Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VBA: roolipeli

Sivun loppuun

cODe [22.05.2004 22:26:02]

#

Olisiko halukkaita aloittaa ADOM:in tyylisen
roolipelin tekeminen ??

tuomas [22.05.2004 23:54:13]

#

No vähän vaikea sanoa.. muitakin projekteja on jo aika paljon..
Kumpi kieli qb vai vb?
Mitä osaat tehdä itse?
Kerro kaikki tarkemmin.

nomic [23.05.2004 04:55:30]

#

jos on vb kyseessä niin multa saisi muutaman editorin esim:
hahmo editori:
-määrää aloitus level
-stndr att
-stndr def
-stndr spe
:eli attack, defende, speed
sitten neljä eri tavaraa mitä on mukana hahmolla aluksi (määrää voi vaihtaa mutta neljä on normi)
jne...

sitten esine-editori:
-esineen tyyppi (esim miekka)
-esineen vaikutus esim attack
-attack
-defende
-speed
esim:
att. +3
def. 0
spe. -2
-hinta

jne... onhan noita ja kauppoja tehty jne...
jos on kiinnostunut niin sähköpostia tulemaan, itseasiassa kaikki muut perusasiat löytyy paitsi mappieditori (myönnän suoraan että grafiikan säätäminen ei ole mun hommaa paitsi taustojen jne...)
ja s-osoite: nomikki@hotmail.com

rndprogy [23.05.2004 08:54:20]

#

Jos se on ADOM tyylinen niin silloinhan se on merkkigrafiikalla toteutettu. Tehdään varmaankin QB:llä?

hunajavohveli [23.05.2004 10:14:46]

#

Voisi kiinnostaakin, mutta haluaisin tietää vähän omasta ohjelmointikokemuksestasi, sillä tällaista ei ihan tuosta vain koodata, jos kunnollisen pelin haluaa tehdä. Ohjelmointiin voisin ottaa osaa itsekin, sillä jonkinmoista kokemustakin QB-roolipelien tekemisestä löytyy. Voin toki suunnitella karttoja, hirviöitä ja aseitakin, jos ei muuta hommaa löydy.

CoDeR [23.05.2004 11:38:06]

#

Ajattelinpa tässä nyt samalla kysästä kun en ole vielä yhtään roolipeliä tehnyt(vb) .. Niin sellasta vaan että tuleeko niistä hahmoista enemmän finalfantasy 7:kan vai esim. 3:sen tapasia? ja tuota onnistuuko toimivan roolipelin teko pelkästään vb:llä vai pitääkö siinä esim. grafiikkaa yms. tehdä muilla ohjelmilla?

tuomas [23.05.2004 12:26:10]

#

Kyllä vb:stä löytyy grafiikka komentoja joilla voidaan
piirtää yksittäisiä pisteitä, viivoja tai ympyröitä.
Tässä esimerkit kaikista:

Picture1.PSet (10, 10), RGB(200, 80, 70)
Picture1.Line (1, 1)-(10, 10), RGB(5, 5, 5)
Picture1.Circle (100, 100), (100), RGB(50, 50, 50)

Mutta helpommalla pääset kun piirrät kuvat vaikka paintilla...
ja lataat kuvat pictureboxeihin.
Tässä esimerkki:

Picture1.Picture = LoadPicture(App.Path & "\Testi.bmp")

Kuvan täytyy olla samassa hakemistossa kuin itse ohjelma.

Blaze [23.05.2004 12:31:16]

#

CoDeR kirjoitti:

onnistuuko toimivan roolipelin teko pelkästään vb:llä

Onnistuu.

CoDeR kirjoitti:

vai pitääkö siinä esim. grafiikkaa yms. tehdä muilla ohjelmilla?

Toki voi luovasti soveltaa viivoja, ympyröitä, pisteitä ynnä muita, mutta sanoisin, että vähänkään kehittyneemmän näköisessä tekeleessä joku kuvankäsittelyohjelma puoltaa kyllä paikkaansa ^^;;

Gaxx [23.05.2004 13:15:28]

#

Mää voisin olla kiinnostunu lähteen mukaan projectiin jos vaan löytyy muutamia muitakin. Taidoista kaipaisin hieman näytteitä vaikka en itekkään nyt mikään pro ole mutta oon mää yhen yksinkertasen roolipelimoottorin tehny QB:llä, joka jäi aika kämäseks johtuen siitä, että alotin sen väsäämisen 4 päivää sen jälkeen kun olin alottanut qb:llä ohjelmoinnin. Sitä enne olin ohjelmoinu vähän c++:lla, mutta varsinaisen ohjelmoinnin siis alotin qb:llä(kauhee selitys...). Tuon moottorin ja kaiken mitä olen siihen tehnyt voi käydä lataamassa täältä. Tuosta nyt ei kannata tehdä mitään päätöksiä mutta tämä voi antaa jotain suuntaa. Tuosta (jälkimmäisestä) moottorista tuli vähän hidas johtuen huonosta "muistinkäsittelystä" enkä sen vuoksi jaksanut sitä jatkaa(olis se helppo korjata, mutta en vaan jaksa). Tässä jälkimmäisessä on sit käytetty futurelibrarya

Jokatapauksessa, jos löytyy muutama innokas jolta löytyy tarpeeksi kokemusta niin olen valmis lähtemään mukaan. VB:llä ohjelmointi sujuu yhtä hyvin kuin qb:lläkin ja jos vb:llä meinataan tehdä niin ehdottaisin, että käyttäisimme directX:ää.

Itse voisin osallistua ohjelmointiin ja suunnitteluun. Kyllä voin grafiikkaakin piirrellä, mutta se ei ole vahvimpia puoliani.

Ps. Tehkää noille moottoreille mitäs lystäätte. En mää niitä enää aijo jatkaa. Tai no niin... kukahan niitä nyt jaksas jatkaakaa :)

hunajavohveli [23.05.2004 13:38:00]

#

Gaxx kirjoitti:

VB:llä ohjelmointi sujuu yhtä hyvin kuin qb:lläkin ja jos vb:llä meinataan tehdä niin ehdottaisin, että käyttäisimme directX:ää.

Kyse oli siis Adomin tapaisesta merkkipohjaisesta roolipelistä, ja ASCII-merkkien piirtämiseen tuskin tarvitaan DirectX:ää. :)
Eihköhän ole syytä toteuttaa tämä QB:llä. VB on tarkoitettu Windows-ohjelmointiin, Adom on DOS-peli.

Gaxx [23.05.2004 13:46:46]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Kyse oli siis Adomin tapaisesta merkkipohjaisesta roolipelistä, ja ASCII-merkkien piirtämiseen tuskin tarvitaan DirectX:ää. :)
Eihköhän ole syytä toteuttaa tämä QB:llä. VB on tarkoitettu Windows-ohjelmointiin, Adom on DOS-peli.

Olet aivan oikeassa :) Ajattelin vaan, että jos innostusta riittää niin kyllä siitä voisi tehdä graafisenkin pelin. Itselläni uskoisin riittävän innostusta, kun olen muutenkin hulluna roolipeleihin :)

edit: ...ja niiden tekoon!

edit2: kyllä voin lähtee tekeen merkkipohjastakin roolipeliä, mutta musta tuntuu, että se on hankalempi toteuttaa käyttäjäystävällisesti... tiedä sitten.

hunajavohveli [23.05.2004 14:00:48]

#

Gaxx kirjoitti:

edit2: kyllä voin lähtee tekeen merkkipohjastakin roolipeliä, mutta musta tuntuu, että se on hankalempi toteuttaa... tiedä sitten.

VB:llä ehkä, mutta QB:llä se on varsin helppoa. Minä voin kyllä pitää huolen moottorista ja varsinaisesta koodauksesta, jos vaikeuksia tulee. Otan tietysti vastaan hyviä neuvoja, sillä en minäkin mikään täydellinen ole. Mutta eiköhän roolipeleissä yleensä riitä monenlaisia muitakin tehtäviä kuin koodaus.

Gaxx [23.05.2004 14:13:31]

#

hunajavohveli kirjoitti:

VB:llä ehkä, mutta QB:llä se on varsin helppoa. Minä voin kyllä pitää huolen moottorista ja varsinaisesta koodauksesta, jos vaikeuksia tulee. Otan tietysti vastaan hyviä neuvoja, sillä en minäkin mikään täydellinen ole. Mutta eiköhän roolipeleissä yleensä riitä monenlaisia muitakin tehtäviä kuin koodaus.

Empä usko, että moottorin koodaamisessa mitään varsinaisia ongelmia tulisi, mutta käyttöliittymä on vähän hankala toteuttaa käyttäjäystävällisesti(mun mielestäni). Sama se. Lähden mielelläni mukaan mojovan roolipelin tekoon, mutta näyttöä taidoista kaipaan kyllä erityisesti cODe:lta. Vilkasin tossa profiilia ja tämä näytti olevan hänen ensimmäinen viestinsä, joten rupes vähän arveluttaan. Ei siinä mitään jos innostusta ja taitoa löytyy.

jcd3nton [23.05.2004 15:03:17]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Enpä nyt niinkään sanoisi. Jos on kyse Adomin tapaisesta pelistä, ei se sitä tarkoita että juuri grafiikat pitäisi olla adom tyylisiä. Eikä sen tarvitse edes olla dosissa pelattava. Muista - grafiikat ja äänet ovat vain pinta hiontaa...

hunajavohveli [23.05.2004 15:22:19]

#

No, merkkejä tai grafiikkaa, en ole varma, mitä cODe tarkoitti, joten täsmentäköön sitten vähän, minkälaisesta ideasta oli kyse.

CoDeR [24.05.2004 20:31:05]

#

Voisko tosta pelistä sit kun/jos se valmistuu niin exen, ku haluisin nähä mimmosen roolipelin vb:llä saa aikaseks?

rndprogy [24.05.2004 20:42:09]

#

Nyt on pakko kertoa. Tässä ainakin valmistu(nee) yksi sellainen
https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/23040-ruin-barad

Mutta veikkaan vahvasti että cODe on tekemässä peliä QB:llä.

hunajavohveli [24.05.2004 21:26:32]

#

Voisiko cODe nyt hieman valaista asiaa?

cODe [25.05.2004 16:30:12]

#

peli tehdään vb:lla ja merkkigrafiikalla, eli tarkotus olisi tehdä semmonen ADOMin tyylinen peli. Meiltä löytyy koodaajat omasta takaa, mutta koodia voi pistää tohon osotteeseen: cheerios@luukku.com
niin voin käyttää sitä peliin, ja laittaa nimet tekijöihin.
Koodaajia on jo kolme, mutta lähettäkää ideoita, sillä niitä otetaan vastaan

http://koti.mbnet.fi/sami6/gap.Exe
ylläolevasta osoitteesta löytyy pelin eka taso(vb)
kun olet napin päällä, paina u:ta

hunajavohveli [25.05.2004 16:52:28]

#

Ai, minä käsitin että hait halukkaita aloittamaan tällaista peliä, eikä kehittämään jo alussa olevaa peliä, johon kaiken lisäksi on jo koodaajat valmina. Ei minulla ainakaan tässä tapauksessa ole mitään syytä osallistua. Porukka taisi nyt innostua vähän liikaa turhan tähden. Puhuttiin jo paljon asiaa, ja sitten ilmoitetaan, että osa tiimiä on jo kasassa. Minä olisin tullut kyllä koodamaan, mutta ei sitten, jos asia on näin. Olisi kannattanut hieman täsmentää asiaa jo ensimmäisessä viestissä.

Edit: Mutta jos nyt vinkkejä kaipaatte, niin tehkää tuosta moottorista nyt ihmeessä sellainen, ettei se vilku koko ajan. Jotain ihme vilkkumista tuli myös, kun kävelin päin seinää. Voisi jo luulla, että ukko liikutetaan ja piirretään seinän päälle, ja vasta sitten tarkistetaan, voiko siihen liikkua. Kokemuksesta voin sanoa jo suoraan: Ei näin.

cODe [25.05.2004 16:58:33]

#

moottori on toooooooodella kesken ja tota on tehty vasta puoli tuntia , joten ei siltä voi mitään odottaakkaan, ja ei meillä koko tiimiä ole vielä kasassa !!

hunajavohveli [25.05.2004 17:03:42]

#

Mutta tarvitsetteko varsinaisia ohjelmoijia ollenkaan, vai haluatteko ainoastaan vinkkejä?

pipopää [25.05.2004 17:03:46]

#

Mihin sitä moottoria tarvii

hunajavohveli [25.05.2004 17:04:37]

#

pipopää kirjoitti:

Mihin sitä moottoria tarvii

Moottori on se, mikä pyörittää koko sitä pelin systeemiä.

CoDeR [25.05.2004 17:09:58]

#

hmm.. en mul ainakaan toimi toi linkki siin tulee: ohjelman käynnistäminen ei onnistu koska vb40032.. puuttuu jne. Mut iha sama. Ja oisin sellast kysyny et mikä toi "pelimoottori" itseasiassa on, onko se jokin aliohjelma vai mikä?? ja mitä se tekee?? (ja mahdollisesti onko se välttämätön/onko vaikea tehdä??)

Gaxx [25.05.2004 17:12:12]

#

Joo no en mäkään kyllä oo innostunu lähtee mukaan kehittämään mitään jo alotettua peliä. Ja mitä tohon moottoriin tulee niin näyttää kyllä aika alkeelliselta ton liikkumisen suhteen sillä tuossa tapahtuu juuri se mitä hunajavohveli sanoi, että siinä piirretään ukko seinän päälle ja sitten vasta tarkistetaan voiko siinä seistä. Tuohon on turha yrittää sanoa, että seinän päällä välähtäminen johtuisi moottorin keskeneräisyydestä, tai sitten nykyisiltä koodaajilta ei löydy kokemusta/taitoa tarpeeksi paljon, että lähtisin mukaan. En nyt kuitenkaan halua lannistaa teitä, sillä kyllä tuosta voi hyvinkin tulla jotain, jos vaan intoa riittää.

Edit:
CoDeR: Pelimoottori on sellainen systeemi, joka helpottaa laajan peli tekoa. Esimerkiksi jos sulla on peli, jossa on 100 kenttää niin on paljon mieluumpaa kirjottaa ne tiedostoon ja lukea sieltä ne kentät kuin, että kirjoittaisit kaiken suoraan koodiin. Eli sinne tiedostoon kirjotetaan vaikkapa jonkin ruudun textuurin nimi ja sitten kun ohjelma lukee tiedostosta tuon textuurin nimen niin se osaa laittaa sen sinne kenttään, eikä kaikkia kenttiä siis tarvitse kirjoittaa suoraan koodiin. Tälläistä systeemiä voi sitten soveltaa moneen muuhunkin. Toivottavasti selvensi.

cODe [25.05.2004 17:23:34]

#

CoDeR kirjoitti:

hmm.. en mul ainakaan toimi toi linkki siin tulee: ohjelman käynnistäminen ei onnistu koska vb40032.. puuttuu jne.

Hae tuolta: http://www.mbnet.fi/apaja/etsi vb40032.dll
se on vb4 ajonaikainen kirjasto ja se ei toimi ilman.

Vilkkuminen johtuu siitä, että koodasin sen vahingossa väärin, mutta toi on eka version ja mulla on koneella kääntämättömänä uusi mikä ei vilku

CoDeR [03.06.2004 13:36:20]

#

Tosta Gaxxin jutusta viel sen verran että :

Gaxx:
Esimerkiksi jos sulla on peli, jossa on 100 kenttää niin on paljon mieluumpaa kirjottaa ne tiedostoon ja lukea sieltä ne kentät kuin, että kirjoittaisit kaiken suoraan koodiin.

.... nii tota miten sen sit saa sillee et sitä ei tarvii kirjottaa kaikkee siihen koodiin? (eli kirjoittaa ne tiedostoon... ja miten ne tiedostot saa aikaan? =)

Gaxx [03.06.2004 17:06:20]

#

CoDeR kirjoitti:

Tosta Gaxxin jutusta viel sen verran että :

Gaxx:
Esimerkiksi jos sulla on peli, jossa on 100 kenttää niin on paljon mieluumpaa kirjottaa ne tiedostoon ja lukea sieltä ne kentät kuin, että kirjoittaisit kaiken suoraan koodiin.

.... nii tota miten sen sit saa sillee et sitä ei tarvii kirjottaa kaikkee siihen koodiin? (eli kirjoittaa ne tiedostoon... ja miten ne tiedostot saa aikaan? =)

No vaikkapa tällälailla:

Lykkäät tiedostoon vaikkapa seuraavaa

talo, 2
nurmikko, 1
nurmikko, 1
nurmikko, 1

Ohjelma sitten lukee tuon tiedoston ja tulkitsee mitä mikin arvo tarkoittaa.

Esimerkki:
Olettakaamme, että tiedoston ensimmäinen sarake(nurmikko, talo) tarkoittaa kuvaa joka pitää piirtää ja toinen sarake(1,2) alueella vallitsevaan tapahtumaa.

Ohjelma lukee tiedoston ensimmäisen sarakkeen tiedot vaikkapa taulukkoon textures(3) ja toisen sarakkeen taulukkoon action(3). Tästä ohjelmasi sitten osaa tulkita mitä pitää mihinkin piirtää.

Tiedot pitää tietenkin lukea tarkassa järjestyksessä, jotta kuvat ja sun muut menevät oikeille paikoille eli esimerkkitiedostossamme ensimmäisen rivin tiedot voisivat tarkoittaa, että piirrä kohtaan 0,0 nurmikkoa, jonka päällä voi kävellä. Toinen rivi voisi tarkoittaa vaikkapa, että piirrä talo kohtaan 1,0 ja pilkun jälkenen kakkonen voisi tarkoittaa, että kun menee kyseiseen ruutuun niin, vaihtaa vaikkapa kenttää tjsp.

Ohjelmasi siis lukee tiedostosta "arvon" ja päättelee sen perusteella mitä sen on tehtävä.

Tuo on siis tietenkin vain osa pelimoottoria(yleensä)

Blaze [03.06.2004 18:03:09]

#

CoDeR kirjoitti:

ja miten ne tiedostot saa aikaan? =)

Joko kirjoittelet niitä itse suosikkitekstieditorillas, tai teet ohjelman ("karttaeditorin"), joka osaa kirjottaa niitä.

tuomas [03.06.2004 18:46:31]

#

Suosittelen että katsot tuota putkan jakija peliä.

hunajavohveli [07.06.2004 23:52:37]

#

Löysin tuosta moottorista vielä lisääkin bugeja. Alkoi jo vaikuttaa siltä, että teillä on törmäystarkists jonkin Timerin prosedurissa (mikä ei todellakaan pitäisi olla näin). Kun vain painaa näppäintä pohjaan, niin seinästä menee läpi. Kiinnostaisi kyllä tietää, miten kokeneita ne ohjelmoijat oikein ovat. Voisin tulla mukaan kehittämään, jos vain uskoisitte, että noilla taidoilla ei välttämättä hyvää jälkeä synny.

cODe [12.06.2004 14:49:28]

#

Ne onkin Timerissa, koska kirjoitin koodin suoraan KeyPressiin enkä subeihin, mutta mulla on parempi versio mikä ei vilku eikä mene seinistä läpi

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta