Nyt tässä muutamassa on tullut tällästä vähän puhetta kummastakin aiheesta joten heitänpä tässä pienen kyselyn pystyyn.
Mitä phpssä on parempaa kuin aspissa?
ja sama aspin käyttäjille toisinpäin.
suoranaisesti itsellä ei ole mitään sanottavaa tuohon muuta kuin se että joku aika sitten koulussa alko kurssi jossa piti opetella aspia. no aspi jostain kumman syystä maistui täysin puulle joten pyysin opettajaa että saanko tehdä tuon kurssin phpllä. Ja siinä vaiheessa en tiennyt mitään phpstä muuta kuin että siskon poikakaveri tienaa elantonsa koodaamalla phptä. no opettaja suostui ja sain olla nuo tunnit kotona koodaamassa. ja kurssin lopussa palautin phpllä tehdyn nettikaupan. opettaja oli niin innoissaan asiasta että päätti ruveta pitämään valinnaiskurssia phpstä. ja arvosanaksi sain viitosen. asteikko 1-5. mutta suoranaisesti en osaa sanoa mikä tuossa aspissa on vikana.
sellasen kuvan olen saanut että dreamweaverilla perusasiat onnistuu helpommin. jätkät teki siellä kurssilla lähes samanlaiset ominaisuudet kuin minä mutta lähestulkoon nappia painamalla. ja siitä minä taas en tykännyt ku jäi sellanen fiilis että nuo jätkät jos joutuis tekemään jotain isompaa suoraan koodia kirjottamalla ni sormi menis suuhun.
mutta mielipiteitä!
Melkein sama homma minun opiskeluaikana. Tosin en palauttanut mitään työtä koska koodasin PHP:llä jo työkseni, mutta pidin luokkakavereille introtunnin PHP:stä ja vitonen napsahti.
Se vähä mitä opin ASP:stä, sai selkäkarvani nousemaan pystyyn. echotus sallitaan vain yhdellä rivillä (rivinvaihto ASP:ssä == puolipiste PHP:ssä) ja se hitaus... oma arvioni oli että ASP oli noin 200 kertaa hitaampi verrattuna PHP:hen. ASP.NET en sitten sano mitään, se kuulema on jo yhtä nopeaa kuin PHP.
Tässä kuitenkin PHP:n itse arvostamia ominaisuuksia:
+ Ilmainen
+ Avoin
+ Suosituin
+ yli 3000 funktiota
+ Erinomainen manuaali
+ Nopeus
ASP.NET on jo huomattavasti nopeampi kuin edeltäjänsä ASP, mutta ei sekään yllä ihan PHP:n tasolle (riippuen tietysti koodista). Yksi PHP:n hyvistä puolista on sen toimivuus eri alustoilla. ASP vaatii aina windows & iis -yhdistelmän, kun php:n voi asentaa esim. ilmaisen linux & apache yhdistelmän päälle.
Toisaalta ASP.NET sisältää huomattavasti paremmat lähtökohdat oop-ohjelmointiin kuin PHP, mutta asiaan on toivottavasti tulossa korjaus kunhan PHP5 julkaistaan virallisesti.
Puhun nyt asp.netin puolesta. Turha tässä enää on mistää vanhasta aspista jauhaa...
asp-kerros on tarkoitettu lähinnä tiedon esitykseen ja itse toiminnallisuus on syvemmällä.
PHP on skriptikieli ja siinä kerroksia ei samalla tavalla ole. Skriptit esimerkiksi häsläävät suoraan tietokantaa.
ASP tekniikkaa tuetaan virallisesti. Ja se oletettavasti toimii myös viiden vuoden päästä.
Ja kyllähän aspilla voi koodata paljon hienompia juttuja! Koodasin esim samanlaisen web-palvelun kuin ICQ. En ole varma, mutta tuntuu että tommosta on paha tehdä php:llä. Siis jotain softia mitkä ei pyöri selaimessa?? Minulla on käsitys, että php-on enemmän harrastelu tarkoitukseen, jos taas osaat hyvin asp.netin niin pääset hyville liksoille...
Ja mitä nopeuteen tulee, niin .NETin JITin ansiosta aspx sivut on yhtä vähintään yhtä nopeita kuin php-sivut.
Olisi kiva kuulla mitä php:llä voi tehdä sellaista mitä aspilla ei..?!?
Molemmilla on tullut koodattua hieman enemmänkin ja kummallakin pystyy tekemään kutakuinkin samat asiat.
Suurin ero PHP:n ja ASP:n välillä on kuitenkin käytettävä kieli, joka PHP:ssä muistuttaa paljon C++:aa tai javaa ja ASP käyttää VBScriptiä.
leftoverin mainitsema yhden rivin echottaminen ei pidä paikkaansa, vaikka ASP, joka käyttää VBScriptiä, tulkitsee jokaisen rivin omaksi komennokseen niin siltikin sillä on mahdollista jatkaa edellistä komentoa seuraavalla rivillä, kun laittaa alaviivan jatkettavan komennon loppuun. Esim. näin:
Response.Write "Jaetaan tämä tulostus useammalle " & _
"riville käyttämällä alaviivaa..."
Sami kirjoitti:
leftoverin mainitsema yhden rivin echottaminen ei pidä paikkaansa, vaikka ASP, joka käyttää VBScriptiä, tulkitsee jokaisen rivin omaksi komennokseen
En muistanut kuinka tuo rivitys toimii, mutta kumpi on mielestäsi pätevämpi tapa:
ASP: Response.Write "<h1>Hei, minä olen otsikko</h1>" & _ "<form method=""post"" action=""sivu.asp"">" PHP: print <<<EOT <h1>Hei, minä olen otsikko</h1> <form method="post" action="sivu.php" EOT;
Saati sitten jos echotettavaa olisikin viisitoista riviä jolloin ASP vaatisi 4 x 15 = 60 merkkiä enemmän koodattavaa + lainausmerkkien escapet. Tiedän, tässä tapauksessa kannattaisi poistua koodipuolelta html-puolelle, mutta PHP on opettanut laiskaksi...
Eikä sitten tulkkailla tekstejäni anarkistiseksi microsoft-vastaisuudeksi, ASP on hyvä ja yritysmaailmassa käytetty. Tosin saa sitä palkkaa ihan mukavasti PHP-koodauksestakin...
Omasta kokemuksesta voin sanoa niin paljon että "klassista" ASP:ia koodatessa valahti jätkä kalpeeks ja hiukset lähti.
Olkoot että en oikein osaa kieltä kunnolla, mutta esim IIS:n tulkki ei palauttanut minkäänlaisia järkeviä virheilmoituksia edes parse erroreista mikä hankaloitti koodausta erittäin paljon. Muuttujien scopet tuntu erittäin hämäriltä, esim kahdessa funkkarissa jotka kutsuu toisiaan oli erittäin huono ajatus käyttää saman nimisiä muuttujia. Funktiokutsuissa ei saanut käyttää sulkeita yms yms. Syntaksi erittäin hirveää. Ei kiitos, ei sitten millään.
Mutta kuten sanoin, en osannut (enkä ole vieläkään opetellut) kieltä perinpohjaisesti ja koodaus oli lähinnä sairaslomalla olevan kaverin korvausta.
ASP.NET:iin mulla oli tutustumiskoulutus tuossa viime vuoden syksyllä. Vaikutti erittäin pätevältä systeemiltä. Yksi asia siinä kuitenkin on joka minua häiritsee. Se toimii vain yhdellä alustalla. Mikä se on lienee turha mainita.
Hinnasta on turha puhua sillä .NET frameworkin saa ilmaiseksi, mutta PHP:n siirrettävyys alustalta toiselle on minusta niin suuri valttikortti että se pitää minut edelleen PHP:n parissa.
Olkootkin että PHP on joidenkin "tosi-ammattilaisten" mielestä liian heppoinen. Itselle ei ole tullut tilannetta vastaan jossa olisin tarvinnut järeämpää kalustoa. Ja jos rahkeet riittää niin PHPn ytimen laajentamiseen on kaikki mahdollisuudet.
Joo ei tässä nyt kannata verrata php:tä ja aspia!
Pitää verrata php:tä ja asp.NETiä...
Tai sitten verrataan aspia ja php v1.0:aa
Itse en ole aspiin tutustunut kuin katselluit joitakin valmiita teoksia. Joten en kommentoi siitä enempää.
Kiinnostaisi vain tietää että onko aspissa sitten jotain todella hienoja ominaisuuksia verrattuna php:seen? Esim pystyykö sillä tekemään apletteja javan tyyliin, jotka eivät varsinaisesti sammu kun sivu on ladattu valmiiksi. Eli pystyisi vaikka tekemään pienen graaffisen pelin.
Ei voi tehdä appletin tapaisia jutskia. Mutta onko tuo nyt ohjelmistosuunnittelun kannalta todella hieno juttu? :-)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.