Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: kiintolevyn jakaminen

Sivun loppuun

aWW [18.07.2004 16:24:24]

#

minulla on 100 gigan kiintolevy, sinne on asennettu
Microsoft Windows XP Home Edition,
taroituksena on asentaa Mandrake LINUX 9.0,
se vain vaatii kiinotlevyn jakamista.

miten saan jaettua kiintolevyn kahtia, linuxille 10 gigaa, ja loput windowsille?

Heikki [18.07.2004 16:29:29]

#

Mandraken asennusohjelma osaa tehdä levyjaon, mutta jos et halua alustaa koko levyä sitä ei kannata käyttää.

Sen sijaan suosittelen Partition Magicin (tms) osiointi-ohjelman käyttämistä, jolla voit luoda uuden osion toisen osion tyhjästä tilasta ilman formatointia.

[offtopic]
Miksi asennat Mandrake 9:n, kun 10 on myös saatavilla...
[/offtopic]

firebug [18.07.2004 16:34:03]

#

Eikös Partition Magic ole maksullinen? Kokeilin muistaakseni joskus sen demoa ja sillä ei voinut luoda kuin pelkkiä FAT-osioita. (Saatan tosin muistaa väärin)

aWW [18.07.2004 16:35:26]

#

Heikki kirjoitti:

Miksi asennat Mandrake 9:n, kun 10 on myös saatavilla...

tämä on tavallaan kokeilu, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan teen itse oman Mandrake 10:n

BlueByte [18.07.2004 17:05:55]

#

partition magic (tragic) on paska ja maksullinen :(

kenkku [19.07.2004 11:50:15]

#

aWW kirjoitti:

minulla on 100 gigan kiintolevy, sinne on asennettu
Microsoft Windows XP Home Edition,
taroituksena on asentaa Mandrake LINUX 9.0,
se vain vaatii kiinotlevyn jakamista.

miten saan jaettua kiintolevyn kahtia, linuxille 10 gigaa, ja loput windowsille?

Voit antaa Mandraken asennuksen hoitaa osioimisen, mutta NTFS-osioiden käsittelyä se ei täydellisesti osaa, joten kannattaa ottaa varmuuskopiot.

juze [19.07.2004 12:09:20]

#

aWW kirjoitti:

tämä on tavallaan kokeilu, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan teen itse oman Mandrake 10:n

Hmh, vai että ihan oman teet ?

Tuoreimpien linuksien pitäisi osata ntfs:n kutistus operaatio asennuksen aikana. Muistaakseni suse 9 suoriutui hommasta mukisematta, uskoisin myös mdk:n osaavan.

kenkku [19.07.2004 12:14:24]

#

juze kirjoitti:

Tuoreimpien linuksien pitäisi osata ntfs:n kutistus operaatio asennuksen aikana.

Niinhän niiden pitäisi, mutta koska NTFS-tuki ei ole täydellinen, ei ikinä tiedä mikä menee vikaan. Suosittelen siis varmuuskopioita.

Gaxx [19.07.2004 12:20:16]

#

No jopas sattui. Kysymykseni sopii hyvin tämän otsikon alle, joten kysympä sen tässä.

Olen monesti miettinyt, mitä hyötyä levyn osioinnista on minulle. Kaikki aina toitottaa, että se on kauhean tärkeetä, mutta sitten kun olen kysynyt, miksi, toiset eivät ole osanneet vastata ja toiset taas ovat selittäneet jostain sähköpostien säästämisestä windowsia päivitettäessä ja sun muusta turhasta jota nyt en tulisi kuuna päivänä tarvitsemaan. Kuitenkin sanovat, että kaikkien olisi syytä osioida levynsä vähintään kahteen tai kolmeen osaan. Ehkä järkeenkäyvimpiä selityksiä ovat sellaiset, kuten esimerkiksi tiedostojen säästäminen vaikkapa windowsin uudelleen asennuksen yhteydessä. Tähän minulla ei kuitenkaan ole tarvetta, sillä aina kun alustan kiintolevyn, siirrän tiedostot, jotka haluan säästää, verkon kautta toiselle koneelle ja, jos tämä ei jostain syystä onnistu, niin kyllä ne säästettävät tiedostot mahtuvat parillekymmenelle disketille(pelien seivit ja pari ohjelmointiprojectia). Sitäpaitsi, jos formatoin kiintolevyni, niin haluan, että sieltä lähtee kaikenmaailman roskat sen sileän tien(adwaret, spywaret, troijalaiset jne...). On aivan loogista, että jos alustan C:n niin D:llä majailevia haittaojelmia se ei juurikaan hetkauta(ellei niillä ole jotain elitärkeitä yhteyksiä C:lle).

Onko siis jotain muita hyviä syitä miksi levy kannattaisi osioida?

Turambar [19.07.2004 12:37:09]

#

Jaa, että Mandrake osaisi ntfs-osioiden käsittelyn? Enpä usko sillä tehdessäni kovalevylle tyhjään tilaan uutta Fat-osiota Madraken Diskdruid(?) kaatui ja kovalevyn buuttisektorit ja kaikki päin mäntyä. Tiedostot sain pelastettua, kun vein kovalevyn kaverille.

Jos Mandraken aiot asentaa, suosittelen osioiden säätämistä etukäteen jollain muulla ohjelmalla.

aWW [19.07.2004 15:08:01]

#

Gaxx kirjoitti:

Suosittelen siis varmuuskopioita

liian myöhäistä, linux hoiti osionnin, mutta poisti kaikki tiedostoni, videoni, elokuvani, kirjani, artikkelini, pelini, sarjakuviani...

Gaxx [19.07.2004 16:33:29]

#

aWW kirjoitti:

Gaxx kirjoitti:

Suosittelen siis varmuuskopioita

liian myöhäistä, linux hoiti osionnin, mutta poisti kaikki tiedostoni, videoni, elokuvani, kirjani, artikkelini, pelini, sarjakuviani...

Hmm... minä en kyllä ole suositellut vielä yhtään mitään enkä tiedä tulenko suosittelemaankaan...

aWW [19.07.2004 16:46:00]

#

sori, kenkku kirjoitti

juze [20.07.2004 14:42:54]

#

Turambar kirjoitti:

Jaa, että Mandrake osaisi ntfs-osioiden käsittelyn?

Taisin sanoa, että uskoisin sen toimivan. Mandrake on muistaakseni jonkuvenrran buginen muutenkin. Mutta kuten sanoin suse 9:llä toimii ntfs koon muuttaminen.

aWW kirjoitti:

liian myöhäistä, linux hoiti osionnin, mutta poisti kaikki tiedostoni, videoni, elokuvani, kirjani, artikkelini, pelini, sarjakuviani...

Taisit painaa "käytä koko levyä" :-)

aWW [20.07.2004 17:11:23]

#

juze kirjoitti:

Taisit painaa "käytä koko levyä" :-)

en painanut, en ole niin tyhmä. Linux sai 15 gigaa


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta