Pieni ideanpoikanen joka putkahti mieleeni:
Ohjelmointiputkaan voisi laittaa sivut joissa olisi aakkosjärjestyksessä kaikkia kone/koodaus termejä ja niitten selityksiä. Sitten näillä sivuilla olisi omat admininsa jotka poistaisivat peeloiluyritykset ja näin kaikki voisivat lisäillä termejä näille sivuille ilman että tämä "tietopankki" täyttyy sanan h4x0r selityksillä. Näin vähän aloittelevammatkin koodarit (ja miksei muutkin ihmiset) saisivat tietoonsa termistöä ja lyhenteiden merkityksiä.
On ne termit ennekin opittu ilman mitään. Mielestäni aivan turha tempaus.
Yleensä ne opitaan kokemuksen kautta, ja useimmat osaavatne paremmin englanniksi kuin suomeksi.
Tietenkin sitä oppii mitä vain jos oikeissa piireissä on jatkuvasti, vaan entäpä ne jotka eivät ole, mutta silti haluavat tietää vähän enemmän ihan vain huvin vuoksi, haluamatta kuitenkaan olla missään piirissä mukana?
-Grey-
Niin Englanniksi tietenkin. Mutta voihan siihen suomennoksenkin laittaa. Ajattelin vain, että olisi ehkä kätevä aloittelijoille... Ja eihän niitä termejä voi osata ellei niitä jostain opiskele...
Ehkäpä tuossa olis ideaa. Itelläki olis joskus käyttöä suomi-englanti-suomi atk/ohjelmointisanastolle (jos on hyviä linkkejä aiheeseen liittyen, niin saa laittaa).
Erittäin hyvä idea, sitten kaikki pystyisivät tajuamaan paremmin koodausjutut!
Kannatan. Osa termeistä kun on käännetty kökkösuomeksi ja niiden englanninkielistä versiota saa jahdata. Vinkki: Älä ikinä lataa/osta suomenkielistä ohjelmaa :)
http://www.tt-tori.fi/atk-sanakirja/englanti-suomi/sisallys.htm
Tuollaiseen löytyi linkki putkan oppaankirjoitus-ohjeista.
Heikki kirjoitti:
http://www.tt-tori.fi/atk-sanakirja/englanti-suomi/sisallys.htm
Tuollaiseen löytyi linkki putkan oppaankirjoitus-ohjeista.
Onhan tuokin hyvä ja kattava, mutta ainakaan en huomannut siinä esim. minkäänlaista hakua ja jokaisen sanan kohdalla on vain suomennos. Siinä ei ole selityksiä sanoille.
EDIT: Itse voisin ainakin muutamia termejä kirjoitella.
mankeli kirjoitti:
Erittäin hyvä idea, sitten kaikki pystyisivät tajuamaan paremmin koodausjutut!
Aivan, ainakin sinä kun sinähän olet aloitteleva c++ koodaaja! :| :)
Minäkin kannatan. Joskus olen itsekkin kaipaillut joitakin selityksiä termeille, kun ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Tosin nykyään osaan ne joihan kelvollisesti, mutta kyllä tästä apua olisi ainakin aloittelijoille.
Ja voisin minäkin pari termiä kirjoitella.
Tuommoiselle saattaisi olla joinakin päivinä käyttöä. Jos tuollainen nyt tulee, siellä olis hyvä olla myös jotain vähän erikoisempiakin sanoja (+ lyhenteitä), joita aikuisten "normaalissa" keskusteluissa ei tapaa. Esim. Peelo, LOL, RTFM, UTFG jne.
BTW, olen aikeissa tehdä oppaan jostakin QBasicciin liittyvästä. Olisko sellaiselle tarvetta, ja mitä sen pitäis sisältää?
STFU :D, ei vaitiskaa... Ihan hyvä tuo olisi sinänsä, ei kai haittaakaan olisi?
<offtopic>
Latska kirjoitti:
BTW, olen aikeissa tehdä oppaan jostakin QBasicciin liittyvästä. Olisko sellaiselle tarvetta, ja mitä sen pitäis sisältää?
Sisältö riippuu vähän siitä, minkä tyyppinen opas on. Uusi, parempi perusopas-sarja, jatkoa nykyiselle sarjalle vaiko kenties jokin erityisaihe?
Mistä sitten päätätkin kirjoittaa, ei siitä mitään haittaa ole, päinvastoin. Kirjoita kuitenkin sellaisesta asiasta, minkä osaat hyvin :D
Jos haluat kirjoittaa oppaan, ota yhteyttä Anttiin vaikka sähköpostilla niin saat oikeuden käyttää putkan opastiimin keskustelualuetta ja oppaankirjoitus-sivua.
</offtopicia>
<offtopic>
Jonkun perusoppaan aloittelijoille ajattelin tehdä. Eli koottu kokoelma kaikista omista virheistä ohjelmointiurani aikana. :)
</offtopic>
Eikö olisi kätevämpää luoda tästä aihe Wiktionaryyn? Arkkitehtuuri on jo valmiina, ja silloin siitä on hyötyä muillekin kuin putkan käyttäjille.
Edit: Ajattelin jo luoda sen sinne, mutta jäin miettimään sopivaa yläkäsitettä. ATK-termit? Se joka keksii sopivan, hoitakoon homman, minun pitää mennä lataamaan aivoja fysiikankoetta varten.
Lyhenteille voi etsiä selityksiä Acronym Finderillä.
Sillä löytyy selitys lähes kaikkiin haukihin.
EDIT: Osoite on http://www.acronymfinder.com/
Toinen paikka, jossa selitetään netissä ja muuallakin viliseviä sanontoja/lyhenteitä on Urban Dictionary eli http://www.urbandictionary.com.
Edit: muotoilua...
Minulle se on aivan sama. Tuskin siitä haittaakaan olisi, mutta olen 70% ettei sellaista tule vaikka sitä haluttaisiinkin, johon taas on Laaksosella varmasti täysin omat syynsä...
pitäisköhän tosta <offtopic>:sta tehä oikeesti tagi :D
Touho kirjoitti:
pitäisköhän tosta <offtopic>:sta tehä oikeesti tagi :D
Tuosta oli joskus juttua.
Tässä aiheessa tarkemmin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.