Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Millaista on ohjelmointi työelämässä?

Sivun loppuun

SQ [27.06.2004 15:38:56]

#

Joku joka työkseen ohjelmoi, voisi kirjoittaa artikkelin missä kertoisi minkälaista olisi ohjelmoida työkseen, mitä se vaatii, paljo maksetaan, työkoneet, ohjelmistot ja ym ym.. Jos vain joku jaksaisi niin itse ainakin olisin kiinnostunut kerran harkitsen vakavasti että itse menisin ohjelmointi alalle.

Linkku [27.06.2004 17:03:37]

#

Loistava idea.

leftover [27.06.2004 18:13:47]

#

Erittäin marvelous idea. Itse ohjelmoin työkseni ja artikkeli olisi: Työskentelen <sensuroitu> jossa maksetaan palkkaa <enhaluakertoa>. Työkseni teen <salassapitovelvollisuus> ja työvälineinäni on <salassapitovelvollisuus>.

Lisäksi mukaan hyppii mm. työsuhdekeksinnöt ym. lakipykälät joten saattaa aika kuivaksi jäädä. Sitten jos kokemusta olisi useammasta paikasta, pystyisi tehdä ehkä yleistävän yhteenvedon, yhdellä paikalla on turha yrittääkään.

Heikki [27.06.2004 18:29:44]

#

Onhan tuo ihan kiinnostava aihe, mutta pelkään juuri tuota leftoverin mainitsemaa tilannetta. Mitä olen ammattilaisia kuullut, niin melko tiukat salassapitovelvollisuudet tuntuu olevan...

Toisaalta, joku voisi tietysti kertoa jotakin esim. kouluttautumisesta, mutta tuskin siitä kunnon artikkelia saisi...

Metabolix [27.06.2004 22:52:51]

#

Mutta se, mikä useimpia varmasti kiinnostaa, ei varmaankaan ole niin salaista tietoa? Eli millaiset ovat työolosuhteet, millainen yleisesti ottaen on työnjako, tällätäänkö vain eteen että "tees ny semmonen mikä tekee sillai..." Ei kai kukaan nyt halua lukea tällaista juttua: "Olen sejase, projektina juuri nyt HalfLife2, maksetaan huonosti, koodaan Notepadilla."

Antti Laaksonen [28.06.2004 01:00:53]

#

Aihe olisi kyllä kiinnostava, samoin kuin Heikin mainitsema kouluttautuminen. Monihan meistä on miettinyt ohjelmointia oikein ammatiksi (ellei jo ole). Artikkeli kannattaisi varmaan tehdä niin, että haastateltavia olisi useampia ja heillä olisi pitkä työkokemus.

SQ [28.06.2004 02:11:57]

#

leftover kirjoitti:

Erittäin marvelous idea. Itse ohjelmoin työkseni ja artikkeli olisi: Työskentelen <sensuroitu> jossa maksetaan palkkaa <enhaluakertoa>. Työkseni teen <salassapitovelvollisuus> ja työvälineinäni on <salassapitovelvollisuus>.

Lisäksi mukaan hyppii mm. työsuhdekeksinnöt ym. lakipykälät joten saattaa aika kuivaksi jäädä. Sitten jos kokemusta olisi useammasta paikasta, pystyisi tehdä ehkä yleistävän yhteenvedon, yhdellä paikalla on turha yrittääkään.

Siis eihän sitä aivan tarkalleen pidä kertoa MITÄ ohjelmoi, vain sinneppäin. Siis tarkoitan minkälaista ohjelmistoa niinkuin yleensäkkin.

Antti [28.06.2004 14:56:38]

#

No jopas... salassapitovelvollisuus rajataan aika tarkkaan projektikohtaiseksi koskemaan projektin sisältöä ja ratkaisuja ei yleisessä tiedossa olevaa ohjelmointitapaa, työkaluja tai käytäntöä koskevaksi.

Voin aivan hyvin kertoa toimivani teknillisenä johtajana ohjelmointitalossa, joka tekee asiakaskohtaisia taloushallinnon erityissovelluksia. (Hallintojärjestelmiä, kuten laskutusta, asiakashallintaa, tilihallinnointia, maksuliikennettä jne).

Palkkataso alalla on työntekijän työtehtävistä, koulutuksesta, taidoista ja firmasta riippuen 2300 - 3500 € kuukaudessa. Joissain jopa enemmän, mutta hyvin harvoin. Paras palkkani on ollut 6000 € kuussa, nykysin vain 3000 € paikkeilla.

Vaatimukset ovat pitkälti yrityskohtaisia eli riippuu mitä yritys tekee, mutta meillä suurin vaatimus on soveltuvuus tehtävään. Eli osaa tehdä sen mihin työhön palkataan. Käytännössä hyvä asia on osata HYVIN useita ohjelmointikieliä ja tuntea useita erilaisia ohjelmointitekniikoita.

Työvälineinäni on tällä hetkellä Shuttlen Cube, Windows XP Pro, 765 MB Muistia, 2600+ Athlon. Kovalevytilaa riittävästi (Käytän lisäksi ulkoista minikovalevyä, EIO:n 20 GB).

Koneella pyörii WMWaren alla Linux (Debian) ja W2000 Server, jossa IIS ja SQLServer, lisäksi pöydälläni on kaksi miditornia, joista toinen toimii testiserverinä ja toinen tiedostopalvelimena.

Tuotantokoneet ovat palvelinsaleissa ja hallinnoin niitä Terminaaliyhteydellä toimistolta.

Kehitykseen pääasiassa käyttämäni ohjelmistot ovat VB6, VC++, VB.NET, C#.NET, Macromedia MXStudio 2004, Borlandin JBuilder9.

Työkseen ohjelmoiminen on tylsää ja raskasta siinä missä ojan kaivuukin on työkseen tehtynä .. aikataulut mättää päälle ja itse ei oikeastaan voi juuri mihinkään vaikuttaa muutoin kuin suunnitteluvaiheessa, jos on mukana suunnittelutiimissä (minä nyt asemani puolesta pääasiassa olen aina). Uusien tekniikoiden opiskeluun saa varautua jokaisen projektin yhteydessä.

Työkseni olen ohjelmoinut lähes 15 vuotta ja välillä olen vakavissani harkinnut alan vaihtoa vaikka perunakauppiaaksi torille.

Jaa - työolosuhteista - työskentelemme pienessä sotkuisessa huoneessa, joka on lattiasta kattoon täynnä erilaista rautaa, limupulloja piuhakeloja ynnä muuta tavaraa - pöydälläni on kolme konetta ja kaksi näyttöä (työkoneessa tuplanäyttö ja muut videosplitterillä).

Muilla pöydillä on useita läppäreitä, monitoreja (konsoleita) ja pöytäkoneita.

Yksi nurkka toimii rikki menneiden koneiden hautuumaana. Toimisto on kokonaisuudessaan suurempi, mutta muissa tiloissa on sosiaalitilat, maahantuontiyksiköt, myynti, kaapelituotanto jne.

Työryhmä on hyvä ja huumorintajuinen. Uskoisin, että koko porukka viihtyy suhteellisen hyvin (sotkusta huolimatta).

Jos jotain jäi auki - kysykää...

Juhisl [29.06.2004 00:09:24]

#

No siinähä tuli oikee kunnon selvennys ja kysyttävää ei varmaa jääny kellää, ja oothan sä sit jo päässy vähäks aikaa ohjelmoimaa.
Uskoisin et monel tää ohjelmoiminen jää iha vaa harrastelu pohjalle, ainaki mun puolesta, tykkään kyllä tehä koneilla vaikka mitä, mut parempi oon noitten komponenttien kanssa vääntämää, se o enemmä mun alaa, ja vielä ku siitä pitää ni siihe ei kyllästy nii nopeesti, varmaa sen takii itekki aikanaa oot valinnu ton ohjelmointi puolen mieeluummin.

Loppuun vielä että oli kyllä tosiaan selventävä raportti siitä mitä ohjelmointi tosissaan on.

rndprogy [29.06.2004 12:58:15]

#

Kyllähän ohjelmointia voisi työkseen tehdäkin onhan se työtä siinä missä muutkin, mutta että pitäisi opetelle vapaa-ajallakin uusia ohjelmointitekniikoita... nojaa :D enhän muuta vapaa-ajalla oikeastaan teekään kun olen tietokoneen ääressä ja kyllähän siinä välillä tulee väkisinkin opeteltua ohjelmointia.

Antti [29.06.2004 16:41:51]

#

rndprogy kirjoitti:

Kyllähän ohjelmointia voisi työkseen tehdäkin onhan se työtä siinä missä muutkin, mutta että pitäisi opetelle vapaa-ajallakin uusia ohjelmointitekniikoita... nojaa :D enhän muuta vapaa-ajalla oikeastaan teekään kun olen tietokoneen ääressä ja kyllähän siinä välillä tulee väkisinkin opeteltua ohjelmointia.

Eipä oikein maistu koodaaminen enää vapaa-ajalla... Jos tietokoneelle eksyy vapaa-aikana tulee pääasiassa surffailtua joillain epämääräisillä ohjelmointiputkasivustoilla tai pelailtua jotain... :D

squid [30.06.2004 21:47:10]

#

Mutta onko ohjelmointi työnä kannattavaa.
Olen joka tapauksessa päättänyt jos näin nuorena(13) että työni liittyy tietokoneisiin. Entä minkälaista koulutusta tarvitsee päästäkseen ohjelmoimaan?
Pitääkö olla yliopiston käynnyt datanomi tai jotain?
Jos pitää olla suurikin koulutus taidan mennä tuonne asennus puolelle.

Marja [01.07.2004 12:09:31]

#

Juusofin kirjoitti:

Mutta onko ohjelmointi työnä kannattavaa.
Entä minkälaista koulutusta tarvitsee päästäkseen ohjelmoimaan?
Pitääkö olla yliopiston käynnyt datanomi tai jotain?

Varmasti ei tarvitse olla yliopiston käynyt datanomi, sillä yliopistosta ei valmistu datanomeja. (Joten aika harva datanomi on yliopiston käynyt, tosin niitäkin löytyy. En tiedä, kutsuvatko itseään datanomeiksi vai maistereiksi.) :)

Enin osa koodaajista tulee varmaan ammattikorkeakouluista (en tiedä ovatko ko. linjat lukiopohjaisia vai ei-lukiopohjaisia). Yliopistosta valmistuneetkin voivat olla koodaajina, mutta useimmat (?) tekevät jotain muuta, esim. suunnittelua, uusien ohjelmointikielten / kääntäjien / ympäristöjen / algoritmien kehittelyä.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta