Ksysymys on hyvin yskin kertainen :
Miten päästä alkuun kunnon peli ohjelmoinnissa?
Mitä täytyy osata?
Mitä ohjelmia tarvitsee?
Väärä alue, mutta kerron silti.
Hanki c++ ja DirectX9. Ostaa ei välttämättä tarvitse mitään! Voit käyttää ilmaisia kääntäjiä, kuten djgpp.
Jos 3D ohjelmointiin ruvet, niin 3D mallinnus ohjelman tarvitset. 3DS Max 6 maksaa n. 5000€, joten suosittelisin jotain hieman halvempaa ohjelmaa ;), kuten milkshapea(joka on tietääkseni ilmainen?).
Osata tarvitsee vain vektorialgebraa(3d:ssä) ja matriisi matematiikkaa(2d:ssä ja 3d:ssä) ja tietenkin c++:ssaa ja Directx:ää täydellisesti!
Milkshape oli muistaakseni sharewarea. Mutta ilmaisia ohjelmia löytyy mm. Blender. DJGPP on DOS-kääntäjä joten DirectX:ää ei sen kanssa voi käyttää. Järkevintä olisikin kai hakea esimerkiksi Dev-C++-kehitysympäristö jolla pitäisi päästä alkuun OpenGL / DirectX-ohjelmoinnissa suhteellisen helposti ja nopeasti. Luonnollisesti C++:aa on syytä osata ainakin jonkun verran. Ja erityisesti 3D:n ollessa kyseessä vektorialgebra on olennaista. Jos OpenGL kiinnostaa niin vieraile sivustolla http://nehe.gamedev.net
Jos sinulla on kokemusta BASIC-kielistä, voit kokeilla jotain uudempaa BASIC-varianttia, jotka on tarkoitettu vartavasten pelien ja multimedian tekoon. Näitä ovat mm. BlitzBasic ja DarkBasic. Molemmat löytyvät Googlettamalla.
http://www.discreet.com/products/gmax
ilmainen, melkein samanlainen kun 3DS Max.
Itsellä on tuo gmax. Sillä ei voi tehdä, kuin yhtä tiedostomuotoa, joka on joku huono gmaxin oma projekti filu, eli yksittäisiä malleja ei voi exportata.
Harjoitteluun sitä kyllä voi käyttää, jos maxin aikoo joskus hankkia...
peki kirjoitti:
Hanki c++ ja DirectX9
Nöy! Ei DirectX:ää, DX-pelejä pelataan erityisen vähän Linuxilla, arvatkaapa miksi :P
Suosittelen SDL:ää. Sen saa vissiin jotenkin toimimaan OpenGL:n kanssa ja sen saa myös useammillekin käyttiksille kuin vain yhdelle. http://www.libsdl.org
Eikä c++:aa hommata. Kääntäjä hommataan :) ja onhan niitä ilmaisiakin. Esim. Dev-c++:n saa ladattua ilmaiseksi. http://www.bloodshed.net/dev/devcpp.html
3D -ohjelmointiin SDL yksin ei sovellu, ellei softarendaajaa halua kirjoitella. Rautakiihdytettyyn 3D -grafiikkaan itse käyttäisin OpenGL + SDL -yhdistelmää. Olen jonkin verran SDL:llä näperrellyt ja positiivisen kuvan olen saanut. Gwaur antoikin jo yllä tarpeelliset linkit, joilla pääsee alkuun.
Gwaur kirjoitti:
Nöy! Ei DirectX:ää, DX-pelejä pelataan erityisen vähän Linuxilla, arvatkaapa miksi :P
Gwaur tämä on asia, josta ohjelmoijat ympäri maailmaa kiistelevät. SDL on ihan hyvä 2D kanssa, mutta 3D:n kanssa on käytettävä ehdottomasti DirectX9.
Ollakseni puolueeton, suosittelen kokeilemaan molempia, sekä DirectX:ää ja OpenGL:ää ja päättää sitten kumpi on parempi.
Itse päädyin siis DirectX:ään, se on jotenkin selkeämpää ja kompaktimpaa.
peki kirjoitti:
SDL on ihan hyvä 2D kanssa, mutta 3D:n kanssa on käytettävä ehdottomasti DirectX9.
Mutta jos pistää SDL:n yhteistyöhön OpenGL:n kanssa niin 3D:kin onnistuu, ainakin olen näin asian ymmärtänyt. Eihän muuten olisi kolmiulotteisia Linux-pelejä.
Tuo oli vain oma mielipiteeni, mutta ei täytetä tätä keskustelua tällä, Ah, niin ikiaikaisella kiistelyllä.
Luodaan tätävarten vaikka oma threadi yleiseen keskusteluun
<virne>
Jep, DirectX on paras =)
OpenGL:ssa on usein sellaisia ongelmia, että käyttäjä voi joutua lataamaan / siirtelemään tiedostoja (jos hyödynnetään muitaking OpenGL funktioita...)
MilkShape 3D on shareware. Se on melko helppokäyttöinen, kannattaa kokeilla sitä.
Oikea asenne jcd3nton. DirectX rulaa!!!
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.