Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Näettekö aineettomia asioita väreinä? (synestesiaa)

Sivun loppuun

hunajavohveli [17.04.2004 13:34:47]

#

Muusikoiden.net:ssä satuin näkemään tällaisen, niin pistin kysymyksen tännekin. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta näettekö erilaisia aineettomia asoita, kuten kirjaimia, numeroita, tai vaikka musiikkia väreinä? Tällaista erikoista tapaa kokea asiat väreinä kutsutaan muistaakseni synestesiaksi, eikä sitä esiinny kaikilla, mutta jos jollain teistä on tätä niin, pistetään vaikka ihan gallupiksi, että minä väreinä näette esim. kirjaimia, ja numeroita.
Itse näen ainakin numerot näin:
1 sininen, 2 keltainen, 3 oranssi, 4 punainen, 5 violetti, 6 keltainen, 7 vihreä, 8 musta
Kiinnostaa ihan muuten vaan tietää, mitkä väri- ja numeroparit ovat yleisimpiä.
P.S Toivoakseni tätä aihetta ei sentään ole ollut aikaisemmin, kuten tuota musiikiaihetta minkä pistin. En ainakaan hausta löytänyt.

Antti [17.04.2004 13:52:34]

#

Sorry, en voi vastustaa...pakko sanoa:

Hunajavohveli - Mitä teit perjantai-iltana? Se mitä söit näyttää vaikuttavan edelleen... :D

Eräät tajuntaa laajentavat aineet mahdollistavat värien kuulemisen ja musiikin näkemisen. Kuulemani mukaan. Hunajavohveli saattaa tietää asiasta enemmän :D

pieslice [17.04.2004 13:57:34]

#

synestesioita voi aiheuttaa myös joku luonnollinen toimintahäiriö/ominaisuus esim. psykoosi. ei niihin hallusinogeeneja tarvitse, mutta ne kyllä auttaa jos haluaa niitä nähdä.

rndprogy [17.04.2004 13:57:47]

#

Kyllähän sitä ohjelmointia harrastava ainakin näkee
1 sininen
2 vihreä
3 turkoosi
4 punainen
etc.

Ps. Ompa taas threaderi

peki [17.04.2004 14:06:07]

#

Mä kyllä näen numerot väreinä
5 on ehdottomasti sininen(kaikista selvin!)
2 on punainen
4 on oranssi
6 on jotain keltaisen, oranssin ja punaisen väliltä
7 on violetti

Muista numeroista en niin vahvaa tunnetta saakkaan, että se vosi tulkita väriaistimukseksi.

Antti [17.04.2004 14:15:57]

#

Mielenkiintoinen koe aivojen toiminnasta värien suhteen on seuraava:
1. Kirjoita värien nimiä.
2. Väritä tekstit eri värillä kuin mikä tekstissä on.
3. Yritä ääneen lausua väri, jonka värinen teksti on.

Kyseessä on testi, jossa nähdään prioriteetti aistihavainnon ja luetun tekstin välillä. Hemmetin vaikea pitkässä sarjassa sanoa pelkkä tekstin väri ilman, että vaistomaisesti lukee värin tekstistä.

sooda [17.04.2004 14:33:34]

#

1 sininen, 2 vihreä, 3 lievä oranssi, 4 keltainen, 5 punainen, 6 jotaki, 7 ehdottomasti violetti, 8 musta, 9 harmaa

Antti kirjoitti:

Mielenkiintoinen koe aivojen toiminnasta värien suhteen on seuraava:
1. Kirjoita värien nimiä.
2. Väritä tekstit eri värillä kuin mikä tekstissä on.
3. Yritä ääneen lausua väri, jonka värinen teksti on.

Kyseessä on testi, jossa nähdään prioriteetti aistihavainnon ja luetun tekstin välillä. Hemmetin vaikea pitkässä sarjassa sanoa pelkkä tekstin väri ilman, että vaistomaisesti lukee värin tekstistä.

Mäpäs en mene tällä tavalla sekasi mitenkään vaan sanon ne ihan automaagisesti oikein :P

Sharph [17.04.2004 14:35:43]

#

W.A Mozarthan näki nuotit väreinä. Liittyisikö se jotenkin tähän asiaan?

hunajavohveli [17.04.2004 16:32:27]

#

Antti kirjoitti:

Sorry, en voi vastustaa...pakko sanoa:

Hunajavohveli - Mitä teit perjantai-iltana? Se mitä söit näyttää vaikuttavan edelleen... :D

Eräät tajuntaa laajentavat aineet mahdollistavat värien kuulemisen ja musiikin näkemisen. Kuulemani mukaan. Hunajavohveli saattaa tietää asiasta enemmän :D

Ei tässä mistään mielenterveyden ongelmista ole kyse, enkä syönyt eilen mitään ihmeellistä. Synestesia on vain ominaisuus, joka toisilla on, toisilla ei.

lainaus:

Kyllähän sitä ohjelmointia harrastava ainakin näkee
1 sininen
2 vihreä
3 turkoosi
4 punainen
etc.

Heh, nuo QB:n väri-indexit meinasivat kerran sekoittaa minun synestesiani, mutta ei sitä tiedä, vaikka nuo värikoodit olisi tehty synesteetikkojen näkemien värien keskiarvoista.
Edit: Tuo 3 on muuten syaani, eikä turkoosi. Turkoosiin sen kyllä herkästi sekoittaa, mutta kaikissa oppaissa se on syaani.

hunajavohveli [17.04.2004 16:36:22]

#

No sitten kirjaimet minun osaltani (en oikeastaan näe väreinä juuri kuin vokaaleja)
aa: punainen
ee: ruskea
ii: sininen
oo: valkoinen
uu: keltainen
yy: violetti
ää: kirkkaan punaisen ja violetin yhdistelmä (aika räikeä väri)
öö: näen tämän kyllä selkeästi värinä, mutta en pysty kuvailemaan minkälainen väri se on, koska sellaista väriä ei ole oikeasti olemassakaan. (no tämä voi olla jo vakavaa :D)

Aruviel [17.04.2004 17:19:33]

#

Aika mielenkiintoista. Olen tuota aikaisemmin itsekseni ajatellutkin. Näen musiikin väreinä. Esim. Mirzadeh toi mieleen todella vahvasti oranssin/keltaisen. Summoning taas toi mieleen sellaisen harmaan tai sinisen tai näiden sekoituksen. Tämä tosin riippuu siitä, että minkälainen kappale itsessään on. Mutta molemmilla edellä mainituilla bändeillä musiikissa on selvä, omanlainen melodia/"ilmapiiri"(Vai soundi? Or whatever se onkaan)

Pitääkin tarkemmin ajatella tuota, kun kuuntelee musiikkia :P

Edit: Typoja poijes

Grey [17.04.2004 17:37:23]

#

hunajavohveli kirjoitti:

öö: näen tämän kyllä selkeästi värinä, mutta en pysty kuvailemaan minkälainen väri se on, koska sellaista väriä ei ole oikeasti olemassakaan. (no tämä voi olla jo vakavaa :D)

Jospa se on infrapunaa tai ultraviolettia? Eihän se ihminen näe kuin pienen pätkän kaikesta valosta, mitä maailmassa on ;-)

Jooh, mutta kuitenkin. Itse en näe noita asioita, ennenkuin alan niitä maistelemaan. Niin, kirjaimellisesti maistelemaan niiden makua, josta myös tunnistan sitten värinkin. Ehkäpä annan listan siitä miltä mikin väri minusta maistuu:

-Punainen, kirkas, verenomainen maku.
-Oranssi, aurinkomainen, vahva maku. Melko paksua.
-Keltainen, kirpeä maku.
-Vihreä, erittäin piristävä ja hyvä maku.
-cyaani, metallimainen maku.
-Sininen, ah, kosmisen hyvän makuinen.
-Violetti, vahvaa, paksua.
-Musta, viileä maku.
-Harmaa, neutraalin makuinen.
-Valkoinen, pistelevä maku.
-Ruskea, en osaa määrittää makua, koostumus sakea.

Pikaisesti laadittu lista. Tarkempi vaatisi aikaa vähän enemmän ja tutustumista useampaan sävyyn samassa värissä.

-Grey-

hunajavohveli [17.04.2004 17:41:33]

#

Hmm... erittäin mielenkiintoinen tuo makukin. Itse asiassa synestisia ei olekaan pelkkää väriaistimusta, vaan se tarkoittaa kokonaisuudessaan jonkin asian aistimusta useilla eri aisteilla. Eli ihan hyvin, sen mikä näkee, voi maistaa, tai kuulla. Tai sitten nuo asiat, jotka voi vain ajatella.

Latska [17.04.2004 21:03:43]

#

Näen kyllä joskus aineellisiakin asioita erivärisinä. (ei värisokeutta) Jos esimerkiksi minulle tehdään jotain, näen punaista. Ja nyt itse asiaan...

Numeroita näen milloin minäkin värinä. Tässä yleisimpiä...
1 sininen/musta
7 keltainen/punainen
2 vihreä
3 kellertävän oranssi

leftover [17.04.2004 21:24:36]

#

Itselläni ainoa aineeton jonka näen on nopea ääni juuri ennen nukahtamista (salamoi luomia vasten). Tv:n rasahdus, jonkin tipahtaessa lattiaan tmv. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että näen salamat ennen kuin aivoni rekisteröivät äänen. Liekö väsyneisyyden luoma illuusio vai mikä.

PS: Pelottavaa ajatella että minustakin saisi hyvinkin tarkan profiilin psykologiakartoituksia myöten pelkästään internettiä penkomalla, hunajawoffelin perimmäinen tarkoitusko?-)

Gaxx [17.04.2004 22:31:56]

#

Itse en näe numeroita väreinä vaan tietynlaisena lukujen jonona avaruudessa, jota pystyn seuraamaan jotakuinkin loputtomiin ja joka kulkee tietyn kaavan mukaan ja joka pyörii sillai jännästi varsinkin alussa(vaikee selittää). Tai no näen mää ne siinä "väreinä"(musta avaruus ja valkoset numerot).

rndprogy [17.04.2004 22:36:42]

#

Kyllä minäkin näen numerot tietynlaisena muodostelmana avaruudessa. Se lähtee ykkösestä ensin kellotaulun muodossa ja jossain kahdentoista kohtaa jatkaa oikealle vähän ylös ja kahdenkymmenen kohtaa kääntyy toiseen suuntaan. vaikeeta selittää..

Antti Laaksonen [17.04.2004 23:38:35]

#

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Itselläni ei kylläkään moisia värielämyksiä ole.

hunajavohveli kirjoitti:

Heh, nuo QB:n väri-indexit meinasivat kerran sekoittaa minun synestesiani, mutta ei sitä tiedä, vaikka nuo värikoodit olisi tehty synesteetikkojen näkemien värien keskiarvoista.

Ei sentään, värikoodit on päätetty näin tylsällä tavalla:

#  R   G   B
0  0   0   0
1  0   0   128
2  0   128 0
3  0   128 128
4  128 0   0
5  128 0   128
6  128 128 0
7  192 192 192
8  128 128 128
9  0   0   255
10 0   255 0
11 0   255 255
12 255 0   0
13 255 0   255
14 255 255 0
15 255 255 255

Grey [18.04.2004 00:53:44]

#

Ei tuolla tapaa, vaan tällä tapaa:

#  R   G   B
0  0   0   0
1  0   0   168
2  0   168 0
3  0   168 168
4  168 0   0
5  168 0   168
6  168 168 0
7  168 168 168
8  84  84  84
9  84  84  252
10 84  252 84
11 84  252 252
12 252 84  84
13 252 84  252
14 252 252 84
15 252 252 252

Eli paljon omituisemmalla tapaa ^__^

-Grey-

rndprogy [18.04.2004 09:03:22]

#

Kun tietokoneisiin tuli ensimmäiset 15 väriä tekniikka ei ollut silloin kovin kehittynyttä. Joten silloinen elektroniikka ei kaikkeen pystynyt... Tämä oli minun Huom! minun teoriani.

arcatan [18.04.2004 09:27:51]

#

Synestesia ei ole vain tuota numeroiden näkemistä väreinä, se vain on sen yleisin muoto. Niistä muista muodoista en sitten tiedä, eikä itselläni ole käsittääkseni mitään niistä.

hunajavohveli [18.04.2004 11:55:12]

#

lainaus:

Eli paljon omituisemmalla tapaa ^__^

Joo, Laaksonen varmaan tarkoitti vain sanoa, että RGB-värien järjestyksen mukaan, eikä mitenkään tarkasti selostaa asiaa.

lainaus:

Synestesia ei ole vain tuota numeroiden näkemistä väreinä, se vain on sen yleisin muoto. Niistä muista muodoista en sitten tiedä, eikä itselläni ole käsittääkseni mitään niistä.

Joo, huomautinkin, tuosta jo aikaisemmassa viestissäni, jos et sattunut huomaamaan.

lainaus:

PS: Pelottavaa ajatella että minustakin saisi hyvinkin tarkan profiilin psykologiakartoituksia myöten pelkästään internettiä penkomalla, hunajawoffelin perimmäinen tarkoitusko?-)

Ole huoleti. Ei kyllä ollut. :-) Tarkoitus oli vain ottaa selvää, mitkä ovat yleisimmät synestesiamuodot ja onko ohjelmoijilla kenties näitä tavallista enemmän, tai vähemmän.

teemun [18.04.2004 18:37:11]

#

1=sininen
2=punainen
3=keltainen
4=sininen
5=vihreä

a=punainen
e=keltainen
m=sininen

nomic [19.04.2004 08:25:06]

#

en mä tiiä, jos on kauan koodaillu niinkuin aikoinaan tuli qb:tä hakattua montakin tuntia putkeen niin tämän 'session' jälkeen saattoi olla kyl vähäsen että kaikki näytti vähäsen erilaiselta mutta ei nyt muuten kait...
mutta eikös tuolla sibeliuksella (ai kellä?) ollut tuo että se näki musiikin/ääniä väreinä? tai näin on väitetty, en sitten tiiä niin että pitääkö paikkansa...

hunajavohveli [19.04.2004 19:37:59]

#

nomic kirjoitti:

mutta eikös tuolla sibeliuksella (ai kellä?) ollut tuo että se näki musiikin/ääniä väreinä? tai näin on väitetty, en sitten tiiä niin että pitääkö paikkansa...

Pitää se. Ainakin kun olin New Yorkissa katsomassa Koivusalon Sibelius-elokuvaa paikallisessa ensi-illassa, niin siinä se ainakin sanoi A-Duuria siniseksi.

kari [20.04.2004 10:57:13]

#

luulin jo olevani outo, kun näen kaiken väreinä.

jos vielä kiinnostaa, niin tässä mun:
1 = punainen
2 = sininen
3 = vihreä tai punainen
4 = violetti
5 = tumman sininen

a = punainen
e = sininen
i = keltainen
o = musta
u = ruskea
y = jään sininen (tai jotain sinnepäin)

lisäksi numerot 1-100 näen eräänlaisena mutkaisena jonona, jossa on juri tietyissä paikoissa tietyt käänteet, esim 10 kohdalla 90 astetta. en osaisi laskea päässä ilman sitä "näkymää"

NiLon [21.04.2004 07:26:46]

#

Itse näen ainakin numerot ja kirjaimet sillä värillä ku ne on kirjoitettu. Voin vain kyllä kuvitella miltä matrix olis näyttäny jos binaarit olis 0-9.

Latska [26.04.2004 21:48:04]

#

Tuo "Kirjoita värien nimiä eri väreillä ja lausu millä väreillä ne on kirjoitettu" perustuu tietääkseni aivolohkojen toimintaan. Minäkin meinaan väkisin lukea värin nimen. Otan esimerkin omasta elämästäni:

YLEN kanavilla on mahdollisuus pistää suomalaisiin leffoihin suomenkieliset tekstit. Pistin sen päälle ohjelman aikana ja otin pois. Pysyin paremmin kärryillä lukemalla kuin katsomalla.

T.M. [26.04.2004 23:39:41]

#

En näe, hyvä että näen edes värejä..

hunajavohveli [17.05.2004 22:35:00]

#

Muistin vasta nyt, että näen vielä viikonpäivätkin väreinä:

maanantai: kirkkaan punainen
tiistai: kirkkaan sininen
keskiviikko: ruskehtavan oranssi
torstai: ruskean harmaa
perjantai: ruskea
lauantai: haalean punainen
sunnuntai: hieman haalean sininen

Jyri [18.05.2004 15:42:02]

#

Mäkin nään väreinä. Tosin väri riippuu siitä, että millä värillä se numero on kirjoitettu! XD

Jyi [18.05.2004 15:45:49]

#

Mä nään kirjainyhdistelmät väreinä:
p+u+u = vihreä/ruskea
p+e+n+s+a+s = ehdottomasti vihreä!
r+u+u+s+u = punainen
p+a+s+k+a = ruskee...
k+e+l+t+a+i+n+e+n+p+a+i+t+a = punainen
:P

sami_jokimies [18.05.2004 15:57:53]

#

mä nään myös väreinä textii (riippuu vaan tageista)

hunajavohveli [18.05.2004 16:07:33]

#

lainaus:

Mäkin nään väreinä. Tosin väri riippuu siitä, että millä värillä se numero on kirjoitettu! XD

lainaus:

mä nään myös väreinä textii (riippuu vaan tageista)

Joo, ei tarvitse näsäviisastella, vaikka ei ymmärtäisikään synestesiasta paskan vertaa. ;)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta