Kumpi on parempi, quick basic vai visual basic? oon kuullu et vb:ees on rajat vähä korkeemmal, mut onks se sit myös vaikeempaa?
Suosittelen ottamaan visual basicin.
Perusteet oppii helposti vaikka lukemalla putkan oppaat.
VB:llä saat tehtyä paljon enemmän kuin QB;llä, mutta QB:llä grafiikan käpistely on parempi.
VB:tä opetettelemalla saat töitä, QB:tä opettelemalla et. ;)
VB:llä voit tehdä paljon enemmän ja monipuolisempia juttuja kuin QB:llä ja VB kehittyy. Vb on kyllä vaikeempaa, ja QB:llä pääsee nopeemmin alkuun. Kyllä VB aina QB:n hakkaa!
Jes jes...
Jos haluat tehdä DOS-ohjelmia, valitse QBasic. Jos taas haluat tehdä Windows-ohjelmia, valitse Visual Basic. Moni asia onnistuu kyllä VB:llä paljon helpommin kuin QBasicilla, ja sillä voi tehdä vaikka kuinka laajoja ja hienoja ohjelmia. VB tosin on maksullinen, toisin kuin QBasic.
Antti Laaksonen kirjoitti:
Jos haluat tehdä DOS-ohjelmia, valitse QBasic. Jos taas haluat tehdä Windows-ohjelmia, valitse Visual Basic. Moni asia onnistuu kyllä VB:llä paljon helpommin kuin QBasicilla, ja sillä voi tehdä vaikka kuinka laajoja ja hienoja ohjelmia. VB tosin on maksullinen, toisin kuin QBasic.
Näinhän se asia on. Minusta tuntuu, että tästäkin on keskusteltu vaikka kuinka monta kertaa, vaikka asiasta on ihan turha kiistellä. Kaikki riippuu tasan siitä, haluaako tehdä ohjelmia DOS:lle vai Windowsille. Sinänsä itse kieli on ihan sama. Useissa asioissa VB lienee parempi vaihtoehto, mutta jotkin asiat on kätevämpi hoitaa QB:llä.
Voisi lisätä tuonne VisualBasic/Qbasic FAQ osioon asiaa tästä että kumpi kieli kannattaa valita.
Sinne voisi myös liittää linkkejä näihin keskusteluihin.
hunajavohveli kirjoitti:
Kaikki riippuu tasan siitä, haluaako tehdä ohjelmia DOS:lle vai Windowsille.
Täysin samaa mieltä. Ja henkilökohtaisesti en voi käsittää, miksi joku haluaisi nykypäivänä tehä ohjelmia DOS:lle.
Ja tästä tulikin mieleen eräs asia. Kun yrittää aloittaa uuden aiheen, niin haku voisi tehdä tarkistuksen löytyykö samantapaisia aiheita/koodivinkkejä/oppaita jo ennestään, ja ilmoittaa niistä ensin, jonka jälkeen jäsen voisi päättää aloittaako uuden aiheen vai ei. Tämän toiminnon voisi tietysti kytkeä pois profiilista, mutta se voisi olla uusilla jäsenillä automaattisesti aluksi päällä. No en kyllä tiedä, onko tämä järin hyvä idea, mutta onneksi minun ei tarvitsekaan päättää asiasta itse.
Dos-ohjelmat voivat olla hyvinkin hienoja. Hyvä esimerrki tästä on Pyörivä planeetta.
Fisher kirjoitti:
Dos-ohjelmat voivat olla hyvinkin hienoja. Hyvä esimerrki tästä on Pyörivä planeetta.
Enpä minä tuota kiistäkkään, mutta minusta uusien DOS-ohjelmien tuottamisessa ei ole mitään järkeä, kun niiden toimivuuskin nykykäyttiksillä on vähän mitä sattuu.
Jep. Ja uskoisin, että VB:llä saa joka tapauksessa parempaa grafiikkaa (...~DirectX~...) kuin qb:lla. Mitä muka QB:lla voisi tehdä paremmin kuin VB:llä?
Minusta DOS-ohjelmoinnissa on edelleenkin oma viehätyksensä, Windowsissa konetta ei pääse käyttämään samalla tavalla suoraan. Huono yhteensopivuus uusien järjestelmien kanssa on kuitenkin merkittävä ongelma.
jcd3nton kirjoitti:
Jep. Ja uskoisin, että VB:llä saa joka tapauksessa parempaa grafiikkaa (...~DirectX~...) kuin qb:lla. Mitä muka QB:lla voisi tehdä paremmin kuin VB:llä?
No otetaan esimerkki: Mitenkä vaihtaisit VB:llä palettia niin, että jokainen samalla indeksillä merkitty pikseli muuttaa väriään yhtä aikaa nopeasti? Enpä usko, että ainakaan puhtaasti VB:llä onnistuu, koska VB:ssä ei käsittääkseni ole palettia, vaan jokaisen pikselin väri määrätään erikseen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.