Olen tuossa mietinyt että tekisin webbisivuni niin että kännykän käyttäjille sivut olisivat ulkoasultaan erilaiset (kännykän näytön kapeuden vuoksi). Tämän totesin mahdolliseksi includettamalla oikean tiedoston ("HTTP_USER_AGENT") tietojen mukaan. Olen vain kuullut että jollakin konstin voi lähettää virheellistä tietoa otsikossa?
Onko kukaan tehnyt webbisivua kännykälle niin että estää normaaliselaimien käytön sivulla? pitääkö luottaa nuihin agentin tietoihin vai onko muita vaihtoehtoja?
Minkäs takia normaaliselainten käyttö pitää estää? Ei nyt heti ainakaan satu mieleen kuinka moinen olisi mahdollista. Ainut, että antaa käyttäjän valita. User_agentin vaihtaminen on varsin helppoa, Firefoxiin taitaa löytyä lisäosakin moiseen.
HTTP_USER_AGENT:n sisältöön ei pidä koskaan luottaa. Se on naurettavan helppo väärentää. Sen väärentäminen on myös valitettavan usein tarpeellista pällien takia, jotka kuvittelevat, että heidän sivunsa ansaitsee vain tietyn/tiettyjen selainten käyttäjien vierailuja. Jos seuraa esim. Operan uutisryhmiä, siellä on vähän väliä juttuja sivuista, jotka eivät päästä Opera-käyttäjiä sisään, vaan kehottavat "päivittämään" IE:en tai jotain muuta yhtä naurettavaa, mutta toimivat täysin, kun Operan laittaa valehtelemaan olevansa IE.
Sitäpaitsi, sen lisäksi, että tuo selaintunnistus ei toimi, se on myös eettisesti väärin. Sivut pitää tehä niin, että ne toimii, katto niitä sitte multimeediavowser 11.0:lla tai jääkaapilla ja kun ne tekee niin, ei ole mitään tarvetta tietää, mikä se vehje on, millä niitä katsotaan.
Toki sivujaan voi optimoida erilaisille katseluvälineille, siksi CSS:ssä on mediatyypit. Voi tehdä erilaisen tyylisivun tietokonenäytölle, kannettaville laitteille ja printterille.
Korostan vielä, että vaikka mitään näistä ei tekisi, ei silti ole mitään syytä yrittää blokata PC-selaajia noilta sivuilta.
Joo tottahan toki ideana on aina se että miltä tahansa selaimelta/sovellukselta sivuja selataan niin tulos olisi aina sama.
Tuon tiedän että user_agentin voi vaihtaa esim. Operassa mutta voiko PC:llä esittäytyä esim. Nokian puhelimena? Epäilen.. jos olen väärässä niin korjatkaa.
Ideanahan tässä oli katsokaas se että jos tekisin vaikka jonkun ohjelman kännykälle niin sitä ei voisi ladata PC:llä kotikoneelleen...
kasetti kirjoitti:
Tuon tiedän että user_agentin voi vaihtaa esim. Operassa mutta voiko PC:llä esittäytyä esim. Nokian puhelimena? Epäilen.. jos olen väärässä niin korjatkaa.
Konquerorissa taisi saada täysin vapaasti valita sen user-agent -stringin, Mozillassa onnistui muistaakseni kans, ja jos kaikki muu epäonnistuu, niin onhan meillä wget (jolla muuten onnistuu niin refererin, kuin muidenkin headerejen asetus mieleisekseen) :)
kasetti kirjoitti:
Ideanahan tässä oli katsokaas se että jos tekisin vaikka jonkun ohjelman kännykälle niin sitä ei voisi ladata PC:llä kotikoneelleen...
Miksi sitä ei sais voida ladata kotikoneelle? Jokainen järkevä ihminenhän säästää rahaa, imuttaa tuollaiset koneelle laajakaistalla ja siirtää jollain datakaapelilla puhelimeen, eikä ala imuroimaan jotain kalliin ja hitaan GPRS:n yli. Tai mullahan voi olla vaikka puhelinemulaattori, jolla haluan testata tuota ohjelmaa, että se vaikka ei tee mitään pahaa puhelimelle, ennenku käytän sitä oikealla raudalla.
tuosta juuri olin kiinnostunut että voiko tuota user_agent stringiä itse muutella vapaasta.
Nyt kun alkaa tuo umts aikakausi niin alkaa muuten yhteydet olemaan sitä luokkaa että webbisivuja ruetaan käyttämään enemmän kännykällä kuin ennen.
kasetti kirjoitti:
Jos tuollainen on välttämätöntä toteuttaa, itse suosittelisin ennemmin iipeiden/hostnamejen perusteella tapahtuvaa tunnistusta. Se tosin on aika rajoittavaa sikäli, että tuskinpa kaikkien maailman WAP-palveluntarjoajien hostname-käytäntöjä tunnetaan.
Tee vaikka sellainen että sivujesi vasemmassa yläklmassa on linkki mobiiliversioon ja sitten käyttäjät voivat klikkaa sitä...
Vähän offtopicia, mutta mitenkäs saan Firefoxini menemään IE:nä? Windows Updatea ajattelin...
Metabolix kirjoitti:
Vähän offtopicia, mutta mitenkäs saan Firefoxini menemään IE:nä? Windows Updatea ajattelin...
No, löytyy sellainen extension kuin User Agent Switcher (linkkiä en nyt muista/jaksa etsiä), jolla voi huijata sivustoja.
Mutta Windows Updaten kanssa tämä ei toimi, koska Firefox ei tue sen käyttämää VBScriptiä ja ActiveX-kontrolleja. WU onkin ainoa syy pitää IE käytössä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.