Mikä ois helpoin kieli tehä 2ulotteisia pelejä?
Suosittelen käyttämään Ohjelmointiputkan Haku-toimintoa tuossa oikealla. :-)
java
Tästä on keskusteltu jo aiemmin monta kertaa.
Helpointa kieltä on hankala määritellä. VB:llä onnistuu aika helposti (oppaat-osio), sitten C/C++ mahdollistaa jo nopeamman grafiikan jne. QB:lläkin voi tehdä yksinkertaisia rävellyksiä. Kieliä riittää.
Käytä tuota hakua, ja aloita jonkin kielen määrätietoinen opiskelu.
Vielä kuukausi sitten kyselit 3D-autopelin pelimoottorin teko-ohjeita ja nyt kysyt, millä kielellä olisi hyvä tehdä 2D-pelejä. Delphistä taisi silloin olla puhe, joten jatka vain sillä. Myöhemmin voit siirtyä C/C++:aan jos haluat.
C/C++ ja SDL
Riippuu sitten vähän pelin tyypistäkin ja siitä kuinka raskasta grafiikkaa suunnittelet. Mutta ei siis ole mitään automaattisesti parasta/helpointa kieltä niin laajan käsitteen kuin 2d-pelien tekemiseen.
Johonkin yksinkertaseen tasoloikkapeliin sopisi ehkä joku basic. Johonkin autopeliin (paljon yksityiskohtia, autoja, ratoja jne.) sopis ehkä eniten C/C++. Jos taas kyseessä on joku hiivatin merkkigraffainen autopeli tms. jossa auto näyttää tältä "[]X[]" ja radan reunat tältä "''" suosittelen QBasiccia. Myös aikaisempi ohjelmointikokemus saattaa ratkaista.
Ylivoimaisesti helpoin on CoolBasic.
Ajattelin ihan kevyttä ja yksinkertaista grafiikkaa hiukan saman tyylistä peliä kuin slick slide. Miltä sivuilta sais c kääntäjän?
www.bloodshed.net
Mutta, mikäli aiot tuollaista kevyttä ja yksinkertaista, niin C on aivan liian vaikea aloittelijalle. Samaan päsee paljon helpommalla esim.CoolBasicilla.
Oletko ohjelmoinut millään kielellä ennen?
Jos et niin unohda se pelin tekeminen toistaiseksi ja opettele perus asiat ensin. Muuten pelisi teko tyssää heti alkuunsa :( Sellainen vähintään 2-4 kk:n kokemus kun on taustalla niin kannattaa alkaa vasta harkita sitä pelien tekemistä.
oon kyllä delphillä väkertänyt tommoset 6-7 kk. Et tää ei oo mikään hetken mielijohde. Delphillä oon tehny pari ohjelmaa ja yhden pelin ja siihen jatko osan.
tuomas kirjoitti:
Oletko ohjelmoinut millään kielellä ennen?
Jos et niin unohda se pelin tekeminen toistaiseksi ja opettele perus asiat ensin. Muuten pelisi teko tyssää heti alkuunsa :( Sellainen vähintään 2-4 kk:n kokemus kun on taustalla niin kannattaa alkaa vasta harkita sitä pelien tekemistä.
Ja tuo muuten pätee ihan samalla, vaikka sitten käyttäisikin CoolBasicia. Ei silläkään kunnon pelejä saa aikaiseksi ilman kokemusta, kaikista graafiikka-, ja ääni-ominaisuuksistaan huolimatta.
kannattaa jatkaa sillä delphillä, koska uuden opiskeluun menee taas aikaa ja jos jo osaat jonku verra ni miks sitä turhaa sillo alottelis uusia kieliä.
No ei se opiskelu oo ongelma kyllä mulla aikaa riittää oonhan vasta 16
Kävin tossa kattoo tota coolbasicia se on just sitä mitä etsinkin.
VB & DX, helpoo on...
maalari kirjoitti:
Kävin tossa kattoo tota coolbasicia se on just sitä mitä etsinkin.
Koko ajan tolkutin :D
maalari kirjoitti:
No ei se opiskelu oo ongelma kyllä mulla aikaa riittää oonhan vasta 16
Jos tuo on totta niin sitten lienee parasta, ettet jää CoolBasiciin ainakaan kovin pitkäksi aikaa.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.