Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: PHP:n aloittaminen

Sivun loppuun

Feel Free [06.01.2005 09:46:13]

#

Olen tässä ajatellut aloittaa PHP kielen, joten kysäsempä pari kysymystä

1. Mistä sais hyvän php koodausohjelman
ja
2. Mitä kannattais kyseisellä ohjelmointikielellä ensiksi tehdä

ZcMander [06.01.2005 09:58:33]

#

1. Koodaus ohjelmaksi sopii vaikka Muistio, koska se on scripti kieli. Eli lue oppaat osiolta Apachen ja PHP asennus oppaat. 2. Lue oppaat ja tee vaikka vieraskirja tms. Omien kykyjen mukaan. Ainakin minä teen kokeiluja ennenkuin alan jotain suurempaa tekemään.

Metabolix [06.01.2005 10:05:53]

#

Koodausohjelman..?
Tarvitset:
- Palvelinohjelmiston (jos mahd. kotisivusi eivät tue PHPtä)
- PHP-tulkin
- Tekstieditorin

Palvelimeksi käy hyvin vaikkapa Apache, jonka asennusohjeet löydät opassivulta. PHP-tulkin asennusohjeet löytyvät samasta paikasta. Tekstieditoriksi kelpaa vaikka Notepad, mutta jokin automaattisella sisennyksellä varustettu ei ole pahitteeksi. Valitse vapaasti.

Kuten kaikkien pitäisi tietää, PHP toimii palvelimella ja tuottaa jotakin (usein HTML-koodia), jota lähetetään käyttäjälle, joten mitään järin näyttävää (kuten EXE-tiedostoja :) sillä ei voi tehdä. Siis ei mitään JavaScriptin tyyppistä. Jos et PHP:tä mihinkään tarvitse (eli sinulla ei ole kotisivuja), sen opetteleminen ei välttämättä ole ihan mielettömän kannattavaa. Kotisivuillaan sitä voi käyttää alkuun vaikka siihen, että laittaa sivulle merkinnän "Nyt on Torstai, 6. tammikuuta 2005" ja vaikkapa "vuoden mittaisen" viivan, johon on piirretty poikkiviiva oikeaan kohti. Loppujen lopuksi voit keksiä mitä oudoimpia ideoita.

joekool [06.01.2005 10:14:55]

#

1. Hae vaikka PHPEdit: http://www.waterproof.fr/

Juice [06.01.2005 18:50:33]

#

Tekstieditorissa on hyvä olla ainakin syntaksiväritys, "automaattinen sisennys" sekä sarkain <-> välilyönti -toiminto.

Notepad2.

sooda [06.01.2005 18:57:19]

#

Mä tykkään Crimson editorista, vaikka vähän raskas onkin (ainaki mun w98:lle). Väritys ja sisennys toimii loistavasti ja ftp-savetuksesta tykkään. Monta filua saa tietty auki, ja ne on kätevästi "tabeissa".

Antti Laaksonen [06.01.2005 19:57:06]

#

2. Jos olet ohjelmoinut jo muilla kielillä, niin varmaan kannattaa tutkia ja testailla, miten mikäkin asia PHP:ssä toimii. Itse PHP-tulkin lisäksi on hyvä ladata ohjetiedosto siinä olevan funktioluettelon vuoksi. Yksi tärkeä juttu on ymmärtää, mitä PHP:llä pystyy tekemään ja mitä ei. Sitten varmaan mieleen rupeaakin tulemaan ohjelmointi-ideoita.

kayttaja-2791 [06.01.2005 21:15:41]

#

Itse suosittelen lukemaan ajatuksen kanssa Ohjelmointiputkan oppaan (vaikka tulostaa jos laser-tulostin on käytettävissä), sillä itsekin kyseiseen kieleen alkupotkun sain. Tosin motiivit löytyivät jo aiemmin peliprojektin tiimoilta.

Toinen mitä suosittelen on tuo Notepad2, saaterin kevyt ja pätevä. Ja jos sinulle Mikrobitti tulee niin sinulla on myös serveri valmiina, koti.mbnet.fi kun on tukenut jo hyvän aikaa PHP:tä.

arcatan [07.01.2005 09:37:26]

#

Koska te vääräuskoiset aloitte asiasta tappelemaan, kerrottakoon, että Se Oikea Editori, Editoreista korkea-arvoisin ja Editorimaailman kuningas, on tietenkin (g)Vim, jonka isä, vi, on jo luovuttanut kruununsa seuraajalleen ja valmistautuu siirtymään autuaammille editointimaille.

Hävetkää!

edit: ai niin, kakkoskysymykseen vastausta: oma PHP:n käyttöni lähti siitä, että kun tein muutoksia kotisivuni ulkoasuun, se täytyi tehdä aina joka sivulle erikseen. niinpä aloin käyttämään <?php include("yla.php"); ?> -tyylistä ratkaisua. (Voin kuulla, kuinka viznut sanoo jossain kaukana "bloat"). Tämä virittely antoi sitten potkua alkaa miettimään muita juttuja, kuten kävijälaskuria, uutissivua jne.

Blaze [07.01.2005 12:29:59]

#

arcatan kirjoitti:

Koska te vääräuskoiset aloitte asiasta tappelemaan, kerrottakoon, että Se Oikea Editori, Editoreista korkea-arvoisin ja Editorimaailman kuningas, on tietenkin (g)Vim, jonka isä, vi, on jo luovuttanut kruununsa seuraajalleen ja valmistautuu siirtymään autuaammille editointimaille.

+1

Editorisota alkakoon! :)

Edit: http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=284

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta