Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Muuan idea tietokonepeliksi...

Sivun loppuun

Grey [04.09.2004 21:01:00]

#

Olen tästä kyllä aiemminkin kirjoitellut ja, noh, kirjoitan uudelleen nyt kun olen asiaa miettinyt. Aikoinaan sain idean sellaisesta pelistä, jossa rakennellaan tietokonetta, päivitellään sitä ja niin pois päin. Nyt olen ideaa kehitellyt vähän pitemmälle ja kaikki näyttää nyt tältä:

Pelissä olisi, ainakin tällä hetkellä, neljä erilaista valintaa, ikäänkuin pelityyppejä.
-Aivan tavallinen pulliainen, jolla on tietokone.
-Kauppa, joka myy moisia laitteita
-Yritys, joka tarvitsee tietokoneita.
-Yritys, joka valmistaa ohjelmistoja/tietokoneita.

Nuo kaikki pelityypit eroisivat toisistaan aikaslailla. Ensimmäisessä vain rakennellaan tietokonetta niillä rahoilla mitä jää käteen kun laskut, ruoka, verot, ym. muu on maksettu. Siis, ei pelkkää tietokoneiden rakentelua ;-)

Kaupat ostavat ja myyvät eteenpäin ohjelmia että laitteita. Ne eivät valmista mitään, mutta voivat kyllä esim. tehdä omia kokoonpanoja tarjolla olevista laitteista. Kaupoillakin on omia kuluja, kuten palkat, ym.

Yritys tilaa tietokoneita ja niiden osia vähän enemmän kuin tavallinen pulliainen. Lisäksi sillä on muitakin kuluja, kuten esim. työntekijöiden palkat. Kuuluu myös atk-tukihenkilö samaan joukkoon. Normaali yritys ei valmista mitään ohjelmia tai laitteita. Se vain ostaa niitä, ja ehkä myy eteenpäin.

Sitten yritys joka myöskin valmistaa ohjelmia ja tietokoneita, sisältää tuon yrityshomman lisäksi myös ohjelmoijien ja insinöörien palkkaukset. Tässä pelaaja voi päättää millaisia laitteita ja ohjelmia menee markkinoille. Myös se mihin osa-alueeseen hän erikoistuu, on hänen päätöksensä alla. Eli voi keskittyä vaikka pelkästään esim. äänikorttien valmistamiseen taikka sitten rohmuta osa-alueita miten haluaa. Tietenkin monopoliasema tuo omat juttunsa sitten mukaan :-P

Pelin laitteisto ja ohjelmisto tietenkin kehittyvät. Kehityksen kulku riippuu mm. siitä voiko jotain asiaa käytössä olevalla teknologialla tehdä ja miten kalliiksi se tulee, lämpeneekö nopeampi kompomentti liikaa, ym. Näin siis toimii botit. Ne laskevat mikä kannattaa ja mikä. Niin, ja tietenkin voivat tehdä virheitäkin. Eli esim. ohjelmissa ja laitteissa voi olla suunnitteluvirheitä tietyn % mahdollisuudella.

Tässä oli siis vähän tietoa ja, noh, tässä olisi lisää mitä nyt muistin. Eli siis, kehitys. Se tapahtuu vain laskemalla kuviteltuja mahdollisuuksia. Kuten uutta prossua, uutta laitetta, stardardia, uusia ohjelmia (viruksiakin!). Myös uusia yrityksiä ja kauppoja voi syntyä. Mitä tulee nimiin, ym. niin ne luodaan ottamalla sopivia sanoja jostain varastosta ja yhdistelemällä niitä. Tämä vain boteilla tietenkin. Pelaaja kun voi itse luoda nimen yritykselleen.

Paljon asiaa ja lisää tulee kyllä. Tuosta kun puuttuu vielä paljon, jotka sitten (ehkä) suunnittelen muiden putkalaisten kanssa ;-) Niin, ja ehkä on syytä kertoa ettei ohjelmointitaitoni riitä moiseen, puhumattakaan tiedoistani, esim. miten yritys tai kauppa pystytetään. Vaan onhan minulla idea niille jotka kiinnostuivat tuosta. Niin että mitä sanotte? Aletaanko suunnittelemaan moinen peli?

-Grey-

Juice [04.09.2004 21:26:12]

#

Hieno idea. Toivottavasti pääsee toteutuksen tasolle. Millä kielellä ajattelit tehdä?

makeuu [04.09.2004 21:39:12]

#

Erittäin hieno idea. Toivottavasti pääsee toteutuksen tasolle. Millä kielellä ajattelit tehdä.. :P Voisin tulla mukaan auttamaan :)

Grey [04.09.2004 22:11:55]

#

Tuotanoin, sanoin tuossa loppuriveillä että omat taitoni eivät riitä. Lisäksi jotta tuo idea saataisiin toimimaan, tarvitaan myös aimo annos tietoa yritysmaailmasta, kuin myös vielä hitusen enemmän tietotekniikasta kuin mitä minulla on. Niin, ja tämän pelin suunnittelu, mitä mietin, kannattaa aloittaa ihan yrityksien toiminnasta. Saa jonkinlaisen pohjan, jolle voi rakentaa sitten sen tietotekniikan.

-Grey-

makeuu [04.09.2004 22:24:52]

#

kyllä mä ainakin jotain tiiän prossujen yhteensopivuuksista ja joistaki muistaki :P että multa saa varmaan apua johonki.. mut onhan täällä paljo gurumpiaki että niiltä voi kysyä :)

Blaze [04.09.2004 23:07:19]

#

Grey kirjoitti:

aimo annos tietoa yritysmaailmasta

On se nyt kumma, jos ei täältä yhtään kauppiksenkäviijöitä löydy.

NiLon [05.09.2004 07:56:36]

#

kauppis o/

Grey [05.09.2004 18:40:14]

#

No-niin, nyt kun vihdoin heräsin (19 tuntia nukuin o__O) voisin alkaa samantien puimaan tätä aloittamaani aihettani. Eli siis, nyt kun olen nukkunut kunnolla (heh) ja miettinyt asioita, niin olen rakentanut melko selkeän kaavan, jolla pelin teko aloitetaan. Aluksi se suunnitellaan mahdollisimman hyvin ja suunnittelu aloitetaan siis, kuten aiemmin sanoin, yritysmaailmasta. Miten yritykset siis toimivat, millaisia kuluja niillä ja muita. Tietotekniikka yrityksien tapauksessa myös se miten moisia perustetaan täytyy tietää. Mallia voi tietenkin ottaa alkuaikojen tietotekniikka yrityksistä. Kaupoissa vastaava juttu.

Vasta tämän jälkeen siirrytään itse tietotekniikkaan. Täysin en ole sitä itsekään suunnitellut, mutta sen vertaa kuitenkin että pelaaja voi, valinnoistaan riippuen, päästä sähläämään jopa Eniacin kaltaisten tietokoneiden kanssa. Eli peliin tulisi mukaan vanhojakin asioita vuosikymmenien takaa, tai ainakin niiden kaltaisia asioita. Näin ollen aloitusvuosikymmen olisi valittavissa. Tietotekniikka generoidaan sen mukaan, mitä pelaaja valitsee. Luonnollisesti joku tietotekniikka yritys on vaikeampi saada tuottamaan, jos valitsee jonkun myöhemmän vuosikymmenen. Sen vertaa monella lienee jo valta-asema, että konkurssi on luvassa :-/

Kuitenkin, huomaan että ainakin muutama on kiinnostunut ideastani. Jotenka jotta ei menisi aivan omaksi jaaritteluksi, niin sovitaan aivan joku tietty paikka (Messenger, Irc, mikä vain) jossa jutellaan lisää. Oman messuosoitteeni voi katsoa profiilistani ja Irc, noh, perustakoon joku vapaaehtoinen jonkun kanavan jonnekin, tai sanokoon jonkun hyvän paikan jutella tästä. Niin, ja tietenkin voi nyt tähän aiheeseenkin postata. Kaikki käy, kunhan muut mukana olevat saavat tietää myöskin mitä joku toinen kertoo, että ei tule mitään hassuja kömmähdyksiä ^__^

-Grey-


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta