Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: oma palvelin

Sivun loppuun

Hesse [04.04.2005 11:21:35]

#

Käytän tällä hetkellä mbnetin kotisivutilaa omien kotisivujen tekoon. Tilaa on ihan suhtkoht hyvin: 50 MB ja on php-tuki ja muuta, mutta silti oman palvelimen teko kiinnostaa. Kuitenkin on pari kysymystä, joihin haluaisin vastauksen ennen, kun edes suunnittelen koko asiaa: Voiko Mandrake 10.1 Linuxissa tehä hyvin servun? Voiko konetta sen jälkeen käyttää kuitenkin vielä omiin juttuihin, kuten netin selaamiseen? Kuinka turvallista on pitää omaa servua (ettei ilmene mitään kaappauksia tai vastaavaa)? Miten homma karkeasti menee (tarkat tiedothan löytyy esim. Putkan ohjeista)?

En ole ennen pelaillut omien servujen kanssa, kuten varmaan huomaa :-) joten yrittäkää selittää silleen "ymmärrettävästi"...

Minä [04.04.2005 11:25:50]

#

Itse mietin kanssa paraikaa tuota oman palvelimen pykäämistä. Joku *nix palvelin ylläpidosta ja kasaukset enemmän tietävät voisi pykätä tänne jonkun lyhyen mutta kattavan tietoiskun aiheesta! Löytyykö ketään sellaista?

sooda [04.04.2005 12:20:52]

#

Ite en oikeen tykkää Mandrakesta, Gentoo on enemmän mun makuun. Servu hyörii nyttenki tossa. Pääkone on siis erikseen. Ei servusoftat tuskin paljoa tehoa vie jos ei sivuja ladata kovinkaa raskaasti. Mun sivuja ladataan niin vähän että tota vois käyttää myös iha muuhunkin, mutta mulla on pääkone erikseen.

Mistä vaan linuxista saat helposti hyvän servun. Ei pitäs olla hirveen vaikeaa. Vaan eikö putkan oppaat ole vain winukalle? No riippuu ihan distrosta miten asennetaan, gentoohon on tosi helppoa asentaa servusoftat. USE-flageihin vaan php, mysql ja kumppanit ja sitte emerge (gentoossa ohjelmien asennustyökalu) mysql mod_php apache ym (tietenki meiliservun voi tehdä, sshd on jo valmiina ja kaikkee kivaa), ja lopuksi asetuksien muokkaus. Helppoa ku piirakka. Tietenki netistä löytyy yllättävän paljo helppoja manuskoja eri distroille.

Mulla on servussa myös hassu palomuuri (Shorewall, oikeastaan käyttöliittymä iptablesille) jolla ohjailen muutaman portin muihin, ja sillä on myös kiva seurata krakkerointiyrityksiä :D (tosta huolimatta on se aika turvallista. Tuli noita porttiskannauksia ja kumppaneita pääkoneeseenki ku avasin routterista siihen useampia portteja)

Heikki [04.04.2005 14:11:40]

#

Mistä tahansa Linuxista saa palvelimen helposti. Mandrakeen löytynee paketinhallinnalla apache2 (+php+mysql yms), joiden asennuksen jälkeen taitaa niiden asetusten tekeminenkin sujua ihan mandraken ohjauskeskuksesta, en nyt ole ihan varma, ja ainahan tekstitiedostoja voi muokkailla.

Turvallisuus kotiservussa on aika huippuluokkaa, sillä tuskin ketään kiinnostaa alkaa pientä pikkuservua krakkeroimaan, eikä se missään tapauksessa ole mitään helppoa, apache2+linux on suht. turvallinen yhdistelmä.

Karkeasti homma menee niin, että asennat apache2:n paketinhallinnalla, jonka jälkeen katsot lähtikö servu suoraan käyntiin menemällä selaimella osoitteeseen localhost. Seuraavaksi voidaankin sitten katsella servun asetuksia (ehkä ohjauskeskus tai sitten conffifilu luultavasti /etc/apache2/httpd.conf), johon pätee suurelta osin putkan Win-asennusoppaan ohjeet. Palvein voidaan uudelleenkäynnistää esim. komennolla /etc/init.d/apache2 restart (riippuu tosin siitä, millainen asennuspaketti on).

Toki servukäytössä olevaa konetta voi käyttä samaan aikaan, mutta tällöin saattaa tulla ikäviä bootteja yms. (varsinkin jos ip vaihtuu niin ei ole kivaa), joten jos vaan jämäosia löytyy niin kannattaa harkita omaa servukonetta (omassa serverissä on minun ja kaverin osia). Erillistä konetta käytettäessä voi hyödyntää esim. botteja ja bouncereita.

Minä [04.04.2005 16:22:31]

#

Heh! Voiko toi olla noin helppoa! Nauratta.. Apache asentaen ja sitten vaan DynDNS.org:sta mine.nu osoite. Se on siinä :)

Miten muuten tapaus sähköposti? Miten käytännössä sähköpostipalvelimen teko onnistuisi? Nythä on tosiaan toi mine.nu osoite, mutta myöhemmin voisi laittaa oman domainin..

Miten ylipäätänsä sähköpostipalvelimen tekniikka hoidetaan? Siis kuinka posti kulkee :)

Heikki [04.04.2005 18:45:24]

#

Sähköpostia varten tarvitset postin lähettämiseen sendmail-ohjelman (tai vastaavan) ja postilaatikoista huolehtimaan vaikka dovecotin tai courier-imap:in. Itselläni sendmail on lähtenyt toimimaan helposti mutta imap-softien kanssa on tullut tapeltua, en tiedä kuinka automaattisesti Mandrake sitten conffii nuo.

Suominen90 [04.04.2005 18:53:00]

#

Muilla ois sellanen kysymys että mikä olis hyvä palvelin linux millä vois myös kunnolla pyöriä netissä ja muuta

Metabolix [04.04.2005 19:01:46]

#

Debiania monet suosittelevat... Mutta kyllä melkein mistä tahansa saa palvelimen, kunhan vain säätää.

Meitsi [04.04.2005 19:26:29]

#

Itse asensin Apachen ja PHP:n omaan koneeseeni lähinnä php koodien kokeilemisen takia. Apachen asennus onnistui heti, PHP:n säätämiseen kului jonkun aikaa... Ei ole vaikeaa. Käyttöjärjestelmäksi kannattaa kyllä valita ehdottomasti linux. Itselläni on windows mutta serveri nyt ei olekaan jatkuvasti päällä.

Blaze [04.04.2005 19:35:08]

#

Kannanpa oman korteni ketoon...
Jonkun Apachen säätäminen Linuxilla ei tosiaan ole yhtään sen vaikeampaa, kuin Windowsillakaan. Pikemminkin helpompaa, kun sen voi hakea pakettimanagerilla.
Itselläni on tuossa yksi 486, josta ajattelin tehdä pienimuotoisen palvelimen, kunhan aikaa ja kiinnostusta irtoaa, käyttöjärjestelmäksi laittaisin Gentoon, mutta tuolla koneelle sitä ei saa koskaan käännettyä, jolloin päädyin Debianiin :)
Seikkailunhaluiset voisivat kokeilla vaikka FreeBSD:tä tai "pyörii vaikka leivänpaahtimella" NetBSD:tä.

Heikki [04.04.2005 21:26:22]

#

Aloittelijalle suosittelisin palvelimeksi Debian Sargea, itse sain Debianin ja palvelinsoftat asennettua lähes täysin ilman Linux-kokemusta.

Pyry [05.04.2005 08:38:10]

#

Itsellä on servun pyörittämisestä jonkin verran kokemusta, joten voisin omalta osaltani hieman auttaa.

Tuohon, että voiko servukonetta käyttää samaa aikaa mm. surffailuun, vastaan varovaisen myöntävästi. Riippuu täysin konetehoista ja varsinkin muistin määrästä, voiko sitä käyttää työpöytäkäyttiksenä ja servuna samaa aikaa. Yli 1GHz koneella jossa on > 256M muistia, tuon uskoisin onnistuvan mainiosti.

Blaze tuolla jo mainitsikin *BSD:t, mutta unohti olellisimman, eli OpenBSD:n. Jos ei ole tietoturvan kanssa aivan sinut, suosittelen asentamaan sen. Vähän oppimista se kuitenkin vaatii, varsinkin jos on ennen vain linuxia käyttänyt. Itsellä tuon asentaminen onnistui hyvin ensimmäisellä yrityksellä ja nyt oma sivusto pyörii OpenBSD-koneella (150MHz, 72M), eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut.

raezel [05.04.2005 08:50:10]

#

Nyt kun kerran aiheesta keskustellaan niin heitänpä sekaan oman kysymykseni. Mistäs nuo php:n konffifilut yleisimmin linuxissa löytyvät? Olisi nimittäin hauska päästä niitäkin säätelemään.

KeKimmo [05.04.2005 10:06:50]

#

Yleisemmin varmaan /etc/php:stä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta