Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Unelias masina

Sivun loppuun

setä [06.07.2004 10:51:55]

#

Jelpatkaas nyt vähän vanhaa. Mun tietsikkani on jopa uneliaampi kuin mä itse. Eli kun käynnistän koneen, kuluu minuutteja ja taas minuutteja ennenkuin se on ladannut mielettömän määrän eri prosesseja pyörimään. Kuinka ihmeellä saa selville, mitkä näistä on tarpeettomia ja kuinka ne saa tapettua. Mulla on Win XP Home, Athlon 1700+ ja 5 eri käyttäjätiliä. Mikkisoftan mukaan vaihto käyttäjältä toiselle on "nopeaa" mutta jos tiliä ei ole avattu voi mennä minuutin ennen kuin ilmaantuu teksti "ladataan käyttäjän asetuksia" ja sitten se lataaminen kestää ja kestää. Ja yks kaks huomaa olevansa jo lähes 62 vuotias.

tuomas [06.07.2004 11:06:26]

#

Jos käynnistys kestää niin voit tarkistaa mitä sovelluksia ajetaan käynnistyksen yhteydessä vaikka näin:
käynnistä --> suorita --> kirjoita msconfig --> ja sieltä löytyy käynnisty lista.
Sitten kannattaa varmaankin skannata kone spybotilla ja / tai ad-awarella.
Ja Xp:ssähän nämä profiilit paisuvat ja paisuvat.
Kurkkaappa huviksesi paljonko tavaraa windows lataa avatessasi profiiliasi omatietokone --> tiedostot käyttäjänimesi ja klikkaat sitä oikealla napilla --> ominaisuudet.
Itselläni näyttäisi lataavan pyöreät 400 megaa tavaraa käynnistyksen yhteydessä.
Kannattaa siirtää työpöydälle asennetut ohjelmat C:lle tai D:lle ja käydä läpi se oma profiili kansio ja siirtää sieltä niin paljon kuin on vain mahdollista vaikka C: tai D: asemalle.
Noilla pitäisi varmaankin pärjätä ens alkuun.

setä [06.07.2004 12:41:47]

#

Onhan sitä kamaa yli puoli gigaa omalla profiililla, muilla satoja megoja ja jopa vain muutama kilo. Kotimikrosakin on ollut jotain sälää, millä konetta voi nopeuttaa mutta en ole vielä kokeillut. Työpöydällä on kyllä lähinnä vain pikakäynnistyskuvakkeita. Mistäköhän mahtaa tuo yli puoligigaa sitten kertyä. Tätyypä tutkailla työpöytää. Taitaa olla siivottavaa kuten tossa oikeassa työpöydässäkin.

ajv [06.07.2004 13:10:45]

#

Puhe siis työkoneesta? Ei teillä satu olemaan Novellin verkkosoftaa(?) siinä? Se ainakin hidastaa koneen käynnistymistä välillä tolkuttomasti, eikä sille voi mitään. Meillä on koulussa/töissä toi Novell-ties-mikä-lie ja varsinkin koulussa koneen käynnistys kestää ikuisuuden(reilusti yli 5 min).

setä [06.07.2004 13:36:07]

#

Kotokone tää on. Yritin kyllä Novellia asentaa VPN-yhteyttä varten, mutta otin pois saman tien kun profiilit jäi piiloon.
Edit. Pudotin nyt tuon yli puolen gigan rojut E:asemalle ja jätin vain noin 5 megaa. Kokeilenpas nyt nopeutta.
Kyllä se vähän taisi auttaa mutta kumman nihkeesti edelleen käy tuo käyttäjän vaihto.

setä [06.07.2004 14:45:50]

#

Ei tuo tiedostojen siirto juurikaan auttanut. Edelleen käynnistykseen menee noin 5,5 min ennen kuin pääsen esim. lukemaan sähköpostia. Poistin käynnistystiedostoistakin jotain sillä seurauksella että ilmaantuu pari kyselyikkunaa ja kehote käynnistää kone uudelleen. Täytyy kokeilla vielä noita skannauksia.

tuomas [06.07.2004 14:57:33]

#

Skannaukset kannattaa tehdä.
Jos et ole koskaan konettasi skannannut voit löytää sieltä satoja vakooja ohjelmia (hidastaisi varmaankin ihan mukavasti).
Itseltäni noita löytyy noin 10 päivässä.

tuomas [06.07.2004 14:58:59]

#

Paljonko muuten omistat keskusmuistia?

JoreSoft [06.07.2004 15:21:23]

#

Mulla on sanan tyyppinen ongelma, muistia on vain 256Mt josta jää käyttöön vain 170Mt kun kaikki tausta sovellukset on käynnistyneet. Mulla on vain Virustorjunta, palomuuri, DirectCD, RamDefXT ja pari muuta pienempää.
Jos sulla "setä" on vielä useampia tarvitset fyysistä RAM-muistia lisää...(Minäkin tartten)

remontti-reiska [06.07.2004 15:27:30]

#

Kannattaa joskus käyttää levyneheytystä. Se siis yhtenäistää ohjelmat kovelevyllä/kiintolevyllä, joten lukupään ei tarvitse pomppia paikasta toiseen. Tosin tähän kannattaa varata aikaa. Suurilla levyillä voi mennä jopa viisikin tuntia.

setä [06.07.2004 15:30:19]

#

Joo, ei oo kuin tuo 256 megaa. Se taitaakin selittää osan. Levyneheytyksiä on tullut silloin tällöin tehtyä. Sitäkin voi koittaa.

Metabolix [06.07.2004 15:42:09]

#

remontti-reiska kirjoitti:

Suurilla levyillä voi mennä jopa viisikin tuntia.

Voi siihen paljon pidempäänkin mennä... Itselläni kesti aivan tautisen kauan eheyttää lähes täysi 40GB levy.

tuomas [06.07.2004 16:29:13]

#

Joskus saattaa olla kaikista paras vaihtoehto formatoida kovalevy.

setä [06.07.2004 17:34:57]

#

Spybotti löysi yli 2000 jotain bad-systeemiä ja 121 probleemaa? Mitä lie olleet. Skannaus vei melkoisesti aikaa ja uudelleenkäynnisrtksen jälkeen Spybot jumahti lopullisesti johonkin ja se piti sammuttaa. Otetaanpa sitten ad-aware.

Grey [06.07.2004 17:42:50]

#

setä kirjoitti:

Spybotti löysi yli 2000 jotain bad-systeemiä ja 121 probleemaa? Mitä lie olleet.

Jooh, deletea vaan kylmästi.. Jos uskallat :-D

-Grey-

setä [06.07.2004 18:38:22]

#

Johan on tautinen masina. Spybotin jälkeen Registry Mechanic löysi lähes 400 probleemaa. Mitä lie nekin. Ne on ny poistettu mutta ei tää mikään vauhtihirmu edelleenkään ole. Täytyy kai muistia laittaa tilaukseen. Olisko Verkkokauppa sopiva? Näkeekös ton muistityypin jostain tunkematta päätään tonne koteloon?

tsuriga [06.07.2004 19:01:36]

#

Regcleanirella menin kerran puhisteleen, olin tottunu EasyCleanerin helppouteen ja siihen, että se automaagisesti valitsi kaikki turhat tiedostot. Noh, poistin sitten vahingossa kaikki Käynnistyvät ohjelmat ja ihmettelin kun työpalkissa oli ihmeellisen vähän kuvakkeita :). Myöhemmin formuloin ja nopeutta tuli melkoisesti lisää. Jos kirjautuu ulos jostain Windowsin käyttäjätunnuksesta, siinä saattaa mennä jopa minuutti ja kuuluu hirvee surina, varsinkin jos järjestelmä on valmiustilassa.

TETRIS [06.07.2004 20:34:31]

#

Verkkokauppa.com on oikein hyvä kauppa. XP:n "hienous" näkyy (jälleen kerran) tuossakin.

ajv [06.07.2004 20:48:39]

#

http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/ Tuollakin kannattaa kävästä, jos on jotain ostamassa.

tuomas [06.07.2004 20:52:03]

#

Muista ostaa sama väylä nopeuksista muistia niin ei harmita jälkeenpäin kun kummatkin muistit toimivat hitaamman väylä nopeudella.

Gaxx [07.07.2004 01:10:48]

#

MBnetissä on/oli tänään(7.7.04) päivän ohjelmana TuneXP 1.5, jolla pystyy nopeuttamaan XP:tä. En tiedä, auttaako tuo sitten ongelmaasi.

setä [07.07.2004 10:13:04]

#

Kiitos vinkeistä. Työpöydän siivous, skannaukset ja levyjen eheytys auttoivat ehkä noin 5 % eli aika pieneni viidestä ja puolesta minuutista viiteen ja neljännekseen, siis noin 15 sekunnin parannus. Koitan vielä tuota TuneXP 1.5 ja hankin lisää muistia.
Edit. Nopeitenhan masinan saisi hereille, kun sammuttamisen sijaan laittaa koneen valmiustilaan. Mutta tämä vaihtoehto ei toimi. Eikä myöskään kone sammu vaan virta on lähes aina katkaistava käynnistyspainikkeesta. Sitten vielä on vaihtoehto, ettei sammuta konetta lainkaan. Mutta tämä masina ainakin meluaa liikaa.

Grey [07.07.2004 10:23:32]

#

Mahtakaako sinulla muuten olla kiinteä? Jos on, niin kai olet sen palomuurin asentanut? XP:n palomuuri nimittäin on hieman reikäinen, kuin myös IE..

-Grey-

setä [07.07.2004 10:53:11]

#

On mulla Nortonin Security 2003 ja päivitetty tälle vuodelle. Näytönohjain on nVidia joka ehkä sotkee valmiustilaa.

efteri [07.07.2004 11:19:02]

#

Load Web Pages Faster
Increase Web page loading speed by doubling the number of possible concurrent open connections. Imagine a web page has 20 images and some text. In order for your browser to get all these files, it opens 2 or 4 concurrent connections, depending on the Web server. Increasing the number of open connections allows for faster retrieving of the data.

On Windows 9x/Me set or add these dword registry values:

MaxConnectionsPer1_0Server=00000020
MaxConnectionsPerServer=00000010

under this key:

HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings Connection.

On Windows NT/2K/XP set or add these dword registry values:

MaxConnectionsPer1_0Server=00000020
MaxConnectionsPerServer=00000020

under the above key as well as this key:

HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings.

Löysin tälläisen eräältä sivulta.
Eli jos internetissä olo tökkii niin muuttamalla noita kahta arvoa rekisterissä internet nopeuden pitäisi nopeutua hieman.

Kannattaa myös tarkistaa että windows luo levyindexin.
Eli omatietokone --> klikkaa c: asemaa oikealla napilla --> ominaisuudet - ja siellä on alareunassa valinta nappula jolla josta voit määrittää luodaanko indexi vai ei.

tuomas [07.07.2004 11:26:02]

#

hups, tulikin kirjoitettua tuo yllä oleva pikkuveljen tunnuksella (se kun ei voi logata ulos lähtiessään pois).

setä [07.07.2004 12:15:32]

#

Tökkii joskus Internettikin mutta käynnistyksen (ja sammutuksenkin) hitaus tässä nyt eniten kiusaa. En pääse tuohon TuneXP 1.5 :en käsiksi, kun ei oo sitä avainta vaikka olen tilaaja. Jotain ihme sählinkiä sen luomisessa, ei onnistu. Voisko joku heivata sen mulle?
On tuo indeksointi valittuna joka levyllä.

Gaxx [07.07.2004 12:42:10]

#

Pistin tuleen e-postilla, mutta etkö pysty muka lataan sitä täältä?

Blaze [07.07.2004 12:43:13]

#

setä kirjoitti:

Voisko joku heivata sen mulle?

Pitäis lähteä tulemaan suorasta linkistä: http://xfiles.mbnet.fi/apaja/kopioi/192046874/47810/010/01/TUNEXP15.ZIP

setä [07.07.2004 13:22:27]

#

Kiitos Blaze, tuoltahan se tuli ilman avaimia. Puuttuvan avaimen takia en saanut sitä tuolta Gaxxin linkistä.

setä [08.07.2004 15:02:51]

#

Tässä nyt oottelen lisämuistia. Noitten muitten vinkkien avulla sain käynnistysajan kutistumaan peräti niinkin lyhyeksi kuin 3 min 42 sek. Siis lähes parin minuutin parannus. Tuosta ajasta edelleen alkulatauksiin ja Wintoosan käynnistykseen menee 1 min 4 sek.

nomic [08.07.2004 18:01:02]

#

oletko koittanut setä spybottia tai ad-awarea? tai kumpaakin? itsellä oli aikoinaan sama ongelma ja skannasin kummallakin koneen läpi ja poistin turhat vakooja-softat jne...ja sain 3min kutistumaan 1.5minuutiksi :)

Metabolix [08.07.2004 18:16:08]

#

Itsekin voin suositella etenkin spybottia, sillä kun saa karsittua vaikka mitä roskaa pois. XP on oikein kuuluisa nopeasta bootistaan, pääsee melkein Win98:n tasolle, joten kyllä sen ihmeesti saa nopeutumaan kun vain poistelee turhat.

setä [08.07.2004 18:34:25]

#

Kyllä olen käyttänyt Spybottia, ad-awarea, TuneXP:tä ja Registry Mechanicia ja ainakin paria tiedostoa jää uupumaan profiilia ladattaessa. Ei tunnu toimintoja haittaavan paitsi että turhia ilmoituksia tulee käynnistyksessä. Mahtaakohan palomuurin lataus viedä aikaa (Norton Security). Käyttääkö kukaan valmiustilaa sammutuksen sijasta XP:ssä. Sitä olen joskus yrittänyt mutta se ei toimi. Kone menee virhetilaan ja on kuitenkin bootattava uudelleen.

Latska [08.07.2004 19:00:52]

#

Ei kai sulla ole isoja taustakuvia tai vaikka the beatlesin kappale "Hey jude" (kesto noin 6 min.) joka pörähtää käyntiin käynnistyksen yhteydessä? Jos on, taustakuvat kannattaa poistaa kokonaan tai ainakin pakata pienemmiksi. Ja jos haluaa, että käynnistyessä kuuluu joku ääni, voi säätää, että kuuluu esim. "DING" Kohdasta Käynnistä -valikko -> ohjauspaneeli -> äänet, puhe ja äänilaitteet -> muuta äänivalikoimaa.

Metabolix [08.07.2004 19:07:25]

#

Norton Security ei taida olla niitä nopeimmin latautuvia ohjelmia.

setä [08.07.2004 19:36:50]

#

Ei oo taustakuvaa lainkaan ja ääniä en oo vaihdellut. Tuskin siinä montaa sekuntia säästyy jos vaihdan alkuperäisen tohon Dingiin. Edellisvuotinen versio Nortonin Securitystä oli vielä hitaampi. Noin 40 gigan kovalevystä on vapaana noin kolmannes. Siinäkin voi olla siivottavaa. Sitten on vielä vanha 6 giganen ruksuttamassa. Eheytetty on kyllä kaikki loogiset asemat.

Juice [08.07.2004 21:00:14]

#

Eheytä kiintolevy, järjestele tiedostot uudelleen, tutki vakoojaohjelmat, levyn virheentarkistus, virustarkistus, siivoa rekisteri vaikka jv16 PowerToolsilla ja hae uusimmat ajurit. Oma kone ainakin tuntuu noitten operaatioiden jälkeen huomattavasti vähemmän tukkeutuneelta.

ajv [08.07.2004 21:10:54]

#

Suomalainen RegCleaner on mitä mainioin ohjelma rekisterin siivoukseen. Sillä pystyy myös helposti napsimaan startissa käynnistyviä turhia prosesseja pois
http://users.evtek.fi/~k0101030/RegCleaner43.exe

Oon tehnyt nyt lähes kaikki toimenpiteet, mitä tässä threadissa on tullut esille ja eron kyllä huomaa!

setä [15.07.2004 09:18:39]

#

Sain viimein muistiakin lisättyä toiset 256MB, mutta ei se boottia nopeuttanut eikä profiilin latauksia. Edelleen menee reilu minuutti Windowsin käynnistykseen ja 3 minuuttia profiilin lataukseen ja tiettyjen vakio-ohjelmien käynnistykseen. Lisäksi täytenä yllätyksenä ja pyytämättä resurssihallinta käynnistyy ja heittää näyttöön system32-kansion ja joku Engine0400.dll ei löydy. Ilmeisesti tuo Norton Security on melkoinen hidastaja. Muistin lisäys kyllä selvästi nopeutti muuten koneen toimintaa, esim. profiilin vaihto käy nyt huomattavasti jouhevammin.

nomic [15.07.2004 09:52:25]

#

jos koneella on sitten muute taas paljon "hyödytöntä" rojuakin niin eipä muuta kuin säästät tärkeimmät tiedostot ja projektit ja loput sitten lähtee formatoinnin yhteydessä, välillä tekee hyvää aloittaa tyhjältä pöydältä :)

setä [15.07.2004 10:17:10]

#

Onhan tota rojua kertynyt noin 30 GB ja sen setviminen on kyllä melkoinen urakka. Ehkä kannattaa tuo vanha 6 giganen korvata uudella isommalla, jonne sitten voisi lykätä kaiken. Mites ton XP Homen siirto sitten käy eli saako sen asennettua uudelleen vai miten kannattaa menetellä.

nomic [15.07.2004 10:23:16]

#

xp home editionin saa myös asennettua wintoosa tilassakin (ainaskin itse sain) tarvitset cd:n ja tunnukset (jotka tulee tietysti cd:n mukana) ja suosittelisin että kun alustat kovalevyäsi että osioit sen myöskin, esimerkiksi joku 3gigaa wintoosan omalle c-asemaan ja loput/muut sitten jaat mielesi mukaan... ja onhan tuo urakka, itelläkin oli pari vuotta sitten kun oli ollu sama kone joku 5 vuotta, mutta kyllä se työ kannattaa, koska sit on lelu taas "nopea" :) mutta setä, jos asut pk-seudulla etkä omista win xp home editionin cd:tä vaikka niin voin tulla laittamaan sen sulle :)

BadSource [15.07.2004 11:08:04]

#

setä kirjoitti:

Käyttääkö kukaan valmiustilaa sammutuksen sijasta XP:ssä. Sitä olen joskus yrittänyt mutta se ei toimi. Kone menee virhetilaan ja on kuitenkin bootattava uudelleen.

Käytän valmiustilaa molemmilla koneillani (työ- ja kotikone), eikä siinä ole mitään ongelmaa. Epäilen, että tuo on vahvasti konekohtaista. Aikaisempi Win2000 ei suostunut toimimaan mitenkään päin valmiustilan kanssa kotikoneellani, vaan ruutu paukahti punaiseksi still-lumisateeksi, eikä pois päässyt muuten kuin katkaisemalla virrat.

setä [15.07.2004 13:20:22]

#

Onhan mulla tietty XP Homen CD ja tunnukset. Jos sen joutuu uudelleen asentamaan, voiko sen myös uudelleen rekisteröidä ?
Edit Siis tarkoitin aktivoida. Mulla on OEM-lisenssi. Ei saa siirtää toiseen koneeseen mutta entäs toiselle kovalevylle. Jos kovalevy tilttaa niin kai on pakko saada. Täytyy vissiin Mikkisoftalta kysyä.

nomic [15.07.2004 17:25:08]

#

itse ainaskin pystyin wintoosan rekistöidä uudestaan formatoinnin jälkeen, ja omaan käyttöönhän saa poltella kaikkea roipetta, myös lisenssi-tuotteita tietääkseni, eli omasta mielestäni wintoosan saa myöskin polttaa cd:lle ja asentaa toiseen koneeseen myöskin jos se tulee omaan käyttöön, tai näin on tehty xp professionalin kanssa ainaskin... eli: jos omistat wintoosa-cd:n saat asennella sitä omaan käyttöön niin monesti kuin haluat, näin olen itse käsittänyt asian ;)

firebug [15.07.2004 17:37:22]

#

nomic kirjoitti:

...eli: jos omistat wintoosa-cd:n saat asennella sitä omaan käyttöön niin monesti kuin haluat, näin olen itse käsittänyt asian ;)

Asia ei kyllä ole näin. Jos asennat XP:n toiseen koneeseen, joudutaan se rekisteröimään joka taas ei onnistu, koska se on rekisteröity jo toisen koneen käyttöön.

nomic [15.07.2004 18:22:06]

#

firebug, sitten olen ollut väärässä, jostain kyllä lukenut että professionalin saa asennella, hmm... no mitäpä sitä tarkistelemaan, kun asia on varmaankin näin :)
no aina sitä oppii uutta

Metabolix [15.07.2004 18:28:05]

#

nomic kirjoitti:

itse ainaskin pystyin wintoosan rekistöidä uudestaan formatoinnin jälkeen - -

Pystyit, koska koneesi oli sama kuin ennenkin. WinXP tekee koneelle UniqueID:n laitteiston perusteella. Jos liian monta osaa on vaihtunut, ei rekisteröinti onnistu (on kokeiltu, nyt omistankin kuolleen XP:n). Perjaatteessa kahteen täysin samanlaiseen koneeseen voisi onnistua asentaminen, mutta harvoin löytää niin täydellistä paria.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta