Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB6: Asennusohjelma VB 6.0

Sivun loppuun

Milu [04.12.2004 12:12:13]

#

Jos tekee inno setupilla asennusohjelman, VB6 :lla käännetylle ohjelmalle, mistä tietää mitä kaikkia dll ja muita tiedostoja täytyy pukata mukaan asennusohjelmaan.

Ainakin MSComm komponenttia on käytetty ohjelmassa.

sooda [04.12.2004 13:19:13]

#

Kato controlleista missä filu MSCOmm on. Se sekä etsi jostain vb:n runtimemotuulipaketti.

Aku2 [04.12.2004 23:19:49]

#

Kokeiles lukasta tämän linkin takaa:
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/3482-lisätiedostot

Antti Laaksonen [04.12.2004 23:38:21]

#

Kaikki VB-ohjelmat tarvitsevat ajonaikaiset kirjastot, mutta minä en panisi niitä asennuspakettiin, koska monilla kirjastot on jo valmiina ja tarvittaessa ne voi ladata Internetistä. Sen sijaan lisäkomponentteja vastaavat OCX-tiedostot kannattaa pistää mukaan samoin kuin mahdolliset lisä-DLL-kirjastot. Esimerkiksi Comm Control tarvitsee MSCOMM32.OCX-tiedoston. Lisäkomponentteja kannattaa kuitenkin käyttää säästeliäästi, jotta paketin koko ei kasva turhaan. Monesti WinAPIn kautta asian voi hoitaa ilman erillistä komponenttia.

Aku2 [05.12.2004 01:47:51]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

Kaikki VB-ohjelmat tarvitsevat ajonaikaiset kirjastot, mutta minä en panisi niitä asennuspakettiin, koska monilla kirjastot on jo valmiina ja tarvittaessa ne voi ladata Internetistä.

Itse olen kokemuksesta huomannut, että vähemmillä valituksilla pääsee, kun mukaan laittaa kaikki tarvittavat tiedostot.

Kun aikoinaan jaoin ohjelmaani pelkkänä exenä ja ajonaikaiset kirjastot erikseen, niin sain vähän väliä olla vastaamassa maililla kysymykseen "Miks tää ei toimi".

Omasta mielestäni nykyään ei noista ajonaikaisista tiedostoista ole niin paljoa harmia kuin ennen, kun aika useat kuitenkin latailee ohjelmia laajakaistalla.

Onko se nyt niin paha onko ohjelma 200kt vai 1,5 megaa (asennuspakettina).

Ja ihan senkin vuoksi laittaisin ajonaikaiset kirjastot mukaan, että käyttäjä saa varmasti uusimmat "ohjelman kanssa toimivat" ajonaikaiset kirjastot.
On nimittäin muutaman kerran tullut ilmi, että käyttäjä väittää että koneella on kaikki tarvittava, mutta ne eivät vain olleet ajantasalla.

Ajonaikaisten kirjastojen puuttuminen saattaa myös antaa huonon kuvan ohjelmasta (ohjelmoijasta) jos ohjelmaa ei käyttäjät saa toimimaan.
Tietokoneista tietävä varmaan ne osaisi itsekin asentaa mutta tavan pulliainen ei välttämättä edes tiedä mitä tarkoittaa ajonaikaiset kirjastot.

Itse suosittelen jakamaan kumpaakin versiota, eli ohjelmaa ilman ajonaikaisia kirjastoja ja toisena pakettina, jossa tulee kaikki tarvittava mukana. Näin se on käyttäjästä kiinni kumman hän haluaa ladata.

TAI tehdä asennuspaketista sellainen, että se tarkistaa onko ajonaikaiset kirjastot jo asennettu ja jos ei, niin asennusohjelma hakee ne netistä ja asentaa. Tuohon löytyy ohje mm. InnoSetup asennupaketintekosoftalle.

Antti Laaksonen [05.12.2004 11:27:55]

#

Aku2 kirjoitti:

Onko se nyt niin paha onko ohjelma 200kt vai 1,5 megaa (asennuspakettina).

Minusta on. Jos pieni ohjelma pakattuna veisi vaikka 50 kilotavua, on kohtuutonta panna mukaan yli megatavun kokoinen lisäkirjasto. Jos ohjelma tulee CD:llä, tällä ei tietenkään ole juuri väliä, mutta Internetistä haettuna tilanne on toinen. Läheskään kaikilla ei vielä ole laajakaistayhteyttä. Ja palvelimen tilaa ja kaistaa kuluu suotta, jos kymmenen ohjelmaa vievät 500 kilotavun asemesta 10 megatavua. Ohjelmoijan kunniaksi on myös, jos paketti mahtuu yhdelle levykkeelle.

Aku2 kirjoitti:

Tietokoneista tietävä varmaan ne osaisi itsekin asentaa mutta tavan pulliainen ei välttämättä edes tiedä mitä tarkoittaa ajonaikaiset kirjastot.

Ajonaikaisten kirjastojen asentaminen on onneksi melko helppoa, kun mukaan laittaa valmiin Internet-osoitteen ja kunnolliset asennusohjeet. Minä en muista saaneeni kovin monta valitusta ohjelman toimimattomuudesta puuttuvien kirjastojen takia.

Aku2 kirjoitti:

Itse suosittelen jakamaan kumpaakin versiota, eli ohjelmaa ilman ajonaikaisia kirjastoja ja toisena pakettina, jossa tulee kaikki tarvittava mukana.

Tämä on hyvä idea, jos vain käyttäjä tietää, onko hänellä kirjasto valmiina.

Aku2 kirjoitti:

TAI tehdä asennuspaketista sellainen, että se tarkistaa onko ajonaikaiset kirjastot jo asennettu ja jos ei, niin asennusohjelma hakee ne netistä ja asentaa.

Toinen hyvä idea.

sooda [05.12.2004 11:58:28]

#

Ohjelmoijan kunniaksi on myös, jos paketti mahtuu yhdelle levykkeelle.

Ite sain ainakin muutamasta ohjelmastani kehuja niitten kokojen ansiosta (~50kt) :)

Aku2 kirjoitti:

Itse suosittelen jakamaan kumpaakin versiota, eli ohjelmaa ilman ajonaikaisia kirjastoja ja toisena pakettina, jossa tulee kaikki tarvittava mukana.

Tämä on hyvä idea, jos vain käyttäjä tietää, onko hänellä kirjasto valmiina.

Eli laittaa linkkien viereen "jos päivität ohjelmaa, lataa tästä. Jos sinulla ei ole ohjelmaa vielä, lataa sitten tämä."

Aku2 kirjoitti:

TAI tehdä asennuspaketista sellainen, että se tarkistaa onko ajonaikaiset kirjastot jo asennettu ja jos ei, niin asennusohjelma hakee ne netistä ja asentaa.

Erittäin hyvä idea. Tyhmimmätkin käyttäjät osaavat varmasti ton sitten kun pitää ladata vain yksi filu.

Aku2 [06.12.2004 12:37:49]

#

Tuli muuten mieleeni tällainen ajatus, että rekisteröikö Windows ajonaikaiset kirjastot jaetuiksi muilla ohjelmilla?

Ajatuksena näin.
Minulla ei vielä ajonaikaisia kirjastoja ole.
Asennan softan jonka mukana ne tulee.
Tämän jälkeen asennan (kopioin sen exen) n määrän muita VB:llä tehtyjä ohjelmia.
Tällöin ajonaikaisia kirjastoja ei ole jaettuna kuin yhdelle ohjelmalle.

Windowshan yleensä poistaa automaattisesti kirjastot uninstallissa, jos niitä ei ole muille ohjelmille asennettuna. Joissakin tilanteissa uninstallissa kysytään jätetäänkö ko tiedostot.

Voiko tämä johtaa sitten siihen, että kun poistaa sen eka softan, niin se poistaisi myös ajonaikaiset kirjastot joten muut ohjelmat eivät enää toimi, jotka niitä tiedostoja tarvisi?

Blaze [06.12.2004 12:48:11]

#

Ainakin mun kaupunkilaisjärjen mukaan sen ekan softan poistaminen pitäis poistaa myös ne runtimet, koska nuo sen jälkeen kopioidut ohjelmat eivät ole merkanneet mihinkään, että käyttävät tuota tiedostoa, jolloin Windows katsoo, ettei sitä kukaan enää tarvi.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta