Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointiputka: Loppuvuodesta

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [21.10.2004 23:27:20]

#

Tässä tulee vähän tietoa siitä, mitä olen suunnitellut Ohjelmointiputkaan loppuvuodeksi. Muitakin juttuja saa tietenkin ehdottaa kuin tässä mainittuja.

Uusia kilpailuja ehditään toivottavasti aloittaa vielä tämän vuoden puolella. En ole häpeäkseni pannut vielä tikkua ristiin uuden kilpailujärjestelmän toteuttamiseksi, mutta kun pääsen alkuun, niin se valmistuu nopeasti. Marraskuun alku täytynee kuitenkin pyhittää Datatähti-kilpailulle, johon monet peruskoulussa tai lukiossa olevat varmaan haluavat osallistua.

Uusi Ohjeet-osio tulee korvamaan vanhentuneet FAQ-listat ja infosivun. Tarkoitus on kerätä sivulle mm. perustietoa ohjelmointiin liittyvistä asioista ja hyödyllisiä Internet-osoitteita. Lisäksi keskustelun ja muiden sivuston osien ohjeet tulevat sinne. Tällainen ohjesivu on tarpeen, koska samantapaiset kysymykset toistuvat keskustelussa vähän väliä. Yksi tärkeä opetettava asia on, kuinka ohjelmista kannattaa etsiä virheitä. Pelkästään muuttujien arvoja tutkimalla moni ajatusvirhe selviää helposti.

Uusia oppaita lienee myös tulossa. Itselläni on montakin työn alla, mutta viime aikoina tärkeämmät tekemiset ovat menneet oppaiden kirjoittamisen edelle. Mielestäni nykyinen järjestelmä, jossa uusia oppaita puidaan koko kirjoittajajoukon kesken, toimii hyvin. Uudet kirjoittajat ovat muuten tervetulleita mukaan!

Vielä pari sanaa keskustelusta. Vaikka kokonaisuus on hyvä, muutamien keskustelutavoissa on vielä parantamista. Kannattaa miettiä ennen viestin lähettämistä, ettei vain ollut tarpeettoman koppava aiheen aloittajalle. Nuorille, aloittelijoille ja uusille keskustelijoille pitää olla ystävällinen ja anteeksiantava. Jos aihe on omasta mielestä aivan turha, asiasta ei suinkaan pidä ilmoittaa erikseen haukkumisviestillä. Sama pätee koulutehtäviin ja muihin kohtuuttomalta tuntuviin pyyntöihin. Jos ei siis ole mitään kunnollista sanottavaa, niin kannattaa jättää viesti kokonaan lähettämättä. Toisen nimittäminen peeloksi tai trolliksi kannattaa unohtaa alkuunsa.

Heikki [22.10.2004 07:37:30]

#

Mitenkäs tuon ohjeet-alueen kanssa: tuleeko sinne kielikohtaisia asioita nykyisiltä FAQ-ylläpitäjiltä, vai teetkö itse koko alueen?

Datatähden jälkeen voidaan varmaan alkaa miettimään kilpailuja, jos vaan saat systeemmin valmiiksi...

Gwaur [22.10.2004 11:07:12]

#

Kannattaisi tehdä joku yleispätevä "kilpailusivuengine" ;)

Meitsi [22.10.2004 12:57:47]

#

Tai pikemminkin skaba siitä kuka koodaa parhaan systeemin noita kilpailusivuja varten. Ja siinä olis kisan spekseinä tiedot siitä, miten sen pitää kiinnittyä tietokantaan ja sitten palkintona olis se et se laitettas toimintaan putkaan ja tekijä sais nimensä siihen johonkin...

ajv [22.10.2004 14:50:02]

#

Meitsi kirjoitti:

Tai pikemminkin skaba siitä kuka koodaa parhaan systeemin noita kilpailusivuja varten.

Jeh! Mä voisin ainakin heti osallistua, omat projektit jumittaa niin pahasti tällä hetkellä, että intoa riittäisi helpostikkin johonkin joka voisi edes jotenkin olla "hyödyllistä". Mutta käytännössä tuo voi olla hieman hankalaa toteuttaa, sillä se edellyttäisi putkan tietokantastrukstuurin julkaisemista. Muuten Antti joutuisi varmaan tekemään niin tarkat ohjeistukset, että helpommalla pääsee koodamalla kaiken itse. Ja onpahan Antinkin sitten helpompi muokata omaa koodia tarvittaessa.

petrinm [22.10.2004 15:28:08]

#

Ja koska tämä uusi paranneltu projekti alue tulee?

Heikki [22.10.2004 16:59:04]

#

petrinm kirjoitti:

Ja koska tämä uusi paranneltu projekti alue tulee?

Tullut jo. Etusivun uutisista:

Uutiset kirjoitti:

22.8.2004: Projektien tiimoilta
Antti Laaksonen
Uusi projektijärjestelmä alkaa vihdoin olla valmis. Tämä lienee hyvä uutinen niille, joiden projektien lisääminen sivuille on estynyt muutostöiden takia. Toisaalta osa nykyisistä projekteista saattaa olla syystä tai toisesta keskeytyneitä. Jos haluat saada oman projektisi uuteen järjestelmään, lähetä sähköpostia. Tämä ilmoitus koskee sekä niitä, joilla jo on projektisivu, että niitä, jotka sellaisen haluavat. Uudet projektisivut tulevat näkyviin lähiaikoina.

Aruviel [22.10.2004 17:03:18]

#

Ehkä olen tehnyt jotain väärin (luultavimmin näin), tai sitten vain olen ymmärtänyt jotain väärin, mutta ainakaan minun projektini ei ole tullut tuonne näkyviin. Jos sen edes pitäisikään vielä tulla näkyviin(?).

Edit: Onpas hoonoa soomea.

Metabolix [22.10.2004 20:42:26]

#

Uusi projektisysteemi ei tosiaan ole vielä käytössä. Luepa, Heikki, tarkemmin: "alkaa vihdoin olla valmis" on eri asia kuin "on vihdoin valmis." Lisäksi tuossa nähdäkseni lukee, että "uudet projektisivut tulevat näkyviin lähiaikoina." Tästä voisi päätellä, että ne eivät ole vielä tulleet, minkä voi hyvin varmistaa tuota Projektit-linkkiä klikkaamalla.

Ei millään pahalla, mutta kaikki "lähiaikoina" tapahtuvat uudistukset tuntuvat aina venyvän suhteellisen pitkiksi.

mikko [22.10.2004 20:57:01]

#

Ohjeet-osio voisi ainakin olla ihan hyvä uudistus. Omalta osaltani tuo C++-alueen faq-lista on lievästi sanottuna jämähtänyt paikoilleen, eivätkä nuo muutkaan alueet niin kovin aktiivisesti näy päivittyvän. Keskusteluista saisi kuitenkin kerättyä vaikka miten paljon hyödyllistä tietoa.

makeuu [22.10.2004 21:25:58]

#

Kiva juttu.. :) tuo projekti-alue olis mukava saada valmiiksi :)

Antti Laaksonen [24.10.2004 00:26:24]

#

Uudet projektisivut eivät tosiaan ole vielä näkyvissä, siitä unohdin mainita aloitusviestissä.

Heikki kirjoitti:

Mitenkäs tuon ohjeet-alueen kanssa: tuleeko sinne kielikohtaisia asioita nykyisiltä FAQ-ylläpitäjiltä, vai teetkö itse koko alueen?

Ohjeet pitää kyllä laatia useamman hengen voimin. Niin voisi olla hyvä, että vähän suuremmallakin joukolla olisi oikeus päivittää ohjesivuja, jottei homma kasaudu muutaman harteille.

Meitsi kirjoitti:

Tai pikemminkin skaba siitä kuka koodaa parhaan systeemin noita kilpailusivuja varten.

Tämän ajattelin kuitenkin hoidella itse ajv:n mainitsemien syiden takia. :)

Metabolix kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta kaikki "lähiaikoina" tapahtuvat uudistukset tuntuvat aina venyvän suhteellisen pitkiksi.

Niin se usein on, kun kaikkea aikaa ei voi omistaa sivuston ylläpitämiseen. Mutta melkein kaikki luvatut jutut näkevät päivänvalon ennemmin tai myöhemmin.

makeuu [24.10.2004 10:49:40]

#

Onhan yksin (opiskelujen ohella (?)) tällaisten sivujen pitäminen aika rankkaa.

Gwaur [25.10.2004 16:16:54]

#

Huomaa kyllä että tuo nykyinen projektisivu on tosi vanha, kun siellä on takaisin-linkkikin :D

mikko [27.10.2004 22:08:49]

#

Tuon info-sivun linkki irc-kanavan statistiikkoihin vie ainakin oman selaimeni "häröille sivuille".

Antti Laaksonen [27.10.2004 22:18:46]

#

Niinpä näyttää. Otin linkin pois siksi, kunnes se taas tulee toimintaan.

tomaattigeeni [30.10.2004 01:13:21]

#

btw, #ohjelmointiputka:n statistiikat löytyy ainakin osotteesta http://jussi.neutroni.net/putkastats/. Makenkin generoimat statsit oli jossain, jos on vielä, en ole varma.

hunajavohveli [30.10.2004 10:11:14]

#

Tuolta löytyy vielä mankelinkin tekemät tilastot:
http://oon.sulevi.org/stats/IRCNet-ohjelmointiputka.html

Queq [30.10.2004 19:29:24]

#

lainaus:

Uusia kilpailuja ehditään toivottavasti aloittaa vielä tämän vuoden puolella. En ole häpeäkseni pannut vielä tikkua ristiin uuden kilpailujärjestelmän toteuttamiseksi, mutta kun pääsen alkuun, niin se valmistuu nopeasti.

Olen tätä myös suomipelit.comiin ehdotellut, mutta miten olisi mallintamis- tai piirustuskilpailu? Valitettavasti se ei koske paljoakaan ohjelmointia, mutta tälläinen kilpailu voisi olla mukava.

Esimerkiksi, tehtävänä on mallintaa mahdollisimman hieno ihmis- tai eläinhahmo tai myös mahdollisesti hybridi alle 2000 vertexin. Myös textuureita saisi käyttää. Sitten äänestettäisiin paras kilpailutyö ja voittajalle tietenkin siitä pieni palkinto. Kaikki kilpailutyöt pistettäisiin internettiin levitykseen ilmaiseksi textuurien kera.

Kaikki hyötyisivät siitä. Mallintajat saisivat harjoitusta ja voittajat saisivat myös pienen palkinnon (mainetta ja kunniaa) ja muut saisivat hienoja 3d-malleja ilmaiseksi - vaikkapa sitten ohjelmointiprojektiin.

Meitsi [31.10.2004 17:55:54]

#

Hehee mut on mainittu tuol statseis kaks kertaa, sekä _MEitsi_ ja Meitsi nimmareilla.

thefox [18.11.2004 14:34:04]

#

Queq: minusta tuollaiset kilpailut kuuluvat juuri mallintamissivuille, tämä sivusto tulisi pyhittää ohjelmoinnille :-)

"Yksi tärkeä opetettava asia on, kuinka ohjelmista kannattaa etsiä virheitä. Pelkästään muuttujien arvoja tutkimalla moni ajatusvirhe selviää helposti."
Aiheesta voisi kirjoittaa myös laajemman oppaan, jossa käsiteltäisiin mm. debuggerin käyttöä. Ongelmana vain on, että debuggereita on niin paljon :-) Mutta uskon, että esimerkiksi Visual Basicin ja Visual C++:n erittäin monipuoliset debuggerit jäävät aloittelijoilta usein kokonaan paitsioon.

arcatan [20.11.2004 14:16:44]

#

fawkz kirjoitti:

Aiheesta voisi kirjoittaa myös laajemman oppaan, jossa käsiteltäisiin mm. debuggerin käyttöä. Ongelmana vain on, että debuggereita on niin paljon :-) Mutta uskon, että esimerkiksi Visual Basicin ja Visual C++:n erittäin monipuoliset debuggerit jäävät aloittelijoilta usein kokonaan paitsioon.

Debuggereiden käyttö on kyllä erittäin avartavaa. Itse en asiaa juuri osaa, joten lukisin siitä mielelläni oppaan. Jos joku nyt innostuu asiasta, niin yleisen hyvän kannalta Visual Basicin ja Visual C++:n debuggerit sekä GDB lienevät olennaisimmat. GDB on siis se GNU-debuggeri, liinugsistit tykkäisivät varmaan kovasti (ja minä myös), ja onhan GDB myös Dev-C++:n mukana.

Draiz [29.11.2004 16:47:54]

#

Uuteen projektijärjestelmään olisi hyvä lisätä myös jokaisen projektin ohjelmointikieli.

renni [03.12.2004 11:15:29]

#

Entäs jos projektissa käytetään useita kieliä?

Gwaur [03.12.2004 13:40:39]

#

renni kirjoitti:

Entäs jos projektissa käytetään useita kieliä?

Käsittääkseni Draiz tarkoitti että uudessa systeemissä sanottaisiin "tämä koodataan sillä ja tuolla" eikä ole mitään - niin kuin sinun viestisi tajusin - kategorioita että "mitkä koodataan tällä ja mitkä tolla"

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta