Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelmointilehti

Sivun loppuun

efteri [02.10.2004 11:26:41]

#

Jos markinoille tulisi suomen kielinen ohjelmointi lehti jossa oisi 20 sivua ,tulisi kotiin 4 kertaa vuodessa ja se maksaisi 30€/vuosi + osataja saisi kirjoittaa itse lehteen jotain niin ostaisitteko tälläisen lehden ?

Latska [02.10.2004 11:31:37]

#

7 ja puoli euroa numero ja 20 sivua? Hiukan liian tyyristä ainakin omalle kukkarolleni...

tejeez [02.10.2004 11:32:03]

#

En ainakaan jos siinä ois jotain ohjelmointiputkalaisten (esim. qwaukin) juttuja suurin osa ;)

efteri [02.10.2004 11:32:36]

#

juu paitsi aluksi mikään ei tuota kun olisi noin 1000 ostajaa hinta olisi taino 700 riitäisi niin kummiskin hinta oisi 17€/vuosi

sooda [02.10.2004 11:36:37]

#

En. Ja opettele kirjottamaan :)

Latska [02.10.2004 11:42:37]

#

4,25€ numero? 500 arkkia tulostuspaperiakin maksaa vähemmän! Joku on taas keksinyt hyvän idean rikastua. Vähän niinkuin minun ideani värisevistä tamponeista. Pitääpä vielä ehdottaa tampaxille...

Blaze [02.10.2004 11:45:39]

#

En tilaisi suomen kielistä ohjelmointi lehteä :)

kenkku [02.10.2004 12:01:08]

#

En minäkään, varsinkaan jos tämä suomen kielinen ohjelmointi lehti olisi qwaukin tekemä ja noin *** kallis :P

Antti Laaksonen [02.10.2004 15:11:01]

#

Suomenkielinen ohjelmointilehti tuskin menestyisi, koska ohjelmointia harrastavien määrä ei ole kovin suuri ja muutenkin Internetistä löytyy valmiiksi melko paljon tietoa ohjelmoinnista. Mutta jos Suomessa olisi kunnollinen ohjelmointilehti, niin kyllä ainakin minä harkitsisin tilausta.

efteri [02.10.2004 17:44:12]

#

1.Hinta olisikin noin 15€ (4 nuomeroa/vuosi,jos tilaajia löytyisi noin 500kpl)

2.Minä en kaikkia juttuja tekisi..

3.tuolla hinalla minä jäisi + miinus nolla tilanteeseen suunillen elikkä en mitään rikastus keinoja koittaisi saada ..

4.ja juttujen laatu riippuu siitä onko täällä esim ketään kuka haluaisi jotain siihen kirjoittaa ja niin ees päin

remontti-reiska [02.10.2004 17:50:25]

#

Jospa unohtaisit koko lehden. Ja edelleenkin, lu-e se vies-ti.

efteri [02.10.2004 17:54:44]

#

En ollut vielä ees tekemässä vaan mietin että oisiko innokaita tilaajia vai laittasinko muuten vaan 5000€ roskakoriin :P

Meitsi [02.10.2004 18:05:11]

#

EI lehteä kannata. Samat tiedot saa netistä ilmaseen ja kaikenlisäks tuoreempana. Mielummin vaikka nettilehti...

makeuu [02.10.2004 19:11:58]

#

Meitsi kirjoitti:

Mielummin vaikka nettilehti...

Siinähän se mun vastaus onkin :)

BlueByte [02.10.2004 19:47:08]

#

qwaukin lehti :D

efteri [02.10.2004 20:03:59]

#

Joo se nettilehti voisi olla loppujen lopuksi parempi ratkaisi jus mää nyt jotain lehtä alan tekee ...

firebug [02.10.2004 20:16:47]

#

qwauk: Ennen kuin kirjoitat yhtään lehtijuttua, niin lue joku äidinkieltä käsittelevä kirja. Ilman välimerkkejä tekstiäsi on _todella_ ärsyttävä lukea.

efteri [02.10.2004 20:19:03]

#

Ei KUULE OO MUN VIKA!

Deewiant [02.10.2004 20:19:37]

#

Itseasiassa on.

remontti-reiska [02.10.2004 20:25:21]

#

qwauk kirjoitti:

Ei KUULE OO MUN VIKA!

Kenes sitten?

T.M. [02.10.2004 20:32:04]

#

remontti-reiska kirjoitti:

qwauk kirjoitti:

Ei KUULE OO MUN VIKA!

Kenes sitten?

Arvaten hänen äitinsä vika, joka synnytti hänet tähän maailmaan :-o

Bloody Killer [02.10.2004 20:45:23]

#

T.M. kirjoitti:

remontti-reiska kirjoitti:

qwauk kirjoitti:

Ei KUULE OO MUN VIKA!

Kenes sitten?

Arvaten hänen äitinsä vika, joka synnytti hänet tähän maailmaan :-o

Tai isän joka pani hänet alulle

VbMan [02.10.2004 21:22:53]

#

Eikö teillä ole parempaa tekemistä kuin haukkua jonku tyypin vanhempia!
Eihän vanhemmat voineet tietää minkälainen hirviö lapsesta tulee, tai ei tule.
Ei kaikki ole geeneistä kiinni...
Eikä tullut mieleen, että se mikälie qwauke vai mikälie on 13 ja puoli vuotta vanha ja keksii tuon aiheen, eikä jaksa netissä välittää välimerkeistä sun muista ja muusta äidinkielellisestä roskasta.
Lehti ei muuten olisi välttämättä huono idea, jos se toteutettaisiin ammattitaidolla, ei tukisi vain yhtä kieltä, ilmestyisi useammin kuin 4 kertaa vuodessa ja olisi suht halpa.
Ehkä ei 13 ja risat ikäsellä tulisi kysymykseen englanninkielinen lehti, vai mitä luulette?!

kenkku [02.10.2004 21:33:46]

#

VbMan kirjoitti:

Ehkä ei 13 ja risat ikäsellä tulisi kysymykseen englanninkielinen lehti, vai mitä luulette?!

Ehkä ei tulisi 13 ja risat ikäisellä kysymykseen minkääkielinen lehti. :P

Juice [02.10.2004 21:59:09]

#

kenkku kirjoitti:

Ehkä ei tulisi 13 ja risat ikäisellä kysymykseen minkääkielinen lehti. :P

Köhm.. Ei kannata yleistää :P, mut joo totta se on, jos luokkalehteä ei lasketa xD

Bill Keltanen [03.10.2004 08:30:10]

#

qwauk, paljos sait äikästä?

No en kyllä kai ostais, mitä ideaa lehdestä opetella? Kirjat on ne mistä sorsaa luetaan, netin lisäksi

edittiä:

VbMan kirjoitti:

Ehkä ei 13 ja risat ikäsellä tulisi kysymykseen englanninkielinen lehti, vai mitä luulette?!

No kyllä mä vaan voin lukea englanninkielisiä lehtiä/kirjoja. Oon muuten 11 ja puoli ;)

Qwerty-7 [03.10.2004 10:05:07]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

No kyllä mä vaan voin lukea englanninkielisiä lehtiä/kirjoja. Oon muuten 11 ja puoli ;)

Niinhän minäkin voisin,täytin 11 torstaina,siis 3 päivää sitten

Myöhemmin:No sainhan minä sen tekstin sinne laatikkoon ku se oli äsken

Bill Keltanen kirjoitti:

No kyllä mä vaan voin lukea englanninkielisiä lehtiä/kirjoja. Oon muuten 11 ja puoli ;)

[/lainaus]

VbMan [03.10.2004 10:36:26]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

No en kyllä kai ostais, mitä ideaa lehdestä opetella? Kirjat on ne mistä sorsaa luetaan, netin lisäksi

Olen samaa mieltä Bill Keltasen kanssa, ohjemointiputkasta ja kirjoista olen opetellut ohjemoimaan.

Bill Keltanen [04.10.2004 17:38:24]

#

offtopiccia, qwauk väittää että sillä on lukihäiriö :O http://opetus.stadia.fi/savola/lukivaik.htm

efteri [04.10.2004 19:34:57]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

offtopiccia, qwauk väittää että sillä on lukihäiriö :O http://opetus.stadia.fi/savola/lukivaik.htm

Minulla on LukiHäiriö,en väitä vaan tiedän ja minulla on valtakunalinen todistus siitä ..

teemun [05.10.2004 16:57:59]

#

En ostaisi kyseistä lehteä, koska pystyisin lukemaan kaiken tarvitsemani täältä putkasta.

edit: ja älkää aina kiusatko qwaukkia ja eikö tuo ole aika pilkun puhki nusuttelua toullainen välimerkeistä muistuttaminen.
Onhan tekstin niitten ansiosta luettavampaa mutta rajansa kaikella

(jätin tuosta lauseesta viimeisen pisteen pois...houkuttimeksi)

lapm [05.10.2004 17:34:04]

#

qwauk kirjoitti:

Bill Keltanen kirjoitti:

offtopiccia, qwauk väittää että sillä on lukihäiriö :O http://opetus.stadia.fi/savola/lukivaik.htm

Minulla on LukiHäiriö,en väitä vaan tiedän ja minulla on valtakunalinen todistus siitä ..

Ehkä kannattaisi sitten unohtaa se lehden teko. Artikkelien oikolukeminen kun kysyy hyvää kielipäätä sen verran että yleisimmät oikeinkirjoitusvirheet saa pois.

Minusta kyllä 7.5e/numero on kallista.
Missähän entinen pomoni painatti lehtensä, taisi olla jokin ihan sanomalehtipaino. Hintaa saa reilusti alas kun tyytyy vaatimattomampaan ulkoasuun, huonompaan paperiin, jne....

water flea [05.10.2004 17:35:35]

#

A. Kukaan teistä ei osaa kirjoittaa.
B. Mitä järkeä on siinä, että ne, jotka eivät ole kovin hyviä kirjoittamaan, ovat luusereita, mutta ne, jotka eivät osaa kirjoittaa lainkaan, saavat lekurilta lukihäröisen paperit ja hyvän mielen?
C. Minä ostaisin kyseisen lehden sisällöstä riippumatta jo puhtaasta mielenkiinnosta.

efteri [05.10.2004 18:02:48]

#

water flea kirjoitti:

B. Mitä järkeä on siinä, että ne, jotka eivät ole kovin hyviä kirjoittamaan, ovat luusereita, mutta ne, jotka eivät osaa kirjoittaa lainkaan, saavat lekurilta lukihäröisen paperit ja hyvän mielen?

Itse asiassa vaikka olen saanut sellaisen paperin niin ei minulle hyvää mieleä siitä tullut...

water flea kirjoitti:

C. Minä ostaisin kyseisen lehden sisällöstä riippumatta jo puhtaasta mielenkiinnosta.

Selvä, mutta koita vielä saada 300-500 ostajaa lisää niin se voi olla mahdollista että sellainen lehti tulee.

lapm kirjoitti:

Ehkä kannattaisi sitten unohtaa se lehden teko. Artikkelien oikolukeminen kun kysyy hyvää kielipäätä sen verran että yleisimmät oikeinkirjoitusvirheet saa pois.

En oikein ymmärtänyt mitä tarkoitit mutta jos joskus sellaisen lehden saa kasaan niin silloin joku korjaa kaikki virheet (en siis minä)

lapm kirjoitti:

Minusta kyllä 7.5e/numero on kallista.
Missähän entinen pomoni painatti lehtensä, taisi olla jokin ihan sanomalehtipaino. Hintaa saa reilusti alas kun tyytyy vaatimattomampaan ulkoasuun, huonompaan paperiin, jne....

Voihan se olla aika kallista ja olen tässä seurannut yksin miten lehden teko toimii, ja kyllä hinnan saa alenpaan jos todella tyytyy huonopaan paperiin ja niihin mutta sanoppa paikka josta saa ne halvemmalla elikkä sen paikan nimi missä sun entinen pomo painatti lehtensä niin voin laskea uuden hinnan (jos nyt saisi sieltä sitten halvemalla)jos sellainen lehti joskus tulee.

Latska [05.10.2004 18:08:39]

#

Jos on "ahkerille" toimittajille käyttöä, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi. Jotain kolumneja ym. voisin rustata ja mainostilaa voitaisiin pummata jostakin "kunnon" lehdestä.

Edit: Kahvitauot ja ilmaiset lehdet kuuluvat sopimukseen.

efteri [05.10.2004 18:19:10]

#

Latska kirjoitti:

Jos on "ahkerille" toimittajille käyttöä, ilmoittaudun vapaaehtoiseksi. Jotain kolumneja ym. voisin rustata ja mainostilaa voitaisiin pummata jostakin "kunnon" lehdestä.

Edit: Kahvitauot ja ilmaiset lehdet kuuluvat sopimukseen.

On käyttöä heti kun lehden saa pystyyn :D
Mutta ensiksi voisi vaikka pyytää kaikkien suomen ohjelmoijien s-posti osoitteet ja lähettää niille että olisivatko innostuneet tilaamaan tälläistä lehtä..

Juice [05.10.2004 18:33:21]

#

water_flea kirjoitti:

A. Kukaan teistä ei osaa kirjoittaa.

Älä yleistä. Se on pahin virhe, minkä ihminen voi tehdä.
(No ei nyt pahin, mutta halusin pukea sen sananparren muotoon.)

Olga [07.10.2004 08:48:12]

#

qwauk kirjoitti:

Mutta ensiksi voisi vaikka pyytää kaikkien suomen ohjelmoijien s-posti osoitteet

Joo, http://www.suomenkaikkienohjelmoijiens-postiosoitteet.com/

Itse en kuitenkaan ostaisi mitään lehteä keneltäkään lukihäiriöiseltä, oli sitten kyseessä vaikka p*rnolehti. Ihan tulee taas nämä ZeBe:n haahuilut mieleen.

kayttaja-2791 [07.10.2004 10:36:26]

#

Jos teillä ylimääräistä aikaa ja innostusta on niin ruvetkaa väsäämään/jatkamaan/täydentämään Putkan oppaita. Jos niitä saataisiin tarpeeksi hyviksi viilattua niin sitähän voisi sitten alkaa vaikka kustantamaan kirjana ;)

Tietojenkäsittelijäkö [07.10.2004 12:03:25]

#

Aika tyyris lehti...Pitäshän sitä rahoilleen saada jotain vastinettakin.Ennemmin etin koodit netistä tai kirjoista. Eikä suomenkielellä tosiaankaan,pitää ajatella globaalisti...Voishan olla että vaikka jotkut ulkomaanelävätkin haluis lukee niitä koodeja...

hunajavohveli [07.10.2004 12:53:14]

#

Minusta tämä olisi kyllä parempi toteuttaa netissä ja ilmaisena. Käytännössä ei ole helppoa alaikäisen ruveta kauppaamaan omaa lehteä, ja toimittamaan sitä sadoille tilaajille. Pitää suorittaa sen kirjoittaminen, painaminen, jakelu ym. ja vielä kustannus. Kuka sen maksaa? Hieno idea kenties, mutta minusta kyllä käytännössä mahdoton. Netissä ilmaisena se voisi onnistua, kuka tahansa saisi kirjoitella sinne mitä haluaa, ja qwauk ja muut voisivat vain päättää, mitä otetaan mukaan jne.

Metabolix [07.10.2004 13:42:29]

#

Kertokaapa, mitä tuollaiseen lehteen kirjoitettaisiin? Ei siihen nyt ihan loputtomasti tavaraa keksi kukaan. Siksi juuri kannatan (1) Putkan oppaiden ja vinkkien parantelua ja (2) mahdollisesti nettilehteä.

Meitsi [07.10.2004 13:51:08]

#

Lehdessä on yksi iso vika. Koodit, joita siinä mahdollisesti olisi, veisivät paljon tilaa, eikä niitä voisi "kopipastettaa" suoraan, vaan joutuisi näpyttelemään koko koodin käsin. Lehdessä olisi myös toinnen vika. EI olisi ollenkaan ajankohtaista sisältöä. En usko, että uusia ohjelmointikieliä noinvain kerran kuussa putkahtaa esille, tai, että c++:sasta tms. löydettäisiin ominaisuus jolla voi kirjoittaa 10000 kertaa tekstin I <3 WAREZ!!!11!!. Juuri noiden aiheiden puuttuminen varmaa karkottaisi lukijat(lue: maksavat asiakkaat).

EDIT: En kyllä usko, että tuo I <3 warez ominaisuus montaa kiinnostaisi, mutta ymmärsitte mitä tarkoitan. :P

tejeez [07.10.2004 15:04:08]

#

löysin sen ominaisuuden. \o/
for(i=0; i<10000; i++) cout << "<3 WAREZ!!!11!!";

efteri [07.10.2004 15:49:37]

#

No tota se oisi kyllä loppujen lopuksi aika helppoa tehdä sillä minun isäni tekee yhtä lehteä vapaehtoisi työllä ja niin edelleen..
Tuo kirajuttukin on minulle joskus käväissyt mielessä ja raha mitä jäisi ylitse jos lehtimaksaisi 17€/vuosi (4 lehteä) niin lehteen tulisi ohjelmointikilpailu jokaisessa lehdessä aina eri asia ja palkintona olisi 250-500€ palkinto jos lehteä ostaisi 700 ihmistä.

teksturi [07.10.2004 16:13:51]

#

Minusta tuo on hyvä idea olen itsekkin ajatellut lehteä, mutta en ollut valmis tuomaan sitä julki. Olisin tottakai valmis tekemään lehteä ja tilaamaan sitä. Ja ne ihmiset jotka haukkuvat, että rupeaisi tienaamaan niin pitäähän sitä aina taskurahaa saada en itsekkään rupeaisi tekemään mitään lehteä ilmaiseksi.

efteri [07.10.2004 19:03:02]

#

Jos sinä haluat tulla toimttajaksi niin pääset teksturi , mutta se lehti tulee vasta kun on osatajia tiedossa tarpeeksi ...

Olga [07.10.2004 19:46:15]

#

Kukaan täyspäinen ei osta sikaa säkissä, eli näytenumeroa ensin kehiin...

Latska [07.10.2004 20:13:22]

#

Jos siinä lehdessä jotain sorsia pitäis julkaista, niin ei niitä kaikkia nyt lehteen voi pistää. Jos ostajia olisi riittävästi, niin ne voisi laittaa vaikka käännettyinä CD:lle/korpulle sorsien kera, vai?

FooBat [07.10.2004 21:13:16]

#

Tuon tyyppisessä maksullisessa lehdessä on monia ongelmia.

1. Suurin niistä on se, että jokainen maksava asiakas haluaa saada rahoilleen vastinetta. Toisaalta taas 20 sivuun ei mahdu montaakaan juttua, 1 perusteellinen tai 10 pintaraapaisua, joten vuodessa tilaaja saattaa saada vain muutaman itseelleen mielenkiintoisen jutun. Toisaalta rajoittumalla tietyn tyyppisiin ohjelmointivinkkeihin rajoitetaan tilaajaryhmää. Tyytyväistä (ja suurta) asiakaskuntaa tuolle lehdelle on hyvin vaikea saada.

2. Pienen ja suomenkielisen lehden potentiaalinen kohderyhmä on huonosti englantia osaavat tai nettikyvyttömät aloittelevat ohjelmoijat. Käsittääkseni tämä ryhmä on varsin pieni.

3. Koodivinkit paperille kirjoitettuna jäävät pakostakin aika lyhyeksi (ja täten ei täysin täytä lehden tarkoitusta) tai sitten pitää turvautua CD:siin, jotka lisäävät entisestään kustannuksia.

4. Jos bisneksessä liikkuu rahaa, pitää varautua, että ihmiset alkavat ennen pitkään vaatia palkkaa. Harva ihminen tekee aikaa vievää 'vapaaehtoistyötä' alle 5 euron tuntikorvauksella.


Jos noi ei aiheuta ongelmia, niin kannattaa varmaan aloittaa lehti ensin testiksi nettilehtenä, joka on ilmaiseksi kaikkien nähtävillä. Parin numeron jälkeen voisi kokeilla vaatia lukijoilta ilmaista rekisteröintiä, että lehden seuraavia numeroita pystyy lukemaan. Rekisteröintien määrästä voi tehdä laveita johtopäätöksiä siitä tuleeko kukaan oikeasti tilaamaan maksullista lehteä. Itse jakaisin rekisteröintien määrän noin luvulla 2*Pii, jolloin vastauksena olisi suunnilleen potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä.

Tämä meinasi unohtua.

(define warez
  (lambda (n)
    (if (not (= n 0))
      (begin
        (display "I<3WAREZ!!!11!!\n")
        (warez (- n 1))))))
(warez 10000)

teksturi [07.10.2004 21:39:21]

#

FooBat kirjoitti:

1. Suurin niistä on se, että jokainen maksava asiakas haluaa saada rahoilleen vastinetta. Toisaalta taas 20 sivuun ei mahdu montaakaan juttua, 1 perusteellinen tai 10 pintaraapaisua, joten vuodessa tilaaja saattaa saada vain muutaman itseelleen mielenkiintoisen jutun. Toisaalta rajoittumalla tietyn tyyppisiin ohjelmointivinkkeihin rajoitetaan tilaajaryhmää. Tyytyväistä (ja suurta) asiakaskuntaa tuolle lehdelle on hyvin vaikea saada.

Minä olen kyllä ihan samaa mieltä, että 20 sivua on liian pieni ja jos siihen haluaa kuvia niin ahtaaksi käy.

FooBat kirjoitti:

2. Pienen ja suomenkielisen lehden potentiaalinen kohderyhmä on huonosti englantia osaavat tai nettikyvyttömät aloittelevat ohjelmoijat. Käsittääkseni tämä ryhmä on varsin pieni.

Samaa mieltä, mutta itse kuulun siihen ryhmään ja kaverini.

FooBat kirjoitti:

3. Koodivinkit paperille kirjoitettuna jäävät pakostakin aika lyhyeksi (ja täten ei täysin täytä lehden tarkoitusta) tai sitten pitää turvautua CD:siin, jotka lisäävät entisestään kustannuksia.

Kyllähän korputkin kävisi paitsi kaikilla ei ole korppuasemaa.

FooBat kirjoitti:

4. Jos bisneksessä liikkuu rahaa, pitää varautua, että ihmiset alkavat ennen pitkään vaatia palkkaa. Harva ihminen tekee aikaa vievää 'vapaaehtoistyötä' alle 5 euron tuntikorvauksella.

Minä ainakin tekisin tekeehän moni ihminen tännekkin oppaita VAPAAAEHTOISESTI!!!

FooBat kirjoitti:

Jos noi ei aiheuta ongelmia, niin kannattaa varmaan aloittaa lehti ensin testiksi nettilehtenä, joka on ilmaiseksi kaikkien nähtävillä. Parin numeron jälkeen voisi kokeilla vaatia lukijoilta ilmaista rekisteröintiä, että lehden seuraavia numeroita pystyy lukemaan. Rekisteröintien määrästä voi tehdä laveita johtopäätöksiä siitä tuleeko kukaan oikeasti tilaamaan maksullista lehteä. Itse jakaisin rekisteröintien määrän noin luvulla 2*Pii, jolloin vastauksena olisi suunnilleen potentiaalisten asiakkaiden lukumäärä.

Hyvä idea paitsi lehden PÄÄTOIMITTAJA ei varmaan tiedä mikä on pii ja eikä välttämättä osaa tehdä sivustoa johon täytyy rekistöröityä.

Blaze [07.10.2004 21:59:09]

#

teksturi kirjoitti:

Hyvä idea paitsi lehden PÄÄTOIMITTAJA ei varmaan tiedä mikä on pii ja eikä välttämättä osaa tehdä sivustoa johon täytyy rekistöröityä.

Mutta ajattelee olevansa pätevä kirjoittamaan ohjelmointiaiheisia artikkeleita? ;) *tirsk*

Metabolix [08.10.2004 19:58:59]

#

Juu ei millään pahalla, mutta veikkaisin, ettei kovinkaan moni niistä, jotka tuota lehteä tarvitsevat, ole välttämättä kovin pätevä kirjoittamaan siihen, ja ne, jotka olisivat päteviä, eivät välttämättä halua sitä tehdä, koska heille ei ole siitä mitään hyötyä. Tuota ei voi mitenkään rinnastaa Putkan oppaisiin, koska ne oppaat ovat aina saatavilla ja saavat yhä uusia lukijoita, kun taas lehteen kirjoitettu juttu on vain siinä tietyssä numerossa, ja sen saavat vain lehden tilaajat, joita tuskin tulisi olemaan monia.
Ja qwaukin kirjoitustaitoihin luotan kuin Neuvostoliittoon. Ei taida häneltä löytyä koko Putkasta yhtäkään kieliopillisesti oikeellista, monilauseista viestiä.

jv_windy [08.10.2004 21:12:42]

#

Jos joillain on haluja kirjoitella ohjelmoinnista juttuja, kannattaa mielestäni panostaa Putkan oppaisiin. (Mitä enemmän oppaita tulee, sitä enemmän tarvitaan kategorioita ja järjestystä.)

Eräs idea voisi olla tehdä nettilehti joka sisältäisi vaikka kuukausittain parhaiden koodivinkkien / ohjelmointitekniikoiden keskustelujen tulokset.

Eräs nettilehti on Phrack-hakkerilehti (artikkeleilla eri kirjoittajia, lehti julkaistaan aina välillä):
http://www.phrack.org

Ongelmien ratkonta (myös muiden) keskustelualueella auttaa oppimaan aina asioita paremmin. Ensin kannattaa varmistua, että osaa asian niin, että pystyy sen muillekin selittämään. Sitten voisi ehkä harkita oppaan kirjoittamista siitä.

Blaze [08.10.2004 21:17:47]

#

jv_windy kirjoitti:

Eräs idea voisi olla tehdä nettilehti joka sisältäisi vaikka kuukausittain parhaiden koodivinkkien / ohjelmointitekniikoiden keskustelujen tulokset.

Aika veikeä idea :)
Tuollainen "Putkan kuukauden parhaat"-kooste niille, jotka eivät aktiivisesti jaksa täällä roikkua.

Käytännön ongelmaksi muodostunee se, kuka tuon sitten joka kuukausi jaksaisi koota :)

hunajavohveli [08.10.2004 21:22:27]

#

Ehkä voisi kasata pienen tiimin aktiivisimmista jäsenistä tjsp.

Metabolix [08.10.2004 22:54:48]

#

Sanotaanko vaikka niin, että ovathan nuo ihan kivoja ideoita, mutta työmäärä on melkoinen verrattuna lopulliseen tuotokseen. Itse ainakin olen kokenut Putkan keskustelun aivan riittäväksi, ja jos johonkin ongelmaan ei täältä löydä ratkaisua, niin tuskin Putkalaisten ylläpitämä (netti)lehti osaa siinä sen enempää auttaa.

Putkan koosteesta voisi kuitenkin saada sopivalla tavalla sovellettuna ihan toimivan järjestelmän. Omasta mielestäni hyvä vaihtoehto voisi olla hieman koodivinkkien tapaan listata yleishyödyllisiä asioita (lajittelu, törmäystarkistus...) ja mahdollisesti kysytyimpiä kysymyksiä johonkin omaan listaansa. Koodivinkkeihin niitä ei välttämättä ole hyvä laittaa, koska jos ei tiedä tarkalleen, mitä hakee, niin koodivinkkien kiitettävän massiivisesta joukosta ei välttämättä löydä etsimäänsä. Tietysti voisi olla hyvä laittaa sillekin alueelle rajoitettu ylläpitoryhmä, jottei joku listaa sinne kaikkia omia ongelmiaan.

makeuu [08.10.2004 22:57:03]

#

Ehkä myös koodi palsta on epäkäytännöllinen, koska täältä voi vaan copypastettaa, mutta lehdestä pitää lukee ja kirjottaa, joka on pitkissä scriptoissa varsinkin todella kova tö :(

Ilmuri [09.10.2004 19:09:03]

#

Ilman kunnon ohjelmistoa (esim. Pagemaker, Freehand, QuarkXPress) ja niiden käyttötaitoa lehden tekeminen on typerää, ja tuloksena olisi luultavasti koulun monisteiden tasoa olevaa sontaa. Taittotyö ei ole helppoa, ja kunnollisen tulostimen hankkiminen, käyttäminen ja ylläpito on jokseenkin vaikeaa ja kallista.
Oikean kunnolisen lehden tekoon, taittamiseen jne. tarvitaan painoteknistä ja journalistista asiantuntemusta, jota minun tietääkseni 13½v lukihäiriötä huonoon kirjoitukseen tekosyynä käyttävä pikkupoika ei ole vielä saanut.

remontti-reiska [09.10.2004 19:51:31]

#

Ilmuri: Tässä tapauksessa olikin enemmän kyse nettilehdestä eikä kiinteästä, maksullisesta läpyskästä, mutta olet kuitenkin oikeassa.

Hunajavohveli: Ketkäs niitä aktiivisimpia käyttäjiä sinun mielestäsi sitten olisi?

Metabolix [09.10.2004 19:55:39]

#

remontti-reiska: Aluksi tämä ketju ainakin käsitteli aivan tavallista paperilehteä. En joka tapauksessa usko, että ko. henkilö kykenisi juurikaan parempaan tulokseen koneella kuin paperilla, ja eiköhän oikeidenkin lehtien taitto tehdä kuitenkin koneella, joten onko siinä nyt niin suurta eroa?

Aktiivisimpia käyttäjiä voisi varmaan listata tuolta statistiikkasivulta.

hunajavohveli [09.10.2004 19:59:18]

#

remontti-reiska kirjoitti:

Hunajavohveli: Ketkäs niitä aktiivisimpia käyttäjiä sinun mielestäsi sitten olisi?

No en minä tiedä, luultavasti ne, jotka eniten keskustelevat. En nyt rupea mitään nimi mainitsemaan. Eikö tuolta statistiikkasivulta näe?
Edit: Hmm.. olenkin näemmä siellä itse heti Laaksosen jälkeen. :)
En kyllä itseäni tarkoittanut mitenkään, kun puhuin aktiivisimmista.

Metabolix [09.10.2004 20:21:23]

#

[offtopic]
Olisi kiva tietää aktiivisimmat viikoittaisen viestimäärän perusteella... Olen näköjään viestimäärällisesti 20. joten on tässä neljässä kuukaudessa tullut aika paljon tekstiä läheteltyä :P
[/offtopic]

Tuosta Putkan koosteesta olisi varmaan syytä saada Laaksosen mielipide, mikäli se aiotaan tunkea näille sivuille, tai yhteinen päätös vaihtoehtoisesta sivustosta.

remontti-reiska [09.10.2004 20:46:57]

#

Jos nyt oikein luin, niin itse on 10. viestimäärän perusteella. Joku 20 ensimmäistä?

makeuu [09.10.2004 20:56:53]

#

remontti-reiska kirjoitti:

Jos nyt oikein luin, niin itse on 10. viestimäärän perusteella. Joku 20 ensimmäistä?

mä taas 9 lällälläää

Deewiant [09.10.2004 21:47:40]

#

Mistä te nuo tiedot löydätte?

hunajavohveli [09.10.2004 21:49:55]

#

statistiikkasivulta?

Deewiant [10.10.2004 10:43:30]

#

Kumma kun en löydä tuohon linkkiä mistään. No, nyt tiedän mistä sen löytää. Kiitoksia.

Latska [10.10.2004 10:48:49]

#

Linkki tuonne varmaan poistettiin, koska laittoivat turhia viestejä päästäkseen mahdollisimman korkealle.

Aku2 [11.10.2004 01:00:07]

#

lainaus:

On käyttöä heti kun lehden saa pystyyn :D
Mutta ensiksi voisi vaikka pyytää kaikkien suomen ohjelmoijien s-posti osoitteet ja lähettää niille että olisivatko innostuneet tilaamaan tälläistä lehtä..

Mitä tämä 20 sivuinen lehti pitää sisällään?
Jos koodivinkkejä, niin minä en tilaa ainakaan.
Tuoteuudistuksista juttuja, joihin on tutustuttu _kunnolla_ ja kerrotaan mitä uutta uusissa softissa on ja mutenkin vinkkejä ohjelmoijille mistä saa mitäkin ja mihin hintaan: Voisin harkita tilausta, MUTTA! Paperiversiona tällainen 4 kertaa vuodessa ei ole enää juurikaan ajantasalla oleva. En usko että pienelläkään resurssilla moneen uuteen tuotteeseen tutustuminen onnistuisi. Siihen tarvitaan 1. aikaa rutkasti 2. rahaa vielä enemmän ellei saa kunnollisia ohjejelmistovalmistajia sponsoriksi.

Käytännössä jos tuollaista lehteä meinaa tosissaan ryhtyä tekemään ja siitä ihan oikeasti meinaa tienata (saada edes +- kuluilla tuotettua lehteä). pitää siihen saada _ammattilaisia_ ohjelmoijia/ohjelmistojen tuntijoita mukaan monta.

20 sivua liian vähän (ilman mainoksiakin). 4 kertaa vuodessa liian harva julkaisuväli. Ja Liian hintava.

efteri [12.10.2004 17:35:57]

#

Noniin!

Teen nyt sen ohjelmointilehden nettiin ja kyselisin että onko ketään innokaita jutun tekijöitä täällä?

VbMan [14.10.2004 16:19:37]

#

Minä voin jotain kirjoittaa, mutta hirveän laadukasta koodia ja tekstiä on minulta turha odottaa.
Jos mahdollistya, voisin kirjoittaa jotain (yllätys yllätys) VB koodia...¨
Tai jos CoolBasic pikku juttuja

efteri [14.10.2004 16:34:20]

#

VbMan kirjoitti:

Minä voin jotain kirjoittaa, mutta hirveän laadukasta koodia ja tekstiä on minulta turha odottaa.
Jos mahdollistya, voisin kirjoittaa jotain (yllätys yllätys) VB koodia...¨
Tai jos CoolBasic pikku juttuja

Tämän tarkoitus ei ole pelkästään julkaista koodia vaan myös kaikkea kuten jos vaikka tulisi VB7 niin siitä voisi kirjoitaa jotakin jos nyt älysit mutta voit tulla mukaan tekemään juttuja joita nettisivuilla tulaan kutsumaan artikkeleiksi.
jos tulee jotain kysyttävään niin kysy sähköpostiosoiteen kautta puolivali@luukku.com

Juice [14.10.2004 18:48:58]

#

qwauk kirjoitti:

Tämän tarkoitus ei ole pelkästään julkaista koodia vaan myös kaikkea kuten jos vaikka tulisi VB7 niin siitä voisi kirjoitaa jotakin jos nyt älysit mutta voit tulla mukaan tekemään juttuja joita nettisivuilla tulaan kutsumaan artikkeleiksi.
jos tulee jotain kysyttävään niin kysy sähköpostiosoiteen kautta puolivali@luukku.com

Kannattaa muuten sitten oikolukea omat artikkelit ainakin kahdesti :P

Minä voisin muuten tulla, muttei ole aikaa enkä kyllä oikein haluaisikaan tärvätä aikaani ilmaiseksi.

Ja varmaanhan VB7 tulee. (siis ihan nimellä VB7)

efteri [15.10.2004 10:54:01]

#

Juice kirjoitti:

]Kannattaa muuten sitten oikolukea omat artikkelit ainakin kahdesti :P

Minä voisin muuten tulla, muttei ole aikaa enkä kyllä oikein haluaisikaan tärvätä aikaani ilmaiseksi.

Ja varmaanhan VB7 tulee. (siis ihan nimellä VB7)

Alan nyt käyttämään wordia joten tarrkistan sillä onko tekstissä virheitä ja kun sillä olen tarkistanut niin joku muu tarkistaa ne vielä sittten..

Ja vb7 on tullut jo eikös se ole vb.net vai kuinka?

Blaze [15.10.2004 11:54:47]

#

qwauk kirjoitti:

Ja vb7 on tullut jo eikös se ole vb.net vai kuinka?

.NET 2002 on kaiketi "VB7", sillä .NET 2005 uhkailee olevansa "VB8".
.NET 2003 lienee "VB7.1" tai jotain.

stWasm1.0 [16.10.2004 10:59:03]

#

Mielestäni ohjelmointilehdet ovat turhia, kaiken tiedon saa internetistä, jos osaa etsiä tietenkin.

Latska [17.10.2004 16:02:14]

#

qwauk kirjoitti:

Noniin!

Teen nyt sen ohjelmointilehden nettiin ja kyselisin että onko ketään innokaita jutun tekijöitä täällä?

Mihin pistän nimeni?

efteri [18.10.2004 10:20:06]

#

tuu joskus päivällä kanavalle #koodari irkiin (klo 4)

VbMan [18.10.2004 21:14:23]

#

Onko kellään teistä Meseä (messengeriä)?
Mut saa kiinni (ehkä) ttpessa@mbnet.fi


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta