Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Osiointi epäonnistui?

Sivun loppuun

dazz [26.03.2005 17:49:21]

#

Kovalevyni oli alunperin jaettu 3 osioon, mutta oli tarvetta uudelle osiolle, johon asentaisin XP:n. Siispä tein uuden osion ottamalla tilaa olemassaolevilta osioilta Partition Magicilla. Tämä onnistui ja sain windowsin asennettua, MUTTA nyt tämä uusi windows ei tunnistakaan enää vanhaa c:asemaa, jolla toinen windows on. Computer Managementissa tämä vanhakin osio näkyy, mutta sen kohdalla lukee: Healthy (Unknown partition). Aikaisemmin osiot oli FAT32:sia, tämän uuden tein NTFS:ksi.
Mikähän avuksi? :(

ZcMander [26.03.2005 20:17:35]

#

Millä käyttöjärjestelmällä katselet osiota, nimittäin 95,98 ja ME ei tunnista ntfs:sää.

dazz [26.03.2005 20:27:31]

#

Eli siis XP:llä, minkä juuri siis asensin tälle uudelle tekemälleni osiolle. Mainittakoon vielä, että tämä uusi osio on primary, ja vanha käyttisosio on myös primary.

Bill Keltanen [26.03.2005 20:41:32]

#

Onko se kovo piilotettu? Mulla kävi niin, kun osioin kovon linukalle ja windowsille. Siinä keskellä kovoa pitäisi lukea joku "hide". Pistä sieltä show jostain ja reboot ni toimii

dazz [26.03.2005 21:39:36]

#

Show Managementista ainoastaan näkee, että se vanha osio löytyy (resurssienhallinta jne. ei siis "näe" sitä) Ainoa mitä osiolle voi tehdä on poistaa se, muut kohdat ovat harmaita...

Ihmetyttää että mitä tuo "unknown partition" oikein tarkoittaa, tai siis minkä takia se on tunnistamaton osio.

Suominen90 [26.03.2005 22:33:48]

#

Mä kun osioin partition magicilla niin koko kone meni tyhjäks.

dazz [27.03.2005 17:45:52]

#

Joo-o, lukuisia sivuja läpi kahlanneenna ei ole ratkaisua löytynyt. Kait ne tiedot pitäis kuitenkin saada palautettua, kun xp kuitenkin näyttää sen osion koon ja käytetyn tilan, ei vaan pääse siihen "käsiksi". Rupeaa kyllä aika ankarasti v*****aa...

Olli Vanhoja [27.03.2005 23:55:15]

#

Katteleppa MMC:een kautta jos saat sieltä Disk Managment Snap-Inillä.
Eli (Windows)+R -> (kirjoita:)MMC(Enter) -> File -> Add/Remove Snap-In -> Add -> Disk Managment

tomaattigeeni [28.03.2005 00:39:24]

#

oot vissiin jossain välissä sössiny hieman, käsittääkseni ide-kovalevyillä ei voi edes olla kahta primary-osiota - toisen on oltava extended. Ja windows vissiin tahtoo poikkeuksetta olla primary-osiolla(?)
Osioidessa fdisk / mikä-softa-lieneekään on mennyt sotkemaan tuon levyn osiotauluja jonkin verran. Jos levyllä ei ole mitään korvaamatonta tietoa niin suosittelisin vaan tyhjentämistä ja uusiks formatoimista vaikka ntfs -muotoon jos nt-pohjaista windowsia käytät.

dazz [28.03.2005 08:19:32]

#

Hmm.. itse olen ollut käsityksessä, että yhdellä IDE-levyllä voisi olla 4 primarya.... (?) Kumma jos PM antoi näin tehdä, jos se olisi väärin.

zacura [28.03.2005 19:32:21]

#

dazz kirjoitti:

Hmm.. itse olen ollut käsityksessä, että yhdellä IDE-levyllä voisi olla 4 primarya.... (?) Kumma jos PM antoi näin tehdä, jos se olisi väärin.

Näinhän se on. Mutta ainakaan vanhemmat windowsit eivät suostu ymmärtämään enempää kuin yhden primary-osion. En tiedä xp:stä mutta voisi olla että ei ymmärrä kuin yhden primary-osion.

tomaattigeeni [31.03.2005 18:03:50]

#

Äh, aivan. Voi olla neljä primääriosiota - eikä vain yhtä kuten väitin edellä. Kyllä XP:n pitäisi nähdä kaikki neljä primääriosiota

dazz [01.04.2005 15:09:57]

#

Joo, kyllähän se sen "näkee" muttei pysty mitään sille tekemään, koska se on "unknown partition". Taitaa jäädä vaihtoehdoksi formatointi...

dazz [02.04.2005 14:04:38]

#

Eli minkäslaiset osioiden pitää sitten olla, jos haluan kaksi osiota - kaksi käyttistä? Molemmat primaryja..? Tod.näk. asennan Linuxin wintoosan rinnalle, onko se sama asia osioinnin kannalta kuin jos olisi kaksi windowsia eri osioilla?
Kiitoksia paljon!

dazz [03.04.2005 19:10:03]

#

Kiitoksia vastauksista, sain koneen toimimaan.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta