Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Levyjen fyysinen puhdistus

Sivun loppuun

tsuriga [02.12.2004 21:54:23]

#

Kävinpä tuossa ostamassa käytetyn FF VII:n pelikaupasta pienine pölypäällyksineen ja mukava myyjäsetä kertoi Pirkka-niksistä, joilla lika ja muu irtaimisto lähtee hyvin CD-/DVD-levyjen pinnasta. Yritin sitä Pirkan sivuilta etsiä, mutta enpä sitä löytänyt. Muistan, että siihen liittyi kuuma/lämmin vesi ja levyn sanomalehtien väliin laittaminen, mutta kuulostaa hieman epäilyvältä uittaa kiekkoja vedessä. Löytyisikös parempaa tietoa?

ajv [02.12.2004 22:01:14]

#

No kyllä kai se cd nyt vettä kestää? Onhan noita joskus tullut tiskikoneessakin pestyä ;)

Edit: nyt en kyllä muista miten niitten cd-levyjen kävi, mutta testi on jo käynnissä :P

Heikki [02.12.2004 22:01:23]

#

Eräässä MikroBitissä esiteltiin laite, joka hankaa levyn pohjasta hieman pois. Tämän jälkeen monet asemat pystyvät lukemaan levyä ainakin jotenkin, mutta levyn kestävyys on tämän jälkeen erittäin huono.

Itse turvautuisin tuontapaiseen laitteeseen vasta viimeisenä vaihtoehtona, ensin alkaisin ihan kuivalla kankaalla varovasti pyyhkimään. Jos ei lähde, ehkä vähän voimakkaammin. Enpä usko että tuo vesikään haittaa, jos levyn kuivaa hyvin ennen asemaan laittamista (sanomalehtien väli).

Blaze [02.12.2004 22:20:55]

#

Minä oon putsannu noita tommosilla mikrokuituliinoilla, joilla silmälaseja puhistetaan. Saa sillä sormenjäljet ainaki hyvin pois.

Metabolix [02.12.2004 22:40:37]

#

Minä taas olen käyttänyt talouspaperia, vettä ja toisinaan Fairya. Levyt toimivat yhä.

tsuriga [02.12.2004 23:10:54]

#

Nojoo on noita naarmutestejä tullut kokeiltua ja kyllä se asema niitä jotenkin vielä luki. Ui mikrokuituliinoja, pitääki laittaa vaikka Joulupukille tilaukseen ku ei ite jaksa kuitenkaan. Tiskikoneessa o_O? Jos nyt eka kuitenki heittäs iteki parit kiekot sukeltelemaan, katotaan miten käy :)

ajv [02.12.2004 23:36:30]

#

Just tuli toi Güntherin levy - joka juhannusfestareista asti on tossa kaapin päällä pölyttynyt - tiskikoneesta ja hyvin toimii. Ja puhdaskin on :) Eli jos cd-levy kestää kovan kuumuuden ja lipeä-myrkyt, niin eiköhän sen ihan huoletta voi vedellä ja fairylla pestä.

tsuriga [03.12.2004 00:01:43]

#

Güntherin levyn kohalla ois voinu toivoa toisenlaista lopputulosta. Mitähän levyt sitten kestää äärimmillään sitten?

ajv [03.12.2004 00:10:31]

#

tsuriga kirjoitti:

Güntherin levyn kohalla ois voinu toivoa toisenlaista lopputulosta.

Niinpä, ja tätähän oikeasti toivoinkin :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta