Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vaikeaa!

Sivun loppuun

teroky [30.03.2004 20:03:00]

#

Kuinka monella teillä on ollut vaikeuksia aloittaa teidän ensimmäinen ohjelmointikieli? Ja oletteko te itseopiskellut vai onko teitä joku opettanut?

T.M. [30.03.2004 20:08:22]

#

Vaikeaa se tosiaankin oli päästä sisään koko hommaan, kun koko ohjelmointi oli ihan uusi juttu, eikä sen vaikeudet lisännyt kiinnostusta yhtään.
Sen muistan että IF-lauseet oli mulle äärettömän vaikeita älytä :D
Itseopiskellut olen, ja toki toiset ovat auttaneet jos jotain ei-niin-typerää on kysynyt.

rndprogy [30.03.2004 20:15:33]

#

Oli vaikeaa. Koska luulin tyhmyyksissäni että se kirjoitetaan dossin komentoriville. En ollut silloin eläessäni edes kuullut esim. Qbasicista. Itse sitten opettelin.

Tempfile [30.03.2004 20:22:36]

#

Yllättävän helppoa se oli, vaikka itse opiskelinkin. Putkan oppaille kuuluu suuri osa kunniasta.

hunajavohveli [30.03.2004 20:45:59]

#

Ei mulle mitään vaikeuksia tuottanut. Kaverin isoveli neuvo mua ja sitä kaveri alkuun ja siitä se lähti liikkeelle itseopiskelun kautta, ja ymmärsin kyllä nopeasti perusteet. Putkankin löysin vasta viime syksynä.

Kahkonen [30.03.2004 21:19:18]

#

Katsoin joskus neli-viisivuotiaana, kun isoveli koodasi basicilla. Opin siinä seuraamalla vierestä.

remontti-reiska [30.03.2004 21:20:35]

#

Kyllähän se aikamoisen vaikeaa oli, kun sain kaverin isoveljeltä Visual Basicin, niin piti yrittää sillä jotakin vääntää. Internetin oppailla, kirjaston kirjoilla ja tyhmillä kysymyksillä olen päässyt tähän asti ja helppoa ei ole ollut vaikka löysin putkan 2002 keväällä. Suuri kiitos vielä kaikille putkalaisille, jotka ovat auttaneet minua :).

Jay [30.03.2004 21:32:23]

#

Vaikeaa oli. Ensimmäinen kosketus ohjelmointiin tapahtui C64:lla ja sen jälkeen tuli Amstradin hieno basic yms. Itse opiskelu on kaikken parasta ja sitten kavereiden kautta on tullu opittua jonkun verran.

Gaxx [30.03.2004 22:27:20]

#

Eipä tuo ollut vaikeaa kun oli sen verran kiinnostava asia, ettei tarvinnut opetella asioita kahteen kertaa. Toki putkan löydettyäni vasta varsinaisen ohjelmoinnin aloitin. Kiitos siis putkan QB oppaan.

ajv [30.03.2004 23:18:26]

#

Ensimmäisen kerran ohjelmoin n. vuosi sitten. Koulussa oli pakollinen VB-kurssi, joka tuntui ihan mahdottomalta. Opettaja aiheutti semmoset traumat VB:hen, että nyt vasta soodan uusin vinkki sai asentamaan VB:n takas koneelle. N. vuosi sitten printtasin PHP Trainer Kit:n ulos ja aloin sitä lukemaan. PHP:ssä sinänsä ei ollut mitään vaikeuksia missään vaiheessa. Itseoppinut kaiken. Nykyään ainut opinlähde PHP:n on sen oma manuaali(php.net). Nyt odottais Visual Basicin Trainer Kit jo koneella printtaamista ;P VB:llä olis mielenkiintosta oppia koodaamaan.

sooda [31.03.2004 09:40:32]

#

ajv kirjoitti:

että nyt vasta soodan uusin vinkki sai asentamaan VB:n takas koneelle.

Mun? Eipäs olisi uskonut että pystyisin tollaiseen :D

eipä ollut kovin vaikeaa, aloitin qb:llä ja itseopiskelin sillä tavalla että avasin komentojen helppilistan ja katsoin siitä aina jonkun uuden ja opettelin sen. Hyvä tyyli.

edit: joskus oli kyllä "pieniä" ongelmia kun en ymmärtänyt joitain virheitä niin pähkäilin yhdellä rivillä olevaa virhettä päivän xD

ezuli [31.03.2004 11:23:19]

#

Aloitin koodaamisen kaksi vuotta sitten kun sain Kompuutterin mukana Delphi 6. Siinä oli myös ohje miten tehdään numeron arvaus -peli. Siitä oli suht helppo jatkaa opettelua (ensimmäinen puoli vuotta meni vain tekstien, nappien ja kellon kanssa säätäessä.) Eli helppoa on, jos ei yritä heti liikaa.

EDIT: Niin ja jos ei tuosta käynyt ilmi, niin opettelin itse. Nettiä ei silloin ollut, joten täytyi tyytyä siihen onneen. Kirjoitin aina jonkin objectin nimen ja katsoin mitä valikosta löytyy, ja jos löytyi jotain kiinnostavaa, niin sitten tutkin helpistä mitä se tekee.

Gwaur [31.03.2004 14:16:42]

#

Noh kyllä sen QBasicin alkeet opin aika äkkiä, ja pian teinkin jo poliisiauton valot :P

Mutta ehkäpä vaikein kieli mitä olen aloittanut on C++, sillä hyvän ja sopivan kääntäjän löytäminen oli hankalahkoa. mutta nyt se on kivempaa kuin ikinä oisin uskonukkaan :P

Bill Keltanen [31.03.2004 15:32:53]

#

Mää alotin HTML, sitte kattelin C++ kirjoja, kun ei kirjastossa ollut muita... Myöhemmi sitte ostin VB-kirjan ja nyt se menee jo ihan hyvin

Meitsi [31.03.2004 15:40:06]

#

Alotin HTML ja javascripta. Sitten tuli kuvioihin dossin battien teko (hehheh!) ja sitte QBASIC ja nyt viimeinkin c++ ja windows api. Windows apilla olenkin soodannut (siteerattu soodan viesteistä) jo varmaan puoli vuotta

Heikki [31.03.2004 21:14:37]

#

Alkeet menivät helposti, ensimmäiset vaikeudet tulivat kun yritin opiskella C++:aa käytännössä osaamatta ohjemoida.
Vaikeaksi teki se, että olin omaksunut basicin: ei hakasulkuja, goto jne.

Ihan itseopiskelin. Suuri kiitos putkan oppaille. Ilman niitä en ohjelmointia olisi aloittanut (luultavasti).
Myös seuraavat kirjat ovat auttaneet: Visual Basic 6 ohjelmoijan käsikirja, C++ ja olio-ohjelmointi, Inside peliohjelmointi.

hunajavohveli [31.03.2004 21:15:52]

#

Alku on minullakin tähän asti helposti sujunut Basicin kanssa. C++ alkaa jo antaa kunnolla haastetta.

thefox [01.04.2004 10:44:37]

#

Alku on aina hankala, mutta kyllä se on sen arvoista.

Itse tuli Amstrad CPC 464:n BASIC:llä aloitettua, kiitos serkkujeni joilta kyseisen koneen joskus sain. Konehan oli silloin jo erittäin pahasti vanhentunut mutta kummasti sillä vaan pelejä ja softaa tuli väännettyä. Konekieleen en koskenut koska mukana ei ollut yhtään kirjaa Z80-prosessorista eikä Internetistä ollut tietoakaan.

PC:llä aloitin koodaamisen QBasicillä, sitten mukaan tuli assembly, sen jälkeen väänsin C++:aa (samalla tietty C:tä) ja nykyisin tulee väännettyä lähinnä C:tä. Välissä on tullut väännettyä vaikka sun mitä, kuten useita eri BASIC-variantteja, kaikenmaailman skriptikieliä ja assemblyä eri prosessoreilla.

Itseopiskelu kunniaan.

setä [01.04.2004 11:11:23]

#

Joskus näin arvion, että noin 3% ihmisistä oppii ohjelmoimaan. Tarvitaan ennen kaikkea intoa ellei suorastaan himoa oppia. Lisäksi loogista ajattelu ja päättelykykyä. Jotkut oppii nopeammin, jotkut hitaammin. Kaikki uusi tuntuu aluksi vaikealta mutta tosiyrittämisellä ja sisulla selviää. Itse aloitin perusbasicilla 30 vuotta sitten. Ensimmäinen koneeni oli SpectraVideo, jossa oli Microsoftin Basic ja sillä lähinnä opiskelin Basicin. Nyt hankin lisäoppia täältä putkasta. Ajan kanssa oppii varmasti niinkuin minäkin, 30 vuotta!

kayttaja-1634 [01.04.2004 11:19:54]

#

Minä aloitin HTML:n parissa, jos sitä nyt ohjelmoinniksi sanoisi, itseopiskelemalla, kun en päässyt koulussa kotisivukurssille. Sekin kurssi osoittautui piakkoin turhaksi, sillä opin viikon itseopiskelulla enemmän kuin pari kaveriani puolen vuoden aikana siellä kurssilla.

PHP on tämänhetkinen intohimoni. Ensin tutkin muiden tekemiä valmiita skriptejä, muokkailin niitä summittain kokeilemalla. Sitten luin tuon Ohjelmointiputkan PHP-oppaan 4. osan, sen, joka kohdistuu internet-sivuihin.

Latska [11.04.2004 10:42:31]

#

Putka sytytti kipinäni ohjelmointiin. Eksyin tänne ihan sattumalta. seuraavana päivänä tarkoituksen kanssa, nykyään joka päivä.
Silloin mietin, miten noin hienoa voi saada aikaan. Muutama päivä myöhemmin, hommasin basicin koneelleni. Sitten yritin esitellä sen taitoja (pöljälle) kaverilleni, hän kysyi:
-Onko tuo laskin?

Itseopiskellut olen ja helpolta se tuntuikin. Parhaillaan menossa projekti "Mikko A Ralunen adventures" (Väännös nimestäni, mutta vain ilman tuota adventures -sanaa)

peki [11.04.2004 18:26:39]

#

Itseopiskellut olen. Muutaman lähdeteoksen omaan. seitsemisen vuotta olen ohjelmoinut. Tosin kaksi ensimmäistä olin ei niin kiinnostunut. Sanotaan siis viisi.
Aloitin VB5:lla => VB6:teen => Java(Kamalaa!!!) => VC++6(en pitänyt) => VB.NET 2003 => VC++.NET(2003)(En ymmärrä, miksi siitä en ennen pitänyt.)
Kielistä vain kahta viimeistä enää käytän.
Putkan löysin marraskuussa(2003), kun sain ADSL -yhteyden. Jäseneksi tosin liityin vasta Maaliskuussa(2004)
Alkuvaikeuksia minulla ei suuremmin ollut. Tosin nyt ongelmia tuottavat näyttömuisti ja muistiosoitteet yleensä.
Työnalla on nyt assembler. Raytracingiä ja Fluid solvingia haluaisin kuumeisesti oppia(enemmän)

AK [12.04.2004 10:54:57]

#

QBasicillahan se minullakin alkoi muutama vuosi sitten. Kaveri näytti alkeita ja siitäkös sitten innostuin. Sen jälkeen on tullut opeteltua useita kieliä, kirjallisuuttakin tullut hankittua. Ei tuntunut kovin vaikealta oppia alkeita, kiinnostus oli tuohon aikaan sen verran kova ja kun ensimmäinen ohjelma oli valmis, niin oli ylpeydellä pidättelemistä :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta