Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Maanjäristyskatastrofi

Sivun loppuun

Jtm [29.12.2004 18:40:52]

#

Oli pakko aloittaa tämä topic, kun tästä aiheesta on ollut niin paljon puhetta.

Eli mitä mieltä te putkalaiset olette tapahtuneesta katastrofista? Minusta se oli aika järkyttävä juttu. Tuli aika yllättäen. Onneksi kukaan lähisukulainen tai kaveri ei ollut siellä lomalla.
Ja aiotteko auttaa hädänalaisia esim. antamalla rahaa keräykseen? Itse annoin 10€ keräykseen.

ZcMander [29.12.2004 18:47:24]

#

kuhan netti pysyy pystyssä, muuten iha sama.

ajv [29.12.2004 18:48:22]

#

Plah... Ei jaksa kiinnostaa. Yhtäkkiä maailmassa ei ole mitään muuta kuin yksi katastrofi. Vaikka itse katastrofi onkin hirveä asia, niin se vain tulee jo korvista ulos. Pikkuveljeni on Thaimaassa edelleen reppuretkeläisenä, mutta ei ollut katastrofi-alueella.
Toisaalta: tulen varmastikkin lahjoittamaan rahaa keraykseen.

Blaze [29.12.2004 19:07:44]

#

Sama vika, ku ajv:llä. Ihmisiä kuolee joka puolella kokoajan, ei jaksa kiinnostaa.
Karua, mutta totta.

Dustbin [29.12.2004 19:56:19]

#

Täältä Vammalasta on ainakin yksi kateissa siellä.. Kyllähän tuota tulee seurattua.

Metabolix [29.12.2004 20:05:10]

#

En ymmärrä, miksi sen pitäisi kiinnostaa ketään muuta kuin niitä, joiden tuttuja on paikalla. Kyllähän tuota on tullut seurattua, mutta lähinnä maantieteelliseltä kannalta.

remontti-reiska [29.12.2004 20:06:03]

#

Seurattua tulee joskus, mutta eipä jaksa minuakaan kiinnostaa...

Juice [29.12.2004 20:06:16]

#

Valitettava juttu. Luonto näyttää mahtinsa. Moni menetti henkensä.
Eipä ole rahaa laittaa keräykseen :(

Uutiset kyllä herkuttelee liikaa.

sooda [29.12.2004 20:15:16]

#

Ikävä juttu, mutta sitä sattuu. En jaksa seurata, enkä varmaan viitsi lahjoittaa mitään, laiska kun olen :P

(är, tulee telkkarista just nyt)

Heikki [29.12.2004 21:19:58]

#

Olen samalla kannalla monien muiden kanssa: ikävä juttuhan se on, mutta luonnollinen tapahtuma.

Kaikkein typerimpiä ovat henkilöt, jotka valittavat viranomaisten heikosta toiminnasta, esim. hirveätä kun tunti katastrofin jälkeen ei olla ohjaamassa oikeaan bussiin mikä vie lentokentälle ja Suomeen. Aika mallikkaasti tuo evakuointi tuntuu sujuvan.

Veltto [30.12.2004 00:29:53]

#

Se oli kyllä kaiken huippu kun erään kanavan uutisissa näytettiin ruumiiden polttamista.

Minä [30.12.2004 00:46:28]

#

Muutama tuttu on edelleen kateissa. Heikot on toivot, mutta mistäs sitä koskaan tietää.

Aatellaanpa järkevästi. Nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet tulossa. Täälä putkassakin vierailee kuukausittain 30000 kävijää. Jos putkassa olisi vaikkapa Tradedoublerin banneri (á4sent/klikkaus) ja joka toinen painaisi banneria käydessään putkassa, saataisiin kasaan 3000*1/2*0.04€=600€ kuukaudessa. Vuosittainen tuotto putkalta olisi siis 600€*12=7200€ (Mummonmarkkoina sellasen 43000).

Yhden nepalilaisen tytön kouluvuosi maksaa Unicef:in mukaan 12e. Näin ollen putkalaiset saisivat vuodessa kerättyä rahaa 600 nepalilaisen tytön vuoden koulumaksuihin.

Tämä on vain minun ajatukseni. Se on ihan miten tahtoo rahansa/vaivansa kuluttaa ja onko pakko olla niin ruton itsekäs aina.

Valittajia ja vastaan väittäjiä löytyy aina. En ala ketään pakottamaan, mutta toivon että kukin miettisi hieman omalle kohdalleen.

Kun tuota edes hieman soveltaisi enemmän niin ongelmaa saisi helpotettua runsaastikin. Se ei edes maksaisi kenellekkään mitään. Itse ainakin annan oman panokseni vapaaehtoistyölle ja lahjoituksille.

Käypääpä joskus Nepalin vuoristokylissä. Minä tiedän mistä puhun.

Edit: Linkki tagit

E.K.Virtanen [30.12.2004 03:33:56]

#

Niin, noita teorioita miten saisi autettua helpolla tms. on tullut kanssa aikoinaan kehiteltyä niin kuin varmaan moni muukin on tehnyt.

Teksti-tv:ssä oli tilinumero jonne parikymppiä laitoin. Enempään ei ole varaa mutta jos nuo kaveritkin laittavat sen saman kun niin puhuivat niin kokonais-summasta tulee jo pari sataa. Kai siitä hyötyä on siellä aasiassa, itselläni kun tuo 20e olisi kait menny johonkin täysin jonninjoutavaan(uudenvuoden viinoihin) joten en koe menettäneeni mitään.

Uutiset herkuttelevat tosiaan liikaakin, kahteen päivään ei ilmeisesti maailmassa ole mitään muuta tapahtunutkaan. No, saapa Bush rauhassa taas mesota pari päivää kun kukaan ei jaksa kiinnostua hänen tekemisistään tms.

Olkaamme siis iloisia että asumme täällä lintukodossa nimeltä eu-suomi. Meidän katastrofimme kun oikeasti on se jos netti katkeaa tai joudumme 2 tuntia ilman sähköä elämään.

FrozenFire [30.12.2004 05:49:34]

#

Jos vaikka ajattelee asiaa semmoselta kantilta... Että jos surisi jokaista ennen aikaista kuolemaa 2 sekunttia, niin koko päivät siinä menis.
Se että nyt kuolee kerralla vähän enempi ihmisiä ei pitäs tuntuu pahalta (näin jos ei oo tuttuja joukossa). kun afrikassa ja aasiassa kuolee porukkaa saman verran viikossa (luulisin) tauteihin, nälkään ja puhtaanveden puutteeseen.

Nepalista sen verran että siellä on tullu asuttua pari vuotta, (katmandu) Isä oli jossain kehitys projektissa. (niin olin lapsi...)

tejeez [30.12.2004 09:08:46]

#

Ei nyt enää oikeen kiinnosta tuo, ihan liikaa jo ollu joka paikassa siitä. Ei kai siel ketään tuttuja ollu.

litra [30.12.2004 10:24:49]

#

oho täällä keskustellaan muustakin kuin tietokoneisiin liittyvistä asioista \o/.. kauhea juttu/paska säkä/elämä on

johan123 [30.12.2004 10:26:57]

#

on se outoa, että ku länsimaalaisia kuolee niin järkytytään, muttta kun Hutu pääliköt afrikassa tappaa pari sataa tuhatta niin siitä ei ole edes otsikkoa lehdessä. Tekopyhyyttä kun mitä.

EVVK

setä [30.12.2004 10:51:43]

#

Eihän tietenkään surkuttelu ja kaihistelu ketään pelasta. Mutta ajattelemisen aihetta antaa katastrofialueen asukkaiden inhimillisyys. Vaikka ovat menettäneet omaisuutensa, kotinsa, elinkeinonsa, ehkä omaisensa, ovat silti auttamassa turisteja kaikin mahdollisin keinoin. Pahalta tuntuu, että surraan vain jos tuttuja sattuu menehtymään ja viis veisataan itse asukkaista, joille tuho on totaalinen. Siitä vaan auttamaan jokainen kynnelle kykenevä.

nippe [30.12.2004 15:03:11]

#

Mulla rupee ainakin pikkuhiljaa tulemaan korvista kaikki paska tästä myrskystä.. jokapaikassa hoetaan vaan siitä. Ihan ku ei maailmalla muuta tapahtuis.

Gwaur [30.12.2004 15:50:49]

#

Onhan se tottakai järkyttävää kun tulee aalto ja parissa päivässä kuolee kymmeniätuhansia ihmisiä yhtäkkiä. Sedän pari tuttavaakin on kateissa. :/

Ilmuri [30.12.2004 15:58:13]

#

Väheneepä ainakin nälänhätä vinkuintialaisten mukana. Muutenkin tämmöiset 'suuronnettomuudet' ovat tuikitavallisia geologisella mittakaavalla, eikä parisataatuhattakaan paljoa pienennä noiden alueiden suuria ihmismassoja.

E.K.Virtanen [30.12.2004 16:09:59]

#

Niinpä niin, nyt siellä ainakin on se nälänhätä jos ei ennen ollut. Loppui kesken työpäivän kännykän akku, meinasin jo saada henk.koht. kriisin kunnes näin työkaverin jonka sukulainen on siellä yhtä kadonneena kuin jokunen kymmenentuhatta vinkuintialaista. Onneksi sen tajuaminen antoi voimia selviytyä päivästä ilman virtaa puhelimessa.

Bill Keltanen [31.12.2004 08:25:25]

#

ja sinne meni ilotulitukset

Latska [31.12.2004 11:55:55]

#

Inhottava katastrofi. Samoihin aikoihin omalla kotipaikkakunnallani paloi puufirma maan tasalle, ja olisi varmaan päässyt valtion uutisiin ilman katastrofia.

kenkku [31.12.2004 12:39:33]

#

Joo, kauheeta on mut tosiaan tursuaa jo korvista ulos koko onnettomuus. Onko sitä pakko vatkata noin kauan?

Chosen [03.01.2005 12:10:23]

#

Järkytti huomattavasti vähemmän kuin "olisi pitänyt". Vähän haikea mieli tosin tuli, kun uutisia katsoi. Ja onhan se todella törkeätä, että uutisissakin huolehditaan vain suomalaisista uhreista, vaikka paikallisilla menee paljon huonommin.

Mutta onneksi mitään muuta pahaa ei ilmeisesti ole tapahtunut (uutisista päätellen).

msdos464 [03.01.2005 12:24:17]

#

Asia ehkä kiinnostaisi jos kuolemiin suhtauduttaisiin tasapuolisesti varallisuuteen jne. katsomatta. Eikös jossain kuollut 300 000 spugea maanjäristyksiin noin ½ v sisällä? Voi olla että muistan väärinkin... Mutta tosiaan, kukaan ei sure sitä miten Afrikassa kuolee lapsia siihen kun ei ole puhdasta vettä. Miksi minä nytten surisin kun 150 000 ihmistä kuolee?

teksturi [03.01.2005 15:04:06]

#

Omapahan on asiansa ei minuakaan koskaan auteta vaikka olis kuinka iso sade eikä edes ajateltais.

Gwaur [03.01.2005 16:01:10]

#

msdos464 kirjoitti:

Mutta tosiaan, kukaan ei sure sitä miten Afrikassa kuolee lapsia siihen kun ei ole puhdasta vettä. Miksi minä nytten surisin kun 150 000 ihmistä kuolee?

Kenties koska siellä kuolee myös paljon niitä jotka eivät ole missään hädässä?


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta