Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3D-mallinnusohjelma

Sivun loppuun

Juice [04.08.2004 23:48:41]

#

Haluaisin kovasti oppia 3D-mallinnuksen, vaan kun ohjelmat ovat niin vaikeaselkoisia (Zmodeler). Tietäisittekö jotain helppokäyttöistä ohjelmaa ja/tai tutoriaalia?

jonez [05.08.2004 00:27:26]

#

http://www.anim8or.com/download/
Ei isoja käyttökokemuksia ole mutta helpolta se vaikutti, ainakin ilmainen.

TETRIS [05.08.2004 08:18:10]

#

Animorphium 1.0 . Todella helppo käyttöinen ja hieman erillainen kuin muut (ymmärät kun kokeilet). 3D canvas on myös ilmanen.

Akseli F [05.08.2004 09:26:39]

#

http://www.wings3d.com/
Ei mitään käyttökokemusta, mutta muistaakseni sitä sanottiin jossakin helpoksi.

hunajavohveli [05.08.2004 09:44:11]

#

Bryce on minusta erittäin yksinkertainen ja helposti opittava, mutta tekee silti hienoa jälkeä. Itse käytin aluksi Bryce 2:sta, mutta nykyään Bryce 5:sta. Taitaapi vain olla niin, että molemmat ovat maksullisia...

Juice [05.08.2004 18:19:21]

#

Akseli F kirjoitti:

http://www.wings3d.com/
Ei mitään käyttökokemusta, mutta muistaakseni sitä sanottiin jossakin helpoksi.

Vaikea on, tätäkin olen kokeillut.

Tempfile [05.08.2004 19:00:10]

#

Oletko kokeillut Blenderiä? En itse ole mallinnusta harrastanut, mutta kuulin, että tämä uusin versio olisi jo varsin helppokäyttöinen.

nomic [05.08.2004 19:29:37]

#

no jos haluat tosissaan helpon joudut tinkimään monista asiosta, paha mennä tekemään mitään ilman mitään tietoa...

mutta hae jostain simply 3d...nimi kertoo jo kaiken, ikävä kyllä se on liikaakin nimensä veroinen, sillä kun on vaikeaa jo luoda mitään kivaa... eli opettele 3d-mallinnuksen perusteet niin kauan että tajuat netistä/kirjoista lukemalla mitä mikäkin asia tarkoittaa sinulla on sen jälkeen teoreettinen kokemus 3d:stä, sovellat tietoasi 3d-ohjelmaan jossa yleensä asiat toimivat standardi-nimikkeillä ja huomaatkin että on jotenkin paljon helpompaa kaikki...

Akseli F [05.08.2004 21:16:49]

#

Tempfile kirjoitti:

Oletko kokeillut Blenderiä? En itse ole mallinnusta harrastanut, mutta kuulin, että tämä uusin versio olisi jo varsin helppokäyttöinen.

Itse käytän tuota ohjelmaa ja tämä sitten on vaikea oppia, mutta kunnon opiskelun jälkeen käyttö on nopeaa ja helppoa. Ohjelmani ei versioltaan ole uusin, 2.32, mutta en usko käytön kovinkaan paljon helpottuneen versioon 2.33a. Pitänee huomenna ladata uusin versio ja katsoa itse tilanne.

Metabolix [05.08.2004 21:27:32]

#

Miten mahtaa näillä ohjelmilla toimia tallentaminen johonkin Direct3D:n ymmärtämään muotoon? En oikein jaksaisi itse ruveta vääntämään tiedostomuuntimia, se on niin tappavan pitkästyttävää.

hunajavohveli [05.08.2004 23:07:39]

#

No jos 3D-mallinnusta peleihin tarvitsee, niin sitten Bryce ei välttämättä sovellu. Olen onnistunut importtaamaan Bryceen tunnetuimpia tiedostomuotoja, mutta Bryce-tiedoston muuntaminen tunnetuiksi formaateiksi ei taida onnistua.

tkarkkainen [07.08.2004 21:04:49]

#

Metabolix kirjoitti:

Miten mahtaa näillä ohjelmilla toimia tallentaminen johonkin Direct3D:n ymmärtämään muotoon? En oikein jaksaisi itse ruveta vääntämään tiedostomuuntimia, se on niin tappavan pitkästyttävää.

Varmaan tarkoitat .x-muotoa. Jos mallinnusohjelmasi osaa exportata filut .3ds-muotoon, directx sdk:n mukana tuli ainakin joskus valmis 3ds->x konvertteri.

Metabolix [07.08.2004 22:39:16]

#

Huppista, en vain ollut löytänyt Anim8orista Exporttia pikaisella testikerralla. Eikös se normaalisti ole File-valikossa?
DirectX SDK:ssa on tosiaan kahdelle kalliille ammattilaistyökalulle konvertterit.
Vai että Blender... Uskomatonta mihin Pythonilla pystyykään.

Edit: Eihän sen ole pakko olla X, kunhan saisi edes tekstinä verteksit. Kyllä aina oman tiedostotyypin voi tehdä...

Akseli F [08.08.2004 09:25:06]

#

Blender pystyy (ainakin uusin versio) tallentamaan .x-muotoon.

Metabolix kirjoitti:

Vai että Blender... Uskomatonta mihin Pythonilla pystyykään.

Käsittääkseni blender on koodattu c/c++ kielillä. Blenderiin kyllä saa tehtyä Python skriptejä, mutta en siitä enempää tiedä.

Akseli F kirjoitti:

Ohjelmani ei versioltaan ole uusin, 2.32, mutta en usko käytön kovinkaan paljon helpottuneen versioon 2.33a. Pitänee huomenna ladata uusin versio ja katsoa itse tilanne.

Yön aikana olikin tullut uui versio, 2.34. käyttö ei ollut erityisemmin helpottunut. Blenderin sivuiltahan (http://www.blender3d.org) löytyy hyvä lista tutoriaaleista.

Metabolix [08.08.2004 10:26:43]

#

Notes kirjoitti:

Blender 2.34 was built with Python 2.3.x

Taisin ymmärtää tämän väärin :)

Akseli F [08.08.2004 12:25:50]

#

Metabolix kirjoitti:

Notes kirjoitti:

Blender 2.34 was built with Python 2.3.x

Taisin ymmärtää tämän väärin :)

Mistä sinä tuon kaivoit!? Kun latasin Blenderin lähdekoodin, siellä oli paljon c/c++ tiedostoja sekä muutama Python-tiedosto(muutama ja muutama, olihan niitäkin aika paljon). Onkohan se Blender nyt c/c++ vai Python ohjelma?

Juice [09.08.2004 20:59:18]

#

Kiitos vastauksistanne. Itse kokeilin vielä Now3D:tä, koska se oli minulla rompulla joten sitä ei tarvinnut ladata, ja se vaikutti todella sekavalta. Mutta sitten löysin Joensuun yliopiston palvelimelta jonkun kotisivun, jonne oli tehty hieno 3D-mallinnus-tutoriaali, ja opiskelu helpottui kummasti. Sitten latasin Blenderin varoituksistanne huolimatta, ja se vaikutti minusta yllättävän helpolta ja ennen kaikkea tehokkaalta. Muista ohjelmista kun en löytänyt namiskoita edes objektin muodon muuttamiseen. Ja ohjelman sivuilla on
ruohonjuuritason tutoriaali
käyttöliittymästä. Tätä kun vielä tovin harjoittelen niin jo alkaa sujumaan. Olen viime päivinä löytänyt uudet lempiohjelmani, Blenderin, X-Chatin ja GIMPin. Kiitos vielä kerran.

firebug [09.08.2004 23:39:14]

#

Juice: Voisitkos kertoa tuon Joensuun palvelimelta löytämäsi mallinnustutoriaalin osoitteen? Itse nimittäin olen todella surkea mallintaja, joten joku suomenkielinen tutoriaali aiheesta ei olisi pahitteeksi.

Metabolix [10.08.2004 02:50:58]

#

lainaus:

Mistä sinä tuon kaivoit!?

Siinähän se lukee notes-kohdassa lataussivun yläosassa. Nyt tarkemmin ajatellen se taitaa tarkoittaa sitä, että Blender sisältää Python-tulkin version 2.3.x. Lähdekoodit ovat tosiaan C:tä; ne parit python-fileet taitavat olla valmiita skriptipohjia.
Edit: Linkki

Akseli F [10.08.2004 10:58:51]

#

Metabolix kirjoitti:

Nyt tarkemmin ajatellen se taitaa tarkoittaa sitä, että Blender sisältää Python-tulkin version 2.3.x. Lähdekoodit ovat tosiaan C:tä; ne parit python-fileet taitavat olla valmiita skriptipohjia.

Näin minäkin luulisin asian olevan. Mutta mitäs sillä Pythonilla sitten voisi tehdä? Kun en ole kyseiseen kieleen olllenkaan tutustunut.

osoitteesta http://www.3dolphin.net/tutoriaalit.shtml löytyy pari opasta.

edit: Katsokaa linkit-osio.

peki [10.08.2004 11:33:45]

#

Ehdoton ykkönen on kyllä 3D studio max 6.
Siitä on turha edes kiistellä.
Se ei kyllä todellakaan ole ilmainen!

Metabolix [10.08.2004 12:42:50]

#

Se on varmasti peleihin paras. Sitten on noita arkkitehtiohjelmia, jotka ovat siihen vielä parempia ja kalliimpia. Veikkaisin, että niissä on vielä fysiikkamoottorikin, jotta voi testata kestävyyden.

peki [10.08.2004 13:49:43]

#

Fysiikkamoottori löytyy monista kaupallisista mallinnusohjelmista.
Esimerkiksi maxissa on muistaakseni peräti 2 fysiikkamoottoria, joista toinen on tarkempi, mutta vaatii enemmän laskentatehoa ja toinen taasen yksinkertaisempi ja hieman epätarkempi, mutta selviää melko nopeasti laskennasta.

Maxia käyttävät myös useat artistit, johtuen Mental ray rendaajasta, jonka se sisältää valmiiksi integroituna.
Sillä saa kaunista jälkeä aikaan. Se on myönnettävä.

Harjoittelua ja työtunteja se tosin vaatii hirveät määrät, ei niinkään mallinnuksen, kuin teksturoinnin kanssa. Niissä on nimittäin niin paljon säätöominaisuuksia, että oikeiden yhdistelmien löytäminen vaatii joko valofysiikan tms. tuntemista tai älytöntä tuuria.

Metabolix [10.08.2004 15:00:37]

#

Tarkoitin sellaista systeemiä, jolla saa tarkistettua materiaalien kestävyydet esim. 10 tonnin painon alla tai vaikkapa tärinässä kun sata tuhatta ihmistä kävelee jonossa sillan yli. Ei taida ihan sellaista löytyä?

Juice [10.08.2004 18:35:40]

#

firebug kirjoitti:

Juice: Voisitkos kertoa tuon Joensuun palvelimelta löytämäsi mallinnustutoriaalin osoitteen? Itse nimittäin olen todella surkea mallintaja, joten joku suomenkielinen tutoriaali aiheesta ei olisi pahitteeksi.

http://cc.joensuu.fi/~tniemi/3d/1.html
Tämä on sitten tosi tosi perustietoa.
No joo onhan noi LightWave 3D:t sun muut vaan minä en aio 3d-mallinnusohjelmasta maksaa pennäkään(itse asiassa en ole ikinä ostanut ohjelmaa, jos pelejä ei lasketa)

T.M. [12.08.2004 16:37:43]

#

Itse käytän Blenderiä, kevyt ja monipuolinen. Plussana python scriptikielen käyttömahdollisuus. Kokoa ohjelmalla on pakattuna noin 4mt, eli todella pieni paketti verrattuna siihen mitä kaikkea sillä saa aikaiseksi.
Käytössäni on myös Wings3d mallinnusohjelma. Tällä ohjelmalla ei kovin hyviä renderöintejä tehdä, mutta todella kätevä mallinnukseen.

http://www.blender.org
http://www.wings3d.com

JoreSoft [13.08.2004 16:30:18]

#

http://www.suomipelit.com/nayta_artikkeliosasto.php?osasto=4&tyyppi=1
Täältä löytyy opas 3D Studio MAX
Suomenkielinen ja hyvä. Sovellettavissa muihinkin ohjelmiin.

Koipio-ohjelma [20.08.2004 20:28:48]

#

Tuota noin minusta paras on on Blender ja se on todellakin erittäin vaikea selkoinen( aluksi).Opettelun jälkeen se on kylläkin erittäin helppo ja monipuolinen.

Ja sitten tuosta .x formaattiin tallennuksesta:
voisiko joku kertoa siitä hieman tarkemmin? Ymmärsin että niitä tiedostoja voi käyttää DirectX:llä mutta entä SDL?
Vai onko sillä joku oma formaatti?

firebug [20.08.2004 22:49:52]

#

SDL ja OpenGL eivät sisällä minkäänlaisia tiedostonlatausrutiineja, vaan ne on kirjoitettava itse. SDL:än kanssa tulee harvemmin mallien kanssa pelattua, ellei tee sitten jotain omaa 3D-engine viritystä(siis pelkällä SDL:llä). Itse suosin .ase-tiedostoja, sillä ne on helppo parsia. En sitten tiedä, onko Blenderille olemassa ase-exportteria.

Edit: Korjattu typoja

Aku2 [21.08.2004 23:06:25]

#

Jos 3D-mallinnusta haluaa tehdä peleihin, niin itse suosittelen ehdottomasti 3D Studio MAXia.
Maya ja LW ovat toiset, mutta niissä ei mielestäni ole niin hyviä työkaluja juuri pelimaailmaan, kuin mitä on 3D Studio MAXissa.

3D Studio MAXille löytyy paljon ohjeita suomeksi mm. osoitteesta www.3dolphin.net
Yleisesti myös ilmainen GMAX (niin satottu pelientekijä versio) sopii aloittelijoille mainiosti.

Entä kun malli on valmis.
3D Studio MAXista löytyy exportit esim. ASE muotoon.
Se on puhdas tekstitiedosto, jota on suht helppo käyttää suoraan. Vaikeaa ei ole tehdä omaa exportteria tuohon, jos haluaa omaan peliinsä oman objektitiedoston 3D malleilleen.
Jos taas haluaa D3D muotoon, niin DirectX SDK:n mukana tulee konvertteri, jolla saa nuo ASE tiedostot suoraan D3D ymmärtämään muotoon. Samoin DX SDK:sta löytyy valmiita sorsia, kuinka noita D3D (.x) tiedostoja käsitellään.

Voinen sanoa nuo asiat kokemuksesta. Olenhan käyttänyt mm. 3D Studio MAXiä itse lähes 10 vuotta. Muitakin on matkan varrella tullut kokeiltua, mutta aina loppujen lopuksi MAX on se, millä työni teen.
Teen siis 3D:tä harrastuksena sekä osittaisena työnäkin.

Mainittakoon vielä lopuksi, että turha luulo on, että alle vuoden 3D osaamisella vielä vääntäisi mitään kovinkaan laadukasta.
Osaamiseen tarvitaan huomattavasti pitkäjänteisempää työskentelyä ja aikaa, mitä esimerkiksi ohjelmoinnin opetteluun.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta