Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux + Windows

Sivun loppuun

dungeon86 [21.01.2005 14:03:44]

#

Miten saan asennettua Linux:in ja Windows:in samalle koneelle? Koneessani on 20 Gt kiintolevy. Olen yrittänyt asentaa järjestelmiä seuraavasti:

1. Windows ensimmäiselle osiolle (10 Gt)
2. Linux toiselle osiolle (10 Gt)

Mutta kun olen saanut asennettua Linux:in niin Windows vain käynnistyy eikä Linux:in käyttöjärjestelmänlataajaa näy missään? Missä vika, entä miten järjestelmät kannattaa asentaa?

Huom! Käytössäni on siis RedHat Linux (joku 6 kai) ja Windows 98 SecondEdition.

Lilo:ssa on siis kai jotkin kokorajoitukset?

Aruviel [21.01.2005 14:09:40]

#

Red Hat 6 on jo ikivanha distribuutio. Laitetuki on todennäköisesti varsin kehnoa sen kanssa. Sama juttu ohjelmien kanssa. Kannattaa hankkia jokin uudempi, kuten vaikka Fedora Core 3, joka on jatkumoa Red Hatin muun muassa yksityiskäyttöön tarkoitetuille Linux-distroille. Asennuskin onnistuu helpommin uudempaa distroa käyttämällä.

Itse ongelmasta on vaikea sanoa mitään. Järjestelmät kannattaa asentaa juuri niin kuin olet tekemässä. Ensin Windows, sitten Linux. Uudemmissa distroissa asennusohjelma osaa itse osioida Linux-osion, joten siitäkin pääsee melko helpolla.

Shogun [21.01.2005 14:09:56]

#

Nuo tosiaan täytyy asentaa eri asemille ja windows ensiksi!

Kokeile tuota Xandros Desktop 2.0 (tai oota tovi ja asenna 3.0) tai sitten Mandrake 10.1 . Mandraken saa kokonaan suomeksi, eli siitä syystä aika helppo. Ite tykkään tuosta Xandrosista ehdottomasti eniten!

Edit: joku ehti ensin..

Linkku [21.01.2005 14:31:55]

#

Jos et ole ennen käyttänyt Linuxia asenna uusin Mandrake ja totuttele. Sitten myöhemmin asennat Mandraken tilalle Debianin. Itse olen aika "noob" Linuxin kanssa, mutta mielestäni Debian (Sarge) toimii 5 kertaa paremmin kuin Mandrake.

renni [22.01.2005 03:19:02]

#

Miksi se loistava Mandrake pitäs johonkin Debianin paskeeseen vaihtaa? Mandrakessa sentään kaikki toimii, samaa ei voi sanoa Debianista. nimim. kokemusta on

ps. Jos Mandrake sit johonkin pitäs vaihtaa niin jokin Gentoo-pohjainen distro ehkä. Siinä on sit etunsa ja haittansa.

Linkku [22.01.2005 09:59:20]

#

Mandrakessa ei toimi pakettienhallinta ollenkaan enkä saanut asennettua siihen käsin mitään. Debianissa kaikki toimi loistavasti sen jälkeen kun sai X:n säädettyä kuntoon (joka olisi ollut helpompaa jos olisin lukenut ohjeet ;))

Sharph [22.01.2005 10:22:11]

#

Kyllä tuo on mahdollista, ja yllättävän helppoa, ainakin kun asennat windowsin ekana, sitten linuxin, ja jos on asennusohjelma niin siinä kerrot että boottivalikkoon windows, tai jos asennat vaikka gentoota niin lilo.conffiin seuraavat rivit (grubillakin onnistuu helposti, mutta kerron nyt vaan lilosta)

other=/dev/OsioJollaWindowsOn
  label=windows

renni [23.01.2005 00:31:49]

#

Linkku: Mandraken paketinhallinnnalla tarkoittanet urpmi:a? Hyvinhän se toimii. Eikä ole edes ongelmia rikkinäisten pakettien takia kuten Debianissa. Pakettien asennus käsin rpm-komennolla on myös helppoa, mikäs sulla siinä on mättänyt?

Bill Keltanen [23.01.2005 08:34:01]

#

SuSE sinne vaan :O hyvin toimii 2k kanssa


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta