Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Oman napin tekeminen?

Sivun loppuun

jcd3nton [14.09.2004 17:01:09]

#

Heh, mulla on nyt tällanen "tyhmä" ongelma. Tartteisin yhden napin lisää mun hiireen mutta en haluaisi ostaa uutta kun tämä on aika uusi. Enkä yhden napin takia uutta hiirtä maksaisi =). Elikkä onnistuiskohan sellanen systeemi että siinä on joku kytkin, siitä piuha ja päähän liitin peliporttiin. Sitten pitäis tietää miten sais tehtyy sille "ajurit" jotta siihen vois peleissä bindata toiminnon.

Mutta mitenkähän tuo onnistuis? En keksi miten se (ne?) johto/johdot pitäis siihen liittimeen pistää että se toimis, ja sitten se ajurin tekeminenkin tulee tuottamaan ongelmia kun ei ole hajuakaan miten sellaisen saisi tehtyä (siis ohjelmoimalla, mutta...) =)

Linkki jollekin sivulle tai omaa opastusta joltain?
~jcd3nton

Metabolix [14.09.2004 17:16:23]

#

Irtonappula sinänsä ei vielä ole ylitsepääsemätön, eikä ajurikaan. Taitaisi kuitenkin olla melkoinen temppu saada Windows (tai mikä tahansa muukaan) käsittelemään sitä hiiren osana. Pelithän yleensä kysyvät nämä asiat Windowsilta / DirectX:ltä tms.
En enää muista missä oli, mutta Googlella löytyi joskus jonkun kotitekoinen CD-vaihtaja ja sen ajurin lähdekoodi.

Minä [14.09.2004 17:17:59]

#

Erittäinkin hauskaa Jontzes :P
Luulen että käytännössä uuden hiiren ostaminen on helpompaa. Ei ne nykyään enää niin paljoa maksa.. Voi olla meinaan vähä vaikea homma!

Edit: ilmeisesti viestejä poistellaan puolin ja toisin.

jcd3nton [14.09.2004 17:18:12]

#

Metabolix kirjoitti:

Irtonappula sinänsä ei vielä ole ylitsepääsemätön, eikä ajurikaan. Taitaisi kuitenkin olla melkoinen temppu saada Windows (tai mikä tahansa muukaan) käsittelemään sitä hiiren osana. Pelithän yleensä kysyvät nämä asiat Windowsilta / DirectX:ltä tms.
En enää muista missä oli, mutta Googlella löytyi joskus jonkun kotitekoinen CD-vaihtaja ja sen ajurin lähdekoodi.

Se onkin niin että windows ymmärtäisi sen erillisenä gamepadina, minä kiinnitän hiireen ja ymmärrän sen hiiren osana =). Elikkä kone luulee vaan että se on peliohjain muiden joukossa.

tejeez [14.09.2004 17:25:22]

#

Mutta joo, kannattaa katsoa esim. tämä: http://hardwarebook.net/connector/userinput/gameportpc.html

Metabolix [14.09.2004 17:26:09]

#

No sitten. Itse varmaankin aloittaisin pistämällä johdon kiinni ja tekemällä toiseen päähän oikosulkuja. Ohjauspaneelista vaan gamepadin kalibrointi auki, niin näkee, mitä tapahtuu. Ajurina voinee käyttää ihan perus ohjaussauvan ajuria.
- - Omalla vastuulla - -

Meitsi [14.09.2004 17:30:03]

#

MSDN:ssä oli joku tuto miten tehdään omia ajureita winukkaan...

jcd3nton [14.09.2004 17:31:05]

#

Win98 eip taida itse tunnistaa ohjaimia? Onko mitään tietoo että voiko räsähtää kone jos tuota kokeilee? En viittis ihan tuosta vaan rikkoo konetta =|

Heikki [14.09.2004 17:54:22]

#

Jossakin vanhassa mikrobitissä oli ohje lisänäppäimistön tekemiseen, mutta se oli muistaakseni sellainen, että se kytkettiin sarjaporttiin ja painettaessa nappia VB-ohjelma suoritti halutun ohjelman. Tästä saattaa olla apua.

En uskoisi että kone ihan heti kärähtää kokeiluissa, mutta on mahdollista että peliportti hajoaa, tai sitten koko emolevy, pahimmassa tapauksessa. Luulisin, että portti pysyy ehjänä.

Kannattaa varmaan kaivaa jostain speksejä (tai ostaa uusi hiiri).

tejeez [14.09.2004 19:04:37]

#

Metabolix kirjoitti:

Itse varmaankin aloittaisin pistämällä johdon kiinni ja tekemällä toiseen päähän oikosulkuja.

Hmm, tuossa voi käydä aika huonosti jos oikosulkee GND:n ja +5V:n ^^

Meitsi [14.09.2004 19:28:56]

#

Kannattaa kokeilla noita omia laitteita vaikka jollain koulun koneella...

Latska [14.09.2004 20:54:57]

#

Minun mielestä tuollaisia omia virityksiä ei kannata ihan uudella hiirellä tekemään. Yritä saada jostain käytetty, lähes rikkinäinen kapistus.

Jos olet oikein ilkeä ja sinulla on tietokoneista vähän perillä oleva opettaja, pölli hiirestä pallo. (siis jos se on pallohiiri. Muuten on aika vaikeaa pölliä yhtään mitään.) Koska ilman palloa hiiri on paljon kevyempi, tunge pallon tilalle sinitarraa, purukumia tai jotain muuta vastaavaa. Ja kun hiiren käytöstä ei tule mitään ole oikein avulias ja sano:
-Tällä romulla tee yhtään mitään. Tämä täytyy heittää pois.
Koita keplotella se omaan reppuusi.

Tai jos opettaja tietää enemmän tietokoneista, jumita rullat vaikka tulitikuilla ja toista viimeinen vaihe.

jcd3nton [14.09.2004 21:58:19]

#

Latska, en ole uutta hiirtä hankkimassa vaan tartteisin yhden napin lisää (Enkä varsinaisesti rupee hiirtä modaamaan, kiinnitän vaan jollain litkulla nappini siihen) =). Ja uuden ostaminen ei ole vaihtoehto. Pitänee koittaa Metabolixin neuvoa. Harmi vaan, ei oikeen ole vanhaa emolevyä jossa testailla kun tästäkin vehkeestä aikoinaan maksoin riittävän paljon =)

millerii [15.09.2004 08:22:58]

#

Mikrobitis on ollu aikoinaan jotain rakennushommia sarjaporttiin niin sieltä näkee miten se pitää olla kytketty et toimis peliohjaimena (ainaki tuulimittarihomma).

jcd3nton [15.09.2004 15:44:48]

#

Harmi, en lue mikrobittiä =(. Saako tuota osaa mahdollisesti netistä?

Blaze [15.09.2004 16:05:30]

#

Kertokaa, missä numerossa se juttu on, niin eiköhän siitä järjesty kopio.

ezuli [15.09.2004 18:18:06]

#

http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2001/11/rakentelu/
Tuolla on ekstra-näppäimistö.

http://www.mbnet.fi/rakentelunurkka/
Tuolla kaikki rakentelut.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta