siis kun (ainakin xp:ssä) on Microsoft Sam joka sanoo tekstin minkä kirjoitat... niin miten saisi tehtyä vb:llä ohjelman jonka auetessa tämä Sam sanoo esim: "Käynnistit juuri visual basic ohjelman" ...?
Eikö tuon ohjelman nimi ole Narrator? Microsoft Sam on vain yksi niistä äänistä, jonka voi valita. Veikkaisin ettei onnistu, ellei tuo Narrator sitten käytä jotain APIa, jota voisi myös itse käyttää miten haluaa. Tuollainen ääniominaisuus olisi minusta kyllä ohjelmassa aika turha. Kyllä varmaan jokainen tajuaa milloin käynnistää minkäkin ohjelman, vaikkei kone sanoisikaan sitä ääneen. Mutta jos välttämättä haluat semmoisen, niin tee vaikka ihan oma wav, jota toistat, kun tuo Wintoosan synteesi ei toimi kuin englanniksi, ja siinäkin on pahoja puutteita.
Ota mikropuheohjelma ja tallenna siihen se puhe.
Ainakin mulla toimii VB.NETissä Microsoft Speech Object Libraryn avulla(tulee ihan Wintoosan mukana).
Laita projektiisi joku "microsoft direct text to speech" komponentti ja laita se formille. Siihen formille pitäisi tulla "suun kuva". Sitten vain käskytät sitä.
EDIT:
esm:
Private Sub Form_Load() DirectSS1.Sayit = "jeejee" End Sub
Se komponentti oli: "Microsoft Direct Text-to-Speech"
Muistaakseni se oli kyllä jotain.Speak eikä jotain.Sayit.
No jaa, miten vaan.
Mä kokeilin tota ja se kyl toimi.
EDIT: Kumpikin toimii (testasin)
DirectSS1.Speak "jee" DirectSS1.Sayit = "omg"
.. nyt tuli hassu juttu vastaann .. näyttäs silt et mul ei oo tollast "Microsoft Direct Text-to-Speech" siel .. :(:(
.. mul on vb6
Taitaa kyllä olla VB.NET:ssä
On se normaalissakin vb:ssä.
Kokeileppa browsata: C:\WINDOWS\speech\XVoice.dll
Jos ei löydy, niin kokeile asentaa mikkisoftan puheohjauspaneeli. Sen pitäisi (ainakin xp:ssä) kyllä olla valmiina.
EDIT: Narrator on vain mikkisoftan ohjelma joka lukee ikkunan tekstin ääneen.
ei löytyny tollasest polusta .. mul on kyl xp :)
Outoa. Kokeileppa googlettaa tota dll:filettä josko löytyisi.
Mulla on XP ja kyllä ainakin #Develop löytää Microsoft Speech Object Libraryn, vaikken ole mitään sellaista asentanut. Joten kyllä se pitäis aiemmissakin VB:issä olla. Lieköhän se jokin Microsoft Direct Text-to-Speechin alias, vai eri kirjasto, hällä väliä, toimii joka tapauksessa.
Microsoft Speech Object Libraryssa toimii SpVoiceClass.Speak("Päläpälä").
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.