Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: C++: Mediakirjastot

Sivun loppuun

TeeVee [19.10.2002 22:05:54]

#

Hei!
Olen aloittanut c++ ohjelmoinnin noin 2kk sitten. Kääntäjänä pyörii DJGPP. Tarvitsisin helppokäyttöisen mediakirjaston. Itsetehty yksinkertainen on mahdollista ehdottaa. Yksinkertaisuus on valttia. Olen yrittänyt pientä grafiikka kirjastoa tehdä, jossa olisi dbuffer toiminto. Olen epäonnistunut aina, joten kysyisin, olisiko teillä ehdoituksia?

-Teevati

ps:

DOS on ympäristö.

progo [20.10.2002 11:12:14]

#

Mediakirjastolla tarkoitat kai grafiikkakirjastoa tms. Joka tapauksessa Allegro tai SDL ovat vahvoja ehdokkaita. Lähes kärkipäätä, allegron löytää http://www.allegro.cc . Allegrolle löytyy opas suomipelien puolelta: http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id­=2

SDL on jo vakavammin tehty kirjasto, ja sisältää äänirutiinit sun muut, mutta en ole varma, toimiiko se DJGPP:ssä. Itse tiedän vain DJGPP:llä toimivan grafiikka/näppis-kirjaston nimeltään TGR, joka löytyy http://www.saunalahti.fi/~kkhuolto/down/tgr111.zip . Siitä löytyy dokuja vain itse paketin sisältä, mutta ei pieni englanti haittaa?

thefox [20.10.2002 16:50:15]

#

Allegroa voin minäkin suositella. Se ei ole pelkkä mediakirjasto vaan kokonainen pelintekokirjasto. Toki sillä voi muutakin tehdä jos haluaa.
Eli siitä löytyy grafiikkasysteemit (SVGA...), äänisysteemit (WAV, MIDI, lukuisia MOD-soittimia muiden toimista), näppishandlerit, joystikkihandlerit.. kaikki mitä tarvitset.
Lisäksi se on vielä "multiplatform", eli pienillä muutoksilla voit portata pelisi vaikka DOS:ilta Linuxille.

TeeVee [20.10.2002 18:27:25]

#

Saisinko hieman selkoa kuinka Allegro asennetaan DJGPP:le.

progo [21.10.2002 08:23:54]

#

http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeli.php?id­=4

Tuolta pitäisi löytyä tietoa, kysy sitten täällä, jos joku asia ei mennyt ihan nappiin.

LL [21.10.2002 15:57:31]

#

Kannattais ottaa tuo SDL. Se on windowsille.

Gevil [21.10.2002 18:03:41]

#

Huomio faq-vastaavat, lähinnä mikkot: näistä 'mediakirjastoista' pitäs ehkä pistää jotain juttua faqiin. Mistä saa (URL)? Mistä tietoa (oppaita)? Miten asennetaan? jne.. Kun on tullut näistä SDL ja Allegro-jutuista puhuttua useaan otteeseen.

TeeVee [21.10.2002 18:37:46]

#

Jep. Mutta pian täytyisi pistää äänestys? Kuinkakohan äänet jakautuisivat. Mutta pystyykö SDL librarylla tekemään esim. animaatioita?

BTW Mitä kieltä fawkz käytti matopeliin (ja mitä kirjastoa)?

TeeVee [22.10.2002 15:05:54]

#

Olen purkanut tavarat. Nyt menen kansioon, kun kirjoitan MAKE, tulee "komento tai tiedostonimi ei kelpaa".

progo [22.10.2002 20:29:15]

#

Minkä ympäristön/mediakirjaston tiimoilta? Toihan selvästi viittaa siihen, ettei make ole hakupolussa, tai edes saatavilla. :)

progo [22.10.2002 20:32:26]

#

lainaus:

Kannattais ottaa tuo SDL. Se on windowsille.

Onpa ollut itse LL kovin tarkkaavaisena, mitäpäs tuossa lukee:

lainaus:

DOS on ympäristö.

LL [22.10.2002 20:33:21]

#

*pyytää anteeksi*

TeeVee [22.10.2002 21:00:24]

#

Allegroa asentelen. Kun oppaassa käsketään kirjoittamaan MAKE, niin tietokone palauttaa: Komento tai tiedostonimi ei kelpaa

thefox [22.10.2002 22:31:54]

#

Teevati, ihan assemblyä (tai assembleria, ihan miten haluatte) ja MASM:illa (MASM32-paketti) väänsin EXE:n.
Kirjastona oli äänien (eli musiikkien) osalta bassmod, ja grafiikan osalta ihan perus Windows-GDI.
Itse asiassa tuohon pakettiin olisi voinut ne sorsatkin siitä pelistä laittaa koska ne nyt kuitenkin ovat levityksessä mutta Antti oli tajunnut asian hieman väärin :)
http://reaper.letku.net/leim/
Tuolta ne sorsat kuitenkin löytyvät..

arcatan [06.11.2002 08:26:28]

#

Tämä menee hieman offtopikiksi, mutta SDL on myös tietyssä suhteessa multiplatform eli voit portata senkin avulla ohjelmasi Linuxille. Tai sitten puhun taas läpiä päähäni...

thefox [06.11.2002 09:31:20]

#

"Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide fast access to the graphics framebuffer and audio device."
Et puhu. SDL ei ole tietyssä suhteessa multiplatform, vaan täysin multiplatform. Jos kirjoittaa oikeaoppista C++:aa ei ohjelman porttaamisen pitäisi olla suurempi ongelma.
www.libsdl.org sanoo myös: "Simple DirectMedia Layer supports Linux, Win32, BeOS, MacOS, Solaris, IRIX, and FreeBSD."
Eli tuetut käyttöjärjestelmät eivät toki jää Linuxiin ja Win32:een.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta