oon tässä koodailemassa vb:llä lentokonepeliä jossa ammutaan vastaan tulevia palikoita.... ja tuli sellanen ongelma että miten saan niin että kun painaa ampumisnäppäintä (eteenpäin nuoli) niin lentokone ampuu siis viivan (Line) ja se lähtee liikkumaan ylös päin?? (vai onko parempaa tapaa toteuttaa kyseinen asia)
...olen kyllä saanut viivan aikaiseksi ja vielä oikeaan lähtökohtaankin mutta se kun ei liiku :(...
Aina on parempi tapa toteuttaa jokin asia.
Paras: tee pelisi directx:llä tai opengl:llä.
Toiseksi paras: Käytä bitblt apia (esimerkkejä ja oppaita löytyy täältä putkasta)
Ja viimeinen vaihtoehto: liikuta sitä viivaa muuttamalla sen kordinaatteja (X1,Y1,X2,Y2)
DirectX:ää, tai OpenGL:ää tuskin kannattaa käyttää, jos on vasta aloittelija, mutta sen sanon, että älä käytä Line-oliota, vaan piirrä viiva Line-käskyllä. (ellet sitten tarkoittanut Linellä Line-käskyä)
Ja viivaa liikutat yksinkertaisesti muuttamalla muuttujia, jotka määräävät, mihin kohtaan viiva piirretään.
Viivaa on helppo liikutella asettamalla piirtoalustan DrawMode = 7. Tällöin uudelleen piirto edellisen viivan päälle pyyhkii viivan pois ja seuraavan voi piirtää uuteen paikkaan.
"Ja viimeinen vaihtoehto: liikuta sitä viivaa muuttamalla sen kordinaatteja (X1,Y1,X2,Y2)" ... kokeilin tosiaan tuota mutta jostain kumman syystä se ei kyllä toiminut..
no täytyy koittaa kehittää jotain..
Formin scalemodeks pixel, yks timeri jonka interval 1 ,
Suurennta formin isoksi ja laitat keskelle viivan pystysuoraan.
Private Sub Timer1_Timer() Line1.Y1 = Line1.Y1 - 10 Line1.Y2 = Line1.Y2 - 10 End Sub
joo kiitti :) ... mut tota mikä ois sellanen komento et ku painan ampumisnappia niin se silloin vasta piirtää viivan... ja jos niitä pitäisi saada monta niin ettei järjestysluvut mee sekasin.... (onks se jotain DrawLine tai jotai...)
No, asiahan hoituu niin että asetat viivan näkyvyyden = false ja kun ammutaan niin näkyyvyys = true.
Eli muokkaamaalla line1.Visible ominaisuutta luulisi onnistuvan.
no niin mäki sen aattelin ... mutta sitte pitäs alkuun tehä hiukkasen niitä viivoja et ois tarpeeks panoksii mitä ampuu..
Minä tekisin edelleenkin viivat Line-käskyllä enkä oliolla, niin ei tarvitsisi murehtia indekseistä, vaan kaiken saisi latoa suoraan taulukkoon, ja laittaa viivoille juuri ne ominaisuudet, mitkä haluaakin. Mutta tyylinsä kullakin...
Jos ammuksia on yhtä aikaa useampia, ne kyllä kannattaisi mieluummin piirtää kuin esittää erillisten kontrollien avulla. Vanhan viivan pyyhkimisestä pitää tällöin tosin huolehtia itse, mutta muuten toteutus on kaikin tavoin parempi.
edit: Tulipas aika samanlainen viesti kuin hunajavohvelilla. :)
Joo, minäkin tarkoitin juuri tuota samaa tapaa. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.