Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Dell ei käynnisty

Sivun loppuun

Antti Laaksonen [05.10.2004 21:36:08]

#

Reilun vuoden vanha Dell 8300 -tietokone lakkasi yllättäen käynnistymästä. Kun virtanappulasta painaa, niin tuuletin vähän kuuluu hyrähtävän, mutta sen jälkeen ei tapahdu mitään. Kone on äänetön, virtavalo vilkkuu varoituksena ja näyttö pysyy suljettuna.

Ongelmat alkoivat, kun koneen käynnistyessä tuli sinisellä taustalla oleva varoitusruutu. Näin on käynyt aikaisemminkin, mutta silloin kone käynnistyi kunnolla virran katkaisemisen jälkeen. Nyt kuitenkaan kone ei inahdakaan, vaikka mitä tekisi.

Sattuuko joku tietämään, mistä vikaa kannattaisi tämmöisessä tilanteessa etsiä? Kiitos vastauksista!

Heikki [05.10.2004 22:04:59]

#

Kannattaa yrittää nollata BIOS ja kokeilla sitten käynnistämistä.

tn [05.10.2004 22:25:44]

#

lainaus:

... tietokone lakkasi yllättäen käynnistymästä. Kun virtanappulasta painaa, niin tuuletin vähän kuuluu hyrähtävän, mutta sen jälkeen ei tapahdu mitään. Kone on äänetön ... näyttö pysyy suljettuna.

Meillä (kotona) oli n. puoli vuotta sitten tarkalleen lainatun kaltaiset oireet (virtavalosta taikka ongelmaa edeltäneistä tapahtumista en muista mitään). Syynä oli virtalähteen hajoaminen.

nippe [05.10.2004 22:31:27]

#

Mulla kävi itelläki just kuukaus taaksepäin tollatavalla..
Powerin vaihto autto.

Bill Keltanen [06.10.2004 14:44:42]

#

Mulla ei oo vielä hajonnu mun Dell Dimension XPS R350.. Jotain 5v vanha.. :P Mutta kai se virtalähteestä on, kun sähköä ei tule. Jäisihän tuuletin pyörimään jos emo olisi hajonnut

Meitsi [06.10.2004 15:21:19]

#

Onko powerin tuulettimet pölyiset? Jos pöly on jumittanut tuulettimet-->poweri kärähtänyt. Kannattaa lainata jostain toisesta koneesta toimivaa poweria ja kokeilla sillä...

Bill Keltanen [06.10.2004 15:57:16]

#

No nyt mulla ei enää käynnisty toi Dell. Kun Windows 2000 Pro on ladattu, näyttö pimenee, näppäimistöstä lähtee sähköt, eikä tapahu mitään. Järjestelmän palautus tjsp ei auta.. Mikäs vikana? :S
Linux toimii, wintoosa myös vikasietotilassa.. Heti meni kakaks ku tein uuden käyttäjän ja käynnistin koneen uudestaan! HATE M$!

No nyt se toimii.. Poistin matroxin ajurit ja nyt toimii :)

Jyri [06.10.2004 20:00:17]

#

Mulle kävi kans melkein tolleen, se johtui ajureista.(tosin mä sain koneen käyntiin) Oli tullu jotain ristiriitoja näytönohjaimen ja jonkun toisen komponentin kanssa. Ongelma on sillin tosi iso, jos kone ei edes lähde päälle... Ongelmahan on toden-näköisesti raudassa, joten jos on mahdollista, niin kannattaa koittaa eri kovoa, muistia(/muisteja) ja kannattaa tarkistaa kaikki liitännät (heiluttele kaikkia johtoja niiden liitoskohdasta, niin ehkä kadonnut kosketus löytyy)


Muuta näin äkkiä on vaikea sanoa, mutta liitokset ainakin kannattaa tarkistaa :)

Antti Laaksonen [14.10.2004 19:02:59]

#

Oikeassa olitte, virtalähteen vaihtamisen jälkeen kone käynnistyi taas mukisematta. Kumma juttu kuitenkin, että virtalähde hajosi näin uudesta koneesta.

Meitsi [14.10.2004 19:05:54]

#

Antti Laaksonen kirjoitti:

...näin uudesta koneesta.

Takuuta jäljellä? Voi olla, että lämpölaajentuminen on irroittanut jonkin juotoksen tai jotain...

Antti Laaksonen [14.10.2004 19:07:26]

#

Joo, onneksi takuuta oli vielä jäljellä...


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta