Pystyykö vb:llä tekemään täys mittasia pelejä.
Ajattelin nimittäin tehdä kohtalaisen suuren pelin, enkä jaksais hirveesti tota c++ kieltä muistista kaivelemaan (unohtunu jo osaks).
Tottakai pystyy. Esimerkkinä profekti "Ruin Barad" (https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/
Kyllähän VB:llä pystyy tekemään suurempiakin pelejä.
Tuo "täysmittaisia pelejä" on vähän hankala käsite.
3d pelit voit unohtaa samantien, ei muuten, pystyyhän vb:llä luomaanb 3d:tä melko hyvin, mutta se on sen verran hidasta että en alkaisi "täysimittaisia"pelejä sillä luomaan... mutta 2d-pelejä sillä voi luoda erittäin helposti, nopeasti ja hyvää jälkeä saa pelkällä blittauksella jo :) eli siitä vaan kyhäämään sopivaa moottoria ja rojut päälle niin avot! peli on redi...
Kyllähän visual basiceen saa yhdistettyä eri rajapintoja kuten DX ja OpenGL näillä syntyy sitten ihan reilusti nopeita 2D ja 3D pelejä.
Tosin ongelmaksi jää se noiden rajapintojen kanssa että niistä ei tahdo löytyä vb:lle minkäälaista opusta. Edes englanniksi!
Kokeile http://www.basic4gl.net on ohjelmointi-kieleltään melkein samanlainen kuin VB, mutta on rakennettu suoraan Open GL:n tukeen. (Ilmainen!)
Ääh.. tuokin on varmaan taas jokin "painele nappeja ja tee hienoja pelejä ohjelma" Saahan sen opengl tuen vb:seen ihan helposti.
Läheltä liippaa. Et sit viittiny kattoo, mitä sivu sisältää? Ei tuo kumminkaan ihan sellaiselta näyttänyt.
No ei tuo pahimmasta päästä ole mutta silti en menisi vaihtamaan tavallista vb:tä tuollaiseen.
nomic kirjoitti:
3d pelit voit unohtaa samantien, ei muuten, pystyyhän vb:llä luomaanb 3d:tä melko hyvin, mutta se on sen verran hidasta että en alkaisi "täysimittaisia"pelejä sillä luomaan... mutta 2d-pelejä sillä voi luoda erittäin helposti, nopeasti ja hyvää jälkeä saa pelkällä blittauksella jo :) eli siitä vaan kyhäämään sopivaa moottoria ja rojut päälle niin avot! peli on redi...
Kyllä nuo VB:n tehot ovat melko hyvät kun käyttää DirectX:ää! Ja vallan mainio opas - DirectX4VB. http://216.5.163.53/DirectX4VB/Index.asp
Aloitat noista DirectX 8 tutoriaaleista jos käytössä on vb 5/6. Jos on VB.net niin kannattaa mennä DX 9 oppaalle. DX 7 tutoihin ei kannata syventyä koska DX 7 - DX 8 erot ovat melko suuria (DirectDraw hävitetään, D3D tilat yhdeksi jolloin tulee DirectXGraphics. DirectDraw surfacet ja muut hörpäkkeet unohdetaan...) jolloin tulevaisuudessa uudemman version käyttöön siirtyminen vaatisi reilusti lisää opiskelua...
tuomas kirjoitti:
Tosin ongelmaksi jää se noiden rajapintojen kanssa että niistä ei tahdo löytyä vb:lle minkäälaista opusta. Edes englanniksi!
DX SDK. Ilmainen ja tulee kaikki mitä tarvitsee.
Ohjeet, työkalut, esimerkkikoodeja, jne, jne.
Niin VB:lle kuin C++:llekin.
jcd3nton kirjoitti:
Kyllä nuo VB:n tehot ovat melko hyvät kun käyttää DirectX:ää! Ja vallan mainio opas - DirectX4VB. http://216.5.163.53/DirectX4VB/Index.asp
Aloitat noista DirectX 8 tutoriaaleista jos käytössä on vb 5/6. Jos on VB.net niin kannattaa mennä DX 9 oppaalle. DX 7 tutoihin ei kannata syventyä koska DX 7 - DX 8 erot ovat melko suuria (DirectDraw hävitetään, D3D tilat yhdeksi jolloin tulee DirectXGraphics. DirectDraw surfacet ja muut hörpäkkeet unohdetaan...) jolloin tulevaisuudessa uudemman version käyttöön siirtyminen vaatisi reilusti lisää opiskelua...
tuotah, ootkos koskaan kokeillut peliä joka on tehty vb:llä directiä käyttäen jollain ruoska-koneella sen jälkeen kokeileppas jotain peliä missä on myöskin directiä käytetty ja on tehty vaikkapa c++:lla niin kyllä siinä hieno ero on!
kyllähän vb:llä saa nättiä tehtyä jos on vielä hyvä konekin, mutta kaikilla ei ole vielä edes yli 1ghz:sta joka lasketaan tämän mittapuun mukaan jo ruoskaksi, mikä sitten 233mhz:n on? minä suosin peliä jos se toimii huonommallakin koneella hyvin, sen takia en alkaisi mitään "suurta" 3d-peliä luomaan vb:llä vaikka se siihen soveltuisikin, vasta sitten kun on se kynnys ohitettu että kaikilla alkaa olla jo yli 1ghz kone jne... ^^
Ei 3D peliä edes kannata yrittää tehdä vb:llä vaikka olisi directx tai opengl rajapinta käytössä mukana. Toimivuuden kun voi jo arvata vaikka olisi hyväkin kone: Tökkii, vilkkuu on hidas... Jonkin 2D pelin tekeminen onkin jo sitten toinen juttu :)
Ja sitten tuohon täysimittaisen pelin tekemiseen vielä: ihan hyvin pystyy tekemään. Esim. Melko hyvin tunnettu Areena sarja on tehty visual basicillä (tai ainakin areena 4 ja 5).
tuomas kirjoitti:
Ja sitten tuohon täysimittaisen pelin tekemiseen vielä: ihan hyvin pystyy tekemään. Esim. Melko hyvin tunnettu Areena sarja on tehty visual basicillä (tai ainakin areena 4 ja 5).
Joo, eiköhän ne kaikki VB:llä ole tehty? Ainakin sillä helposti voisi samanlaisia tehdä, mutta kokemusta pitää tietysti olla, ennenkö rupeaa sellaisia värkkäämään.
grafiikan tasoa voi laskea jos pelin idea vaan toimii!
eli toisinsanoen se on loppujenlopuksi ihan sama miten pelin toteuttaa kunhan se on toimiva tapa, esim jotkut vanhat mario/zelda-pelit toimii vieläkin ihan täysii ja addiktoi paremmin kuin monet monet uudet pelit, nää on pelejä joissa systeemi toimii, okei, silloin kun nämä pelit on tullut (puhun nytten näistä 8-bit nintendon mario/zeldoista) niin silloin niitten grafiinen-taso oli ajan huippua mutta sitten toinen esimerkki, liero, dossia ja 2d:tä tää on monien painajainen mutta erittäin toimivaa, miksi aina peleissä pitää olla jotain 3d:tä mukana? okei, jotkut pelit toimii vain kolmiuloitteisessa ympäristössä mutta jotenkin tuntuu että osa pelin ideasta kuolee kun epästandardi vaatii sen että peli on 3d, muuten ei menesty :| mutta en voisi kuvitella jotain lieroa 3d:nä, tai voin mutta se pilaisi jo kokohomman, kuin taas joku areena-sarja voisi toimia aika jännästi 3d:nä :)
eli kun ryhtyy tekemään peliä kannattaa harkitusti miettiä kumpi on se oikea vaihtoehto jos pystyy kumpaakin :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.