Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: 3D-pelien tekeminen

Sivun loppuun

Gaxx [13.05.2004 22:09:32]

#

Näitä keskusteluja selatessani olen joskus törmännyt keskusteluihin, joissa kehotetaan käyttämään jotain 3d-mallinnus ohjelmaa. Mihin sitä siis olisi tarkoitus käyttää? Olisiko tarkoitus että, sillä tehdään kaikki objectit sun muut ja ladataan sitten ohjelman tallentamista tiedostoista itse pelin käyttöön? Vai mikä on näiden mallinnusohjelmien hyöty 3d-pelien teossa?

rndprogy [14.05.2004 15:52:03]

#

3d mallinnus ohjelmistossa on yleensä mukana objecti editori ja itse kenttä editori. Ja sitten siinä yhdistellään polygoneja tekemällä ensin hiirellä verteksit ja niiden pisteet. Ja objectit lisätään luotuun kenttään ja niissä on useitä toimintoja. Ja voi joutua/päästä jopa koodaamaan. Ainakin 3d-game studiossa on näin.

mamaze [14.05.2004 17:00:31]

#

http://www.anim8or.com

Gaxx [14.05.2004 17:40:46]

#

Joo no toi nyt on vaan plussaa mut ei sitä mitä tässä haen. En sitten varmaan selostanut asiaa tarpeeksi selvästi, sillä tarkoitin, että mitä ihmettä minä teen sillä 3d-mallinnusohjelmalla(tuleeko tuohon muuten väliviiva?)? Tarkoitukseni on siis tehdä 3d-peli c++:lla ja käyttää siinä opengl:ää. Onko suositeltavaa, että käytän 3d-mallinnusohjelmallani tekemiä (objecti/mappi)tiedostoja pelissäni? Siis, että lataisin kaikki objectit ja mapit niistä tiedostoista.

rndprogy [14.05.2004 18:19:45]

#

No empä tiedä miten olisi mahdollista. Mutta kyllähän se siinäkin jollain koodilla ladataan sen koodin tietävät vain tekijät. Että sanoisin että se olisi mahdotonta.

Grey [14.05.2004 18:23:52]

#

Riippuu millainen 3D-peli on kyseessä. Jos on joku Quaken kaltainen, tai vastaava jossa kamerakulma liikkuu ja kääntyilee, 3D-mallinnusohjelmat ovat melkoisen suositeltavia. 2D-objektit kun näyttäisivät joistain kulmista sitten litteiltä, kun taas 3D-objektit ovat mistä kulmasta vain, noh, kaikkea muuta kuin litteitä.

-Grey-

Gaxx [14.05.2004 19:25:01]

#

Hmmm... Mikähä on kun ei tule vastausta tarvitsemaani kysymykseen...? Ehkäpä en ole osannut esittää asiaani tarpeeksi ymmärrettävästi. No, yritetäämpä vielä esittämällä lyhyt ja ytimekäs kysymys :)

Mitä sillä 3d-mallinnusohjelmalla tehdään kun väsätään 3d-pelejä?

Tarkoitukseni on siis väsätä täysin kolmiulottinen peli("kamera liikkuu ja kääntyilee").

Antti Laaksonen [14.05.2004 19:31:48]

#

Mallinnusohjelmalla luodaan siis peliin kuuluvat kolmiulotteiset objektit, jotka tallennetaan sellaiseen tiedostomuotoon, että peli pystyy ne lukemaan. Joku osaa varmasti kertoa tästä enemmän kuin minä.

Grey [14.05.2004 19:32:24]

#

3D-mallinnusohjelmma tehdään ne objektit mitä on pelissä. Esim. viholliset, tavarat, aseet, ym. Jopa pelihahmokin on tälläinen objekti, vaikka katsottaisiinkin pelaajin silmin asioita. Nuo tietenkin voi 2D-kuvinakin toteuttaa, mutta silloin ongelmaksi tulee objektien litteys. Ja jos tekee useammasta suunnasta objektin, niin pelin koko kasvaa siitä melkoisen paljonkin. 3D on siis parempi ratkaisu niin koon kuin kamerakulmankin kannalta.

Pelaa vaikka Wolfestein 3D:ta tai vanhoja Doomeja. Katso tarkkaan niissä olevia objekteja ja pelaa sitten jotain uudempaa, tai vaikka Quakea, josta näkee 3D-objektien vaikutukset peliin. Huomaat kyllä sen välittömästi. 2D:ta kun ei voi katsoa jokaisesta mahdollisesta kulmasta kun se alkaa näyttää litteältä, vaikka miten monta kuvaa olisikin tehty mistä kulmassa tahansa samasta objektista. Joten, 3D on vastaus. Lisäksi muuten 3D:n animointikin lienee helpompaa, kuin 2D:n, kun sen oppii..

-Grey-

Gaxx [14.05.2004 20:02:29]

#

Okei, nyt selkis. Kiitokset teille.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta