Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Tietokoneen näyttö hankinnassa

Sivun loppuun

jukuri [19.02.2005 12:04:29]

#

Litteää näyttöä tietokoneeseeni ajattelin hankkia. Mitä kokemuksia ihmisillä on. Soveltuuko hyvin pelaamiseen? Entäpä koodaamiseen? Saako halvalla < 300 euroa hyvää? Mitäs tarkoittaa nämä mystiset vasteajat 12 ms ja 16 ms?

Vai olisiko järkevämpää hankkia perinteinen 17" toosa?
Niiden hinnat ei päätä huimaa.

tuomas [19.02.2005 16:59:16]

#

Mikäli pelikäyttöönkin kone tulee niin tuota vasteaikaa kannattaa silloin katsoa. En ole ihan varma mistä se nyt oikein tulee, mutta.. Liian iso vasteaika = näyttö ei kerkeä piirtämään tarpeeksi nopeasti tms. Tuo 12ms eli 12 millisekuntia (0,012s) on riittävän nopea myös pelikäyttöön.

Heikki [19.02.2005 17:22:58]

#

Itse en ainakaan enään koskaan ota kuvaputkea. Olen littua pari kertaa katsellut ja kuullut paljon hyvää joten uskallan suositella sitä lähes kaikille. Tosin yli 12ms vasteajalla varustetulla voi tulla ongelmia nopeatempoisilla peleillä.

Kannattaa sitten mahdollisuuksien mukaan koekatsella näyttöä liitteessä jottei kuolleita pisteitä ole häiritsevästi (joitain pisteitä, jotka palavaat koko ajan tietyllä värillä/ovat koko ajan pimeitä.

wwwapu [19.02.2005 18:20:58]

#

Halpa ja hyvä eivät helposti mahdu samaan pakettiin. Jos pöytätilaa riittää ja on ruista ranteessa on 19 tuumainen putki edukas ja hyvä vaihtoehto.
TFT näytöissä on se hauska puoli, että niissä sallitaan pikselivirheitä. Alemman luokituksen näytöissä enemmän ja ylimmän luokan näytöissä ei lainkaan. Virheettömät sitten maksavat maltaita.
Halvemmissakaan ei välttämättä virheitä ole, mutta jos on ei niistä tarvitse sitten lähteä kauppiaalle itkemään. Niin ja kauppiaan ei ole pakko järjestää koekatselumahdollisuutta.

Heikki [19.02.2005 20:25:28]

#

wwwapu kirjoitti:

Niin ja kauppiaan ei ole pakko järjestää koekatselumahdollisuutta.

Tässä tapauksessa voi sanoa että menee katsomaan toisesta liikkeestä, eiköhän mieli muutu.

Pikselivirheiden siedossa ollaan menossa parempaan suuntaan: http://www.bittivuoto.net/uutiset.php4?kat=3&id­=2960#Samsung

Tempfile [19.02.2005 21:01:27]

#

Itse hankin vastikään 17" Samsungin litun, ja voin kyllä lämpimästi suositella kelle tahansa. Nyt kun katselee kuvaa vanhalta CRT:ltä niin sitä ihmettelee, että mitenkä sellaisellakin joskus pärjäsi.
Nuo vasteajat merkitsevät sitä, kuinka nopeasti yksi näytön pikseli vaihtaa väriä, eli käytännössä sitä kuinka nopeasti vaihtuvaa sisältöä näyttö voi näyttää ilman häntimistä. Itselläni on 12ms:n vasteajallinen näyttö ja tuntuisi ihan hyvin peleihin riittävän.
Noista pikselivirheistä sen verran, että itselläni on löytyy kaksi kuollutta pikseliä, yksi punaisena palava ja yksi musta. Harmi kun tilasin näytön ennen tanmikuun ensimmäistä päivää, mutta eivätpä nuo pikselit sinänsä minua haittaa. Joskus tylsinä hetkinä tulee vain huomattua.

Tämä näyttö maksoi reilut 400€, mutta tätä tilatessani kyyläsinkin tarkkaan kaikki värintoistot ynnä muut ominaisuudet. Vähemmän nirsolle luulisi löytyvän 12ms:n 17":n näytön kolmeenkin sataan. Kannatta pyöriä Mikrobitin hintaseurannassa, etsii sopivan näytön ja etsii Googlella sitten lisätietoa.

Grey [19.02.2005 22:20:19]

#

wwwapu kirjoitti:

Jos pöytätilaa riittää ja on ruista ranteessa on 19 tuumainen putki edukas ja hyvä vaihtoehto.

Ja jos pää on niin turtunut ettei huomaa sitä mitenkä kuvaputken säteily rääkkää näköhermojasi ja aiheuttaa päänsärkyä, niin on kuvaputki todella hyvä valinta sinulle!

-Grey-

Metabolix [19.02.2005 22:28:30]

#

Nykyisillä kuvaputkilla on hyvä kuvanlaatu ja taajuus, joten jos et ole erityisen herkkä kuvaputken katseluun, se voi olla parempi vaihtoehto. Kuten sanottu, hyvä littu maksaa.

Minusta litteän näytön erityiset plussat rajoittuvat lähinnä tilankäyttöön ja lämmöntuottoon. Jos on tilaa ja avoin ikkuna, niin kyllä kuvaputken ääressäkin voi istua pari päivää putkeen :)

Joissakin littunäytöissä on hassuja juttuja: Ensinnäkin tuo heikon vasteajan aiheuttama mielenkiintoinen efekti, joka ainakin minun kokemukseni mukaan ilmenee siinä, että muuttuvat pikselit näyttävät hetkellisesti jotenkin tummenneilta, vaikka vaihdos olisi esim. punaisesta valkoiseen. Äärimmäisen häiritsevä efekti niin tetriksessä kuin räiskintäpeleissäkin. Toiseksi on sellainen hassu asia, että jos resoluutio ei satu olemaan juuri se näytön maksimi vaan vähän pienempi, niin silloin saattaa teksti näyttää aika kammottavalta: Mustan kirjaimen pikseli ei mahdu yhdelle pikselille, vaan venyy hassusti niin, että tuloksena onkin yksi musta ja yksi harmaa pikseli, jolloin teksti sumenee hiukkasen häiritsevästi.

Grey [19.02.2005 23:13:37]

#

Metabolix kirjoitti:

Minusta litteän näytön erityiset plussat rajoittuvat lähinnä tilankäyttöön ja lämmöntuottoon. Jos on tilaa ja avoin ikkuna, niin kyllä kuvaputken ääressäkin voi istua pari päivää putkeen :)

Niinpä niin, eihän sitä laadusta tiedä mitään ennenkuin laatuun pääsee tutustumaan. Koetahan joskus oikein kokonainen tunti, ei vaan päivä.. Ei! Viikko olla littunäytön ääressä ja sen jälkeen kokeile kuvaputkea, niin kiroat varmana kuinka hiton paljon moinen ottaa silmään ja harmittelet kuinka tummia ovat kuvaputket.

Itse pidän lituista enemmän juuri käyttömukavuuden vuoksi. Mitä sitten vaikka maksaakin enemmän? Älkää siihen pahuksen tehoon kokoajan tuhlatko rahaa, varsinkin kun se vanhenee mukavuutta nopeammin.. Toisaalta, jos on todella köyhä, masokisti taikka sellainen joka haluaa kasvattaa virtuaalikikkeliään, siitä sitten hommaamaan tehokasta rautaa ja sitten lääkäriin ihmettelemään miksi näkö on aina vain huonompi, jatkuvasti nivelvaivoja ja muuta.

Toki tiedän että on niitä kuntohommia, ym. mutta kuinka moni teistä lähtee kesken kiihkeän pelisession vaikka venyttelemään tai muuta? Enpä usko että monikaan sellaista tajuaa huomata.. Taikka kesken jonkun työn missä on juuri päässyt vauhtiin. Kun on tekemistä, kyllä sitä aika kuluu ja nopeasti :-D

-Grey-

Metabolix [20.02.2005 00:14:42]

#

Grey kirjoitti:

Koetahan joskus - - sen jälkeen kokeile kuvaputkea, niin kiroat varmana - -

Olen ollut useampiakin viikkoja kerrallaan littunäytön ääressä, ja oli suorastaan helpotus päästä takaisin omalle koneelle (lähinnä siksi, että kyseisen littunäytön resoluutio rajoittui 1280x1024:ään, kun minulle jopa 1600x1200 tahtoo olla liian vähän). Ei tällainen 75hz virkistystaajuus häiritse yhtään (60hz on kieltämättä sietämätön). Kuvaputkiakin on eri tasoisia. Ja kun noihin nivelvaivoihin ja näön huononemiseen viittasit, niin kukapa pakottaa katsomaan kuvaputkea sen lähempää kuin littuakaan? Tai pahemmin kumarassa? Ei se itse kuvaputki näköä ja niveliä tuhoa.

lainaus:

Toisaalta, jos on todella köyhä, ..., siitä sitten hommaamaan tehokasta rautaa

Vai niin? Mielenkiintoinen näkemys. Kyllähän nykymittapuulla tehokas näytönohjain ja prossu, puhumattakaan, että hankkisi vielä muutakin rautaa lisäksi (kuten sen emon, johon nuo saa kiinni), on kalliimpi vaihtoehto kuin suhteellisen hyvä littunäyttö. Sitä paitsi mikä pakkomielle pitäisi olla ostamiseen? Itse en ole ostanut koskaan sen paremmin littunäyttöä kuin tehokasta rautaakaan, enkä tule ostamaankaan, ennen kuin ilmenee jokin pakottava syy tai yllättävä lottovoitto.

herkko [20.02.2005 00:22:03]

#

Minä ainakin olen ollut ihan tyytyväinen litteään näyttöön. En tiedä, onko tätä ominaisuutta uusissa kuvaputkinäytöissä, mutta litteissä ei ainakaan tarvitse käsin säätää kuvan leveyden ja korkeuden kanssa ja niin ikään myös kirkkaus säätyy automaattisesti. Mikäli resoluutio vaihtuu esim. pelaamisen ajaksi, osaa näyttö tarvittaessa viilata kuvan kuntoon, jos se on mennyt hassuksi. :)

Itsellänikin on näytössä pari kuollutta pikseliä, mutta ei niitä huomaa, ellei ala niitä tietoisesti hakemaan (ei aina löydy silloinkaan) - ei haittaa mitään!

wwwapu [20.02.2005 10:06:20]

#

Heikki kirjoitti:

wwwapu kirjoitti:

Niin ja kauppiaan ei ole pakko järjestää koekatselumahdollisuutta.

Tässä tapauksessa voi sanoa että menee katsomaan toisesta liikkeestä, eiköhän mieli muutu.

Ammattitaitoinen ATK liike luonnollisesti palvelee monin tavoin, mutta ostapa hehtohallista (Gigantti yms.) missä meininki on "zip-zap rahat pois ja pihalle".

Heikki kirjoitti:

Pikselivirheiden siedossa ollaan menossa parempaan suuntaan: http://www.bittivuoto.net/uutiset.php4?kat=3&id­=2960#Samsung

Samsung kirjoitti:

Takuu koskee malleja, jotka löytyvät osoitteesta www.samsung.fi kohdasta tuki.

Todella hienoa ja asiallista. Ilmeisesti Samsungin valtuutetut huoltokorjaamot ovat kyllästyneet riitelemään asiakkaiden kanssa tästä simppelistä aiheesta. Mutta jos löydätte tuolta listan taatuista laitteista, pankaa linkki tänne. Minä en osannut.. siis http://www.samsung.com/fi/support/index.htm


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta