Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kokemuksenne erilaisista käyttöjärjestelmistä

Sivun loppuun

Grey [14.02.2005 14:52:26]

#

Mietin tässä tovi sitten itsekseni kahden käyttöjärjestelmän eroja (Windows 98 ja 2000), mm. sitä että onko kaksitonninen tosiaan niitä systeemejä jotka imevät paljon vähemmän syöpäläisiä itseensä kuin ysikasi. Moista miettiessäni laajensin mietettäni koskemaan kaikkia mahdollisia olemassa olevia käyttöjärjestelmiä.

Lopulta tulin siihen tulokseen että nyt voisinkin kysellä putkalaisten omia kokemuksia erilaisista käyttöjärjestelmistä. Kaikki Windowseista Linuxiin/Unixiin ja MacOSista OS/2:sen kautta DOSiin ja CP/M:n käyvät. Vakaus, nopeus, käyttömukavuus, tehokkuus, ym. Sekä hyvät että huonot puolet esille niin monesta kuin mitä tuntee.

Jutut niistäkin joita on varmana enemmistö käyttänyt käyvät ihan hyvin myöskin. Jokaisella kun on luultavammin samasta järjestelmästä aivan omat kokemuksensa.. Taikka sitten ei :-P Noh, eipä moinen pikkuseikka taida haitata sittemmin. Ainakin tietää ettei ollut esim. jonkun pikkuongelman kanssa yksin :-D

Vaan aloitanpa kertomaan omista kokemuksistani kustakin käyttöjärjestelmästä..

Se eka:
Ihan ensimmäisiä systeemejä en muista, enkä ekaa kertaa kun tietokoneisiin tutustuin. Ensimmäinen muistamani "käyttis" tai joku lisähomma siihen, oli sellainen simppeli systeemi jossa näytöllä oli ohjelmien nimiä ja numeroilla valittiin ohjelma jota halusi käyttää. Listalla taisi olla pelejen ja piirrosohjelman lisäksi joku AntiVirus-ohjelma jota ihmettelinkin mitä sillä tehtiin, kun en ollut viruksista kuullutkaan vielä silloin. Paljoa ei tuosta ekasta ole kerrottavaa, kuin se että moinen toimi..

MacOS (se mustavalkoinen):
Tämän systeemin muistan ja sen että sekin toimi. Ainakaan itselläni ei kertaakaan kaatunut koko systeemi. Osasin jopa käyttöliittymää moisessa käyttää. Edelleenkään ei ole paljoakaan muistoja moisesta kun olin todella nuori. Sen vertaa muistanen että käyttöliittymä ei minua säväyttänyt vaikka olikin graafinen, heh..

Commodore 64:
Tuonkin käyttis, mikä sitten nimi ikinä olikaan, ei ollut sen enempää käytössä kuin LOAD "*",8,1.. Tai jotain sinnepäin..

Windows 3.1(1?:
Noh, jooh.. Graafinen liittymä josta käytin vain piirrosohjelmia. Toimi kyllä, mutta kokemuksia ei ole paljoakaan kun en mitään erityistä moisella väsännyt. Myöhemmin tosin totesin tässä systeemissä sen että moinen oli vaikeampi käyttää kuin DOS, ainakin minun mielestäni.. Heh..

Amiga (versio unohduksissa):
Taas piirtelyä, tylsää vai mitä :-D Tosin, sain kyllä aikaan vahingossa yhden niin hyvälaatuisen harmaasävykuvan, että se melkein näytti valokuvalta. Kuvasi pilvenpiirtäjää. Sääli ettei moinen tallentunut disketille tilan puutteen vuoksi..

DOS:
.. Ah, nyt päästiin asiaan! Kun ekaa kertaa DOSia kokeilin, niin se ei ollut kovin ihmeellinen kokemus. Kun kone ja sitten DOS käynnistyivät niin tuli siihen näyttöön lista eri pelien nimistä. Tiedättehän bat-tiedostot? Noh, se lista oli bat-tiedostoja joiden nimen naputtamalla pääsi peliä pelaamaan.

Parissa vaiheessa ei tuota konetta ollut missään, mutta välillä se ilmestyi takaisin samanlaisen listan kera. Eräänä päivänä tosin oli moinen lista hävinnyt, mutta ei se mitään. Älykkäänä keksin hyvin äkkiä että kirjoittamalla "dj_herz" (tai jotain sellaista) sain listan esille. Moisen tekevä bat kun oli kai jossain järjestelmähakemistossa..

Lopulta sitten tuo kone ja pari muuta siirtyivät johonkin syrjäiseen huoneeseen (unohdinko mainita että kaikki DOS-koneet olivat koulussa?). Sielläkin oli tuo listaushomma, siihen asti kunnes koneita oli samaisessa huoneessa enää yksi. Silloin myöskin tuo listaushommeli oli poissa, vaan ei se mitään.

Yritteliäänä haksasin konetta monta viikkoa, kunnes opin listaamaan hakemistot ja tiedostot, että vaihtamaan hakemistoa. Eikä kukaan minulle mitään käskyjä opettanut.

Jep, DOS oli todella helppo systeemi. Minunlainen pikkuipana oppi moisen käytön muutamassa viikossa. Ohjeita toki katselin ja kokeilin kaikkia löytyviä käskyjä, ilman että osasin edes englantia X-D

Tykästyin siis DOSiin niin että käytin sitä vielä vuosia jälkeenpäin. Jopa silloin kun tutustuin Windows 95, en lopettanut DOSin käyttöä. Esim. kansioita selailin mieluummin komentokehotteessa kuin Windowsissa. Ohjelmiakin käynnistin sitä kautta mieluummin, paitsi jos ohjelman kuvake löytyi työpöydältä tai käynnistävalikosta.

DOS on siis hyvin pitkälle nopeasti opittavissa, helppo ja selkeä. Hakemistoissa liikkuminen ja ohjelmien käynnistäminen on mukavan nopeaa. Ei tarvitse koettaa etsiä sitä pahuksen kuvaketta tuhannen joukosta. Vaan asia mistä en vieläkään pidä on ollut tiedostojen kopioiminen tai siirtäminen. Varsinkin jos hakemistopolku sattui olemaan pitkä tai tiedostoja monia erilaisia, niin.. auts!

Windows 95:
Eka graafinen käyttöjärjestelmä jota osasin jopa käyttää. En sitäkään pitänyt kovin ihmeellisen näköisenä. Riitti että pystyin käyttämään ohjelmia ja joskus myöhemmin selailemaan nettiä. En alkuvaiheessa huomannut mitään ongelmia tämän kanssa.

Vasta myöhemmin, kun asensin ysivitosen yhteen vanhempaan koneeseen, totesin systeemin olevan melkoisen surkea. Ensinnäkin sitä piti välillä asentaa uusiksi kun tuli jotain ihmeellisiä ongelmia. Lisäksi se oli todella epävakaa.

Olen myöhemmin tutustut myös yhteen vanhempaan ysivitosen versioon. Siis, todella vanhaan! Erittäin erikoinen tapaus. Esim. näytön asetukset olivat melko omituiset siinä ja minkä tahansa asetuksen säätö siellä vaati että kone piti käynnistää uudelleen.

Yksinkertaisesti sanoen, en pitänyt ysivitosesta. Ainoa ysivitonen jonka tiesin toimineen kunnolla oli ensimmäisessä koneessani ja siinäkin oli joku päivitys joka laittoi siihen ysikasin ominaisuuksia. Toimi 3-4 vuotta ilman uudelleenasennuksia, ennenkuin DirectX:n päivitys tappoi koko systeemin :-P

Jotenka sanalla sanoen, buginen, epävakaa, helposti sotkeutuva.. Vain kerran on ysivitonen yllättänyt minut positiivisesti (siis ilman päivityshommeleita) ja se oli se kun moinen käynnistyi 10 sekunnissa 350 mhz Pentium II (128 Mt RAM) :-D

Windows 98:
Muuten samanlainen kuin ylempi, mutta hieman vakaampi ja parempi käyttää. Tosin pirun herkkä sille jos laitteistossa oli jotain häikkää. Eli sen kanssa piti olla tarkkana. Sainkin omaa ysikasia vakautettua 3-5 kertaa kun katsoin mitä laitteita laitoin koneeseeni.

Toisin sanoen, kuitenkin liian epävakaa, yliherkkä jos laitteistossa ongelmia ja saattaa imeä yllättävän paljon syöpäläisiä jos ei pidä varaansa.. Helppo asentaa tosin eikä käyttöliittymäkään saa haukkuja. Suhteellisen simppeli, eikä ylimääräistä karkkia mitä inhoan!

Windows NT:
Tästä on melko vähän kokemusta. Mitä nyt olen asentanut ja kokeillut vähäsen. Ydin vakaa, mutta ohjelmien kanssa oli ongelmia. Tosin, mahtui ongelmitta kyllä 130 megan kiintolevylle. Ei gigan vaan megan! Ei pahempia ongelmia kuitenkaan, käyttöliittymä yhtä helppo kuin yllä, minkä lisäksi levynhallintatyökalut olivat mukava lisä.

Eikä NT jäänyt jumiin käynnistyksen yhteydessä kun koneessa oli kiinni 20 gigan kiintolevy. Kone siis Pentium I, heh.. Muut Windowsit jäivät käynnistyksen yhteydessä aina jumiin kun oli BIOSille liian iso kiintolevy. Tosin, eipä se NT:n osannut osioita kuin kahdeksan gigaa, mutta toimi, eli ei hätkähtänyt pienestä virheestä vaan jatkoi eteenpäin.

Vakaa, vaikkakin ohjelmissa välillä ihmeellisiä bugeja. Ehkä asennan joskus tämän johonkin vanhaan koneeseen kun omistan asennuksen. Aika näyttää..

Windows 2000:
Lyhyesti, vakain käyttämäni Windows! Asensin ysikasin tilalle ja sen jälkeen ei ole käyttiksen kaatuilut enää haitanneet kun moisia ei enää tule. Tosin omat möhläykset ovat tämänkin saaneet kaatumaan. Vaan tähän olen aivan tyytyväinen, enkä näe pitkään aikaan tarvetta vaihtaa mihinkään toiseen.

Ainoastaan se seikka että tämä pahuksen systeemi on laittanut äänikortilleni jonkun IRQ 19, jonka haluaisin vaihtaa mihinkä tahansa alle 15, mättää varsinkin kun en saa moista vaihdettua. Haluaisi sen vertaa päästä pelaamaan vanhoja DOS-pelejä, tai oikeastaan käyttämään Bloodin MapEditia.. Tosin, jos löydän johonkin uudempaan peliin Mapeditorin, niin eipä sitten ole Bloodilla niin väliä. Ah, rakastan kenttien tekoa!

Jotenka vakaus ja edelleenkin selkeä käyttöliittymä antavat plussaa, kun taas laitteiston outo määrittäminen ja siten muutaman kivan ohjelman toimimattomuus miinustavat tältä pisteitä..

Windows XP:
Yrgh..

MacOS (joku uudempi):
Aikoinaan pääsin myös tutustumaan uudempaankin MacOSiin. Ajan puutteen vuoksi en paljoakaan ehtinyt moista katsella, mutta sen huomasin että pirulainen jäi vähän väliä jumiin, jonka jälkeen epäilin vahvasti että Macit eivät pidä minusta. Nykyään huomaan tämän ilmiön Linuxien kanssa..

Linux:
Noh-jooh, tähänkin olen vähäsen tutustunut. En tiedä tosin mihinkä Linux-distroon kun työpaikalla moista käytin. Sen vertaa ehdin tutustua että totesin ettei käyttö ole niin vaikeaa. Tosin, mitä vaikeaa on nettiselaimen avaamisessa? Asetukset tosin olivat niin utopisia että jätin ne suosiolla rauhaan, vaikka päähän pälkähtikin tihutyön tekeminen, mutta kun ei tiennyt mistä aloittaa.

Vakaus? Noh, siitä en nyt sano mitään, kun sain serverikoneen menemään sekaisin kun vain istahdin sen äärelle toviksi ja avasin selaimen, että suljin sen.. Lisäksi näin myös samaisella työpaikalla yhden "Kernel panic":in.

Okei, Linux on kyllä kohtalaisen vakaa, jollen minä ole läsnä, ja työkaluna oivallinen. Linuxia en ole kyllä koskaan asentanut, kun ei ole ollut tarvetta monitoimikalulle ja kuten olen sanonut, minulle riittää kaksitonninen vielä pitkälle. Eikä se Linux tykkää minun läheisyydestäni..

.....

Huh.. Siinä se kaikki oli tai ainakin uskon että kaikki. Melko paljon kyllä tekstiä, jotenka pistäkää paremmaksi, kaivelkaa muistianne ja kertokaa omat kokemuksenne eri käyttöjärjestelmistä..

-Grey-

E.K.Virtanen [14.02.2005 15:30:26]

#

Huh, oli siinä tekstiä =)

Joo, ekat kokemukset olivat vic-20, msx:t ja c-64. Niistä ei kait sen enempää.

Ms-Dos ilmestyi ekan pc:n mukana (sanyo m06 tms). Pidin mäsä-dossista ja pidän vieläkin. Käynnistyy vikkelästi eikä tarvitse niin julmetusti resursseja. Jos ms-dossilla pääsisi suht helposti nettiin ja tukea löytyisi softa puolelta (icq, irc, msn, sähköposti ja hyvät selaimet) niin voisin huoletta palata vallan sen käyttöön.

W95. Joo, ikinä en saanut tuota käyttistä kunnolla toimimaan. Traumat ovat vieläkin sitä luokkaa että mahaa kirpaisee kun tuon #¤#¤% kuulen.

W98. Huomattavasti parempia kokemuksia. Sain sen aikanaan pelittämään vallan mainiosti. Jopa viikko ilman buuttailuja. Suht kevyt käyttis kuitenkin ja jos akka antais luvan niin siirtyisin xp:stä takaisin siihen. =)

W2000. Kokemusta noin 1 tunnin verran. Oli asennettuna yhteen koneeseen jonka ostin. Kahden käynnistys kerran jälkeen poistin mokoman ja asensin xp:n.

XP. No se asennus oli virhe. Tökkii, jumii, imuroi kaikkea pa**aa kaikkialta. Haluan siitä eroon ja todennäköisesti pian (toivottavasti) pääsenkin.

Linux. Mandrake 9.1. Ainoa linux kokemus. Noin kuukauden ehti olemaan koneessa asennettuna ennen kuin möin sen pois. Pelkkää hyvää sanottavaa. Mitä nyt winen kanssa oli pikku probleemoita. Taisi kuitenkin olla enemmän käyttäjässä vikaa kuin softassa.

Blaze [14.02.2005 15:59:15]

#

Olihan pitkä viesti tosiaan :)

Ite haluaisin lähinnä korostaa sitä, että jos kokemukset Windowsista rajottuu 9x-sarjaan, niin ei kannata tuomita Windowsia sen perusteella. NT-pohjaset on ihan eri maata (siitäkin huolimatta, että viimeksi eilen sain semmosen näyttämään BSODia, älkää tehkö sitä virhettä, että yritätte päivittää Bluetooth -ajureita Windows 2000:een :) Ite oon niitä käyttäny niitä 2001 lähtien, ja en oo sen kummemmin tahtonu takasi.

Kakstonnista tekis mieli kehua parhaaksi Windowsiksi, XP:ssä kun on turhan paljon turhaa rojua mukana, mutta ite oon käyttäny ~1,5 vuotta Server 2003:sta tässä pöytäkoneessa, ja pahaa sanottavaa (jos sitä ei lasketa, että pari tyhmää softaa ei halua toimia tässä, kun tää on "palvelin") ei juuri ole. Turhaa paskaa poiskäännettäväksi on paljo vähemmän, ku XP:ssä.

Tunnen muutaman, joka käyttää pääasiallisesti Linuxia, ja oon vakuuttunu siitä, että jos ei oo pakottava tarve pelata kaikkia uusimpia pelejä, niin Linux on täysin varteenotettava vaihtoehto jokaiselle, vaikka itellä on varsin kehnoja kokemuksia Linuxista: RedHat 8:n en koskaan saanu viritettyä kunnolla ISDN:ää, ja Mandrake 9 tykkäs lykätä kernel paniccia aina, ku koitin mennä nettiin.

Ja ennenku mut leimataan Microsoftin kätyriksi, niin pitää mainita, että ajattelin laittaa FreeBSD:n tuohon serveri-486:een, jahka vain saan ISP:ltä salasanan tuohon DSL-boksiin (ei sitä oo ku vasta 3 viikkoa odoteltu...), että saan yleensä minkäännäköstä palvelinta pystyyn.

Ja tällä hetkellä mulla on siis Windows 2003 Server pöytäkoneessa ja Windows 2000 läppärissä.

Linkku [14.02.2005 16:00:54]

#

Windows XP: Nojaa, sitä normaalia. Koodausta ja päivitystä. Ja kaatuilua tietenkin.

Mandrake 9.2: Eka Linux. Toimi ihan hyvin siihen asti kunnes piti jotain ruveta asentamaan.

Mandrake 10.1: Toimi myös ihan hyvin kunnes rpm-systeemi hajotti pään.

Debian Sarge: Nyt käytössä. Ei mitään ongelmia (paitsi X:n konffaamisessa koska en lukenut aluksi ohjeita). Kaikki ohjelmat saa asennettua apt:llä ja päivitettyä sillä automaattisesti. Windows osioiden mounttaus piti säätää itse, kuten kameran mounttaus (Mandrake hoiti ne automaagisesti) mutta onnistuihan se. Kernelin päivitys 2.6.x:ään ja ALSA:n asennus sujui ihan hyvin. Mitäs vielä? Joo, koitti tarjota oletuksena GNOMEa, mutta totesin KDE:n olevan helppokäyttöisempi.

rndprogy [14.02.2005 16:06:09]

#

Ekana käytin vissiin joskus win3.1:stä ja win3.11:sta niistä en kyllä paljoa muista.

Ja 95:sta ja 98:sta samallaiset kokemukset. En kyllä niistäkään paljoa muista. Sen verran aikaa... Mutta sen muistan ettei mitään vikaa (kai) ilmennyt. Ja lisäksi myös 98SE. 98:ssa piti yleensä palauttaa äänet kun se oli asennettu tai jotain.

Ja sitten WindowsME. Ehkä en ole säätänyt tarpeeksi mutta ei tästäkään mitään sanottavaa ole ei nega eikä positiivsta.

Sitten kokeilin hetken windows2000:sta. Mutta jokin sai minut luopumaan siitä ja asensin XP:n. Ja yleensähän nämä ongelmat esiintyvät sitten kun on asentanut tarpeeksi kaikkea omaa ja pitänyt netissä ilman palomuuria. Vaikka tällä hetkellä ei näytä aina kovin vakaalta mutta luulen että johtuu siitä mitä tein sitä ennen. Mutta muuta käyttistä en jaksaisikaan käyttää kun olen tottunut tähän.

Ja sitten olen kokeillut Mandrake 10.1. Käytän sitä yleensä silloin kun vaikka XP ei toimi :) Mutta nyt se ei ole edes asennettu mihinkään. Pitäisi varmaankin asentaa kun jaksaa.

Metabolix [14.02.2005 18:15:47]

#

DOS (3.1 => 6.2), Windows 3.1

No se ei ainakaan kaatunut :) Vaikea siitä on noin tosikäytössä kummempaa sanoa, kun olin silloin 4v eli en kovasti käyttänyt. Mutta osasin kuitenkin (perustasolla), eli aika selkeä. On noilla nykyäänkin kiva räpeltää.

Windows 95

Enpä siitäkään paljon muista, mutta taisi olla kuitenkin suhteellisen vakaa. Kivemman näköinen kuin 3.1, mutta ei vielä merkittävän erilainen.

Windows 98 (SE)

Yhäkin se vaihtoehtoinen käyttis koneisiin, joihin 2k on liian raskas. Hieman taipumusta kaatuiluun (varsinkin vanhemmalla versiolla), mutta aika hyvä kuitenkin, kun vertaa...

Windows ME

Surkea. Jatkuvasti BlueScreeniä, ja vaikka Windows ei kaatuisikaan, niin ohjelmat ainakin. yleensä kaikki kaatuu vielä ilman mitään syytä, vaikka samat jutut toimivat 98:ssa ja 2k:ssa ihan hyvin.

Windows 2000

Paras käyttämäni Windows. Pysyy pystyssä, ei ole kaatunut kuin pari kertaa parin vuoden sisällä, silloinkin muiden ohjelmien aiheuttaman tuhon takia. Kestää kymmenittäin avoimia ohjelmia kerralla ilman, että käyttö hidastuisi mahdottomasti. Pidetty samaan aikaan käynnissä useampaa Wordia ja Visual Studiota, FrontPagea ja SharpDevelopia. Vastaavalla kuormituksella Win98 oli todistetusti nurin.

windows XP

Homea ei kannata mainitakaan. Stockmannin myyjät eivät tiedä, mitä eroa siinä on Pro-versioon verrattuna, mutta minä tiedän (onneksi ja valitettavasti).
Pro sen sijaan on ihan hyvä sinänsä, mutta hitailla koneilla (esim. koulun 900MHz koneilla) menujen tehosteet tökkivät (eikä niitä tietenkään voi koulussa poistaa käytöstä). Ei ole kuitenkaan minusta yhtä vakaa kuin Windows 2000, ja vanhojen ohjelmien tuki on aika onneton. (Esimerkiksi Settlers 3 ilmoitti, että Kernel-kutsut eivät mene kernelille, varoitti mahdollisesta viruksesta ja sammui.) Lisäksi ainakin minua rassaavat kaikki nuo "helpot" ominaisuudet, jotka estävät säätämästä asetuksia ja yrittävät tehdä puolestani kaikkea, mitä en kerta kaikkiaan halua tehdä.

Mandrake

8 oli vähän buginen, mutta 10 toimii jo aika hyvin. Helppo aloittelijalle.

Gentoo

No ainakin asennus kestää kauan :)

rndprogy [14.02.2005 18:33:38]

#

Sanoa vielä, että meillä on kolme konetta jossa on XP pro Ja tuntuu että, samat ohjelmat tuntuvat toimivan kussakin jotenkin eritavalla. Että erilaiset kokemukset samoista käyttiksistä voi johtua muustakin kuin vain käyttiksestä...

wwwapu [14.02.2005 18:58:31]

#

DOS 5 ja Win 3.0
286 koneessa oli joku 5 tai 6(?) sarjan hässäkkä ja siinä hauska dosshell tiedostoselain. Leikin kerran että: "Kato kun tällä on kätevä poistaa koko kansion sisältö kerralla" Harmi vaan että se oli juuri se DOS:in järjestelmäkansio. Kyllä se siitä sitten asiantuntijan avulla toipui, mutta kyllä hävetti.
Kyseisen koneen vaihdoin sitten 1996 tai 1997 lenkkareihin.

DOS 6.22 ja Win 3.11
Tämmöinen oli käytössä varmaankin vielä 1999 tai jotain. Sitten kone leikkasi kiinni ja piti ostaa uudempi. Älyttömän hienoa näissä oli, että parhaat pelit ovat tältä aikakaudelta. FPS pelien äiti Wolf3d sekä paras asteroidipeli Winroids. Jestas että niitä tuli hakattua paljon. Ehkäpä koneet olivat niin suorituskyvyttömiä, että ohjelmista piti tehdä hyvin toimivia?

Windows 98(SE)
Vaatimattomaan grafiikkaan tottumattomalle todellinen elämys. Tosin alusta alkaen jatkuvien ongelmien painama.

Windows NT 4
Vakaanlainen, mutta kömpelö. Serverijutuissa simppeli ja ennenkaikkea riittävän vakaa. Ei ole ollut kotikäytössä mitenkään vakavassa mielessä.

Windows 2000
Rakkautta ensi silmäyksellä. Se on kummallista, miten 98:n jälkeen kun asensi w2k:n ensimmäisen kerran tuli tunne vakaudesta. Luotettavuus suorastaan huokui koneesta syliin. Eikä ole koskaan mitään vakavia ongelmia ollutkaan. ihq.

Win ME
Muutamien tuttujen koneita olen joutunut joskus itkien ja hammasta purren käpälöimään. ME:n ääressä ei edes uskalla hengittää normaalisti, se kun voi romahtaa jo siihen.

Win XP
Aika vieras. Ihmetyttää miksi ihmeessä täytyy kaikenlaista graafista turhuutta lisätä joka paikkaan. Ihankuin se olisi jokin pakkomielle, että koneen täytyy toimia hitaasti vaikka väkisin.

Linuxit
Joskus olen asennellut ja kokeillut joitakin. Voi olla että ne ovat perusteiltaan vakaampia tai nopeampia kuin MS:n ohjelmat, mutta käytettävyys ja intuitiivisuus laahaa hieman perässä. Ehkäpä jonain päivänä kuitenkin...

ZcMander [14.02.2005 20:05:47]

#

WIN98:
Surkea väkerrys, Microsoft ei ole tehnyt kunnollisia suojauksia, joten pääsee kivasti haksaa (Tää on tietty hyvä :)) Tulee liikaa BSOD jonka taustavärin Microsoft on valinnut erittäin sopivaksi, simät menee.

WINME:
Vielä surkeampi, jopa kaatuu useammin kuin WIN98

WINXP pro SP2:
Tietoturvakeskus on turha, ei edes ilmoita mitään, ei blokkaile tai edes estä mitään. Kannattee hankkia parempi. Skini on kiva uudistus, mutta vie tehoja liikaa vanhemmiltakoneilta.

Fedora Core 1/2/3:
Loistavia, nykyään on uusin(3) ja RPM systeemi toimii. Linuxit on siitä mukavia, että se antaa kaiken säätää käsin. Windows tyrkyttää aina jotain helppokäyttötoimintoa. Linuxin BASH-tulkki on kiva, helppo. Vaihtaisin MS-DOS:sin tilalle ;)

UBUNTU:
Ihan kiva, Debian pohjanen ja käyttää omaa deb systeemiä, joten sille ei ollut paljon paketteja. Muuten hyvä.
Asennuksessa oli pientä hämmennystä, kun se ei halunnut asentaa nykysen päälle vaan halusi kirjoittaa Windowssin bootloaderin päälle.

LBA R1:
Tässä se varsinainen lelu on. Gnomessa jos vaihtaa teemaa niin X kaatuu ;) R2 on kuulemma jopa toimiva.

SUSE 9.1:
Hyvä, Yast hoitaa kaiken. Taisi saada myös apt-getin. Yhtä hyvä kuin FC3.

SLACKWARE 9.1:
En saanut asennettua, koska LILOa ei voinu asentaa bootloaderiksi. Rikkoi diskettiaseman, BIOSsi ei tunnistanut. CD jäin asemaan ja piti aukassa se. Sen jälkeen en ole, koskenut siihen.

Nykyään mulla on FC3 ja Windows XP SP2 pro.

Heikki [14.02.2005 21:35:21]

#

Listataanpas mistä on itsellä kokemuksia:

Windows 3.1
Ensimmäisiä käyttiksiä mitä käytin. Käyttö tapahtui pääosin ala-asteella luokan tietokoneella pelaten Bang Bangia ja jotain kuuhunlaskeutumispeliä kavereiden kanssa.

MS-DOS
Käytin aika paljon ensimmäisen koneeni Win95:n kanssa moniin DOS-peleihin, kuten Stuntsiin ja Jazz:iin. Tokihan näistä lähes kaikki toimivat myös Windowssista käynnistettyinä, mutta tällä tavoin käynnistetyllä pelillä oli ikävä tapa heittää työpöydälle muutamasta näppäinyhdistelmästä. Yhä tuossa kakkoskoneessa.

Win 95
Käytin aktiivisesti monta vuotta, luin jopa kirjan "Petteri Järvinen: Windows 95" ja opinkin siitä kaikkea pientä. Tässä noin puoli vuotta sitten säädin siihen verkkokortin ja ADSL-yhteyden pelittämään, helppoa ei ollut. Yhä kakkoskoneessa. Nykyään tuntuu melko raskaalta 90MHz pentiumilla. Ikinä ei ole asennettu uudestaan ja 10 vuotta ollut tuossa koneessa.

Win 98 SE
Tuli uuden koneen mukana. Ei paljon eroa 95:een, lähinnä laitteet tunnistuivat paremmin.

Win XP
Hyvä laitteistotuki ja peruskäytössä kohtalaisen vakaa. Huono komentotulkki (hidas) eikä DOS:iakaan ole. DOS-ohjelmat eivät toimi :/. Osaat CD-keyn lähes ulkoa, eli pari kertaa joutunut asentamaan uudestaan. Päivittämätön käyttis saastuu ilman palomuuria muutamassa minuutissa.

Linuxit
Nykyään käytän aktiivisesti SuSE 9.1:tä työpöydällä ja serverissä Debian Sargea. Pari kertaa olen saanut systeemin niin sekaisin että uudelleenasennus on ollut helpoin keino. Muita kokeilemiani distroja ovat Mandrake 9.1, 9.2 ja 10.1, FC3 ja Debian Woody. Huippuluokan konsoli (bash), paljon ilmaisia Open source -ohjelmia. Ei tietoturvaongelmia. Lisää Linux-kommenttejani voi lukea vaikkapa Raja-anturasta.

Nykyään koneella on Windows XP ja SuSE 9.1. XP on lähinnä paria peliä varten, Linuxissa koodaan, hoidan tekstinkäsittelyn ja pelailenkin. Ja (tällä hetkellä) Linuxin puolella ei ole yhtään piraattia, kiitokset Open Officelle, KDevelopille, Enemy Territorylle ja tietysti itse Linuxille.

Meitsi [14.02.2005 22:06:44]

#

Aikajärjestyksessä:

WinXXX???:
Kirjaston koneella pelattiin mamman kanssa jotain pelejä joskus ikä<7v
Mielipide:
EOS

Win95:
Kaverin kannettavalla pelasin miinaharavaa
Mielipide:
EOS

Win3.1:
Kaverin koneella pelasin hugo:a sanakirjan avustuksella.
Mielipide:
Ei saatu tilttiin, mutta joskus pelit ei toiminu (oman osaamattomuuden takia)

Win98:
Omalla koneella.
Mielipide:
Monta kertaa meni tilttiin ja usein sai olla boottimassa.

WinNT:
Koulun koneilla.
Mielipide:
Buginen. Kaatui tosi helpolla.

MAC OS:
Koulussa
Mielipide:
Olen käyttäny niin vähän etten osaa sanoa.

DOS:
Koulussa
Mielipide:
Joskus joku peli jäi jumiin ja piti boottia.

Win2k:
Mamman työpaikalla.
Mielipide:
En itseasiassa muista että olisi koskaan kaatunut.

WinXP:
Kun kaveri hommas uuden koneen.
Mielipide:
Kaatuilee ~jokatoinen päivä.

Knoppix:
Omalla koneellani testailin.
Mielipide: en ole saanut kaatumaan kertaakaan.

Ämppi [14.02.2005 22:56:35]

#

Pitänee kai minunkin yrittää luoda jotain listaa.
Yritetty laittaa johonkin kronologiseen järjestykseen:

MS-DOS 3.0 - 7.0
Periaatteessa yksi ja sama käyttöjärjestelmä jollei versioita halua erotella, ja näin ollen olen käyttänyt dossia elämästäni suurimman osan. Se on yhä edelleen mahtava käyttis, joka ei itsessään koskaan kaatunut, vain toimimattomat ohjelmat. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan oli se, että vain yhtä ohjelmaa pystyi käyttämään kerralla.

WINDOWS 3.1 ja 3.1 verkkojärjestelmäversio
Tietty tämä oli dossin lisänä, ja hyvä niin, sai ainakin kaikkia hauskoja romppupelejä toimimaan. Mutta sitten oli myös ongelmia: kaatui jos yritti käyttää DOS pelejä. Eli vaikka olikin paras, niin nyky-Windowsin viat heijastuivat jo tuolloin.

MacOS (versio joku varhainen??)
Ala-asteellani ennen ja hieman myös jälkeenkin suurta tietokoneuudistusta käytin tätä mielenkiintoista käyttistä. En kuitenkaan tykännyt niin paljoa, joten en ole mac:jä käyttänyt tuon jälkenkään, varsinkaan kun niihin ei tahtonut löytyä ohjelmia.

WINDOWS 95
Apua, miksi tämä piti mainita!?!?
Mitään muuta käyttistä en ole korjaillut niin paljon kuin 95:sta, joten kaikki sen huonot puolet (+ yksi hyvä: keskeytä -nappi käynnistävalikossa) ovat tulleet esille. Onneksi itselläni oli se vain vuoden, ehkä kaksi.

WINDOWS 98 SE
Tässä on sitten muuten niin mahtava käyttis, ainoa piiiiitkä miinusta tulee siitä että jos käyttää enempää kuin yhtä ohjelmaa niin se kaatuu. Lisäksi ei löydä uusia asenettuja osia vasta kuin viikon kulutua, kello juoksee omia aikojaan, äänet rätisevät, käynnistyy todella hitaasti, mukana tuli ihan outoja hyötyohjelmia...
Kuitenkin kaikista versioista pisimpään käytössä, jopa juuri nyt para-aikaa kirjoitan sillä.

WINDOWS NT
Voisi verrata 95:een muuten, mutta koska ei kaatunut niin helposti, koulu käytössä siis oli. (liekö tähän kaatumattomuuteen syynä koulumme mahtava mikrotukihenkilö joka väitti taustakuvan olevan virus -- hyvä Anttii, olet minun idooli, koska väität tuollaista! :P )

WINDOWS ME
Alunperin meidän jo edesmenneeseen koneeseen tarjottiin kaupassa Win98 ME:tä, vaikkei sellaista edes ollut tehty. Ehkä myyjä oli sekaisin ja sekoitti 98:n ja ME:n.
Vaan hyvä ettei otettu sitä. Ulkoisesti ihan kuin 98, mutta sisältä niin Xp:tä muistuttava, kaikkia toimintoja myöten. Itselläni ei ollut tätä vaan ystävälläni, mutta kokemusta sitäkin käyttäessä tarvittiin.

WINDOWS 2000
Tästä en sano enempää etten suututa ihmisiä. Minulla on tästä Wintoosasta hyvin vähän kokemusta, mitä nyt koululla olen käyttänyt.
Oikeassa olette, ei kaadu helposti, tai kaatuu mutta siihen vaaditaan jotain oikeati vakavaa. (esim. näytönohjaimen irroittaminen päällä olevasta koneesta, nimimerkki "Kokemusta on")
Yhdestä asiasta haluan hukkua: KÄYNNISTYMINEN VAATII PUOLISEN TUNTIA tai ehkä parhaimmillaan aikaa voi vierähtää 15 minuutia, kuitenkin tosi kauan.

WINDOWS XP ja 312746 kappaletta viruksia
Mitäköhän sanoisin... ihan paska. Kaatui heti ostamisen jälkeen. Ainoa hyvä on se että käynnistyy kaiksita käyttiksistä nopeiten ja ohjelmat asentuvat hyvin. Niin, ohjelmat, ja 23795075 muuta virusta, spywarea, troijalaista ja monen monta muuta hassua tuttua. Olisin vaihtanut johonkin toiseen ajat sitten jos vain Adobe valmistaisi editointiohjelmia muillekkin kuin äXpeelle.

boot-LINUX
Käynnistin sellaisen kokeilu Linux:in jota voidaan käyttää Windowsin lisänä. Kuitnekin aukesi tunnissa, joten en paljoa ehtinyt tehdä, kun piti jo lähteä kaupungille ja sammuttaa kone. Liian pro minulle.

Juice [15.02.2005 18:34:37]

#

Win 3.1
No, aika alkeellinen, mutta toimi. Ala-asteella harrastettiin sillä tekstinkäsittelyä.

Windows 95
Buginen, hidas ja kaatuileva. Ala-asteen toiseksi parhaassa koneessa :)

Windows 98
Tämä oli ala-asteen parhaassa koneessa, vakaahko peruskäyttis.

Windows XP
Minun mielestäni XP on Windowseista paras, olkaatte te mitä mieltä vain. Itselläni se kaatuu hyvin harvoin, ehkä kerran kuussa(jos ei epäonnistuneita säätöjä). Kaatumiseen on usein vika tuolin ja pöydän välissä. Viruksia ei ole montaa näkynyt, eikä spywareakaan viikkoihin. Eihän virukset ja spyware ole käyttiksen tehtävä poistaa, vaan tietoturvaohjelmien. Windowsia ei ole tarvinnut kertaakaan asentaa uudelleen.

Linkku [15.02.2005 18:46:22]

#

Juice kirjoitti:

Eihän virukset ja spyware ole käyttiksen tehtävä poistaa, vaan tietoturvaohjelmien.

No nyt tulee semmosta scheißeä että on pakko puuttua! Käyttiksen ei pitäisi edes päästää niitä sisään. Kumma että Debian on pysynyt verkossa pari kuukautta ilman palomuuria mutta XP ei viittä minuuttiakaan. Suurin ongelma on siinä, että Internet Explorer=Windows->IE:n virus=Windowsin virus. Mutta minkäs noille purkkavirityksille voi :/

Juice [15.02.2005 20:59:31]

#

Linkku kirjoitti:

Suurin ongelma on siinä, että Internet Explorer=Windows->IE:n virus=Windowsin virus. Mutta minkäs noille purkkavirityksille voi :/

Omapa on vikansa, jos käyttää IE:tä ;)

samii [16.02.2005 01:21:01]

#

Linkku kirjoitti:

Juice kirjoitti:

Eihän virukset ja spyware ole käyttiksen tehtävä poistaa, vaan tietoturvaohjelmien.

No nyt tulee semmosta scheißeä että on pakko puuttua! Käyttiksen ei pitäisi edes päästää niitä sisään. Kumma että Debian on pysynyt verkossa pari kuukautta ilman palomuuria mutta XP ei viittä minuuttiakaan. Suurin ongelma on siinä, että Internet Explorer=Windows->IE:n virus=Windowsin virus. Mutta minkäs noille purkkavirityksille voi :/

Hyvinhän tämä XP on pysynyt verkossa. Ei mitään virus -varoituksia ole tullut(mitä nyt joskus kun imuttanut dc:llä, mutta virustorjunta hoitanut sen), spywarea..tms.

Paljon se riippuu mm. siitä miten käyttäjä itse päivittää windowsia ja miten yleisesti osaa varautua / suojautua tämmöisien "ongelmien" varalta. Tähän voisi sanoa, ei kukaan ole täydellinen, mutta viruksien ym. tekijät ovat fiksuja ja osaavat keksiä hyviä "paikkoja" mistä iskeä.

Niin ja minulla ei ole XP kaatunut vielä kertaakaan (tosin vasta - tai no Teille varmasti JO - noin 5kk minulla ollut) ja tästä syystä selvästi paras windows.

TJT.

muumitalo [16.02.2005 05:53:02]

#

Määpäs muistan ku ekan kerran XP:tä sammuttelin ettei siinä ollukkaan enää vaihtoehtoo päästä DOS:iin. Sillon tuli kyl tuskan huutoja et ei näin :)

Latska [16.02.2005 07:32:41]

#

Ennen windws oli dosin päällä, nyt dos on windowssin päällä. Se on minusta huonompi homma.

Blaze [16.02.2005 08:01:24]

#

Ei minusta. Kuten ylempänä sanoin, NT-pohjaiset ovat ihan eri maata mummuassa vakauden saralla, ja juuri siksi, ettei niissä ole sitä DOS:a alla sotkimassa asioita.

Jos pitää saada vanhoja pelejä pelata, niin DOSBox toimii.

aWW [16.02.2005 17:25:03]

#

Windows 95:
ensimmäinen käyttämäni käyttöjärjestelmä! Pelasin päivät pikät quakea (ensimmäistä) kavereita vastaan.
En käyttänyt sitä mihinkään hyödylliseen

Windows 98:
Käytän vain koska kaikki pelit toimivat tässä käyttöjärjestelmässä.

Windows 2000:
Kokeilin kaverin luona, yksinkertaisesti PASKA!

Windows XP:
Ensimmäinen windows josta pidin... ja jota vihasin! En ole käyttänyt sen jälkeen kuin virus alusti kovalevyn.

MacOS (uusimpia):
kaverini myy työkseen Macceja ja minäkin pääsin testaamaan sitä. Käyttöjärjestelmän asentaminen kesti kolme minuuttia!
Näytti helppokäyttöiseltä.

Linux (fedora core 2):
Minun suosikkini... Käytän sitä vieläkin

sooda [17.02.2005 13:11:18]

#

DOS:
En muista mikä versio oli kun sillä leikin. Onpa siitä aikaa... Lähinnä muistan ne .bat-viritelmät joilla echotin tekstigraffaa ja olin ihan "omg VAU"

Win 3.1:
Työryhmä-windows... Ihmetyttää vieläkin mitä toi "työryhmä" tarkoittaa siinä. Mokoma graafinen käyttöliittymä dossiin. En muista tosta muuta kun että ihan tuskanen ja ruma oli.

Win 95:
No... ihan hieno sillon ekalla kerralla. Sitten ku haluaa tehokäyttämään ruveta niin äh. Ainoa selain jota 95:ssä ehdin käyttää oli IE 4 ja 5 jotka kaatus vähän väliä, windows update ensin kaatoi ie:n, sitte myöhemmin sitä kehitettiin ja jumas koko koneen, sitte tuli kolme hienoa framea joissa jokaisessa 404, ja lopulta "95:ssä windowsupdatea ei tueta" tjsp. teksti. Arr. Ja DX8:aa en saanut toimimaan. Näyttiksen ajurit aina kaatus jotenki. :D Ja auta armias jos viittä useempaa edes vähänkään raskaampaa ohjelmaa pitää samalla auki niin hidastuu niin että... Ja USB-muistia olisin halunnut sillo ku vielä tämä oli mutta USB-tuki oli "vähän" vajavainen.

Win 98:
Jee usb-tuki. Hih, ikkunoiden otsikoiden värit feidaa hienosti \o/
Huomattavasti vakaampi kun 95. Kuitenki kun on koneen ääressä semmonen kun minä, niin ei kone pysy kolmea tuntia pidempään vakaana. Muutama VB, Firefox (Operasta tykkään enemmän, mutta se jumas 98:n varsin merkillisellä tavalla. Ohjelmat jäivät pyörimään mutta näyttö, näppis ja hiiri jumas) kymmenellä tabilla, muutama putty, n+1 filuselainta, muutama vb:llä tehty taustahyötyohjelma + milloin mitäkin. Ilman ramminvapautusohjelmaa kone kaatuu heti bootin jälkeen, kokeiltu on. Rammia (256M sillä ja tällä hetkellä) saa vapautella 10 min välein. 3-4h uptimen jälkeen huomaan lcd-infopaneelistani että järjestelmäresurssit on 10%. Noh, kyllä toi vielä riittää. Muutama minuutti niin joka ikinen ohjelma kaatuu paitsi irkkausputty, :D Niiden lisäksi jokainen nippula ja nappula häviää, 98:n resurssit loistaa _o/ Bootti edessä.
DX9... Öö. No kokeilin. 98+DX9+GF4MX440 = kaatus. Koneen päälle laitettuani joka ikinen ohjelma kaatuu GDI32.DLL:ssä. Aha, ei toimi. Ja asennuksissa pitää boottia vähän väliä. Hirveetä, ei tommosta jaksa.

NT:
Ei paljoa kokemusta, mutta muistan että oli ruma ja kaikkea ku koklasin 98:n jälkeen.

W2K:
Paras kokeilemani windows mielestäni. En ole 2k:ta saanut kertaakaan kaatumaan, ja ohjelmien paljous ei hidasta menoa.

XP:
Iuh. Tommoset XP-teemat (ne isot rumat siniset pyöreät ikkunoiden otsikot ja reunat) pitäisi kieltää. Varsinki kun pari kaveriani eivät osaa laittaa niitä pois päältä ja vielä KEHUVAT niitä HIENOKSI!
Turhan monta "ominaisuutta" mun makuuni. Mielenkiintoisin on koulussa semmone että: TI Connect + VB6 samassa koneessa == joka kolmas kerta kun VB:n avaa, "Valmistellaan TI Connect -asennusohjelmaa". Hm ctrl+alt+del ja prosessienhallintaan. Hm. Miksköhä toi asennusprosessi kutsuu itseään VB6.EXE:ksi... o_O
XP:tä käyttäessäni olen lähettänyt niin monta virheraporttia etten uskallakaan laskea. Ohjelmat kaatuu liian usein.

Gentoo Linux:
Jee. Tykkään säätämisestä. Etenkin gentoon asennus oli hauska kun pääsi ite säätämään ja virittämään <3
Ohjelmien asentaminen on uskomattoman helppoa. emerge <ohjelma>. :P
Windowsiin ainaiseen boottimiseen tottuneena ihanaa kun ei tartte boottia käytännössä koskaan jos ei sammuta ite välillä tahallaan tai muuttele kerneliä radikaalisti.
Servukoneessa koko ajan, ja pääkone on nyt tualpootti gentoo/w98. Totuttelen käyttämään nyt tätä. Pitää näköjään siirtyä pois vb:stä :)

Blaze [17.02.2005 13:41:04]

#

sooda kirjoitti:

Työryhmä-windows... Ihmetyttää vieläkin mitä toi "työryhmä" tarkoittaa siinä.

Windows for Workgroups, eli tuttu Windows 3.11 verkkotuella varustettuna. Tuo "workgroup"han löytyy vielä nyky-Windowsienkin verkkoasetuksista.

dungeon86 [17.02.2005 14:32:04]

#

Mitä mieltä olette muuten uusimmasta Slackware 10.1 paketista? Entä hommasinko nyt oikeat imaget joilla saan asennettua Slacwaren:

http://www.freewebs.com/dungeon86/Slackware.html

Siis nämä imaget (tai CD:t) tulevat mukana myös kaupallisessa Slackwaressa?

Muuten huomasin tuossa, että koulunverkko on aika nopea! Nimittäin paketit tulevat kaikki 5 minuutissa koneelle! Ainoa huono puoli on, että yhdessä koneessa on vain polttava :(

Aruviel [17.02.2005 14:43:45]

#

Source-osan nimessään omaavat paketit sisältävät todennäköisesti vain distron lähdekoodit ynnä muut sellaiset. Kaksi ensimmäistä riittänevät.

dungeon86 [17.02.2005 14:47:10]

#

No hyvä! Ei tarvitse odottaa sitä 5 minuuttiakaan! Tiedättekö muuten mikä versio KDE:sta ja GNOME:sta on tässä paketissa?

Edit: Tuli muuten tutkittua tuota Ubuntu Linuxia... Mahtaisiko se olla parempi vaihtoehto kuin Slackware? Lataaminen olisi erittäin nopeata vain yhdelle rompulle... Mitä mieltä te olette Ubuntu Linuxista?

efteri [17.02.2005 15:31:23]

#

<b>Windows 3.11</b>
Omassa koneessa siinä on ne hienoimmat pelit antiikki flipperit ja kaikki <3
<b>Windows 98</b>
Omassa koneessa jonka ostin meni jotenkin rikki ihan hyvä
<b> Windows 95</b>
Meidän vanhassa koneessa joka lähti pois :( ihan hyvä mutta liian huono
<b>Windows ME</b>
Iskän läppärissä Sanottaisiinko että Ihan hyvä</b>
<b>Windows XP</b>
Ihan paska kaatuu koko ajan en ottaisi missään nimessä tätä käyttistä omaan koneeseeni paitsi kriisi tilassa
<b>Linux</b>
Outo tällä hetkellä käytössä en osaa oikeen käyttää vielä


Siinä ne taisi olla..

ZcMander [17.02.2005 15:42:26]

#

Se on muuten hyvä, paitsi paljon paketteja puuttuu, esim. siihen et saa asennettua Blenderiä.

juhaz [17.02.2005 22:01:06]

#

Onhan noita eri käyttiksiä tullut testattua.

Tässä lista kaikista, joita olen vähintään testannut (ei ole missään käyttö-järjestyksessä vaan siinä miten satun kirjoittamaan.)

Commodore 64
MSDOS ??
Windows 3.11
Windows 95
Windows 98
Windows 2000
Windows XP
Windows 2003 server (waretin, testasin vmwaressa ja poistin vmwaresta sekä windowsista imagen.)
Red Hat Linux 7
Red Hat Linux 8
Red Hat Linux 9
Fedora Linux 1
Fedora Linux 2
Fedora Linux 3
Xandros
Linspire 4.5 (tai käytin oikeastaan Lindows 4.5 ja nimi vaihtui myöhemmin Linspireksi)
Ubuntu linux
Gentoo
Joku Gentoo-pohjainen, jonka nimeä en muista, mutta se nimi löytyi jostain täältä ohjelmointiputkasta
Sot-Linux 2002
Sot-Linux 2003
FreeDOS
SkyOS
Syllable
Solaris 10
MacOS 8(?)
-Onko Amigan workbenchit käyttiksiä vai vain pelkkiä GUI-ohjelmia käyttiksen päälle? No jokatapauksessa olen kai kolmea eri versiota Amigan käyttiksistä käyttänyt(?)
+Useita joiden nimiä en muista, mutta kyseessä kuitenkin sen verta pieniä yritelmiä, että käyttäjämäärät varmaan jossain 30:n käyttäjän määrissä.

Tästä on tullut melkein harrastus tutustua eri käyttöjärjestelmiin.

Edit: Commodore 64:hän ei ole käyttöjärjestelmä vaan sen tietokoneen nimi, mutta meillä oli jokin Commodore 64 ihan ensinmäisenä tietokoneena ja sitä tuli käytettyä. En tiedä mikä käyttöjärjestelmä siinä oli, mutta joku BASIC-homma siinä kuitenkin oli.

Edit 2: Eniten olen tykännyt Xandrosista ja Ubuntusta, mutta kaikesta huolimatta käytän koneessa vain Windows XP:tä ja Fedora Core 3:sta.

Latska [18.02.2005 03:15:42]

#

Pakkohan minunkin on laittaa omat kokemukseni peliin..

Commodore Basic v2

Täällä on moneen otteeseen mietitty kuusnepan OS:n nimeä.. Tuo ylempänä mainittu on kyseessä. Asiaan.
Iloisesti tervehtivä sininen ruutu, jota joka suorastaan kehottaa painelemaan nappeja (en puhu windowssista, tyhmemmille tiedoksi) Tutustuin varmaan melko pienenä tähän. Vauvaistuimesta kattelin, kun isoveli rämpytti giannaa ja bubble bobblea. Nyttemmin tutustunut uudestaan. Mainio peli.


Microsoft Windows XXX

Tädin luona kokeilin joskus aikoinaan. Tykkäsin piirrellä paintilla. Olin kai kuusivuotias. Ei kaatunut niitten muutaman tunnin aikana kertaakaan.


Microsoft Windows Millenium edidion

Isoveli hommasi opintojensa aikana koneen. Vuosi oli varmaan joku 2000. Käyttiksenä pyöri ME. Ei suurempia kokemuksia. Pelasin vain flipperiä sillä.


Microsoft Windows 98

Veljeni lahjoitti wanhan koneensa minulle vuonna 2002. ME oli vaihtunut useiden huoltovisiittien jälkeen piraattiysikasiksi. Ainoastaan pari vakavaa tapausta sattui puolentoista vuoden aikana. Winodows katoaa sekä uusi CD-asema. Onnistuin jollakin ohjelmalla poistamaan wintoosan. ei siitä sen enempää. Ja uusi CD-asema käräytti prosessorin, joten elämäni vakaimman windowssin käyttö loppui siihen.


Microsoft Windows 2000

Parin tunnin pikasessiot älypäätä. Ei vakavia ongelmia.


Microsoft Windows XP

Kaatuilee milloin lystää. Tosin arvatkaa mikä järjestelmä on käytössä tällä hetkellä. :)
Kehno tuki dos-peleille. (no ei tätä ole suunniteltukaan pyörittämään niitä, mutta..)
Teemat. Itsekkin käytin vakioteemaa, mutta lopetin niiden käytön vähän aikaa sitten. Kiitos, Gwaur. Teemoja voisi kutsua omaleimaisiksi.
Tehtävienhallinta. Jotain plussaa. Onnistunut.


Xandros Linux

Niin. Ei vieläkään netissä. Mainio paketti muuten. Saan parhaimmat kirjoitusfiilikset sillä. Jostain syystä. Jos saisin kyseisen distron nettiin, olisi se varmaan kovassa käytössä.


Apple macintosh

Ei kokemusta koneista, eikä järjestelmistä. Joku 90-luvun alkupuolen mäkki kiikarissa silti.


XXX-BSD

Ei kokemusta näistäkään. Jos aikaa löytyy, voisin asentaakkin. Kuulun käyttisfriikkeihin minäkin.

sooda [18.02.2005 11:55:54]

#

Ainijjoo pyäh, tietenki unohdin pari. Eli näitä myös olen testannu, unohtu tosta aiemmasta...

Mandrake 6
Aika kauan sitte testasin, en muista muuta ku lähinnä innostuin niistä peleistä mitä siinä tuli mukana :D Pelasin yhtä muutaman päivän ja kyllästyin ja asensin w95:n kun sitä osasin käyttää ja innostusta ei riittäny mandraakkiin (ennen tätä oli w3.1)

Mandrake 10
Mokomat cd:t oli näköjään ihan yli-isoja ja oli kunnon wanha cd-asema tos koneessa jossa testasin ja meni vähän aikaa ennen kuin keksin että voisi johtua siitä ettei se lue ylipoltettuja. Asennus oli turhan xp:mäinen mun makuuni. Seuraava seuraava seuraava seuraava valmis -tyyliä. Hyh.
Asennettuani oli kyllä niitä vaikeuksia RPM-tyhmäkkeitten kanssa. En kauaa tykännyt ku kaatu joka toinen käynnistys- ja sammutuskerta.

WinME
Sisältä 98, ulkoa XP. Yäk! Ainoa hyvä oli että käynnistyi aika nopsaan. Kaverilla ei pysynyt pystyssä vaikkei se tehnyt muuta ku pelasi paria peliä sillä. Kaatus monesti bootissaki. Niin ja ensimmäinen _asennus_kerta kaatui =D

Juice [18.02.2005 19:54:54]

#

Joo, mä oon testannut 90-luvun alkupuolen mäkkiä. Mulla niitä onkin kaks pölyttymässä. Mustavalkoisia ovat, ja yleensä kovin vakaita. Vanhemmassa ei ole kiintolevyä, kaikki toimii disketeillä. Ei kaadu kovin usein :)

Latska kirjoitti:

Microsoft Windows XXX

Onko tämä jokin hardcore-Windows :D

tempoe [18.02.2005 23:57:03]

#

Olen samalla kannalla Blazen kanssa että windows2k3 server on yksinkertaisesti paras windows, karsittu xp, ja parempi muistin hallinta tms.. Itse suosittelen kaikille, toki aivan kaikki ajurit/ohjelmat eivät tässä toimi, mutta aina löytää sille toisen vastaavan.

hunajavohveli [20.02.2005 13:10:03]

#

DOS
Tämä oli minulle se ensimmäinen, tosin etupäässä Windows 3.1-käyttöliittymästä käytettynä. Tästä on jäänyt vain positiivisia kokemuksia ja toki käyttelen sitä edelleen, kun sille jotain koodaan, tai pelailen vanhoja pelejä.

Windows 3.1 / 3.11
Mahdollisesti vakain Windows? :)
Noh, onhan se pari kertaa minulla kaatunut, muttei se ole mitään muihin Wintoosiin verrattuna.

Heikki kirjoitti:

jotain kuuhunlaskeutumispeliä

Lander? :) Minulla on tuo vieläkin vanhalla koneella, jossa edelleen on Win 3.1 sekä myös joukko muita pelejä, jotka ovat kyllä melkoisen legendaarisia.

Windows ME
BSOD, BSOD, BSOD. Ja jos ei BSOD niin sitten yksinkertaisesti jökkää johonkin ja muu ei auta kuin resetti. Eipä oikein kunnolla toiminut, reistaili vähän väliä.

Windows XP Pro
Jos joku sovellus jökkää, niin tämä sentään sulkee kyseisen ohjelman ja jatkaa toimintaansa sen sijaan, että kaataisi koko koneen. Käytössä edelleen. Sisältää kyllä aika paljon ärsyttäviä ominaisuuksia.

Megant92 [20.02.2005 13:24:28]

#

Windows XP home on inhottava esim. sen vuoksi että se päivittelee itse itteään ja ku tietokoneen sammuttaa ja käynnistää se ei lähde päälle. :(
Jouduin sitten asentaan uudestaan ja siinä meni kaikki asennetut ohjelmat program filestä mm.directx 9.0c.
Ja kun niitä on asentanut paljon niin vähän huono homma.
Se on tapahtunut minulle pari kertaa, mutta laitoin automaattisen päivityksen pois päältä.

juhaz [20.02.2005 13:27:02]

#

Tulipahan tässä kokeiltua tänään ReactOS nimistä käyttöjärjestelmääkin. Aika kesken vielä, mutta varmaan jo vuoden päästä sitä voisi jopa jo käyttää eikä vain testailla :)

Aruviel [20.02.2005 13:36:23]

#

Minkälaista edistystä tuon ReactOS:n kanssa on tapahtunut? Näköjään siitä on tullut 0.2.5-versio, mutten ole koskaan testannut edellisiäkään versioita. Millä tasolla sen toiminta tällä hetkellä on, mitä sillä voi jo tehdä? Kuulostaa muutoin mielenkiintoiselta systeemiltä.

juhaz [20.02.2005 16:02:19]

#

En itsekkään ole koskaan ennen ReactOS:sia käyttänyt paitsi tänään. Ilmeisesti sillä pitäisi onnistua windows-ohjelmien käyttö, mutta itselläni ei ollut mahdollisuutta oikein testailla sitä, kun mukana ei tule minkäänlaista softaa, jolla pääsisi nettiin hakemaan niitä softia, mutta HOI2:sta kokeilin asentaa niin asennusohjelma kyllä lähti käyntiin, mutta en asentanut sitä loppuun. Kokeilin myös directx:n asennusta, kun HOI2:n ceedeeltä löytyy versiot 2000:lle ja 95/98:lle, mutta ne eivät toimineet. 95/98 olisi halunnut, että mä olisin asentanut 2000:n directx:n, mutta 2000:n directx valitteli jotain muuta, jota en nyt muista.

Kannattaa varmaan seurailla vielä tuota käyttöjärjestelmää ja varmaan vuoden päästä kokeilla uudelleen, koska nyt se on vielä hyvin kesken, mutta jos Microsoft ei tee mitään niin tämä voi olla tulevaisuudessa hyvä korvike Microsoftin windowsille. Jos tämä käyttöjärjestelmä saa kehittyä rauhassa ja kerää ympärilleen ison kehittäjä-porukan, kuten linux teki aikoinaan niin taitaa olla aika linuxin ja windowsin vapista pelosta (tuskin) :D

Heikki [20.02.2005 16:13:46]

#

juhaz kirjoitti:

Ilmeisesti sillä pitäisi onnistua windows-ohjelmien käyttö

Kuulostaa hyvältä, mutta luulenpa että käy kuten Lindowssille, MS haastaa oikeuteen jostain patenttiloukkauksesta tms, ja sitten se lopulta julkaistaan ilman Windows-ohjelmien tukea ja painuu unholaan.

Koipio-ohjelma [20.02.2005 16:48:29]

#

Minulla nyt ei oikein ole paljoakaan kokemuksia (johtuu pitkälti iästä) eri käyttiksistä mutta muutamaa on silti tullut kokeiltua.

Windows 95
Sitä tuli käytettyä lähinnä kaverin luona, ja kyllä se on monesti seonnut...

Windows 98
Tätäkin on tullut käytettyä vain kaverin luona :D Itse en ole vielä saanut sitä sekoamaan (paino sanalla vielä), mutta kaverin mukaan se sekoilee ahkerasti...

Windows ME
Nykyinen käyttikseni... Toivottavasti te ette joudu kärsimään sitä... Sekoaa kolmella käynnistyksellä neljästä, ainoa plussa on se, että vanhatkin pelit tuntuvat toimivan. Kaikki muu on miinusta... Käynnistyy hitaasti, sekoilee käyttäjistä, kun niitä oli joskus useampi, mutta ei enää. Resoluutio lentää välistä perseelleen ja minä joudun kärsimään tätä vielä 1,5 vuotta! Ja BSODia iskee joka toinen tunti...

Windows XP
Koulussa on... Ja kyllä muuten kaatuu helposti. Ihmettelen kylläkin, miksi se kaatuu vain minulla... Mutta silti ottaisin sen mieluummin kuin ME:en...

Linuxia en ole päässyt kokeilemaan, koska en saa asentaa sitä kotiin, ja kenelläkään kaverilla ei ole sitä...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta