Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: SuSe 9.1

Sivun loppuun

Bill Keltanen [05.09.2004 18:37:00]

#

Asensin justiinsa tässä SuSe 9.1, ja se lataa netistä vain 13kt/s :S. Miten se voi niin hitaasti? Windowsilla se lataa 100kt/s.. HUOM! EI kb vaan kt!

Aruviel [05.09.2004 18:37:40]

#

Kerro vielä vähän selvemmin mitä se lataa ja mistä.

Bill Keltanen [05.09.2004 18:56:52]

#

Niinpä, se tässä juuri on :D voi olla hidas palvelin. Whineä latasin, mutta miten sen rpm voi avata/purkaa vai mitä sille nyt pitää tehdä P:

joo, palvelimesta oli. Mbnetistä lataa 90kt/s

Aruviel [05.09.2004 19:23:44]

#

Mikä on whine?

Ei mitään hajua RPM-pakettien asennuksesta. man rpm tai lue sitä SuSEn omaa ohjekirjaa. Luulisi sieltä apua löytyvän. Ja siihen Yastiin kannattaa tutustua.

Deewiant [05.09.2004 19:32:51]

#

Aruviel kirjoitti:

Mikä on whine?

Ettei olisi wine?

ttuoppi [05.09.2004 20:04:58]

#

Minulla muuten on linux suse personal 9.1 dvd:llä mutta se on erittäin hankala asentaa. Ensin pitää jotain polttaa cd:lle ja sitte vielä laata netistä jotain ja sit bootata cd:ltä et saa asennuksen käynnistyyn! En itse ole vieläkään saanut Linux:ia asennettua. Tästä asennuksen hankaluudesta pitkä miinus linuxille!

tsuriga [05.09.2004 20:37:15]

#

No sehän on vaan yks distro. Ainahan voit imutella esim. knoppixin, joka boottii suoraa levyltä.

Aruviel [05.09.2004 20:42:58]

#

Onpa hankalaa. Itselläni surahti ~20 minuutissa Fedoran sekä SuSE:n asennus läpi. Karkki installeri jopa osasi itse tehdä osioit tyhjästä kovalevytilasta. Ensiksi imutan imagen, poltan cd:lle, lyön cd:n asemaan, boottaan ja se on siinä. Ei luulisi olevan liian hankalaa.

Kuulostaa vähän hassulta tuo sinun DVD-tarinasi.

Deewiant kirjoitti:

Ettei olisi wine?

Kas kun en hoksannut. *hymiö*

Blaze [05.09.2004 20:58:25]

#

ttuoppi kirjoitti:

Minulla muuten on linux suse personal 9.1 dvd:llä mutta se on erittäin hankala asentaa.

Eikö se DVD muka ole boottaava? o_O
Jos tosiaan ei ole, niin suosittelen hankkimaan toisen distron.

tsuriga [05.09.2004 21:02:37]

#

Jospas on vaan polttanu datana imagen sijasta. Samapa tuo on polttaa imageks kun kerran valmiiks löytyy :).

Bill Keltanen [06.09.2004 09:22:38]

#

Joo, wine se oli.. typoo. Latasin sen susen www.linuxiso.org. 1 cd ja hyvin toimii! meni ~2h asentaa. Mutta tiiättekös, toimiiko se myös ATIn näytönohjaimella? Vanhassa koneessa nvidia riva tnt.. Ja Linuxhan toimii parhaiten nvidialla? Kortti ATI Radeon 9800 Pro

Bill Keltanen [13.09.2004 08:48:50]

#

Yritin asentaa tätä SuSe 9.1 Personalia mun windowsissa osioidulle d-asemalle (osioitu C 61Gt yhteensä, osioituina c 19Gt ja 37Gt d.. en tiiä mihin hävinny ne loput gigat :D) ja asennus sanoo että Resize C: to 71Gt, eli se poistaisi D:n ja pistäisi kaiken C:ksi? Yritin saada sitä D:lle asennettua, mutta sitä ei löydy edes listasta! Mitäs sitten voi tehä, että se asennus löytäisi sen D:n ja saisin sinne asennettua. C:llä on windows, työpöydällä on aina kaikkea roinaa, ja sinne asennan semmosia konestatsi-juttuja. D:llä on pelit, ohjelmointijutut jne. Ja vielä on V:, siellä on videot, videoeditointijutut jne. Se on 120Gt ja sinne ei mitään Linuxia!

Deewiant [13.09.2004 08:50:57]

#

Sinun pitänee alustaa D-asema Linuxin käyttämälle tiedostoformaatille. Tiedä sitten miten tämä onnistuu.

