Terves!
Miksi mulla ei toimi excelin ratkaisimen lopetuskomento. Eli jotensakin näin pitäisi olla:
RatkaisinOk MääritäSolu:="$B$21", MaksMinArvo:=3, Arvo:="0", Muuttaen:= _"$B$4,$B$6,$B$8" RatkaisinLisää Soluviitt:="$B$3", Suhde:=2, Kaava:="$B$5" RatkaisinLisää Soluviitt:="$B$4", Suhde:=2, Kaava:="$B$7" RatkaisinRatkaise Ratkaisinlopeta säilytä:=1
Eli tuo viimeinen komento ei toimi. Se ei ohita ratkaisimen tulos-ikkunaa automaattisesti. Kun kirjoitan komentoa, siihen avautuu keltaisella pohjalla funktion määritykset, mutta silti kun kirjoitan "säilytä...", niin ei toimi
Tilanne on näet se, että pitäisi saada perään heti toinen ratkaisimen iterointiprosessi. Olen aika huono ohjelmoimaan mutta jospa voisitte auttaa.
Säilytässä on ää-kirjaimia, ääkköset ei toimi. Siinä voisi olla syy.
Edit: Toisaalta onhan tossa määritässäkin eli kaippa ne sittenkin toimii. En kyllä tiedä.
Excel ei edelleenkään ole QBasicia tai Visual Basicia joten yleiseen keskusteluun siitä :p
No Visual Basicilla olen kyllä ohjelmoinut tuon makron! On tarkoituksena tehdä exceliin makro,joka suorittaa tietyt laskutoimitukset kerralla. Vaihtoehtoisesti voi käyttää excelin omia funktioita, mutta VBA:lla se on helpompaa...
Gwaur kirjoitti:
Excel ei edelleenkään ole QBasicia tai Visual Basicia joten yleiseen keskusteluun siitä :p
Excelissä käytetään ohjelmointikielenä VBA:ta eli Visual Basic for Applications - kieltä, joka on käytännössä Visual Basicia, johon on lisätty kunkin ohjelman omat erityispiirteet. Täten kyseinen kysymys kuuluu enemmän tälle palstalle kuin minnekkään muualle.
Nyt olen saanut hieman haarukoitua ongelmaa lisää. Eli tällä hetkellä VBA ei tunnista ratkaisimen funktioita kun ne kirjoitetaan siihen. Se vain ohittaa ne edes herjaamatta mitään. Jos laitan msgboxin ennen ja jälkeen ratkaisinfunktioiden, molemmat boxit ilmestyy, mutta välillä oleva jää huomiotta. Minulla on viite ratkais.xla tiedostoon, ja se näkyy projektissa. Mutta mikäs on erillinen solver-projekti joka näkyy tree:ssä, ja on suojattu salasanalla? Ja miksi VBA ei tunnista funktioita?
Auttaisin mielelläni, mutta valitettavasti olen viimeeksi ohjelmoinut VBA:lla ja Excelillä vuonna -97 ja on niin pahasti päässyt ruostumaan, etten oikeasti jaksaisi alkaa päivittämään tietoa.
Yksi erityinen asia, jonka Excelin VBA:sta muistan oli sen kielisyysvaikutus - monet suomenkielisessä Excelissä olevat funktiot eivät toimineet englanninkielisessä ja viceversa.
Miten sinulla?
Joo...kokeilin tuossa pikaiseen niin näkyy, että kirjoitettuna ei tunnista suomea mutta jos makron nauhoittaa, se tunnistaa kyllä. Se on kyllä välillä ollut tunnistamatta englantiakin joten aika sekaisin se on tai sitten minä. Tällä hetkellä tilanne on se, että olen ohjelmoinut englanniksi ja toimii muuten mutta viimeinen komento jää huomiotta eli SolverFinish...
Haluaisin ohittaa tulosikkunan koska saman makron pitää suorittaa heti perään uusi iteraatio...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.