Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Laajakaistan jakaminen

Sivun loppuun

Chosen [12.10.2004 12:13:54]

#

Voiko samaan adsl-boksiin liittää kaksi tietokonetta? Vai pitääkö liittymä jakaa siten, että yhteys on tavallaan vain yhdellä koneella josta se jaetaan lähiverkossa (jolloin molempien koneitten täytyy olla käynnissä)? Vai mitenkä?

No, toivottavasti sen voi edes jotenkin jakaa.

Minulla ei vielä ole laajakaistaa, mutta lähiviikkoina sen pitäisi tänne korpeenkin aueta.

rndprogy [12.10.2004 15:42:37]

#

Voi jakaa. Meillä on kolme konetta jaettuna. Yksi kone on pääkone josta jaetaan muille koneille. Mutta pitää olla sellainen jakopurkki vai miksi sitä virallisesti sanotaan. Taisivat asentajat tuoda mukanaan vai pitikö se nyt itse ostaa...

Heikki [12.10.2004 16:31:40]

#

Yleensä ADSL-yhteyttä käytetään liittämällä tietokone verkkokaapelilla ADSL-sovittimeen. Sovittimesta riippuu montako konetta siihen voidaan asentaa. 4 on yleinen porttimäärä, jolloin 4 konetta voi olla internetissä samaan aikaan toisistaan riippumatta ja boksi toimii samalla kotiverkon kytkimenä.

Tämä on helpoin keino.

Jos kuitenkin ryhdytään säästämään ja otetaan 10e halvempi boksi, portteja ei yleensä ole kuin yksi (tai jos kone liitetään suoraan puhelinpistokkeseen ADSL-sovitinkortilla). Tällöin yhteyden jakaminen on tehtävä koneiden välillä olevan lähiverkon avulla, ja silloin molempien koneiden on oltava samaan aikaan päällä.

Liittymän sopimusehdoissa yleensä sanotaan myös sallittujen koneiden lukumäärä. Yleensä? lukumäärä on 4, mutta se saattaa vaihdella.

hunajavohveli [12.10.2004 16:36:02]

#

Meillä on ainakin ZyXel-boksi johon saa kytkettyä kiinni neljä konetta, ja se yhteys alkaa toimia sitten ilmeisesti ihan suoraan, kun vain kytkee piuhan kiinni, kunhan koneeseen on tehty vaadittavat asennukset.

Blaze [12.10.2004 16:46:51]

#

Heikki kirjoitti:

Liittymän sopimusehdoissa yleensä sanotaan myös sallittujen koneiden lukumäärä. Yleensä? lukumäärä on 4, mutta se saattaa vaihdella.

Jos routtaa muut koneet NAT:lla yhden koneen kautta se näkyy ulospäin yhtenä koneena, jolloin tuollaiset rajoitukset eivät tietenkään päde ;)

Bill Keltanen [14.10.2004 08:09:17]

#

Reitittimellä vaan. D-Link DI-604 on ihan hyvä. 4 paikkaa. Mulla 3 käytössä.. Mutta kaikille ei tule omaa IP:tä!

CoDeR [14.10.2004 11:01:08]

#

D_Linkiä ei tueta! Kaverilla ainakin kun olin laneissa ja sillä oli D-linkin hubi ni ei tullu kesää siit hommast... on muuten pirun hidas (ainakin se mikä sillä oli)

Spongi [14.10.2004 11:56:13]

#

CoDeR, ettei ois ollu 10 meganen?

Bill Keltanen [16.10.2004 08:26:10]

#

DI-604 on satameganen, muuten hyvin toimii lanissa muttei löydy jaettuja kansioita :S. Servu pyörii ja kaikki muu


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta