Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Kannattaako vaihto?

Sivun loppuun

Lumi-ukkeli [09.02.2005 21:34:58]

#

Kun olen nyt about 3kk ohjelmoinut Visual Basicilla, haluaisin oppia paremmin Microsoft DirectX:ää. Valitettavasti olen huomannut, että tällöin paras tuettu ohjelmointikieli olisi C++. Kaikki kirjat, mitä julkaistaan koskien DirectX:ää, liittyy juuri C++:n.

Onko järkeä siirtyä "vb:ltä C++:lle"?
Onko kuinka suuri harppaus alkaa opettelemaan C++?

Cc [09.02.2005 21:41:02]

#

Lumi-ukkeli kirjoitti:

Onko järkeä siirtyä "vb:ltä C++:lle"?

Aina on järkeä siirtyä kieleltä toiselle. Kielien osaamisesta ei ole haittaa

Lumi-ukkeli kirjoitti:

Onko kuinka suuri harppaus alkaa opettelemaan C++?

Harppaus on todella suuri (omasta mielestäni) visual basicissä ei ole mitään nimiavaruuksia ja sen kaltaisia asiaoita mutta jos osaa visual basicistä jo alkeet niin on helpompi siirtyä c++:saan kuin ihan ensimmäisenä kielenä suoraan c++:saan.

Lumi-ukkeli [09.02.2005 21:55:42]

#

Joo uskon. Tuossa C-oppaan keskustelussa Antti sanoo että kun osaa yhden kielen niin on helppoa opetella uusia. tjsp.

Gaxx [09.02.2005 22:11:28]

#

Harppaus on kieltämättä yllättävän suuri. Oman kokemukseni perusteella basikkeja pystyy näpertämään puoliksi arvaamalla ja kokeilemalla, mutta ainakin omalla kohdallani sama ei ole todellakaan toiminut c++:ssa.

Olen sitä mieltä, että kieltä(c++) pitää osata, että sillä saa jotain aikaan. Itse ainakin tuskastuin, kun kääntäjä valitti jatkuvasti jostain käsittämättömistä virheistä. Sitten hankin tuhdin c++:aa käsittelevän kirjan ja sieltä löytyi apu.

Jos siis meinaat siirtyä c++:n, suosittelen, että hommaat ensitöiksesi jonkin alottelijalle sopivan kirjan!

T.M. [09.02.2005 22:18:36]

#

C-kielessä pitää olla hemmetin tarkka.
Joten kärsivällisyyttä ja tarkkaavaisuutta tarvittaneen jonkin verran :)

E.K.Virtanen [10.02.2005 10:11:27]

#

Voisimpa heittää samaan soppaan vielä omia ajatuksia.

QBasicilla väännän vielä kun se tuntuu tuohon merkki pohjaiseen ohjelmointiin piisaavan suht hyvin.

Mutta olen miettinyt mahdollisuutta tehdä noita tekeleitäni VB:lla. Onko mitään tolkkua siirtyä siihen? VB:n tarjoamat ääni/musiikki ja muisti ominaisuudet kun kiinnostaisivat mutta en tiedä kuinka esim. LOCATE ja ruudulta luku hommat toimii.

C(++) voisi myös olla kiinnostava tuttavuus mutta suurin este lienee tuo että pitää aina kääntää koodi ennen kuin voin testata ja mä kun olen tällainen laiska ja hätäinen "basiccaaja" niin ei taida onnistua moinen koskaan =)

esakom [10.02.2005 11:06:36]

#

omasta puolestani kyllä suosittelen vb:hen tutustumista. Windows maailma (ikkunoitu) on kyllä erilainen kuin merkkipohjainen, mutta jos haluat tehdä ohjelmia hieman isommalle käyttäjäkunnalle, niin graafinen käyttöliittymä on aika lailla pakko olla. Ääni/musiikki/muistiominaisuudet ovat windowsissa itsessään, ja niitä on melkein yhtä helppo käyttää vaikka c(++):sta. VB:lle on kyllä tehty paljon valmiita komponentteja, jotka ennestään helpottavat käyttöä. Ja koska osaat basic:ia ennestään, ei vb:n opiskelu varmasti ole ylivoimaista. Aloittele vaikka putkan oppaista.

E.K.Virtanen [10.02.2005 11:15:17]

#

Njooh. Pointtina vaan on että pysyisin noissa tekstipohjaisissa peleissä. Eli sillä "ascii´s only" idealla jos olet sattunut kuulemaan jostain päin nettiä =)

Taitaa noita vanhempia visual basicceja olla ilmaisena tarjolla kunhan vaan jaksaa googlettaa. Ihan alkuunsa en ainakaan rupea taaloja latomaan tiskiin uusimman version saadakseni. Ja varmaankin tuo nykyinen QB projektin retale saattaa loppuun.

http://forum.pure-text.com/viewtopic.php?t=76

Blaze [10.02.2005 11:40:28]

#

VB:llä ei kannata mitään tekstipohjasta tehä.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta