Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Linux distro

Sivun loppuun

TETRIS [21.10.2004 19:37:34]

#

No niin... Eli olisin aikeissa taas kokeilla jotankin toista linux distroa. Kokemusta löytyy seuraavista : Mandrake 10, Knoppix 3.6, Fedora Core 1, LBA-Linux R1 ja SuSE 9.1 Personal. Tarkoitus olisi käyttää konetta mm. (MP3) musiikin kuunteluun, surffailuun, irkkaukseen, HTTP, FTP ja mahd. maili palvelimeksi. Eteen on tullut kaksi hyvältä vaikuttavaa distroa : SuSE ja Slackware. Kun huomasitte niin SuSE:sta on jo kokemusta, mutta ajattelin jos olisi vielä jokin parempi. Eli kumpi mahtaisi olla hyvä vai olisiko joku vielä parempi?

Blaze [21.10.2004 20:29:02]

#

No Gentoo on kuulemma pop. En itse tosin ole kokeillut.
Tai kokeile samantien jotain BSD:tä. Mitä pikkusen olen FreeBSD:tä kokeillut, vaikutti oikein mukavalta käyttikseltä.

Aruviel [21.10.2004 20:51:54]

#

Gentoo on todella mukava distro. Sen kanssa oppii paljon tärkeitä asioita ja taitoja. Itse kuitenkin kyllästyin noin vuoden jälkeen siihen ainaiseen pakettien kääntämiseen. Rullasin läpi monta distroa, (FC2, Suse 9.1, Mandrake 10.0, Debian Sarge). Kaikkein mieluisin oli Debian Sarge, mutta siinä oli vanhoja paketteja eivätkä kaikki asiat (äänet toimivat mystisesti, täytyi kääntää oma kernel) toimineet heti alussa (ISO miinus, minä en Gentoon jälkeen halua enää yhtään säätää sitä itse käyttistä). Muut em. distoista olivat kauheaa kuraa. Milloin mikäkin ei toiminut ja se RPM. En tykännyt.

Nyt sitten löysin Ubuntun, joka on Debian-pohjainen distro. Asennus onnistui helposti. Kaikki toimi alusta asti aivan täydellisesti (äänet, ämpärit, Nvidian ajurit löytyivät deb-paketteina suoraan mirrorilta). Softa on Ubuntun mirroreilla uudempaa kuin Debianin. Minulle tämä on (ainakin tällä hetkellä) aivan täydellinen distro. Ei mitään valittamista.

Serveridistrona tästä on paha sanoa mitään, kokemusta ei löydy.

ttuoppi [21.10.2004 21:16:54]

#

Tuota Tetris, mullakin on dvd:llä Suse 9.1 Personal mut mulla ei oo aavistustakaan kuinka se asennetaan. Et viittis kertoo?

Heikki [21.10.2004 21:28:13]

#

ttuoppi kirjoitti:

Tuota Tetris, mullakin on dvd:llä Suse 9.1 Personal mut mulla ei oo aavistustakaan kuinka se asennetaan. Et viittis kertoo?

BIOS:sista first boot:iksi DVD-asema, levy sisään ja seurataan asennusohjeita.

Tai sitten Windowssin resurssienhallinnan kautta selataan levyä kunnes vastaan tulee readme-tiedosto, jossa neuvotaan luultavasti miten voi esim. tehä boottidisketin asennusta varten jos BIOS ei satu tukemaan käynnistystä DVD-levyltä.

Deewiant [21.10.2004 21:31:40]

#

Itse olen aina tukenut Slackwarea sen kustomoitavuuden vuoksi. Debianista pidän muuten, mutta kun siinä on nykyään hard-coded GUI (tai näin olen kuullut). SuSE on maksullinen, joten se ei käy.

Bill Keltanen [22.10.2004 08:06:18]

#

Mulla on SuSE 9.1 Personal, on se ihan hyvä. Ei mitään ongelmia missään vaiheessa, paitsi wine ei toimi enään kunnolla.. Ja freetypeä en osaa asentaa, enkä päivittää xFree86 :p. Mutta kyllä se on ihan hyvä kotikäyttöön. YaSTin avulla helppo päivittää ja kaikki muut. Asennus kesti mulla ~1½h

edit: Paitsi äänen säätö oli aika pikkusäätöä..

TETRIS [23.10.2004 11:23:08]

#

Gentoota tekisi mieli kokeilla, mutta vielä en sitä viitsi kokeilla sillä olen kuullut että sen asennus yms. olisi vaikeaa. Kuulemma loistava dokumentaatiokin siihen löytyy, mutta en vielä taida sitä siltikään kokeilla. BSD:kin kiinnostaisi, mutta kuulemma kait sama juttu kun Gentoossakin.

Jokatapauksessa tuo Ubuntu vaikutti oikein mielenkiintoiselta ja samoin myös Slackware. Kiitokset kaikillle hyvistä neuvoista.

juhaz [23.10.2004 23:15:17]

#

Asensin tuon Gentoon, kun tuli vastaan... ei se ohjeiden kanssa oikeastaan ole edes vaikea asentaa, mutta onnistuin taas kerran sekoittamaan jonkun jutun, että Xorg/KDE ei toimi ja nyt ei edes auta vaikka poistaa xorg.conf ja xorg.conf.examplet, kun viimeksi samantyyliseen ongelmaan auttoi se, että poistin nuo tiedostot niin sen jälkeen alkoi toimimaan. Muuten se on ollut aivan mahtava verrattuna esimerkiksi fedoraan, mutta silti mulla on linux distroista pääkäytössä Xandros :D

juhaz [24.10.2004 14:06:06]

#

Asensin tuon Ubuntun, mutta siinä ei taida KDE:ta tulla edes mukana? Mitenköhän mahtais muuten onnistua työpöydälle lisätä home kansion niin, että kun sitä klikkais niin se avais mun home hakemiston?

Edit: Löysin keinon lisätä sen minkä halusinkin... nyt työpöydältä löytyy jopa Tietokone, Kotikansio ja Roskakori :)

kenkku [24.10.2004 14:12:57]

#

SuSE 9.1 Personal on hyvä, YaSTilla mukava päivitellä ja asentaa uusia ohjelmia.

Mandrake 10:stä pitää senverran sanoa, että olipa ihme distro. Mulla jähmettyi ainakin joka kerta kun käytin sitä. Mistäköhän tuo johtu?

Aruviel [24.10.2004 14:54:46]

#

Ubuntu asentaa oletuksena Gnomen, joka on Debianin (ja Ubuntun) oletus-DE. KDE:n saa kyllä asennettua erikseen apt-getillä. Ja itse pidän Gnomesta paljon enemmän kuin KDE:sta. 'sudo apt-get install kde' ja homman pitäisi lähteä rullaaaman, jos se KDE on niin must. Näyttää tosin olevan 3.2, joka asentuu. Uusin lienee 3.3.

Mutta jos totta puhutaan, niin on vähän tuota Gentoota ikävä. Vaikka niitä paketteja saa turhan ahkeraan olla kääntämässä (ja pitkään), niin se softan tuoreus, runsaus ja asennuksen vaivattomuus on hirvittävän iso plussa. Fluxboxistakin löytyy ubuntun mirroreilta vain tämä "vanha" versio, eikä se kehityksessä oleva.

TETRIS [26.10.2004 18:00:53]

#

Hmmm... Sain nyt pienien alkuvaikeuksien jälkeen (aluksi asennus ei löytänyt CD:tä ja toisella kertaa latasin boot loaderin väärin ) Slackwaren asennettua. Mutta nyt on ongelmana DE:n käynnistys. Asensin ainakin Gnomen ja KDE:n mutta ne eivät (ainakaan näin aluksi) käynnisty itsestään. Eli miten saisin ladattua jomman kumman DE:n ja saisiko DE:n käynnistymään jotenkin automaattisesti. (Jouduin kirjoittamaan tuon takia tämänkin viestin Lynxillä joten virheitä saattaa olla :D )


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta