Olen kuullut, että tiedoston voisi QBasicillä tallentaa jollain WRITE-funktiolla. Tietääkö joku asiasta lisää?
Osaisitkos lukea helppiä?
Voihan sillä, mutta kannattaa käyttää PRINT:iä niin ei tule lainausmerkkejä merkkijonojen ympärille. Toiminta on kuitenkin seuraavanlainen:
OPEN "tiedosto.txt" FOR OUTPUT AS #1 WRITE #1, "Rivi 1" WRITE #1, "Rivi 2" WRITE #1, "Rivi 3" CLOSE #1
näyttäs ainaki pikasesti samalta mitä VB:ssä.. ja tuollahan oppaissa onkin tarkempaa selostusta aiheesta..
Jos ajatellaan, että toiminto tulisi peliin, ja pelin voisi jättää kesken ja tallentaa, niin voisiko käyttää tuota WRITE-funktiota sillä tavalla, että tallentaisi johonkin tiedostoon kaikkien pelin kannalta keskeisten muuttujien arvot? Siis esim.
OPEN "savetus.txt" FOR OUTPUT AS #1 WRITE #1, "pisteet, rahat, bonukset" WRITE #1, "pelaajannimi, joukkue" CLOSE #1
Äh! Millä tageilla tuon koodin saa tommottiin siniselle pohjalle? :I
Ahaa! Löysinpäs ohjeet tagien käytöstä. :) Siis voiko pelin tallennustoiminnon tehdä vaikka näin:
OPEN "savetus.txt" FOR OUTPUT AS #1 WRITE #1, "pisteet#, rahat#, bonukset#" WRITE #1, "pelaajannimi$, joukkueennimi$" CLOSE #1
lainaus:
Äh! Millä tageilla tuon koodin saa tommottiin siniselle pohjalle? :I
Viestini menee ihan offtopiciksi, mutta eikö tähän tekstikentän viereen saisi jonkin muistuksen noista kaikista olemassa olevista tageista ? Ja tätä tekstikentän kokoakin saisi suurentaa reilusti.
Tai jos ei muistutuksia niin ehkä jotain nappeja tai linkkejä josta niitä vois lisäillä..
tuobbi-89: toki pystyy..
lainaus:
Tai jos ei muistutuksia niin ehkä jotain nappeja tai linkkejä josta niitä vois lisäillä..
tuobbi-89: toki pystyy..
No hyvä, sittenpähän saan tallennustoiminnon peliini, kiitos paljon!
Tuo olisikin muuten hyvä, jos tässä viestikentän vieressä olisi vaikka sellaset painikkeet kuin "Lisää QBasic-koodi" tai "Lisää VB-koodi" tai jotain sellaista. :)
tuobbi-89: Ei pysty :)
Ei noita muuttujia minnekään lainausmerkkien sisään pidä tunkea, ja käytä nyt hyvä mies sitä PRINT:iä WRITE:n sijaan. Tallennat vaan jokaisen muuttujan erillisille riville PRINT:illä ja sitten latailet ne sieltä LINE INPUT:illa (kaiken varalta).
Binääritallennusta en uskalla alkaa selostamaan.. siinä voisi mennä ikä ja terveys ;)
Mikä on LINE INPUT??? Siis muuten periaatteessa näin:
OPEN "savetus.sav" FOR OUTPUT AS #1 PRINT "pisteet#" PRINT "rahat#" PRINT "bonukset#" PRINT "pelaajannimi$" PRINT "joukkueennimi$" CLOSE #1
Niin, kerropa lisää siitä LINE INPUTista. Entäpä tässä tapauksessa tiedoston (esim. talletettu peli) avaaminen? Käytentäänkö vain OPEN-käskyä?
lainaus:
Mikä on LINE INPUT??? Siis muuten periaatteessa näin:
OPEN "savetus.sav" FOR OUTPUT AS #1 PRINT "pisteet#" PRINT "rahat#" PRINT "bonukset#" PRINT "pelaajannimi$" PRINT "joukkueennimi$" CLOSE #1Niin, kerropa lisää siitä LINE INPUTista. Entäpä tässä tapauksessa tiedoston (esim. talletettu peli) avaaminen? Käytentäänkö vain OPEN-käskyä?
ehkä tällein:
OPEN "savetus.sav" FOR OUTPUT AS #1 PRINT #1,pisteet# PRINT #1,rahat# PRINT #1,bonukset# PRINT #1,pelaajannimi$ PRINT #1 joukkueennimi$ CLOSE #1
ja lineinputti toimii tällei:
line input "kirjoitappas jotain "; nimi$ print nimi$
voisit mun mielestä opetella vähän ittekkin tai lukasta ohjelmointiputka hyviä qb oppaita (https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat.php)
ja mitä noi rivinvaihdot tuola lopussa tekee?
voi vittu, noi meni vähän huonosti "q" :D
lainaus:
voisit mun mielestä opetella vähän ittekkin tai lukasta ohjelmointiputka hyviä qb oppaita (https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat.php)
ja mitä noi rivinvaihdot tuola lopussa tekee?
Opettelen mielelläni itse, mutta kerropa minulle, mistä! Ohjelmointiputkan QB-oppaat olen lukenut, ne ovat ihan hyviä, mutta ne tarjoavat loppujen lopuksi varsin suppean QBasic-koodaustaidon, ja seuraavia osia ei ole niihin tullut (terveisiä fawkzille!). Suomenkielisiä oppaita ei löydy mistään muualta.
En tiedä, mistä nuo rivinvaidot tuonne loppuun tulivat. Kiitos vinkeistäsi, snakari! :)
et englantia taida..?
qbasicissähän on itsessään hyvä funktio luettelo hyvien esimerkkien kanssa ja selostuksilla
jep, ainakin mä oon opetellu sitä kautta... (sillon joskus)
lainaus:
et englantia taida..?
no tottakai, mutta suomenkieliset oppaat on kyllä helpompia...
Niinhän ne on eritoten suomenkielisille.. muun kielisille vois tuottaa ongelmia.. ;)
Voisi kirjoittaa uusia osia.. Eli kun ensin tallennat:
PRINT #1, erkki$
Niin sitten luetaan:
LINE INPUT #1, erkki$
Eli LINE INPUT ottaa tiedostosta kokonaisen rivin, oli siinä sitten pilkkuja tai ei..
lainaus:
Niinhän ne on eritoten suomenkielisille.. muun kielisille vois tuottaa ongelmia.. ;)
Gevil, sä oot kyllä tosi älykäs! :) Miten sä voit tajuta noin vaikeita asioita? (<-- Älä ota tota vakavasti, en haluu loukata sua!)
Jaa!
kokeilin LINE INPUTia, ja toimiihan siinä pilkut! En ole kokeillutkaan kun INPUT a$ PRINT #1,a$jutussa ei pilkkuja hyväksytä
lainaus:
lainaus:
Gevil, sä oot kyllä tosi älykäs! :) Miten sä voit tajuta noin vaikeita asioita? (<-- Älä ota tota vakavasti, en haluu loukata sua!)
Hehhe ;) en ota vakavasti.. olihan se mun teksti tarkotettu lähinnä läpäksi.. :)
Hyvä!
lainaus:
En ole kokeillutkaan kun INPUT a$ PRINT #1,a$jutussa ei pilkkuja hyväksytä
QBasicissa tekstin tulostus/luku toimii hyvin samalla tavalla näyttöön kuin tiedostoon. Niinpä tuokin hyväksyy pilkut syötteessä, kun vaihdat INPUT-käskyn LINE INPUT :ksi.
JOO!
Pitää nyt käyttää LINE INPUTia.
Sen automaattisen rivinvaihdon voi ottaa pois näin:
OPEN "testi.txt" FOR OUTPUT AS #1 PRINT #1, "Tämän rivin jälkeen ei tule rivinvaihtoa"; PRINT #1, "Mutta tämän rivin jälkeen tulee" PRINT #1, "Eikös vaan?" CLOSE #1
Eli siis ; -merkki ottaa rivinvaihdon pois päältä. :)
Dj Wolf: Tiedän!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.