Aruviel [13.09.2004 08:58:47]

#

Oletko nyt aivan varma, että sitä ei löytynyt listasta? Minulla löytyi hetkessä oikeat osiot sieltä listasta. Installer oli tosin oletuksena poistamassa vääriä osioita (minun mielestäni) Susen tieltä, mutta vaihtaminen onnistui helposti. Joten kannattaa katsoa niitä installerin tekemiä osiointiasetuksia ja muokata niitä tarvittaessa.

Heikki [14.09.2004 07:38:24]

#

Windowssilla alustamasi osio on joko NTFS tai FAT -muotoinen. Linuxia ei NTFS-osiolle voi asentaa, FAT-osiolle se on mahdollista mutta ei suotavaa. Linux käyttää yleensä esim. Ext2 (tai 3) tiedostojärjestelmää. Osiointi onnistunee asennusohjelmalla, tai sitten Windowssista kunnon editorilla, kuten Partition Magicilla (joka tosin on maksullinen).

Bill Keltainen kirjoitti:

Mutta tiiättekös, toimiiko se myös ATIn näytönohjaimella? Vanhassa koneessa nvidia riva tnt.. Ja Linuxhan toimii parhaiten nvidialla? Kortti ATI Radeon 9800 Pro

ATI:n sivuilta on saatavilla ajurit Linuxille, mutta niiden asennus ei ole ihan yksinkertainen juttu. Ainakaan en ole itse siinä vielä onnistunut...

Bill Keltainen kirjoitti:

1 cd ja hyvin toimii! meni ~2h asentaa.

Itselläni menee Mandrake 10 koneelle ehkä kahdessakymmenessä minuutissa asentaen paketteja 1- ja 2-CD:iltä.

Bill Keltanen [14.09.2004 12:32:00]

#

Kyllä SuSe tossa vanhalla koneella lukee C:tä (NTFS) jossa on 2k. Mutta tässä se haluaa vain alustaa!

Blaze [14.09.2004 16:52:41]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

Kyllä SuSe tossa vanhalla koneella lukee C:tä (NTFS)

Lukee, joo, kirjottaminen onkin sitten vähän eri juttu.

Bill Keltanen [16.09.2004 12:55:44]

#

No kyllä se mulla kirjottaa myös.. (outoa) Pyysin faijaa kysymään sieltä töistä löytyisikö yhtään 2-5Gt kovoa, siitä saisi hyvän linux-kovon. Sieltä sain verkkokortinkin tohon vanhaan koneeseen :)

kenkku [18.09.2004 10:23:01]

#

Bill Keltanen kirjoitti:

No kyllä se mulla kirjottaa myös.. (outoa)

Toki se kirjoittaa, mutta ei täydellisesti. Linuxille ei ole pystytty kehittämään täyttä NTFS-tukea, koska tuki jouduttiin tekemään kokeilemalla. (Damn you, Micro$oft!)

Edit: RPM-tiedostot saat helpoiten asennettua SuSE:ssa YaSTin avulla.

Bill Keltanen [18.09.2004 17:20:37]

#

No kyllä mä jo osaan niitä RPMiä asentaa, yastilla hirveän hidas tolla Pentti-vanhuksella. Mutta katotaan nyt, kunhan saan sen kovon

Aruviel [18.09.2004 19:49:05]

#

Itse hommasin apt4rpm härvelin SuSE-härveliini. Huomattavasti mukavampi käyttää kuin itse YaSTia, en tykkää yhtään siitä.

Täältä löysin "pitää-kädestä-kiinni"-ohjeet: http://linux01.gwdg.de/~pbleser/article/install_apt4rpm.php

Suosittelen kokeilemaan.

Harmaita hiuksia tämä Gentoo->SuSE vaihdos on kyllä tuottanut, pakettisysteemi on ollut anuksesta lukuunottamatta binäärien nopeaa asennusta. Asetustiedostojen kanssakin on ollut hirveää haparointia. Se on tottumuskysymys, kait.

juze [20.09.2004 16:00:32]

#

Vaikeaa ?
Laittakaa ftpsource kuntoon ja "yast -i wine"

Aruviel [20.09.2004 18:50:11]

#

Ei vaikeaa, vaan kökköä. Apt-getkin toimii paremmin, asennutin Debianin (Sargen) SuSEn tilalle. Testing paketteja ajelen koneessa ja hyvin rullaa. Kaikkein eniten tässä harmittaa se, että nämä binäärit laahaavat versioltaan niin jäljessä uusimmista julkaisuista. Mutta on se mukavaa kun ne asentuvat nopeasti verrattuna jokaisen paketin kääntämiseen sourcesta.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta