Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: tietsikka ei hyväksy kovoa??

Sivun loppuun

Jyri [14.10.2004 17:36:15]

#

Ajattelin laittaa erääseen vanhaan IBM intellisaitoniin toisen kovon(10Gt maxtor), mutta kone ei hyväksy kovoa.
Olen koittanut näitä vaihtoehtoja:
-Kovo on yksin IDE ssä ja jumpperit Masterina
-Kovo on kytketty CD-aseman kanssa IDE een niin että CD asema on master ja kovo slave
- -"- mutta CD asema on slave ja kovo master
-Kovo on CD aseman kanssa samassa IDE ssä ja jumpperit on kummassakin Kaapeli valinta.

Enää en itse keksinyt mitään muita vaihtoehtoja, kun toinen kovo mikä koneessa on ennestään on joku IBM män oma rävellys jollain oudolla IDE systeemillä x(

Mikä voisi olla vikana, kun kone ei tunnista kovoa(siis Bios huomaa, eikä tunnista)??+?

Blaze [14.10.2004 18:06:28]

#

Jyri kirjoitti:

Mikä voisi olla vikana, kun kone ei tunnista kovoa(siis Bios huomaa, eikä tunnista)

Ei se sitä välttämättä automaagisesti tunnistakaan, oothan käyny BIOS setupissa?

Jyri kirjoitti:

??+?

...ookei.

Jyri [14.10.2004 19:47:35]

#

Joo, oon käyny Bios setupissa. Ei vaan tunnista

Bill Keltanen [16.10.2004 08:24:49]

#

No jos se emo ei tue sitä jostain syystä?

Heikki [16.10.2004 09:28:12]

#

Jyri kirjoitti:

Mikä voisi olla vikana, kun kone ei tunnista kovoa(siis Bios huomaa, eikä tunnista)?

Mitä tarkoitat tuolla?

Tunnistaako BIOS että on sen ja sen niminen kiintolevy koneessa? Jos tunnistaa, ei se kuitenkaan näy resurssienhallinnassa (oletan että sinulla on Windows) ennen kuin olet osioinut ja alustanut sen. Tämä hoituu esim. fdiskillä tai ainakin Windows XP:ssä on graaffinen levynhallintaohjelma.

Jos taas BIOS ei tunnista levyä kunnolla, tarkista nyt ainakin että onko kovon liittimessä kaikki pinnit tallella ettei mikään ole esim. painunut sisään (itselleni on tälläistä tapahtunut). Jos liittimet ovat ehjät, voit yrittää itse kertoa BIOS:ille kovon tiedot (löytyy luultavasti manuskasta).

Bill Keltanen [16.10.2004 09:49:16]

#

offtopic:

Heikki, lainaus "Jyri"..

Meitsi [16.10.2004 15:48:57]

#

Josko levy on niin iso niin vanhalle koneelle että se ei sitä kässää... :I

dazz [16.10.2004 17:40:43]

#

Ei nyt liity tähän aiheeseen, mutten viittinyt uuttakaan aihetta alottaa...

Eli jos kovon jakaa kolmeen osaan, esim C,D,E, niin onko nämä levyllä niin, että tässä tapauksessa tuosta C:asemasta olisi nopein lukea tietoa? (Eli sijaitsee lähimpänä levyn reunaa?/keskustaa?)

Blaze [16.10.2004 18:34:35]

#

Ei tuo taida kovoilla päteä, ja romppujakin on nopein lukea ulkolaidasta (jonka takia esimerkiksi useat Dreamcast-pelit sisältävät dummyfileen, joka työntää sen varsinaisen tiedon levyn ulkolaidalle).


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta