Voisiko joku valaista miten tällainen syteemi toimii/toteutetaan.
Eli on tullut monesti eteen osoite/linkki muodossa: http://www.omadomain.net/index.php?id=1
Eli jos tuo viimeinen luku muutetaan kakkoseksi, niin missä/miten se määritetään menemään sille toiselle sivulle? Mikä tuossa on ideana?
Kyse on ihan perussivuista joissa ei ole mitään ihmeellisyyksiä jottei voisi toteuttaa esim. pelkällä HTML:llä.
Vaikka näin:
index.php:
<?php $id = $_GET['id'] if($id == 1) { header("Location: sivu1.php"); } elseif($id == 2) { header("Location: sivu2.php"); } else { print "id ei kelpaa!"; } ?>
Käsittääkseni tätä ei voi toteuttaa pelkällä html:llä, ehkäpä jollakin javascript virityksella, mutta jos selaajalta on javascript pois päältä niin...
Tämän takia on keksitty helppo tapa tehdä sivuja.. esim.
Njoo tolla GET :llähän sen saa... Ja jos et erikseen halua noita sivuja tehä niin hyvinhän ne voi iskeä kaikki sivut yhteen tiedostoon... esim.
index.php <?php @$id = $_GET['id']; if (!isset($id)) { echo "Etusivu <br><br>"; echo "Jeejee"; } if ($id == "2") { echo "Linkit <br><br>"; echo "<a href=\"index.php\">etusivu</a><br><a href=\"index.php?id=2\">linkit</a><br><a href=\"index.php?id=3\">minä</a>"; } if ($id == "3") { echo "Minä <br><br>"; echo "Nimi : v0q"; } ?>
jne. eli tosta vaan muokkaileen :)
Noi selvensi nyt ainakin tekniikan kuinka noita tehdä, mutta minulle jäi vielä auki, miksi noin kannattaisi tehdä sivut? Mikä siinä on olennainen hyöty verraten jos tekee normaalisti php sivut ja ihan tavalliset linkit niihin?
Aku2 kirjoitti:
Eli on tullut monesti eteen osoite/linkki muodossa: http://www.omadomain.net/index.php?id=1
Tuo ei ole jotain, mihin kannattaa tietentahtoen pyrkiä. (Monet vain tuntuvat kuvittelevan, että se oli 705i 31i73ä!)
Osoitteet tyyliin http://www.omadomain.net/aihe/alakategoria/ ovat paljon mukavampia.
Hyöty tulee siitä, että voit pitää menut ynnä muut sisällön ulkopuoliset asiat index.php-tiedostossa, jolloin niitä ei tarvitse kopioida aina uusiin tiedostoihin. Säästää paljon vaivaa sivuntekijän puolelta. Sitäpaitsi, jos homman tekee täysin dynaamiseksi, uusien sivujen lisäys sujuu, kun vain tunkee filun palvelimelle, skripti osaa itse tehdä tarvittavat linkitykset, eikä muita sivuja tarvitse muokata.
Voihan nuo menut pitää muutenkin omassa tiedostossaan, jonka vain liittää joka sivulle mukaan. Kukin tekee tavallaan; joko liitetään a:han b tai b:hen a. Itse kyllä suosittelisin Blazen tapaa.
Eli käytännössä tuosta ei ole niin paljon etua, etteikö tulisi toimeen normaalilla html:llä ja SSI:llä?
Eli periaatteessa voin unohtaa koko asian.
Aattelin että tuolla saa jotain sellaista tehtyä, mitä ei muilla keinoin saa tai muuten vain olisi suurtakin etua tuon käytöstä.
Tosiaan ihan pienilläkin sivuilla on tuollainen tullut eteen ja olen kummastellut mikä idea siinä on ollut, kun sivuja katsoessa saman olisi saanut tehtyä normaalillakin PHP:lla ja vaikka SSI:tä käyttäen.
Yksi esimerkki tällaisesta on mm. www.vapaatohjelmat.fi
Saa kertoa jos joku tietää mikä tuossa sivustossa on etuna ollut tehdä se niinkuin se on tehty.
Tempfile kirjoitti:
Hyöty tulee siitä, että voit pitää menut ynnä muut sisällön ulkopuoliset asiat index.php-tiedostossa, jolloin niitä ei tarvitse kopioida aina uusiin tiedostoihin. Säästää paljon vaivaa sivuntekijän puolelta. Sitäpaitsi, jos homman tekee täysin dynaamiseksi, uusien sivujen lisäys sujuu, kun vain tunkee filun palvelimelle, skripti osaa itse tehdä tarvittavat linkitykset, eikä muita sivuja tarvitse muokata.
Muutama include ei ole minua hidastanut yhtään uusien sivujen teossa, kun niitä kuitenkin tekee harvoin.
Niin, ja sivut suunnitellaan alusta asti yhteen formaattiin, ettei tarvi niitä includeja enää myohemmin muokkailla, ja vaikka tarviikin, niin eiköhän sekin hoidu käden käänteessä hyvällä tekstieditorilla.
Itse koen nuo "index.php?s=keijo/seppo" pelkästään ärsyttäväksi ja epäselväksi tavaksi koota sivut.
Automaattisuus vain johtaa siihen että totutaan saamaan kaikki vain nappia painamalla... Sitten kun jotain muuta pitäisi saada aikaiseksi, etsitään sitä nappia mikä tekee sen sinun puolestasi.
Nojoo, meenpäs muualle saarnaamaan tästä :)
Ainiin, ja hakukoneet eivät pidä noista "?s=seppo/keijo" osoitteista.
lainaus:
Muutama include ei ole minua hidastanut yhtään uusien sivujen teossa, kun niitä kuitenkin tekee harvoin.
Niin, ja sivut suunnitellaan alusta asti yhteen formaattiin, ettei tarvi niitä includeja enää myohemmin muokkailla, ja vaikka tarviikin, niin eiköhän sekin hoidu käden käänteessä hyvällä tekstieditorilla.
Mutta tällöinkin pidät sisällön ja ulkoasun, muuttuvat valikot erillään, joka helpottaa sivujen päivittämistä. Sekä ilmeisesti kyse on vain sormilla laskettavasta määrästä sivuja, jolloin on lähes sama onko valikot sisältö jne... samassa tiedostossa. Todellinen hyöty tommosesta saadaan vasta kun sivuja on paljon sekä päivittämistä tapahtuu päivittäin.
Sekä jos ulkoasun tekee kokonaan css avulla, niin silloin hyöty kutistuu, kun ulkoasu on täysin muunneltavissa yhden tiedoston kautta. Hyvä esimerkki tästä on http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/
lainaus:
Itse koen nuo "index.php?s=keijo/seppo" pelkästään ärsyttäväksi ja epäselväksi tavaksi koota sivut.
Onhan noi ärsyttäviä varsinkin jos on pitkä rimpsu, eihän semmoista osoitetta muista, mutta mikäli on mahdollista niin tommosessa jutussa kannattaa käyttää apuna Apachen rewrite-moduulin ominaisuuksia. Silloin ulkopuolisille näkyy domain.com/keijo/seppo joka onkin todellisuudessa toi pitempä rimpsu.
Eikä toi ole ollenkaan epäselvä tapa koota sivuja, varsinkin jos/kun sisältö tulee tietokannasta.
lainaus:
Automaattisuus vain johtaa siihen että totutaan saamaan kaikki vain nappia painamalla... Sitten kun jotain muuta pitäisi saada aikaiseksi, etsitään sitä nappia mikä tekee sen sinun puolestasi.
Nojoo, meenpäs muualle saarnaamaan tästä :)
Sekä tulee suuri ongelma jos napin paikka hieman siirtyy totutusta ;) No ei vaineskaan, ei kaikki automaattisuus ole pahasta.
lainaus:
Ainiin, ja hakukoneet eivät pidä noista "?s=seppo/keijo" osoitteista.
Empä ole asiaan tarkemmin perehtynyt, mut Googlessa on ainaskin tommosia osotteita paljon, tiedä sit muista hakukoneista.
Mutta nyt nukkumaan.
Olen tehnyt sivuja sekä tyylillä "?page=foo" että "foo.php" ja jotenkin tuo "?page=foo" on paljon helpompi käyttää. Sisältö niinkuin sisällytetään ulkoasuun, eikä toisinpäin.Rumaltahan se näyttää ja hakukoneetkin menevät niiden kanssa sekaisin jos noita get-parametrejä alkaa oleen riittävästi, mutta tämän tosiaan saa ratkaistua tuolla apachen RewriteRule:lla. Jos joskus harvoin teen jollekkin vieraalle jotain sivuja, teen ne toimimaan tuolla "foo.php"-tyylillä, koska se näyttää ainakin hieman "ammattimaisemmalta".
T.M. kirjoitti:
No eikös tämä nyt ole yksi perusajatus, kun php:llä sivuja tehdään. Saadaan sivut dynaamisiksi ja mahdollisimman automaattisiksi niin, että päivittäminen on mahdollisimman helppoa. Jos haluaa jokaisen sivun tehdä erikseen, ei siihen tarvitse php:tä käyttää. ;) Juuri tuo automaattisuus on ainakin minulla yksi peruslähtökohta sivujen suunnittelussa. Lieneeköhän automaatiotekniikan opinnoilla jotakin syytä tuohon :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.