Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Tiedoston muokkaaminen

Sivun loppuun

TETRIS [12.04.2004 16:06:46]

#

Haluaisin tietää, että miten saan muokattua tiedoston sisältöä. Eli olen ymmärtänyt, että tiedot pitäisi ladata johonki array:n ja muokata sieltä ja taas tallentaa, mutta kun minulle ei array systeemit oikein uppoa. Siis jos minulla on esim. seuraavanlainen tiedosto :

tetris_90.txt|TETRIS
jee_123|Erkki
goo_000|Spede

Niin miten saisin esim. muokattua/poistettua jonkun rivin (siis jonkin tietyn rivin). Yhden rivin tiedot pitäisi saada ladattua tekstiboxiin (muokkaamista varten)ja tallennettua sen jälkeen.

ajv [12.04.2004 18:31:52]

#

Tutki koodivinkkejä! Sieltä löytyy varmasti joku lähes valmis systeemi tohon.

Ideahan on, että jokaisella rivillä on oma id (itse käytän rivinumeroa) ja kun luet tiedoston taulukkoon esim.

$foo = file("tiedosto.txt"),

niin esim. ensimmäinen rivi löytyy $foo -taulukon ensimmäisestä alkiosta, joka siis on $foo[0].

Sitten tulostat tuon $foo[0] textareaan ja samalla laitat vaikka piilokenttään talteen rivin id:n. Muokkaat tekstiä ja tallennusvaiheessa luet taas tiedoston taulukkoon ja
$foo[$_POST['id']] = $_POST['muokattu_viesti'].
Sitten tyhjennät tiedoston ja kirjoitat taulukon sisällön tiedostoon.

Nyntti [12.04.2004 20:20:24]

#

get_file_contents() -funkkarilla saadaan sisältö myös.

TETRIS [13.04.2004 16:32:07]

#

Etkö voisi pistää esimerkkiä kun en älyä tuosta pahemmin mitään.... :( ....lähinä tuo tiedostoon tallennus muokkaamisen jälkeen.

T.M. [13.04.2004 16:37:48]

#

<?php

// Alla oleva vastaa file() funktiolla otettua taulukkoa jonkin tiedoston sisällöstä:
$seppo[0] = "keijo|tosi makeeta!!|\r\n";
$seppo[1] = "heikki|jee vähä siistii|\r\n";
$seppo[2] = "seppo|jippii!|\r\n";

// Nyt poistamme tokan rivin:
$seppo[1] = "";
// Jos haluat muokata riviä, haet sen vanhan rivin tiedot, ja muutat vain osaa niistä tiedoista, sitten taas liität ne tiedot yhteen.

// Liitämme osaset yhteen:
$liitos = implode("", $seppo);

// Nyt sinun pitää enää keksiä miten saat tallennettua nuo tiedot vanhan tiedon päälle ;-)

?>

TETRIS [13.04.2004 18:00:23]

#

Pitääko tuon jälkeen siis enää tyhjentää vanha filu (siis se missä nuo sepon tiedot ovat) ja tallentaa sinne filuun $seppo?

T.M. [13.04.2004 18:19:25]

#

Kyllä vain

lainaus:

// Nyt sinun pitää enää keksiä miten saat tallennettua nuo tiedot vanhan tiedon päälle ;-)

TETRIS [13.04.2004 18:26:51]

#

Vauhde! Kerrankin joku onnistuu :P Kiitoksia molemmille...

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta