Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kesätyöt

Sivun loppuun

ajv [08.05.2004 13:57:12]

#

Minkäslaisiin kesähommiin opiskelvat putkalaiset on menossa kesäksi?
Itse pääsin CAD-piitäjäksi erään firman suunnittelupuolelle ja innolla odotan maanantaita! Yhdeksän kesätyökesän (mikä sana!) jälkeen vihdoinkin saa heittää haalarit narikkaan!

hunajavohveli [08.05.2004 14:02:52]

#

Kun löytyisikin jotain mieleistä hommaa... enpä tiedä vielä, pitää katsoa, jos nyt löytyy jokin kiva paikka, niin voisin vaikka mennäkin kesätöihin.

Bill Keltanen [08.05.2004 14:10:35]

#

Mää ajattelin mennä mainoksii jakaa, mut ei vielä oikeen näin nuorille oo paikkoja! :'( (ikä 11 :D)

sooda [08.05.2004 14:22:50]

#

Olen yrittänyt katella muttei vielä ole ainakaan mitään mestaa...

Blaze [08.05.2004 14:30:23]

#

Kesätyöt...? Kuulostaa jotenki... työläältä...

nippe [08.05.2004 14:45:22]

#

Nokialle pääsin. Palkka on 7,2e/h, ei mikään huippupalkka mut siitä hommasta mitä siellä tekee ni ihan jees.

jv_windy [08.05.2004 14:51:09]

#

Itse pääsin 1 ½ kuukaudeksi VB:llä ohjelmoimaan. Tosin olen tehnyt sitä jo etätöinä jonkin aikaa, silloin kun on töitä annettu.

Tulee varmaan kuuma siellä toimistolla. Harmi että suuri osa kesästä menee siellä hikoiluun.

Offtopic:

lainaus:

Mieluummin olisin kotona ja ohjelmoisin huvikseen omia projektejani. Olkaa muuten iloisia, ettei ohjelmoinnista ole vielä tullut monelle teistä työtä, silloin sen ilo voi täysin mennä. Täytyy vain tehdä sitä, mitä sinun käsketään tekemään (vaikka siinä ei olisi järkeäkään). Pitäisi varmaan koittaa pitää yllä omia projekteja, että ohjelmointi voisi vielä olla hauskaa.

Edit: Nippe, mitä työtehtäviisi kuuluu?

sooda [08.05.2004 14:54:57]

#

HÖH Mäkin haluan koodata duuniks, jv_windyllä on varmaan paras mahdollinen duuni :D

jv_windy [08.05.2004 15:15:41]

#

sooda kirjoitti:

HÖH Mäkin haluan koodata duuniks, jv_windyllä on varmaan paras mahdollinen duuni :D

Kyllä niitä töitä sitten ehtii tehdä ihan tarpeeksi myöhemminkin..

Offtopic:

lainaus:

Unelmatyö olisi mielestäni tällainen: Jokin iso yritys tai yhteisö rahoittaa ja tukee Open Source -ohjelmiston kehitystä, jota olisin tekemässä muiden samanhenkisten kanssa. Ohjelman pitäisi olla sellainen, mikä kiinnostaisi itseään ja tietäisi siitä olevan hyötä muille. Palkan maksava yritys saisi tulonsa ohjelmiston ylläpito ja -tukipalveluiden järjestämisestä. Tässä erään henkilön haastattelu, joka tekee tämänkaltaista työtä: http://bittivuoto.net/artikkelit.php4?kat­=haastattelut&id=79

hunajavohveli [08.05.2004 15:29:47]

#

jv_windy kirjoitti:

Itse pääsin 1 ½ kuukaudeksi VB:llä ohjelmoimaan. Tosin olen tehnyt sitä jo etätöinä jonkin aikaa, silloin kun on töitä annettu.

Mihin pääsit ohjelmoimaan?

jv_windy [08.05.2004 16:07:38]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Mihin pääsit ohjelmoimaan?

Erääseen 5 työntekijän (minun lisäkseni) firmaan täällä Turussa. Ensin olin siellä datanomi-linjan työssäoppimisjaksolla 2 kuukautta tekemässä ilmaiseksi työtä.

rndprogy [08.05.2004 16:12:31]

#

Minkä niminen firma. Mutta viisi työntekijää. Varmaan aika pieni. Minkä nimisessä koulussa olet siellä datanomi linjalla?

Tempfile [08.05.2004 16:14:00]

#

En taida lähteä kotia kauemmaksi, köröttelen traktorilla pari kuukautta ja veloitan 800 € vaivan palkaksi.

jv_windy [08.05.2004 16:30:47]

#

rndprogy kirjoitti:

Minkä niminen firma. Mutta viisi työntekijää. Varmaan aika pieni. Minkä nimisessä koulussa olet siellä datanomi linjalla?

Firman nimeä nyt en kerro, tuskin he ottaisivat uusia työntekijöitäkään. Jos nimi olisi jotain Nokian luokkaa niin kertoisin, mutta kyseessä on todella vain pieni 5 hengen firma, joka hoitaa kaiken itse ohjelmien suunnittelusta myyntiin. Pysynyt ainakin kymmenisen vuotta pystyssä..

Olin ensin tämän datanomi-linjan 2. vuoden työssäoppimisjaksolla viime syksylllä tuossa samassa paikassa. Tulivat kysymään minulta, että voisinko tehdä iltatyötä heille. Itse meinasin vain varovasti kysyä viimeisenä päivänä kesätöistä, en osannut odottakaan tällaista. Minulla kävi tosiaan hyvä tuuri, kukaan muu ei päässyt ohjelmoimaan. Koulutus kyllä painottuukin mikrotukeen, eikä ohjelmointiin. Ohjelmointipainotteinen datanomi-linja on olemassa, mutta ei täällä Turussa.

Datanomi-linjaa on vaikea suositella, luulen että hyvin todennäköisesti suurin osa meidän luokkalaisista tulee olemaan työttömiä valmistuessaanm, myös muutamat osaavatkin kaverit ehkä..

Suosittelen niille, jotka ovat nyt peruskoulussa, että menkää lukioon (atk-painotteisiakin löytyy) ja sen jälkeen ehkä muutakin kannattaa opiskella. Turussa esim. Kupittaan lukiossa on ITM-linja, jolla on suhteita esim. Nokiaan ja muihin hyviä ohjelmoijia ottaviin yrityksiin. Tiedän tapauksia, joissa on saatu töitä lukion ohessa ja sen jälkeenkin.. Tosin harvinaista, mutta mahdollista kunhan saa ensin luotua suhteita (valitettavasti). Mutta koulut kannattaa kyllä käydä loppuun, näin palkka nousee :)

Offtopic:

lainaus:

Vielä tuosta minun työpaikastani: Työilmapiiri ei ole kovin hyvä (esim. sähköposteihin vastataan nihkeästi), enkä saa toteuttaa paljonkaan omia ideoita, vaan tehdä vain mitä käsketään. Tähän kaikkeen varmasti vaikuttaa osaltaan se, että kaikki muut (5) työntekijät ovat keski-ikäisiä perheellisiä (ja suomenruotsalaisia jos ne nyt vaikuttaa) korkeakoulussa opiskelleita ja minä 17-vuotias ammattikoulussa opiskeleva ruotsia vähän kirjoittava (ei puhuva!) nörtti :) Eräskin työntekijä väitti tehneensä 10 vuotta lopputyötään Åbo Akademi:ssa, ja sitten tulen minä, joka pääsin näin nopeasti tekemään sitä työtä mitä haluan..

Mutta motivaatio on välillä täysin nollassa (em. seikkojen vuoksi). Täytyy nyt katsoa, että jaksaisiko tänään tehdä tiettyjä asioita.

Edit: Meidän linjalla on ohjelmointia seuraavasti: Pakollisena: VB perusteet, HTML tosiperusteet. Valinnaisena: VB:tä vähän enemmän, JavaScript tosiperusteet, PHP perusteet, VBA tosiperusteet, C tosiperusteet. Siis hyvin huonosti. Perusteet olen jo ennästään osannut melkein kaikista em. mainituista. Melkein ainoa mitä olen koulusta saanut, on into opiskella lisää kotona ohjelmointia, mitä koulussa ei riittävästi ole ollut.

Edit2: Koulun nimi siis on "Turun ammatti-instituutti", ala on "Kauppa ja hallinto" ja linja on "Tietojenkäsittelyn perustutkinto, Datanomi", joka painottuu Turussa vain mikrotukeen. Mutta en välttämättä suosittele, jos haluaa ohjelmointia opiskella, em. seikkojen vuoksi. Tosin ainahan sitä joutuu itse suurimman osan opiskelemaan.

hunajavohveli [08.05.2004 16:56:04]

#

Voitko kertoa, minkä tyyppisiä ohjelmia firma tekee?

jv_windy [08.05.2004 17:07:15]

#

hunajavohveli kirjoitti:

Voitko kertoa, minkä tyyppisiä ohjelmia firma tekee?

Esim. huoltoliikkeelle sopiva ohjelmisto, johon kirjataan kaikki huollettavat laitteet. Ohjelmaan on yhdistetty myös saman tuoteperheen kassaan, laskutukseen ja raportteihin.

jv_windy [08.05.2004 17:29:29]

#

Idea: mikrotukihommia naapureille ja tutuille. Ongelmien ratkonnassa oppii aina jotain uutta.

hunajavohveli [08.05.2004 18:14:23]

#

Joo, arvelinkin, että jotain kirjanpito-ohjelmia varmaan.

Antti Laaksonen [08.05.2004 19:35:28]

#

Ajattelin "kesätyönä" kirjoittaa koko joukon oppaita Ohjelmointiputkaan ja muutenkin tehdä kaikenlaisia parannuksia sivustoon. :)

jv_windy [08.05.2004 20:15:43]

#

Aargh. Painoin Mozillassa erään toisen tabin ollessa auki vahingossa "Close Other Tabs", kun piti painaa "Close Tab".

hunajavohveli kirjoitti:

Joo, arvelinkin, että jotain kirjanpito-ohjelmia varmaan.

Eikun ei kirjanpito-ohjelmia, vaan olen keskittynyt eniten tuohon huoltoliikkeelle sopivaan ohjelmaan, jolla käsitellään laitteiden huoltamistöitä. Tietenkin aina "kirjataan" ylös tietokantaan asioita, mutta en ole tehnyt esim. tilinpito-ohjelmia enkä tuohon laskutukseenkaan paljoa.

Antti Laaksonen kirjoitti:

Ajattelin "kesätyönä" kirjoittaa koko joukon oppaita Ohjelmointiputkaan ja muutenkin tehdä kaikenlaisia parannuksia sivustoon. :)

Hyvä ajatus. Täytyy katsoa, jos itsekin saisi jotain tehtyä. Ajattelin ehkäpä tehdä tietokantaohjelmoinnnista VB:lle ADO:lla oppaan.

sqwiik [08.05.2004 20:25:39]

#

Kesä menee laboratorion parissa (polymeeritutkimus rulaa) ja erkkiä/RB:tä ruttaillessa.

thefox [08.05.2004 20:39:26]

#

Tällä hetkellä ei (ikävä kyllä) ole mitään kesätyöpaikkaa tiedossa. Jos jotain ATK-hommia saisi niin se olisi kyllä tosi jees. Uhkasivat pistää kotona tekemään niin perkuleesti kotitöitä jos en hanki kesätöitä ;-(

Noin muuten ajattelin kyllä kehittää itseäni ohjelmoinnin parissa kesällä melkoisesti, oppaitakin voisi kirjoitella.

Heikki [08.05.2004 20:50:25]

#

Kaupungilta tuli iki-ihanaa hommaa: "puisto ja puutarhatyöntekijä". Eli suomeksi: kolme viikkoa paskalla palkalla ruohonleikkuuta seitsemästä neljään. Eivät kehdanneet edes tuntipalkkaa kertoa kirjeessä, jossa kertoivat että minut on valittu. Palkka tulee kuulemma olemaan hieman päälle 4e/h :/

Vähänkin mielekkäämpiin paikkoihin täällä tuppukylässä on paha päästä, TET:issä olin asevarikosta yksityiseksi yritykseksi muuttuneessa firmassa (työnä IT-tykkien korjaaminen ja ampumarata-tarvikkeiden valmistus yms.), josta sanoivat että kesätöitä saattaa tulla, no eipä tullut.

Ja paikalliseen ATK-liikkeeseenkään ei päässyt, eivät edes vastanneet kun lähetin sähköpostia (pitänee varmaan ensivuonna käydä henk. koh. paikan päällä...)

No... sinänsä kouluttamaton peruskoulun päättävä henkilö ei kovin hyvää työtä voi toivoa. Koodaaminen olisi tietysti aika unelma homma...

tuomas [08.05.2004 22:01:37]

#

sqwiik kirjoitti:

Kesä menee laboratorion parissa (polymeeritutkimus rulaa)

Viitsisitkö kertoa muillekin mitä tuo on?

hunajavohveli [08.05.2004 22:44:53]

#

Eikös polymeerit ole sellaisia, kun mahdottomasti molekyylejä liittyy pitkäksi jonoksi? (puoliksi tieto, puoliksi arvaus) No en kyllä ihmeempiä tiedä aiheesta.

Blaze [08.05.2004 23:01:51]

#

Polymeerit = jotain muoveja?
Jotain kemian puolelle menevää joka tapauksessa.

teroky [09.05.2004 09:16:56]

#

Minäpäs meen nevalle nosteleen kantoja 14h päiväs tai enemmänki... :(

sqwiik [09.05.2004 11:19:13]

#

Polymeeri = useista monomeereista koostuva pitkä (kenties haarainen) ketju, eli muovi (polyvinyyli, polyeteeni).
Tutkimukseni tähtää siihen, miten Ziegler-Natta-katalyytillä voisi mahdollisimman hyvin vähentää ataktista koostumusta ja lisätä isotaktista polymerisoitumista.

Kemiaahan se on :)

makeuu [09.05.2004 11:47:57]

#

Mukavahan se olis kesätöissä olla, mutta ku olen näin nuori vielä.. mutta kun ikää tulee niin on paikkoja tiedossa ;)

Minä [09.05.2004 12:13:25]

#

sqwiik kirjoitti:

Tutkimukseni tähtää siihen, miten Ziegler-Natta-katalyytillä voisi mahdollisimman hyvin vähentää ataktista koostumusta ja lisätä isotaktista polymerisoitumista.

Just! Alko muuten kiinnostaa ;)

Eiköhän tässä kesä mene siinä kun jotain pientä kotona ite värkkään vb:llä tms. Ei töitä oo tulossa vaikka monesta paikkaa kyselin.. :/

hunajavohveli [20.05.2004 11:12:12]

#

Hehee, eilen meillä kävi kirkkoherra, ja sanoi, että seurakunta saattaa ottaa mut niille kesätöihin, kun joku niiden kalenteriohjelma bugittaa. :D Mun pitäis kai joko muunnella lähdekoodia, tai väsätä ihan uusi ohjelma.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta