Moikka!
Voisko joku lyhyesti ja ytimekkäästi kertoa, mitä eroa on VB.netillä ja Visual Basicilla? Oon joskus käyttäny Visual Basicia aika paljonkin, onko niillä jotain oleellistakin eroa ja onko VB.net vaikeampi/helpompi oppia ilman Visual Basic-taustaa vai taustan kanssa?
Kiitti vastauksesta jo etukäteen.
.NET - erilainen syntaksi, hieman C:n kaltainen, samat headerit, varsinaisesti olio-ohjelmointia. Melko lailla eroja. Mm. muuttujan voi alustaa esittelyn yhteydessä jne... Helpompi oppia ilman taustaa. Netistä lisäinfoa.
Itse VB-kieli ei ole muuttunut paljon (monet vanhat Basicin rakenteet ovat saaneet kyytiä), mutta VB.NET käyttää samoja luokkia muiden .NET-ohjelmointikielten kanssa. Tämän takia monet asiat tehdään vähän eri tavalla kuin vanhassa VB:ssä. Perinteiset VB-ohjelmat eivät myöskään toimi ilman muutoksia VB.NETissä. Kuitenkin VB-taustasta on paljon hyötyä, koska moni asia on säilynyt ennallaan ja uudet asiat on helpompi oppia, kun pystyy usein arvaamaan, mitä pitää etsiä.
No jos VB:tä osaa niin ei se nyt kovin vaikee oo VB.NET oppia. Varsinki ku yhteensopivuuttaa on senverran että vanhat jututkin toimii.(mm Left Right ym ovat vain yhteensopivuutta varten)
Minun mielestäni...
Vb.NET on rittäin huono kieli kun se vaatii frameworkin mitä läheskään jokapaikassa ei ole, taas kun vb 6 on erittäin hyvä kun sen dll:lliä löytyy lähes jokaisesta koneesta paitsi jos käytät esim. "Winsokettia".
thekoodaaja kirjoitti:
Vb.NET on rittäin huono kieli kun se vaatii frameworkin mitä läheskään jokapaikassa ei ole, taas kun vb 6 on erittäin hyvä kun sen dll:lliä löytyy lähes jokaisesta koneesta paitsi jos käytät esim. "Winsokettia".
VB6 vaatii VB6 runtimet
.NET vaatii frwameworkin
Eli eroa tässä suhteessa ei ole. Ero on siinä, että jos ohjelmaan lisää jotain omia dll:iä tai muita lisäjuttuja niin .NET lisää ne itse exeen eikä näin muita lisäkillikeittä frameworkin lisäksi koskaan tarvita. Framework ei myöskään koskaan mene sekaisin eri versioista. Jos sinulla on ohjelma tehty vaikka VB6 SP6:llä ja runtimet on versiota VB6 SP1 niin johan on kummallisen paljo ongelmia vaikka tietokantojen kanssa.
Eiks vb runtimet tuu xp:n mukana?
Mutta net frameworkki ei?
Tähän olen kerännyt muutaman VB.NET-komennon ja vastaavan VB 6 API-komennon, tästä ainakin näkee mitä yhteensopivaa on.
EXCEL-Taulukko:http://personal.inet.fi/koti/joresoft/DownLoad/
WORD -Taulukko:http://personal.inet.fi/koti/joresoft/DownLoad/
Kiitosta vaan JoreSoft, pistetään korvan taa tulevaisuuden varalle, varmasti on tarpeen...
Meitsi - kyllä tuo framework xp:n mukana tulee... ainakin ensimmäisen päivityksen yhteydessä.
Kyllä noi Frameworkit tulee xp mukana jos vain haluaa asentaa ne sen cd:ltä! Elikkä ei ole pakko asentaa niitä jos ei tarvitse!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.