Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Gentoo vai Mandrake?

Sivun loppuun

TETRIS [29.06.2004 13:27:17]

#

Olen käyttänyt nyt n. puoli vuotta Fedora Core 1 linuxia (ja aikaisemmin kaverin luona SuSea) ja ajattelin, että kokeilin jotain toista distroa. Pienen etsimisen jälkeen löysin kaksi hyvältä vaikuttavaa distroa : Gentoon ja Mandraken. Haluaisin linuxin jota on helppo "linux aloittelijankin" käyttää ja, että siihen saisi mahd. paljon ohjelmia. Mandrake vaikutti oikein sopivalta ja ohjelmiakin löytyi ihan kohtuullisen paljon. Luin jostain, että Gentoo suorittaa ohjelmat suoraan ohjelman lähde koodista joten siihen saisi periaatteessa kaikki linuksin ohjelmat toimimaan, mutta se olisi hieman vaikeampi käyttöisempi kuin Mandrake? Onko näin? Ja jos on niin pitääkö uutta ohjelmaa hakiessa imuroida ohjelman lähdekoodi vai jokin muu paketti?

Heikki [29.06.2004 13:37:56]

#

TETRIS kirjoitti:

...luin jostain että Gentoo suorittaa ohjelman lähde koodista..

Ei, vaan muistaakseni asia oli niin, että kaikki Gentoon ohjelmat käännetään asennuksen yhteydessä juuri sinun koneellesi sopiviksi, jolloin käyttis on mahd. nopea. Tämä tosin aiheuttaa sen että asennus on hidas.

Itselläni on Mandrakesta jonkin verran kokemuksia, ja jahka versio 10 tulee ulos, se on varmaankin kokeilemisen arvoinen (toisaalta mandraken sivuilla on maaliskuussa päivätty uutinen, että v. 10 tulee julkisesti ladattavaksi ensi kuussa, eipä ole näkynyt).

TETRIS [29.06.2004 13:43:55]

#

Juu... Mandraken 10 versio on jo julkaistu... sitä ei näy sillä lataus sivulla mutta kun menee jollekkin servulle niin sieltä se kyllä löytyy... Mutta onko se niin, että Gentoolla toimivat periaatteessa kaikki linuxin ohjelmat?

mikaelh [29.06.2004 15:15:47]

#

TETRIS kirjoitti:

Juu... Mandraken 10 versio on jo julkaistu... sitä ei näy sillä lataus sivulla mutta kun menee jollekkin servulle niin sieltä se kyllä löytyy... Mutta onko se niin, että Gentoolla toimivat periaatteessa kaikki linuxin ohjelmat?

Eivät ne kyllä Gentoolla sen paremmin toimi kuin monissa muissa distroissakin. Portagessa on kyllä monta tuhatta ohjelmaa, jotka voi helposti asentaa, mutta esim. vanhat pelkästään binääri-muodossa ohjelmat eivät yleensä toimi.

Aruviel [29.06.2004 16:44:47]

#

Käyttöeroista Mandraken ja Gentoon väliltä en kovin suurta kokemusta omaa. Käytän itse siis Gentoota. Mandrakea käytin kun se oli 9.1 versioon päässyt muutaman viikon.

Mandrake on käsittääkseni aika helppo asentaa, kuten Fedorakin. Ei se periaatteessa Gentoossakaan ole vaikea (mutta vaikeampi toki kuin Mandraken), sinun ei tarvitse kuin seurata idioottivarmoja ohjeita. Gentoon asennuksessa myös menee paljon aikaa, joka tietenkin riippuu, että miten paljon haluat tavarasta kääntää itse. Mandrakessa on varmaankin jotain graafisia hallintopaneeleita sun muita sellaisia, Gentoossa niitä ei ole, vaikkakin harrastelijat tekevät esim. portagelle omia GUI:ta. Ja Gentoossa ei tietenkään ole mitään graafista installeria tyyliin Mandrake tai Fedora. Gentoon asennus ilmeisesti onnistuu myös aika pikaisestikin, erillisellä GPR(?)-paketilla saa suoraan asennettua kaiken maailman KDE:t ja OO:t; mitä siinä nyt tuleekaan mukaan. Eli ne ohjelmat ovat binääripaketteina mukana siinä GPR(?)-levyllä. Gentoon asennus on myös jaettu kolmeen osaan, joista se kolmas asentuu aika nopeasti. Gentoossa joudut itse myös kääntämään kernelin ja osioimaan levy(t) sellaisiksi kuin haluat. Asennuksessa on apuna skriptejä, jotka tekevät paljon työtä puolestasi.

Gentoo erottuu jollain tapaa edukseen portagen ansiosta (riippuu henkilön tarpeista). Ohjelmia löytyy suhkot laajasti ja portage itse osaa laskea/tarkistaa pakettien riippuvaisuudet toisiinsa ja asentaa sitten tarvittavat. Tietty jos et halua hirveitä odotusaikoja, jos sinulla on hidas prosessori niin ehkä Gentoo kannattaa kiertää kauempaa. Tai jos et vain halua kuluttaa aikaa pakettien kääntämiseen. Mandraken pakettienhallinnasta en oikein tiedä, enkä halua sitä verrata. Se on varmasti ihan toimiva systeemi sekin.

Eli: Gentoolla paketit käännetään lähdekoodista ja käsittääkseni RPM:t ovat binäärejä, joiden asennus on nopeampaa. Portage osaa tarkistaa dependencyt, Mandraken dependency checkeistä en tiedä, muttta arvelisin sen olevan hankalampi systeemi. Gentoon asennus on pitkä jos sen tekee alusta asti. Jos pioneerihenkeä löytyy niin Gentoota vain sisään, siinä oppii paljon asioita itse käyttiksestä. Gentoolla on myös mukava yhteisö ja dokumentaatiota löytyy apuun. Jos päätät kokeilla molempia, niin ehkä kannattaa ensin kokeilla Mandrakea. Jos Gentoo kiinnostaa, niin kannattaa tutkia vaikka sitä asennusopasta ja muita dokumentaatioita heidän sivuiltaan ja päätellä siitä, että haluaako tällaiseen ryhtyä.

Pitkä postaus, voi olla aika sekava. Ei se Gentoo kuitenkaan mikään jumalallinen ylilinuxdistro ole, jos sellaisen kuvan onnistun saamaan. Mandrake on varmasti kelpo distro helppoa haluavalle.

TETRIS [29.06.2004 18:54:38]

#

Selvä... Gentoota taidan kokeilla myöhemmin sillä en usko, että minulta löytyy vielä sen käyttöön tarpeeksi taitoa. Eteeni osui taas yks distro : Debian. Vaihtoehdot olisivat nyt siis Mandrake ja Debian. Käyttäisin konettani siis enimmäkseen : surffailuun, irkkaamiseen, skriptejen testaamiseen (servutus) ja MP3:sien kuuntelemiseen. Joten kumpi mahtaisi olla parempi?

Bill Keltanen [30.06.2004 09:26:52]

#

Muuten, mitä eroa on Mandrake 9.1 ja Mandrake 10.0? latasin kauan sitten 9.1 ja se odottaa asennusta

TETRIS [30.06.2004 12:12:51]

#

Varmaankin jotain bugi korjauksia yms. ja uudempia softia mukana. Tuskin siinä mitään kauheasti uutta on. Mandraken sivuilta löytyy varmaankin lisää...

Aruviel [30.06.2004 12:54:23]

#

10.0:ssa on siirrytty 2.6-aikaan. Lisäksi softista on uudemmat versiot mukana, kuten TETRIS sanoikin. Heidän sivuiltaan saattaa ahkera jotain lisäinfoa löytää. (Mandrakella hieman sekavahkot sivut?)

TeeVee [30.06.2004 14:07:52]

#

Nyt kun on linuxeista keskustelua, niin itsekin osallistun. Kuinka nopean koneen Debian vaatii?

Koneeni:
200mhZ pentium pro
64mt ram
40+2gt kiintolevyä.

Siinä tärkeimmät. Jos debian ei mene koneeseen, niin mikä distro pyörisi koneessa tehokkaasti?

TETRIS [30.06.2004 14:24:02]

#

Debianin sivuilta löytyy kyllä varmaankin tuo tieto.... mutta arvelisin, että muisti varmaankin riittää juuri ja juuri, mutta prosessorista en ole varman. Kyllä järjestelmän saa pyörimään kevyemmin esim. kevyemmän desktop enviromentin avulla (flux box jne.) tai pelkällä komentorivillä :P

Mutta osaako joku sanoa : Kumpi on parempi Mandrake vai Debian. Koneen käytto tarkoituksen mainitsin myös jo ylempänä.

Aruviel [30.06.2004 19:57:17]

#

Teemu: Riippuu aivan siitä, että mitä aiot tehdä koneellasi? KDE:ta tai Gnomea on turha yrittää tuolla pyörittää. Sen sijaan jokin kevyt ikkunamanageri kyllä pitäisi pyöriä tuollakin. Mitään Fedoraa tai Mandrakea en lähtisi tuollaiseen koneeseen ajamaan. Itse laittaisin varmastikin Debianin, jolla saa ne paketit itse päättä (melko) tuoreista yksilöistä.

Ja prosessorin pitäisi riittää ainakin teknisen toteutuksen puolesta.

TETRIS: Olin kirjoittanut jo noista kahdestakin jonkinlaisen (hiton pitkän) selostuksen, mutta piiskasin itseäni ja en lähettänyt sitä. Jos jaksat ja varat riittää poltella noita levyjä, niin testaa molempia. Noista kahdesta vaihtoehdosta pistäisin itse Debianin. Debian ei tarvitse kuin sen ensimmäisen levyn asennukseen ja muut tarvittavat ohjelmat haetaan sitten netistä apt-getillä.

Edit: Tai näin minä nyt muistelisin ;)

SQ [01.07.2004 12:59:38]

#

Mites kuinka tohon debianii saa jonkun kde tai gnomen "aktivoitua"? Siis olen asentanut itselleni tohon debianin, mutta se on vielä täysin tekstipohjainen. Olen käyttänyt sitä mm. sivujen selaamiseen lynxillä, ja tarkotus olis siihen irssi hankkia.

Blaze [01.07.2004 14:41:03]

#

<arvaus tyyppi="villi">apt-get kde</arvaus>

Aruviel [01.07.2004 16:18:47]

#

Ohjekirja on luettavissasi, kai olet sitä vilkuillut ;).

Esimerkiksi Debianin kotisivuilta, asennusoppaasta: http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-init-config.en.html#s-install-packages

Ja nyt sitten vielä miten yksittäisen paketin asennus onnistuu: Kirjoitat "apt-get install paketinnimi" , tietysti ilman noita "". (Unohtui niiden oikea nimi). Kannattaa todellakin lukea niitä ohjeita, säästyt paljolta pään vaivalta.

Blaze [01.07.2004 16:33:26]

#

Aruviel kirjoitti:

ilman noita "". (Unohtui niiden oikea nimi)

Lainausmerkki :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta