Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: HTML/PHP-kirja

Sivun loppuun

CoDeR [19.12.2004 13:54:52]

#

mikä olisi hyvä html/php kirja, sellaiselle kuka osaa joten kuten html:n perusteet? :)

DMRC [19.12.2004 14:12:28]

#

Matt Zandstran PHP trainer Kit.... se lähtee ihan php:n perusasioista liikkeelle

CoDeR [19.12.2004 14:29:27]

#

joo :) ... entäs joku html?

ajv [19.12.2004 16:38:30]

#

DMRC kirjoitti:

Matt Zandstran PHP trainer Kit.... se lähtee ihan php:n perusasioista liikkeelle

Tuosta kirjasta omakin php-opiskelu aikoinaan alkoi. Pätevä perusopus muuten paitsi että se opettaa koodaamaan register_glogals päällä.
Lisäksi putkan hakemisto toimii hyvänä tukena alottelijalle. Sieltä on helppo etsiä funktiota omaan sovellukseen lyhyen kuvauksen perusteella.

CoDeR [19.12.2004 17:40:50]

#

tuo php kirja on oletettavasti englannin kielinen... mietin vaan että onko mitään hyvää suomen kielistä kirjaa samasta aiheesta? (osaan kyllä englantia ihan hyvin mutta selvýyden vuoksi ajattelin että olisi helpompi aloittaa suomen kielisestä::)

Antti Laaksonen [19.12.2004 17:48:52]

#

Olethan jo lukenut PHP-oppaan:
https://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/opas.php?tunnus=phpj

Sen ja PHP:n manuaalin avulla pitäisi jo päästä aika hyvin vauhtiin. :)

ajv [19.12.2004 17:58:23]

#

CoDeR kirjoitti:

tuo php kirja on oletettavasti englannin kielinen...

Kirja löytyy toki suomennettunakin war... äh, siis kirjakaupasta :)

CoDeR [19.12.2004 19:31:49]

#

joo täytyy tutstua tohon putkan oppaaseen :) ja toivoo vaik pukilt tota kirjaa :D

Anssi V [20.12.2004 08:05:29]

#

HTML:ään vois sitten vaikka hommata Lee Anne Phillipsin "HTML ohjelmoijan käsikirja" nimisen ooppuksen...

Blaze [20.12.2004 11:30:36]

#

Anssi V kirjoitti:

"HTML ohjelmoijan käsikirja"

Tonniminen kirja joutaa suoraan roskikseen heti.

jrantala [20.12.2004 11:57:41]

#

Kirjassa taidetaan opastaa miten ohjelmoidaan HTML:llä Max Payne ;P

Itse olen opetellut HTML:n www-oppaista, omasta mielestäni fiksuin ratkaisu. Turha ostaa mitään kun saa ilmaiseksikin :)

SysRq868 [20.12.2004 12:15:55]

#

Modeemin käyttäjille varmaan on konkreettinen vaihtoehto parempi. ;)

Ja yleensä kirjat ovat aina parempi vaihtoehto.

Itse lukemissani HTML -kirjoissa on aina esimerkkejä, kaikki on selitetty kuin kolmivuotiaalle, tee-itse -tehtäviä, joilla testataan, onkos opittu, yleisimpiä virheitä, mitä tulee ottaa huomioon jne. jne.

Lukemissani HTML -NETTIoppaissa on yleensä tylsästi listattu kaikki funktiot ja joku "kiire-kiire-pakko-saada-sisältöä-sivuille" -tyyppi on ne kirjoittanut kauppareissun aikana laptopilla...

tsuriga [20.12.2004 12:33:57]

#

Ei tuo Putkan php-perusopas ole modeemikäyttäjällekään ihan mahdoton tehtävä: 58kt. Ja noita HTML-oppaita on kuin sieniä sateella, joten kunnollisen löytämiseen voi mennä aikaa. Kyllä niissä nettioppaissakin on sitä asiaa. Itse olen opetellut kaiken verkon kautta. Jokainen taaplaa tyylillään.

TETRIS [20.12.2004 15:48:33]

#

PHP kirjaksi suosittelisin Matt Zandstran PHP trainer Kittiä. (X)HTML oppaita löytyy pilvinpimein netistä kuten myös PHP oppaitakin.

CoDeR [20.12.2004 19:16:06]

#

Tässä peini kysymys tuli mieleen kun tota opaste selailin (niin peini etten viittinyt alottaa uutta aihetta:) .. eli siis pitääkö php jotenkin asentaa? .. vai siis eikö se riitä että teet sen koodin jollain teksti editorilla (esim front page) ja sitten laitat vaan php:tä tukevalle palvelimmelle..?

Blaze [20.12.2004 19:24:40]

#

No pitää se palvelimelle olla asennettuna.

Ja FrontPage nyt ei oo tekstieditoria nähnykkään.

Meitsi [20.12.2004 19:52:17]

#

Pienenä vinkkinä: Älä koske FrontPageen pitkällä tikullakaan...

Maza63 [22.12.2004 09:45:34]

#

älähän ny! eihän frontissa oo paljon vikaa... vai onko?
mää ainaki oon saannu ihan hyvät sivut sillä aikaseks:D

Draiz [22.12.2004 09:57:36]

#

Maza63 kirjoitti:

älähän ny! eihän frontissa oo paljon vikaa... vai onko?
mää ainaki oon saannu ihan hyvät sivut sillä aikaseks:D

On. Ensinnäkin se lisää omia härpäkkeitä sinne, ja toiseksi wysiwyg-editoreita ei tueta. :P

wwwapu [22.12.2004 18:12:12]

#

Frontpagea voin suositella sellaiselle henkilölle, joka väkisin haluaa hidastaa toisten ihmisten internet nautintoja.

HTML-kirja, jossa on aika kivasti esitetty asiat onpi: Kontio, Vierimaa, Niskanen WWW-ohjelmointi Eikä maksa kuin 10 euroa.
Zandstran PHP+MySQL traineri maksaa 79 euroa. Katso....>>>
http://www.itpress.fi/ale/

Juice [22.12.2004 19:14:22]

#

wwwapu kirjoitti:

HTML-kirja, jossa on aika kivasti esitetty asiat onpi: Kontio, Vierimaa, Niskanen WWW-ohjelmointi Eikä maksa kuin 10 euroa.

I agree. Ja kirjastosta saa täysin ilmaseks.

CoDeR [24.12.2004 13:03:54]

#

juu en mä fronttia käytäkkään ;D.. dreamweaverilla mä yritän vääntää.. (vai oisko joku muu parempi?) ... niin tuota onko se php siellä palvelimella valmiina (mulla mbnetin).. vai pitääks mun asentaa se sinne?

Blaze [24.12.2004 13:28:41]

#

CoDeR kirjoitti:

(vai oisko joku muu parempi?)

En oo ite Dreamweaveria koskaan kokeillu, mutta voisin kuvitella, että ihan tavallisella tekstieditorilla saa edelleen parempaa jälkeä.

CoDeR kirjoitti:

niin tuota onko se php siellä palvelimella valmiina (mulla mbnetin).. vai pitääks mun asentaa se sinne?

No onhan se. Ja jos ei ole (ja kyseessä ei ole sun oma palvelin), niin sää et voi asialle mitään.

arcatan [24.12.2004 16:51:39]

#

CoDeR kirjoitti:

juu en mä fronttia käytäkkään ;D.. dreamweaverilla mä yritän vääntää.. (vai oisko joku muu parempi?) ... niin tuota onko se php siellä palvelimella valmiina (mulla mbnetin).. vai pitääks mun asentaa se sinne?

Käsittääkseni Dreamweaver on noista ammattilaisohjelmista käytetyin, että ei se varmaan ihan huono ole, mutta oman kokemukseni perusteella parasta jälkeä syntyy kunnollisella tekstieditorilla, kuten vaikka ConTEXT tai gvim.

ai niin: yleisesti ottaen nettioppaat ovat tasoltaan melko matalalla. Niitten avulla oppii toki, kuten minä todistan, mutta se vaatii aikaa, tahtoa ja omaa yritystä.

CoDeR [24.12.2004 17:08:31]

#

no onhan mulla tahtoa ja aikaa :D

ajv [24.12.2004 21:17:58]

#

Mä käytän Dreamweaweria vieläkin nettisivujen tekemiseen :) Tein sillä aikanaan ekat sivuni käyttäen sitä visuaalista (tai mikä nyt ikinä onkaan) puolta, mutta nykyään pysyn visusti editorin puolella. Hieman raskashan se on editoriksi, mutta siinä on paljon kivoja ominaisuuksia. Yksi parhaista ominaisuuksista on tuo php:n funktioiden argumenttien näyttäminen. Siis kirjoitettaessa funktion nimi, niin se automaattisesti vihjaa, mikä argumentti sille tulee seuraavaksi. Säästi alkuaikoina paljon vaivaa, kun ei tarvinnut manuskasta koko ajan luntata mitä argumentteja mikäkin funktio syö. Saman ominaisuuden olen toistaiseksi löytänyt ainoastaan Maguma Studiosta.
Mutta joo, en silti Dreamweaweria suosittele. Tarkoitus olisi itekkin vaihtaa se kevyempään.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta