Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mandrake 10.0 ja Elisan laajakaista

Sivun loppuun

Minä [15.10.2004 19:23:32]

#

Kaikki isot pojat on aina puhunu että on vaihtoehtoja linuxillekin, näinpä menin ja asentelin tuon mandraken windows XP:n rinnalle. Hyvin toimii ja vaikuttaa ihan pätevältä.

Mutkia tuli kuitekin heti matkaa.. En saa nettiä toimimaan mandrakella! :o Naurakaa vaan, ei haittaa. Ei pitäis olla niin vaikeeta mutta kun ei osaa niin ei osaa :)

Modeemi on A-link Roadrunner 44c ja verkkokorttina on Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC.

Tuohon verkkokorttiin pitäis varmaan ajurit löytää(?) mutta mistä ja miten ne asennetaan? Mahtaako jollakin olla tota drakea asennettuna jotta vois neuvoa noitten asetustenkin asettamisen selkeästi?

Heikki [15.10.2004 19:40:11]

#

Voi olla, että verkkokortti ei toimi, tai sitten asetukset on väärin.

Itselläni toimi Mandrake 10 emolevylle integroidun verkkokortin kanssa tuosta vaan ilman mitään asentelua. Myös 3Comin verkkis toimii ilman asentelua.

Mainitsemasi verkkokortin pitäisi toimia Linuxin kanssa ongelmitta: palvelinkoneessa (Debian 3, Kernel 2.20) on ks. verkkokortti ja toimi asennuksen jälkeen ongelmitta.

Olettaisin että ongelmasi liittyy adsl-yhteyden asetuksiin. Poistappa Mandraken ohjauskeskuksesta kaikki verkkoyhteydet ja luo sitten uusi ADSL-yhteys. Itselläni Elisan laajakaista toimii, kun asetuksista valitaan automaattinen asetusten haku ja verkon pikakytkentä (hotpluggin). En ole noista aivan varma, tarkistan vielä nuo jossain vaiheessa...

Minä [15.10.2004 20:55:04]

#

Verkkokortti toimii vissiinkin ihan kunnolla. ADSL-asetuksista se vissiin on kiinni. Miten ne pitäis laittaa? siis ihan kohta kohalta. Ei vörki ei.

edit: Ihmetyttää tuo kun poistaa kaikki luodut yhteydet, niin se sanoo jotain että ei löydetty yhtään verkkokorttia, aja laitteiden tunnistus työkalu.. onko se sitteki verkkokortista?

edit lisää: mitä ma routterista höpisin..

Bill Keltanen [16.10.2004 08:23:33]

#

No kyllä mulla SuSEssa heti toimi (joku 3Com Ethernet PCI jne), ja mandraakkikaappia pitäisi olla helpompi säätää? Tunnistaako se sitä? Katoppas sieltä control centeristä ja network tjsp, jos siellä on semmoinen :P

Minä [16.10.2004 12:49:28]

#

Edit: Huh! Nyt wörkkii! Jossain olin vaan säätänyt iha totaalisesti pieleen jotain :) Mutta kun ei osaa niin ei osaa. Sitä se teettää kun alkaa toisella kerralla kun käynnistää linuksin niin asentelemaan nettiä :D vähä oon tyhmä..

Meitsi [16.10.2004 13:15:15]

#

Linuskista puheenollen, ajattelin jossain vaiheessa asentaa Linuxin WinXp:n rinnalle. Minulla on 120GT kovo, joka on osioitu kolmeen NTFS osioon joiden kaikkien koko on suunnilleen sama. Ykkösosiolla (C) on Windows, muutama ohjelma ja kaikenlaisia tiedostoja. Kakkososiolla (D) on Leffoja(köh, köh) ja kolmososiolla (E) on ohjelmia. Linuskille varmaan pitäisi luoda oma osio, mutta miten? Ja mikä linux kannattaisi valita (mahdollisimman helppo asentaa ja käyttää)? Ja miten saisi buuttivalikkoon sitten näkymään kummatkin ok, että sieltä voisi valita kumpaa käyttistä käytetään? EN ole linuxia koskaan käyttänyt, joten kannattaako edes yrittää asentaa sitä?

Minä [16.10.2004 13:43:28]

#

Levyn osioiminen on tosiaan helpoin tehdä Partition Magic nimisellä ohjelmalla mikä on tosin maksullinen. Näin on varmasti helpon mutta ainakin tuo mandrake osasi sen tehdä ihan nätisti!
Itse käytin eilen tosiaan linuksia ensimmäisen kerran ja asennus onnistui ainakin ihan helposti. Kokeile ihmeessä tuota Mandrake 10.0, sen saa myös suomeksi! Peruspohja näyttää varsin selkeältä kun ottaa vaan aivot käyttöön..
Toisaalta taas kyllä linuksiin siirtyminen ainasen windowsin käytön jälkeen niin on se ero iso.. Ihan toinen maailmansa, mutta onneksi on olemassa monia paikkoja mistä voi tyhmänä kysellä apua! :)

Edit: Nyt taistellaan Gaimin asennuksen kanssa. Sain kyllä .rpm paketin asennettua mutta mitäs nyt.. Mistä löytyis linux opas nyypille?

Edit: En tajunnu tosta .rpm hommasta mitään mutta kun otti .tar.gz tiedoston niin se purki sen ihan nätisti.. Mä tajua tästä oikeesti mitään.. :)

Minä [16.10.2004 15:13:49]

#

Ohjauskeskus->Verkko&Internet->Uusi yhteys->ADSL-Yhteys->Verkkolaitteen valinta->DHCP->Valittuna Hotplugging ja 'käynnistä koneen käynnistyksen yhteydessä->konenimi on mulla tyhjänä->ZeroConf->Kyllä->kyllä->buuttaus..

Näin netti toimii mutta kun kone käynnistetaan vielä kerran netti ei enää toimikkaan. Mikä tossa on pielessä?

Cornix [16.10.2004 15:15:48]

#

rpm-paketit saa asennettua kirjoittamalla:
rpm -ivh paketin.nimi.rpm
tuo vielä näyttää samalla mitä se asentelee.

rpm --help tai man rpm antavat lisää tietoa rpm:istä :)

Minä [16.10.2004 15:54:05]

#

Aina kun koneen käynnistää uudelleen, joutuu käydä asetuksista säätämässä uudestaan että se hakee ip asetukset automaattisesti, eikä käytä niitä viimeksi annettuja. Ilmeisesti vikaa on siinä.. Miksei se tajua sitä?

Edit: Nyt löytyi vika (toivottavasti viimeinen tässä asiassa!) käytössä oli kaksi verkkoyhteyttä joissa molemmissa oli määriteltynä että ota käyttöön koneen käynnistyksen yhteydessä. Kun siitä väärästä otti ruksin pois niin johan toimii.. Mikä lie toi toinen onkaan, ei poista vaikka niin sanookin!

Miten saan asetettua XP:lle luku ja kirjotus oikeudet linuxin tietoihin ja toisinpäin?

Kuten sanottua, kaikki ongelmat johtuivat vain minun tyhmyydestäni! :D

Olga [16.10.2004 16:12:40]

#

Itse asensin taannoin Mandraken, kun alkoi tuo XP kaatuilemaan niin säännöllisesti. XP on edelleen "pääkäyttis", mutta Mandrake on tuki ja turva jos (ja kun) XP alkaa taas urputtamaan. Mandrake on mielestäni todella hyvä vaihtoehto ainakin aloittelijalle (vaikkakin on noita linux-kursseja tullut jopa yliopistossa suoritettua... :)) ja tuo käyttöjärjestelmän valitseminen käynnistyksen yhteydessä onnistuu esim. Lilolla tai Grubilla (viisaammat korjatkoot). Itselläni on käytössä Lilo, ja sen asetusten muokkaaminen onnistuu ainakin KDE-ympäristössä varsin helposti.

Edit: XP on edelleen pääkäyttis suurimmaksi osaksi avovaimon (XP on kuitenkin tuttu ja helppokäyttöinen varsinkin vähemmän tietokoneiden kanssa värkänneelle), sekä ohjelmien takia. Sitten kun löydän vastaavat videokonvertointityökalut Mandrakelle (lähinnä avi -> dvd), niin enköhän ala pikkuhiljaa käyttämään sitä enemmän.

Blaze [16.10.2004 17:11:31]

#

Minä kirjoitti:

Miten saan asetettua XP:lle luku ja kirjotus oikeudet linuxin tietoihin ja toisinpäin?

XP:tä ei ext3-osioita saa lukemaan ilman kolmannen osapuolen softaa, Paragonin Mount Everything ja Ext2FS toimivat ainakin.

Linux lukee moitteettomasti FAT32-osioita, nämä saa näkyviin (ellei ole jo, joku distro nuo ainakin mounttasi automaagisesti asennuksen yhteydessä) /etc/fstabia muokkaamalla.

NTFS luonnistuu myös jossain määrin, mutta NTFS-osiolle kirjoittaminen on käsittääkseni vielä "experimental", eli pahimmassa tapauksessa saattaa sotkea koko osion. Otetaan käyttöön samalla tavalla.

Minä [17.10.2004 11:56:48]

#

Noista .rpm paketeista puheen ollen, nyt työpöydällä on .rpm paketti jota poistaessa kone sanoo että tiedoston käsittely on kielletty. En muista koskeneeni mitenkään tuohon tiedostoon joten miksi se ei anna mun poistaa sitä?

sooda [17.10.2004 12:28:41]

#

Sulla ei ole oikeuksia siihen? chmodaa kirjoitusoikeudet sille :)

Minä [17.10.2004 14:20:04]

#

Käsittely on kielletty vaikka sille antaa kaikki maholliset oikeudet. Outoa :o


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta