Onko mitenkään mahdollista tehä QB:llä ohjelma, johon vois laittaa kaverin ip:n ja vaikka jutella?
input "IP: ", ip$ input "Message: ", msg$ shell "net send " + ip$ + " " + msg$
tarvitsee windows XP:n, 2000:n tai NT:n toimiakseen (pitää olla kummallakin, mutta jos jommallakummalla ei ole niin se voi käyttää winpopupia.)
Mihin tuo tulee kaverin koneella?
siihen tulee messagebox jossa lukee toi ja kai jotain infoa että se saatiin jostai läheverkon koneelta...?
tulee vaan windowsiin joku ikkuna, missä lukee mun message??
kokeile netsenditää itellesi jotain eli meet commandpromptiin ja kirjotat "net sen localhost terse" ilman "" merkkejä ja katso mitä tulee.
An error occurred while sending a message to LOCALHOST.
The message alias could not be found on the network.
Siis lähettääkö tuo viestejä netin kautta, vai pitääkö koneet olla verkossa?
koneet voivat olla verkossa tai sitten netin kautta, kunhan tiedät IP-osoitteen.
Kaveri ainakin lähetti minulle joskus tuolla keinoin viestin netin kautta.
En ole vielä kokeillut, mutta kaveri sanoi, että sillä on ollut kahdessa koneessa sama IP-osoite. Onko se edes mahdollista? Ja jos on niin tulisiko viesti näin molempiin koneisiin? Ja jos tulisi niin, niin tulisiko viesti joka puolelle maapalloa joka ikiseen koneeseen, jossa sattuu olemaan sama osoite?
meilläkin on yksi IP-osoite jaettu ainakin viidelle koneelle, mutta silloin meillä on niillä viidellä koneella siinä lähiverkossa sillaiset IP-osoitteet, jotka ovat tyyliin 10.1.1.10, jolloin mä voin esimerkiksi lähettää komennolla
net send 10.1.1.10 "MOI"
tekstin moi sille koneelle millä on tuo IP-osoite, mutta kukaan ulkopuolinen ei pysty ja jos joku lähettää tuolla komennolla viestin siihen IP-osoitteeseen, joka on jaettu niin se taitaa pysähtyä jonnekkin kuin seinään eli silloin se ei kai toimi.
Mitä mun pitää tehä, kun tulee tuo virheilmoitus, "An error occurred while sending a message to LOCALHOST." ??
koita sendittää 127.0.0.1 osoitteeseen, se on sama kuin localhost.
Tää ei suostu lähettämään mihinkään ip:een viestiä..
Sama vika on mun kaverilla.
Samaa pukkaa minullakin koko ajan. Minulla oli oikeat IP-osoitteet kyllä, ja molemmilla netti päällä, muttei siltikään toimi. Onkohan yhteydellä mitään väliä?
Mulla ja kaverilla molemmilla Elisa ADSL 512/512. Mutta en usko, että localhostiin lähettäminen tarvii mitenkään erikoisen yhteyden :)
Voiko palomuuri olla ongelmana?
Isoveli sano, että privaatti IP:een ei voi lähettää viestiä. koitin pingata oman ip:n. toimi. Mutta en silti pysty lähettämään messagea. kaverin pingaus ei toiminu. esim google.fi:n pingaus onnistu. :D
Joo, net send toimii vain lähiverkossa.
Koulussa sillä sitä voi kyllä käyttää (ainakaan meillä ei estetty). Siis: "net send [ip | host | käyttäjänimi] viesti"
Kaikkea tuolla SHELL:lläkin pystyy tekemään. Pitääpi muistaa tuo, kun pistetään koneita verkkoon.
jv_windy kirjoitti:
Koulussa sillä sitä voi kyllä käyttää (ainakaan meillä ei estetty). Siis: "net send [ip | host | käyttäjänimi] viesti"
Siis voitko antaa pari esimerkkikomentoa tuosta. onko noi host ja käyttäjän nimi pakollisia?
Ja miks mä en pysty lähettämään localhostiin sitä?
Touho kirjoitti:
Siis voitko antaa pari esimerkkikomentoa tuosta.
No alota nyt vaikka "net help send | more".
Touho kirjoitti:
onko noi host ja käyttäjän nimi pakollisia?
[1|2|3] tarkoittaa, että valitse noista yksi. Eli eivät ole.
Touho kirjoitti:
Ja miks mä en pysty lähettämään localhostiin sitä?
En tiedä, mutta en pysty minäkään. Ei sillä, että haluaisinkaan :)
bash kirjoitti:
[blaze@sakura2 ~]$ net send localhost jee
An error occurred while sending a message to LOCALHOST.The message alias could not be found on the network.
More help is available by typing NET HELPMSG 2273.
Jos haluaa kokeilla viestin lähettämistä omalle koneelle, täytyy pistää localhost:n tilalle oman koneen nimi, ip-osoite tai käyttäjänimi.
Koneen nimen ja ip-osoitteen voi nähdä vaikka "ipconfig /all" -komennolla. Koneen nimi näkyy Isäntänimi-kohdassa.
jv_windy kirjoitti:
Kyllä tuo toimii myös lähiverkon ulkopuolellakin, kun mun kaveri lähetti ihan eri verkosta minulle viestin tuolla net sendillä, kun se tiesi mun IP-osoitteen.
juhaz kirjoitti:
jv_windy kirjoitti:
Kyllä tuo toimii myös lähiverkon ulkopuolellakin, kun mun kaveri lähetti ihan eri verkosta minulle viestin tuolla net sendillä, kun se tiesi mun IP-osoitteen.
Joo, näinhän se sittenkin on. Muut puhuivat lähiverkosta ja itsekin sanoin näin, vaikka muistelin että ulkopuolelle verkkoakin pitäisi saada lähetettyä viesti, aivan kuten sanoitkin - käyttämällä ip-osoitetta tai host-nimeä.
juhaz kirjoitti:
meilläkin on yksi IP-osoite jaettu ainakin viidelle koneelle, mutta silloin meillä on niillä viidellä koneella siinä lähiverkossa sillaiset IP-osoitteet, jotka ovat tyyliin 10.1.1.10, jolloin mä voin esimerkiksi lähettää komennolla
net send 10.1.1.10 "MOI"
Tämänkin totesit jo aiemmin, moni ei vain sitä tainnut huomata, kun koitti vielä localhost:a.
Ilmeisesti localhost toimii joillakin, siksi että koneen nimeksi on asetettu se.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.