:ää ja windowsia..

squid [29.05.2005 11:23:27]

#

Siis, tarkoitan vain, että oikein käytettynä, se IEkin on aivan suht turvallinen...

Gwaur [29.05.2005 11:43:15]

#

Ihan kuin se Windows-IE olisi se ainoa IE :o Onhan olemassa Intternet Eksplooreri myös maceille, ja se osaa ainakin sivut piirtää oikeammin. Ehkä siinä on myös parempi tietoturva.

Blaze [29.05.2005 12:23:15]

#

Nitros kirjoitti:

Minun mielipiteeni on että Windows on paras ja luotettava.

Kiisteltävissä, mutta kieltämättä validi mielipide.

Nitros kirjoitti:

Samoin Internet Explorer

Kiisteltävissä tämäkin, mutta väittäisin, että puolustajilla on argumentit aika vähissä :)

Nitros kirjoitti:

Ja ne viirukset tule Operasta,kun sen asensin.

En minä vaan viis vuotta Operaa käyttäneenä oo siitä yhtään virusta saanu...
Tietysti, jos imuroit sen jostain "Pelun kotska borttaali imutus sivu:lta", mutta sitä saa, mitä tilaa.

Gwaur kirjoitti:

Onhan olemassa Intternet Eksplooreri myös maceille, [...] Ehkä siinä on myös parempi tietoturva.

No ainakaan siinä ei ole ActiveX:ää :)
IE4:sta on olemassa muuten versio jollekin Unixillekin. En tosin nyt lonkalta jaksa muistaa, mille.

hunajavohveli [29.05.2005 12:33:24]

#

Kyllä niitä viruksia saa Operallakin, jos vain riittävän kyseenalaisilla sivuilla vierailee. IE vain todennäköisesti imee samoilta sivuilta paljon enemmän roskaa kuin Opera. Arvelen virusten syyksi samaa kuin Blaze ja arcatan.

Ja nuo väitteet siitä, että Windows ja IE ovat parhaita, johtuvat tuskin mistään muusta kuin siitä, ettei mitään muuta ole tullut kokeiltuakaan.

Nitros kirjoitti:

No ei muuten hemmetissä kannata ehottaa.Miejän koulussa on kaikissa koneissa Explorer,ettei tulis viirumeita :D

Tai kenties siksi, että IE tulee Windowsin mukana? ;)

Gwaur [29.05.2005 12:41:16]

#

Blaze kirjoitti:

Gwaur kirjoitti:

Onhan olemassa Intternet Eksplooreri myös maceille, [...] Ehkä siinä on myös parempi tietoturva.

No ainakaan siinä ei ole ActiveX:ää :)

Muistanko väärin vai oliko ActiveX:ssä joskus joku iso aukko? :P

Blaze [29.05.2005 12:51:03]

#

Gwaur kirjoitti:

Muistanko väärin vai oliko ActiveX:ssä joskus joku iso aukko? :P

Koko konsepti on yks iso aukko. Vai miltä kuulostaa *rajottamattomien* binääri-executablejen ajaminen surffaajan koneella automaattisesti (tai digitaalisesti signeerattomien tapauksessa, yhden yesin klikkaamisen jälkeen) tämän tullessa sivulle?

Gwaur [29.05.2005 12:59:03]

#

Eipä oikein houkuta. :)

TeeVee [29.05.2005 22:23:14]

#

Vetoan moderaattoreihin, että enää ei tälläisiä keskusteluja sallittaisi. Näitä on tusinassa kolmetoista.

Itse aihe: Tarpeiden mukaan. Ei tomaatintaimienhoitajien kannata opetella linuxia käyttämään. Mutta wannabe-gurun kannattaa ;)

Olga [29.05.2005 23:42:07]

#

Ihmettelen kyllä suuresti, miksi esimerkiksi julkisissa virastoissa ei käytetä Linuxia nykyistä enemmän. Kustannussäästöt olisivat valtavat, sillä esimerkiksi eri Windowsin versioiden hinnat nyt ovat mitä ovat. Nykyiset työpöytäympäristöt kun ovat kenelle tahansa ihan yhtä helppokäyttöisiä kuin joku XP ja softaa löytyy vaikka muille jakaa. Mutta Kuuballe propsit, siellähän otettiin jo askel oikeaan suuntaan.

TeeVee [30.05.2005 09:19:12]

#

Olga: Koulutukseen uppoaisi rahaa. Tai siis niinkuin kaikki luulevat. Mutta katsokaa KDE:tä. Sehän on karkimpi ja johdonmukaisempi kuin windows. OpenOffice korvaisi Mikkisoftin oman toimisto-ohjelmiston.

Mikä voisi mahdollisesti auttaa tähän asiaan? Markkinoilla on aukko; halpa linuxopettaja, joka kouluttaisi työntekijät linuxaikaan. Ei olisi varmana kallista per henkilö, jos mietitään kuinka paljon rahaa ollaan tuhlattu kaikkiin lisensseihin ynm.

Blaze [30.05.2005 12:35:16]

#

TeeVee kirjoitti:

Koulutukseen uppoaisi rahaa.

Mihin ihmeen koulutukseen? Nykyiselle ATK-vastaavalle kenkää ja paikallisesta lukiosta joku nörtti tilalle.

Sihteerikköjä taas ei tarvitse kouluttaa – ainakaan yhtään sen enempää kuin heitä tarvitsee kouluttaa Windowsin käyttöön. Kun jos ei mitään tiedä, niin on aivan sama, onko alla Windows vai Linux. Käytännön esimerkkinä toimikoon oma äitini, jonka laitoin verkkopankkeilemaan tällä Gentoo-koneella. Laskut tuli maksettua ja kun session lopuks kysyin, että "olikos se Linux nyt kiva", niin vastaukseks tuli "Ai, tämäkö nyt oli se Linux. En minä ees huomannu."

TeeVee [30.05.2005 20:31:47]

#

Tarkoitan sillä "koulutuksella" tuota *nix maailmaa. Tottahan toki sieltä lukiosta irtoisi joku nörtti sinne. Mutta ei taida kunnianhimoista wannabe-gurua kiinnostaa mikään kunnanviraston haja-asutusalueen perähuoneen atk-tukihenkilön titteli. Vai kiinnostaisiko?

Parasta olisi ottaa työttömiä, jotka ei ole ennen käyttänyt tietokonetta. Silloin se onnistuisi parhaiten, koska he omaksuisivat suoraan aidon ajattelutavan, eli miten ajattelen linux maailmassa. Ei tulisi sitä ongelmaa, että ihminen ei osaa löytää korviketta ohjelmalle x joka on windowsissa.

Blaze [30.05.2005 21:28:27]

#

TeeVee kirjoitti:

Mutta ei taida kunnianhimoista wannabe-gurua kiinnostaa mikään kunnanviraston haja-asutusalueen perähuoneen atk-tukihenkilön titteli. Vai kiinnostaisiko?

Jos siitä rahaa saa, niin ihan varmasti.

TeeVee [30.05.2005 21:47:55]

#

Nojoo, sanotaanko näin että se on varmasti rahakysymys. Mutta kunnan palkathan on tunnetusti reilusti alempia kuin yksityisellä puolella.

Teuvo Töhvelö [05.06.2005 17:24:14]

#

Sekä että. Itsellä on SuSe Linux ja Wintoosa XP multiboottina samassa koneessa, ja hyvinhän tuo on toiminut...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta